Tule ja seuraa minua
9.–15. joulukuuta. Johanneksen ilmestys 1–11: ”Karitsan on – – kirkkaus ja mahti aina ja ikuisesti”


”9.–15. joulukuuta. Johanneksen ilmestys 1–11: ’Karitsan on – – kirkkaus ja mahti aina ja ikuisesti’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”9.–15. joulukuuta. Johanneksen ilmestys 1–11”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Kristus paimentamassa lammaslaumaa

Hyvä paimen, Del Parson

9.–15. joulukuuta

Johanneksen ilmestys 1–11

”Karitsan on – – kirkkaus ja mahti aina ja ikuisesti”

Voisit kirjoittaa muistiin mieleesi nousevia kysymyksiä siitä, mitä luet Johanneksen ilmestyksestä. Voit sitten etsiä vastauksia kysymyksiisi tai keskustella niistä jonkun perheenjäsenen kanssa tai luokassa kirkossa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Onko sinulla koskaan ollut vaikeuksia ilmaista muille, mitä olet tuntenut voimallisen hengellisen kokemuksen aikana? Tavanomainen kielenkäyttömme voi tuntua riittämättömältä kuvailemaan hengellisiä tunteita ja vaikutelmia. Ehkä juuri siksi Johannes käytti niin rikasta vertauskuvallisuutta ja kuvakieltä kertoessaan majesteettisesta ilmoituksestaan. Hän olisi yksinkertaisesti voinut sanoa nähneensä Jeesuksen Kristuksen, mutta auttaakseen meitä ymmärtämään kokemustaan hän kuvaili Vapahtajaa seuraavan kaltaisilla sanoilla: ”hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit”, ”hänen suustaan pisti esiin kaksiteräinen, terävä miekka” ja ”hänen kasvonsa olivat kuin loistava keskipäivän aurinko” (Ilm. 1:14–16). Kun luet Johanneksen ilmestystä, yritä löytää sanomat, jotka Johannes halusi sinun oppivan ja tuntevan, vaikka et ymmärtäisikään merkitystä jokaisen vertauskuvan takana. Miksihän hän vertasi kirkon seurakuntia lamppuihin, Saatanaa lohikäärmeeseen ja Jeesusta Kristusta karitsaan? Loppujen lopuksi sinun ei tarvitse ymmärtää jokaista Johanneksen ilmestyksessä olevaa vertauskuvaa ymmärtääksesi sen tärkeitä aiheita, kuten sen huomattavinta aihetta: Jeesus Kristus ja Hänen seuraajansa tulevat voittamaan ihmisten ja Saatanan valtakunnat.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Johanneksen ilmestys

Kuinka voin ymmärtää Johanneksen ilmestystä?

Johanneksen ilmestys saattaa olla vaikea ymmärtää, mutta älä lannistu. Johanneksen lupaus voi innoittaa sinua jatkamaan yrittämistä: ”Siunattuja ovat ne, jotka lukevat, ja ne, jotka kuulevat ja ymmärtävät tämän profetian sanat ja pitävät ne asiat, jotka siihen on kirjoitettu, sillä Herran tulemisen aika lähestyy” (JSR Ilm. 1:3 [PKO], kursivointi lisätty).

Seuraavat kysymykset ja aineistot voivat tarjota oivalluksia tutkiessasi Johanneksen ilmestystä:

Voisi myös olla hyödyksi etsiä oivalluksia Joseph Smithin raamatunkäännöksessä olevista Johanneksen ilmestyksen eri kohdista. (Ks. PKO.)

Johanneksen ilmestys

Johanneksen näyssä opetetaan, kuinka taivaallinen Isä pelastaa lapsensa.

Kun alat tutkia Johanneksen ilmestystä, mieti, kuinka lukemasi asiat liittyvät siihen, mitä tiedät taivaallisen Isän suunnitelmasta Hänen lastensa lunastukseksi ja korotukseksi. Voisit aloittaa käymällä läpi kirjassa Saarnatkaa minun evankeliumiani olevan katsauksen pelastussuunnitelmaan (s. 47–59). Sen jälkeen, kun luet Johanneksen kertomusta hänen näystään, esitä itsellesi seuraavanlaisia kysymyksiä: Mitä totuuksia opin Johanneksen ilmestyksen pohjalta siitä, mitä taivaallinen Isä on tehnyt auttaakseen minua palaamaan luokseen? Kuinka tämä voi auttaa minua ymmärtämään Jumalan minua varten laatiman suunnitelman?

