Tule ja seuraa minua
23.–29. joulukuuta. Johanneksen ilmestys 12–22: Joka voittaa, on perivä kaiken


”23.–29. joulukuuta. Johanneksen ilmestys 12–22: Joka voittaa, on perivä kaiken”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”23.–29. joulukuuta. Johanneksen ilmestys 12–22”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Jeesus Kristus tervehtii ihmisiä toisessa tulemisessaan

Iankaikkinen kaupunki, Keith Larson

23.–29. joulukuuta

Johanneksen ilmestys 12–22

Joka voittaa, on perivä kaiken

Kun luet lukuja Ilm.12–22, pane merkille yhtäläisyyksiä sen välillä, mitä Johannes näki ja mitä itse näet nykyajan maailmassa. Pyri Johanneksen vertauskuvalliseen kielenkäyttöön uppoutuessasi saamaan hengellistä ohjausta, joka auttaa sinua löytämään henkilökohtaisia opetuksia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuvittele mielessäsi naista, joka on ”raskaana ja [huutaa] tuskissaan synnytyspolttojen vaivaamana”. Kuvittele nyt mielessäsi ”suuri tulipunainen lohikäärme, jolla [on] seitsemän päätä ja kymmenen sarvea”, liitelemässä naisen päällä ”nielaistakseen lapsen heti kun se syntyy”. (Ilm.12:2–4.) Jotta ymmärtäisit näitä Johanneksen ilmestyksen jakeita, muista, että nämä kielikuvat edustavat kirkkoa ja Jumalan valtakuntaa sekä vaaraa, jonka ne joutuvat kohtaamaan. Niistä pyhistä, jotka kokivat ankaraa vainoa Johanneksen aikoina, voitto pahuudesta ei ehkä tuntunut todennäköiseltä. Tätä voittoa voi olla vaikea nähdä ennalta myös nykyisen kaltaisina aikoina, jolloin vastustaja on käynyt ”taisteluun pyhiä vastaan” ja ”sen valtaan [on annettu] kaikki heimot, kansat, kielet ja maat” (Ilm.13:7). Mutta Johanneksen ilmestyksen loppu osoittaa loistavalla tavalla sen, että hyvä tulee voittamaan pahan. Babylon tulee kukistumaan. Jeesus Kristus tulee hallitsemaan kuninkaiden Kuninkaana. Jumala ”pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen”, ja uskolliset tulevat hallitsemaan Hänen kanssaan, ja he saavat voittajan palkinnon eli perivät kaiken (ks. Ilm. 21:4, 7).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Ilm. 12:7–17

Sota taivaassa jatkuu maan päällä.

Emme tiedä paljonkaan taivaassa käydystä sodasta, mutta kohdassa Ilm. 12:7–11 on värikäs vaikkakin lyhyt kuvaus siitä. Kun luet näitä jakeita, kuvittele olevasi mukana tuossa kuolevaisuutta edeltäneessä sodassa. Mitä nämä jakeet opettavat siitä, kuinka sinä ja muut Jumalan uskolliset lapset voititte Saatanan? Mitä tämä antaa ymmärtää siitä, kuinka voit voittaa hänet omana aikanamme, kun hän sotii edelleen niitä vastaan, ”jotka ovat uskollisia – – Jeesuksen todistukselle”? (Jae 17.)

Ks. myös 1. Nefi 14:12–14; PKO, ”Mikael”, ”Sota taivaassa”.

Ilm. 14:6–7

Kuka on se enkeli, jonka Johannes näki saarnaamassa evankeliumia?

Yksi tämän profetian täyttymys oli, kun Moroni ilmestyi Joseph Smithille ja johdatti tämän aikakirjojen luokse, jotka tämä käänsi ja julkaisi myöhemmin Mormonin kirjana. Tämä kirja sisältää ”ikuisen evankeliumin”, jota meidän on määrä saarnata ”kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille” (Ilm. 14:6).

Ilm. 17–18

Herra kehottaa minua pakenemaan Babylonista ja sen synneistä.

Luvut Ilm. 17–18 sisältävät huolestuttavia kielikuvia synnistä, materialismista ja Babylonin – maailmallisuuden ja jumalattomuuden vertauskuvan – himoista. Ajattele maailmassa tänä päivänä vallitsevia Babylonin kaltaisia olosuhteita ja pohdi, mitä voit tehdä noudattaaksesi neuvoa lähteä pois Babylonista ja olla ottamatta osaa sen synteihin (ks. Ilm. 18:4).

Ilm. 20:12–15

Kaikki Jumalan lapset tuomitaan elämän kirjan mukaan.

