Kom og følg mig
18.-24. maj. Mosija 25-28: »De blev kaldt Guds folk«


»18.-24. maj. Mosija 25-28: ›De blev kaldt Guds folk‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»18.-24. maj. Mosija 25-28«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
en engel viser sig for Alma og Mosijas sønner

Alma den Yngres omvendelse, af Gary L. Kapp

18.-24. maj

Mosija 25-28

»De blev kaldt Guds folk«

Vor himmelske Fader ved, hvad børnene i din klasse har brug for at lære, og hvordan du kan nå dem. Søg hans vejledning, mens du læser Mosija 25-28 og gennemgår dette oplæg.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og lad børnene beskrive, hvad der sker på billedet. Hvis de kender historien om Alma den Yngre og Mosijas sønner, lader du dem fortælle, hvad de ved.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Mosija 26:30-31

Frelseren ønsker, at jeg tilgiver.

Herren lærte Alma, at han villigt tilgiver dem, der omvender sig. Vi bør følge hans eksempel ved at tilgive dem, der synder mod os.

Mulige aktiviteter

  • Læs denne sætning fra Mosija 26:31 for børnene: »I skal også tilgive hinanden.« Lad børnene sige »Jeg tilgiver dig« et par gange, og find ud af, om de ved, hvad det vil sige at tilgive. Fortæl om en oplevelse fra dit liv, hvor du tilgav nogen, eller nogen tilgav dig.

  • Hjælp dem til at lave et rollespil, hvor de tilgiver hinanden. Bed et barn om at lade som om, at han eller hun har gjort noget, der gjorde ondt på eller fornærmede et andet barn. Hvad kan det andet barn sige eller gøre for at vise tilgivelse?

  • Opfordr børnene til at tegne et trist ansigt på den ene side af et papir og et glad ansigt på den anden side. Bed dem om at vise det triste ansigt frem, mens de fortæller om en situation, hvor en af deres søskende eller ven gjorde dem kede af det. Lad dem vise det glade ansigt frem, mens de fortæller, hvordan de har tilgivet eller vil tilgive den person.

Mosija 27:8-37

Evangeliet hjælper mennesker til at forandre sig og blive mere som Jesus.

Alma den Yngres og Mosijas sønners omvendelse viser, at alle takket være Jesus Kristus og hans evangelium kan forandre sig og blive mere som ham.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl kort om Alma den Yngres og Mosijas sønners omvendelse som beskrevet i Mosija 27:8-37. Find hjælp i »Kapitel 18: Alma den Yngre omvender sig« (Historier fra Mormons Bog, s. 49-52). Fortæl derpå historien igen og giv børnene mulighed for at fortælle de ting, de kan huske. Lad dem rollespille historien, og hjælp dem til at se forskellen på, hvordan Alma og Mosijas sønner var, før de omvendte sig, og hvordan de var efter.

  • Hjælp dem til at bruge denne uges aktivitetsside til at fortælle historien om Alma og Mosijas sønner. Læs Mosija 27:24, og hjælp dem til at forstå, at Alma og Mosijas sønner forandrede sig, fordi de omvendte sig fra deres synder og tog imod Jesu Kristi evangelium.

    Billede
    Alma den Yngre bliver båret hen til sin fars hus

    Hans far frydede sig, af Walter Rane

Mosija 28:1-8

Jeg kan fortælle om evangeliet.

Efter deres omvendelse var Mosijas sønner ivrige efter at forkynde evangeliet for alle, deriblandt deres fjender, lamanitterne.

Mulige aktiviteter

  • Benyt Mosija 28:18 til at fortælle børnene om Mosijas sønner, der besluttede sig for at forkynde evangeliet for lamanitterne. Find hjælp i »Kapitel 19: Mosijas sønner bliver missionærer« (Historier fra Mormons Bog, s. 53). Hvorfor ønskede de at fortælle om evangeliet? (Se v. 3).

  • Hjælp dem alle til at tænke på nogen, der har brug for at vide mere om evangeliet. Hjælp børnene til at planlægge, hvad de vil sige til den, de tænker på.