Sinulle voi olla avuksi tietää, että yleisesti ottaen

  • suuri osa luvusta 12 käsittelee kuolevaisuutta edeltävän elämän tapahtumia

  • luvut 6–11, 13–14, 16–19 kertovat elämästä kuolevaisuudessa ja tapahtumista maailman historiassa

  • luvut 2–3, 15, 20–22 kuvaavat viimeistä tuomiota ja kirkkautta, joka odottaa uskollisia iankaikkisissa valtakunnissa.

Ilm. 2–3

Jeesus Kristus tuntee minut henkilökohtaisesti ja haluaa auttaa minua voittamaan haasteeni.

Vapahtajan sanat luvuissa Ilm. 2–3 ilmaisevat Hänen ymmärtäneen niitä onnistumisia ja vaikeuksia, joita kussakin kirkon seurakunnassa oli Johanneksen aikoina. Hän vakuutti monien seurakuntien pyhille, että Hän tunsi esimerkiksi heidän ”tekonsa”, ”ahdinkonsa”, ”köyhyytensä” ja ”rakkautensa” (ks. Ilm. 2:2, 9, 19) – samoin kuin joitakin asioita, joissa heidän tulisi kehittyä.

Nämä luvut voivat muistuttaa sinua siitä, että Vapahtaja ymmärtää sinun vahvuuksiasi ja heikkouksiasi ja haluaa auttaa sinua voittamaan maalliset haasteesi. Mitä Jeesus Kristus lupaa niille, jotka voittavat? Mitä muutoksia tunnet innoitusta tehdä voittaaksesi omat haasteesi?

Ilm. 5

Ainoastaan Jeesus Kristus kykeni tekemään taivaallisen Isän suunnitelman mahdolliseksi.

Vaikka et muistakaan sitä, olit todennäköisesti paikalla tapahtumissa, joita Johannes kuvailee luvussa Ilm. 5. Kun luet näistä tapahtumista, mieti, millaista sen on täytynyt olla, kun me kaikki ymmärsimme Jeesuksen Kristuksen (”Karitsan”) tekevän taivaallisen Isän suunnitelman mahdolliseksi (avaavan kirjan ja murtavan kaikki seitsemän sinettiä). Miksi ainoastaan Jeesus Kristus pystyi tekemään sen? Kuinka voit osoittaa uskosi Häneen omana Vapahtajanasi?

Ks. myös Job 38:4–7; ”Jeesuksen Kristuksen sovitus”, www.mormonienuutishuone.fi.

Ilm. 6–11

Palautus edelsi tuhoa, joka tapahtuu ennen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista.

Luvuissa Ilm. 6–11 kuvaillaan asioita, jotka tapahtuvat maailman ajallisen olemassaolon aikana (ks. OL 77:6), kuten evankeliumin palautus myöhempinä aikoina (ks. Ilm. 7). Kun luet Johanneksen profetoimista tapahtumista ja näet joidenkin näistä asioista tapahtuvan, mitä tunnet innoitusta tehdä valmistautuaksesi paremmin Kristuksen toiseen tulemiseen ja valmistaaksesi myös perhettäsi siihen?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Ilm. 2–3

Kuvittele, että Johannesta olisi pyydetty antamaan perheellesi samankaltainen sanoma kuin mitä hän antoi seurakunnille omana aikanaan. Minkä hän sanoisi onnistuvan hyvin? Kuinka voisitte tulla vielä paremmiksi?

Ilm. 3:20

Näytä kuva Vapahtajasta koputtamassa oveen (ks. tässä oppimisehdotuksessa oleva kuva). Kehota perhettäsi lukemaan kohta Ilm. 3:20 ja keskustelemaan seuraavan kaltaisista kysymyksistä: Miksi Jeesus koputtaa ovella sen sijaan että vain astuisi sisään? Kuinka voimme kutsua Hänen vaikutuksensa kotiimme?

Ilm. 7:9, 13–14

Mitä nämä jakeet voivat opettaa meille siitä, miksi me pukeudumme valkoiseen temppelitoimituksia varten?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Kannusta esittämään kysymyksiä. Kysymykset ovat osoitus siitä, että perheenjäsenet ovat valmiita oppimaan, ja ne antavat oivalluksia siitä, kuinka he suhtautuvat siihen, mitä heille opetetaan. Opeta perhettäsi löytämään vastauksia pyhistä kirjoituksista. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25–26.)

Kuva
Kristus koputtaa oveen

Päästä Hänet sisään, Greg K. Olsen