Kuvittele, että joku kirjailija tarjoutuisi kirjoittamaan kirjan sinun elämästäsi. Mitä yksityiskohtia tai kokemuksia haluaisit siihen mukaan? Jos tietäisit, että myös tekosi tulevaisuudessa merkittäisiin muistiin, miten suhtautuisit elämääsi toisin? Mieti tätä, kun luet jakeista Ilm. 20:12–15 tuomiopäivästä. Mitä toivot, että sinusta kirjoitetaan elämän kirjaan?

Ks. myös PKO, ”Elämän kirja”.

Ilm. 21; 22:1–5

Jos olen uskollinen, saan selestisen kirkkauden.

Vastakohtana kuvauksille Babylonista luvuissa Ilm. 21–22 kuvaillaan selestistä kirkkautta, joka odottaa Kristuksen uskollisia seuraajia. Mitkä näissä luvuissa olevat kielikuvat, ilmaukset tai lupaukset innoittavat sinua pysymään uskollisena silloinkin, kun se on vaikeaa?

Ilm. 22:18–19

Tarkoittavatko nämä jakeet sitä, ettei Raamatun lisäksi voi olla mitään muita pyhiä kirjoituksia?

Jotkut ihmiset lainaavat kohtaa Ilm. 22:18–19 perusteena Mormonin kirjan ja muiden myöhempien aikojen pyhien kirjoitusten hylkäämiselle. Vanhin Jeffrey R. Holland on kuitenkin opettanut:

”Miltei kaikkien Raamatun tutkijoiden keskuudessa vallitsee nyt kuitenkin valtava yksimielisyys siitä, että tämä jae tarkoittaa vain Johanneksen ilmestystä, ei koko Raamattua. Nuo meidän aikamme raamatuntutkijat myöntävät, että useat Uuden testamentin ’kirjoista’ on melko varmasti kirjoitettu sen jälkeen kun Johanneksen ilmestys Patmossaarella saatiin. – –

On kuitenkin olemassa yksinkertaisempi vastaus – –. Koko Raamattua sellaisena kuin me sen tunnemme – yhtenä kokoelmana tekstejä, jotka on sidottu yhdeksi teokseksi – ei ollut olemassa silloin kun tuo jae kirjoitettiin.” (”Sanani eivät milloinkaan lakkaa”, Liahona, toukokuu 2008, s. 91–92.)

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Ilm. 12; 19; 21

Jotkut perheenjäsenet saattaisivat pitää ja hyötyä siitä, että he piirtäisivät kuvia Johanneksen ilmestyksessä kuvailluista näyistä. Esimerkiksi lukuun Ilm. 12 perustuvien kuvien piirtäminen voisi johtaa keskusteluun sodasta taivaassa (ks. jakeet 7–11). Lukuun Ilm. 21 perustuvat kuvat voisivat innoittaa keskusteluihin selestisestä valtakunnasta. Voisit myös näyttää tässä oppimisehdotuksessa olevaa kuvaa ja pyytää perheenjäseniä etsimään luvusta Ilm. 19 jakeet, joista kuva kertoo.

Ilm. 12:11

Mitä sanat ”heidän todistuksensa” voisivat tässä yhteydessä tarkoittaa? Kuinka meidän todistuksemme Jeesuksesta Kristuksesta auttaa meitä ja muita voittamaan Saatanan?

Ilm. 13:11–14

Mitä ajatuksia perheenne jäsenillä on harhaan johtavasta pedosta? Kuinka me voimme huomata ja välttää petoksia, joita tapaamme nykyajan maailmassa?

Ilm. 20:2–3

Kuinka kohdat 1. Nefi 22:26; OL 43:30–31 auttavat meitä ymmärtämään, mitä voisi tarkoittaa Saatanan paneminen ”kahleisiin”?

Ilm. 22:1–4

Mitä vertauskuvallista merkitystä voisi olla sillä, että meidän otsassamme on Vapahtajan nimi? (Ks. Ilm. 22:4; ks. myös Ilm. 13:16–17.)

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Seuraa, kuinka kutsuja toimia noudatetaan. ”Kun seuraat [perheenjäsenten] edistymistä, kun heitä on kutsuttu toimimaan, osoitat heille, että olet kiinnostunut heistä ja siitä, kuinka evankeliumi on siunaukseksi heidän elämässään. Annat heille myös tilaisuuksia kertoa kokemuksistaan, mikä vahvistaa heidän sitoutumistaan ja antaa heille mahdollisuuden tukea toisiaan evankeliumin mukaisessa elämässä.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 35.)

Kuva
Jeesus Kristus ratsastaa hevosella taivaasta toisen tulemisensa yhteydessä

Kristus punaisessa viitassa valkoisen hevosen selässä.