Kom dan en volg Mij
21–27 december. Kerstmis: ‘Hij komt in de wereld om zijn volk te verlossen’


‘21–27 december. Kerstmis: “Hij komt in de wereld om zijn volk te verlossen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘21–27 december. Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Jozef, Maria en het kindje Jezus in een stal

Zie het Lam van God, Walter Rane

21–27 december

Kerstmis

‘Hij komt in de wereld om zijn volk te verlossen’

Kerstmis is een tijd om na te denken en onze dank te uiten voor de geboorte van onze Heiland, Jezus Christus. Wanneer u deze week over zijn geboorte en leven leest, overweeg dan hoe uw studie van het Boek van Mormon dit jaar uw getuigenis heeft versterkt dat Hij de Heiland van de wereld is. Noteer de indrukken die in u opkomen.

Schrijf uw ingevingen op

Elke profeet in het Boek van Mormon, van Nephi tot Moroni, was gecommitteerd aan het heilige doel dat op de titelpagina van het boek is samengevat: ‘Ter overtuiging van [alle mensen] dat Jezus de Christus is.’ De ene profeet zag Hem als voorsterfelijke geest en een ander zag zijn geboorte en bediening in een visioen. De één stond op een muur om de tekenen van zijn geboorte en zijn dood te verkondigen, een ander knielde voor zijn herrezen lichaam neer en raakte de wonden in zijn handen, voeten en zijde aan. Zij waren allemaal van deze essentiële waarheid op de hoogte: ‘Dat er geen andere weg of ander middel is waardoor de mens kan worden gered, dan alleen door het zoenbloed van Jezus Christus, die […] komt om de wereld te verlossen’ (Helaman 5:9).

Bedenk in deze kersttijd, waarin gelovigen overal ter wereld de goedheid en liefde van God vieren omdat Hij zijn Zoon naar de aarde stuurde, hoe het Boek van Mormon uw geloof in Christus heeft versterkt. Overpeins zijn geboorte en waarom Hij is gekomen. Hoe heeft zijn komst uw leven veranderd? Dan kunt u de ware vreugde van Kerstmis ervaren: het geschenk dat Jezus Christus u geeft.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Nephi 11:13–36; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13; 3 Nephi 1:4–22

Jezus Christus kwam op aarde om mijn Heiland te zijn.

Het is gebruikelijk om in de kerstperiode het verhaal van de geboorte van de Heiland in het Nieuwe Testament te lezen. Maar in het Boek van Mormon staan ook ontroerende profetieën van deze heilige gebeurtenis opgetekend. Zo staan er profetieën van de geboorte en bediening van de Heiland in 1 Nephi 11:13–36; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13; en 3 Nephi 1:4–22. Welke gedachten over Jezus Christus komen er in u op terwijl u deze passages leest en de mogelijke betekenis van de tekenen van zijn geboorte overdenkt? Hoe versterken de getuigenissen van deze profeten in het oude Amerika uw getuigenis van Christus en zijn zending?

Zie ook Mattheüs 1:18–252; Lukas 2.

2 Nephi 2:6; Alma 7:7–13; 11:40; Helaman 5:9; 14:16–17

Jezus Christus is de Verlosser van alle mensen.

We zouden zonder het zoenoffer van Jezus Christus geen reden hebben om zijn geboorte te vieren. Daardoor verlost Hij ons immers van zonde en de dood, troost Hij ons in moeilijkheden en helpt Hij ons om ‘vervolmaakt in Hem’ te worden (Moroni 10:32). Wat hebt u dit jaar uit het Boek van Mormon geleerd over de macht van de Heiland om u te verlossen? Welke verhalen of leringen maken vooral indruk op u? Overdenk wat de volgende verzen u over de verlossende zending van de Heiland leren: 2 Nephi 2:6; Alma 7:7–13; 11:40; en Helaman 5:9; 14:16–17. Waartoe voelt u zich geïnspireerd om Hem uw dankbaarheid te tonen? (Christmas.ComeUntoChrist.org kan u op weg helpen.)

1 Nephi 6:4; 19:18; 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10

Het Boek van Mormon getuigt van Jezus Christus.

‘Eveneens een testament aangaande Jezus Christus’ is meer dan een ondertitel van het Boek van Mormon; die woorden verklaren tevens het goddelijke doel ervan. Overpeins wat u in de volgende Schriftteksten over de zending van het Boek van Mormon als getuige van Christus leert: 1 Nephi 6:4; 19:18; en 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10.

Noteer desgewenst in een dagboek of schrift hoe u dit jaar door uw studie van het Boek van Mormon dichter bij Christus bent gekomen. De volgende hints kunnen van nut zijn:

  • ‘Ik heb dit jaar iets nieuws over de Heiland geleerd, namelijk …’

  • ‘Ik ben door het lezen van [verzen over de Heiland] anders gaan …’

  • ‘Van mijn favoriete persoon [of verhaal] in het Boek van Mormon heb ik geleerd dat de Heiland …’

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

1 Nephi 11:13–23; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13; 3 Nephi 1:4–22

Kinderen tekenen de verhalen misschien graag die ze over de geboorte en bediening van Christus horen in 1 Nephi 11:13–23; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13; en 3 Nephi 1:4–22. Laat uw kinderen de verhalen daarna navertellen aan de hand van de tekeningen die ze hebben gemaakt.

‘Hij is het geschenk’

Wijs uw gezinsleden op het geschenk dat onze hemelse Vader ons heeft gegeven door zijn Zoon naar de aarde te sturen. Pak daartoe bijvoorbeeld een plaat van Jezus Christus als kerstcadeau in. Praat samen over mooie kerstcadeaus die ieder heeft gekregen of hoopt te krijgen. Pak vervolgens de plaat van Christus uit en bespreek in welke opzichten Hij een kostbaar geschenk voor ons is. Bekijk samen de video ‘Hij is het geschenk’ (ChurchofJesusChrist.org). Bespreek hoe u het geschenk van de Heiland deze kerst als gezin kunt ontdekken, omarmen en doorgeven.

Overweeg met uw gezin welk ‘geschenk’ u aan de Heiland wilt geven, bijvoorbeeld aardiger zijn voor anderen of met een slechte gewoonte breken. Laat de gezinsleden hun ideeën opschrijven, als geschenk inpakken en die geschenken rondom een plaat van de Heiland plaatsen.

De geest van Kerstmis

Het kan leuk zijn om activiteiten te plannen die u als gezin in de dagen vóór Kerstmis doet om de geest van Christus te voelen. Denk bijvoorbeeld aan iemand hulp bieden of samen kerstliederen zingen. (Zie christmas.ComeUntoChrist.org voor ideeën.)

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Kom terug op uitnodigingen om te handelen. ‘Als u terugkomt op een uitnodiging om te handelen, toont u [uw gezinsleden] dat u om hen geeft en wilt weten hoe het evangelie hen tot zegen is. U kunt ze ook over hun ervaringen aan elkaar laten vertellen. Dat versterkt hun toewijding aan het evangelie en laat ze elkaar steunen in hun beleving van het evangelie.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland35.)

Afbeelding
een engel laat Nephi de maagd Maria in een visioen zien

Nephi’s visioen van de maagd Maria, Judith A. Mehr