  • Syng en sang sammen om at fortælle om evangeliet, fx »Jeg ønsker nu at være missionær« (Børnenes sangbog, s. 90). Fremhæv udtryk i sangen, der leder tanken hen på, hvordan vi kan dele evangeliet med andre.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Mosija 26:22-23, 29-30; 27:8-37

Gud tilgiver villigt dem, der omvender sig.

Hvis nogen i din klasse spekulerer på, om han eller hun virkelig kan blive tilgivet, kan Guds ord til Alma den Ældre og Alma den Yngres oplevelse være en hjælp.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forestille sig, at de taler med en, der tror, at Gud aldrig nogensinde vil tilgive ham eller hende. Lad dem gennemgå Guds ord til Alma den Ældre i Mosija 26:22-23, 29-30. Hvad finder de frem til, der vil hjælpe denne person?

  • Bed før klassen et af børnene om at læse om Alma den Yngres omvendelse i Mosija 27:8-37 og komme forberedt på at fortælle klassen historien, som om han eller hun var Alma den Yngre. (Foreslå om nødvendigt, at han eller hun beder en forælder om at hjælpe). Når barnet fortæller historien, stiller du spørgsmål som »Hvordan havde du det, da … ?« eller »Hvad skete der så?«

  • Opfordr dem at lave en liste over ord fra Mosija 27:8-10, der beskriver, hvordan Alma og Mosijas sønner var før deres omvendelse. Bed dem derefter om at lave endnu en liste fra Mosija 27:32-37, der beskriver, hvordan de var efter. Hvad var ifølge vers 24-29 årsag til denne store forandring i Alma?

Mosija 26:29-31

For at blive tilgivet må jeg tilgive.

Hjælp børnene til at se sammenhængen mellem den tilgivelse, de giver andre, og den tilgivelse, de selv håber på at få.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse Mosija 26:29-31 og tælle, hvor mange gange ordet »tilgive« forekommer. Hvad lærer disse vers os om at tilgive hinanden? Hvordan hjælper tilgivelse både den person, der har gjort noget forkert, og den person, der tilgiver?

  • Bed at barn om at tegne en bro på tavlen, og læs denne udtalelse citeret af præsident Thomas S. Monson: »Den, som ikke kan tilgive andre, brænder den bro, som han selv må krydse, hvis han nogen sinde skal nå himlen, for alle har brug for tilgivelse« (George Herbert, citeret i »Skjulte kiler«, Liahona, juli 2002, s. 21). Visk en del af broen ud, og bed børnene om at hjælpe dig med at bygge den igen, stykke for stykke, mens de fortæller, hvordan de kan tilgive andre. Opfordr dem til at tænke på en, de har brug for at tilgive.

Mosija 27:8-24

Jeg kan bede og faste for, at Gud vil velsigne dem, jeg elsker.

Overvej, hvordan du kan hjælpe børnene til at forstå, at faste kan styrke deres tro, når de beder for mennesker, de elsker.

Mulige aktiviteter

  • Læs Mosija 27:8-24 sammen, og lad børnene finde frem til, hvad Alma og hans folk gjorde for at hjælpe Alma den Yngre. Fortæl om en oplevelse, hvor du fastede og bad for nogen, og opmuntr dem til at fortælle om deres egne oplevelser.

  • Bed børnene om at tænke på en, de kender, der har brug for Guds hjælp i sit liv. Bær dit vidnesbyrd om, at de kan bede og faste med tro på, at Gud velsigner den person. Tilskynd dem til at bede for den person, de tænkte på, og, hvis de kan, også faste for ham eller hende.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at vælge én ting, de har lært af Alma den Yngres og Mosijas sønners oplevelse, som de gerne vil dele med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Støt forældrene. »Forældrene er deres børns vigtigste lærere i evangeliet. De har både det største ansvar og den største mulighed for at påvirke deres børn (se 5 Mos 6:6-7). Når I underviser børn i Kirken, så søg bønsomt efter, hvordan I kan støtte deres forældre« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).