Kom og følg mig
23.-29. marts. Enosh-Mormons Ord: Han arbejder i mig for at gøre hans vilje


»23.-29. marts. Enosh-Mormons Ord: Han arbejder i mig for at gøre hans vilje«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»23.-29. marts. Enosh-Mormons Ord«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Enosh som ung dreng sammen med sin far, Jakob, og mor

Jakob og Enosh, af Scott Snow

23.-29. marts

Enosh-Mormons Ord

Han arbejder i mig for at gøre hans vilje

Forbered dig til at undervise ved at læse Enosh-Mormons Ord og lave en undervisningsplan (se Undervisning på Frelserens måde, s. 19). Forslagene og læresætningerne i dette oplæg kan også give dig ideer.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at give klassens medlemmer mulighed for at dele det, de har lært derhjemme, kan du dele dem op i små grupper og bede hver gruppe om at læse et af kapitlerne fra Enosh-Mormons Ord. Bed dem om at foreslå vers fra dette kapitel, som de føler, klassen skal tale om. Skriv disse vers op på tavlen og udvælg nogle få, som I kan tale om.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Enosh 1:1-17

Vi kan få tilgivelse for vores synder, når vi udøver tro på Jesus Kristus.

  • Her er nogle spørgsmål, du kan bede dem om at tænke over og tale om, når I studerer Enosh 1:1-17: Hvad lærer vi af Enoshs oplevelse om at modtage forladelse for vores synder? Hvordan viste Enosh sin tro på Jesus Kristus? Hvordan påvirkede denne oplevelse Enosh og den måde, hvorpå han så sig selv og andre?

Enosh 1:4-17

Vores inderlige bønner vil blive besvaret.

  • For at hjælpe klassen til en større forståelse af bøn kan du dele dem op i mindre grupper og bede hver gruppe om at studere et af følgende skriftsteder fra Enosh 1: Vers 2-8, 9-11 eller 12-17. Bed dernæst grupperne om at undervise resten af klassen om noget, de har lært om bøn af deres tildelte vers. Du kan for eksempel bede dem om at dele ord eller vendinger, der beskriver, hvordan Enosh bad.

  • Ud over at lære om, hvordan Enosh bad, kan vi også lære meget af, hvad Enosh bad for. Klassemedlemmerne kan finde ud af, hvem eller hvad Enosh bad for i Enosh 1:4-17. Hvorfor ønskede Enosh ifølge disse vers at bede for andre? Hvilke andre sandheder om bøn lærer vi af Enosh?

Jarom-Omni

Hvis vi holder befalingerne, vil vi nyde fremgang.

  • Jarom og forfatterne af Omni skrev om den nefitiske nation, men deres budskab gælder også for den enkelte person. Hvad lærer vi af Jaroms Bog og Omnis Bog om, hvordan retfærdighed fører til fremgang? (Se f.eks. Jar 1:7-12 og Omni 1:5-7, 12-18). Det kan være nyttigt for klassens medlemmer at definere ordet fremgang ved at bruge en ordbog og skrifterne (se f.eks. Alma 37:13; 48:15). Hvordan er verdens definition i forhold til Herrens? Hvordan hjælper Herren sit folk til at have fremgang?

  • Ligesom de nefitiske profeter arbejdede flittigt for at undervise folket om befalingerne, underviser sidste dages profeter også os om befalingerne. Når klassen har læst Jarom 1:9-12, kan de tale om nyere lærdomme fra kirkeledere, der inspirerer dem til at holde befalingerne. Det kan være en hjælp for dem at gennemgå nye konferencetaler i Kirkens tidsskrifter eller i appen Evangelisk bibliotek. Eller de kan gennemgå standarderne i Til styrke for de unge. Hvis der er brug for det, kan du henvise til listen af taler i »Yderligere ressourcer«. Hvordan hjælper lydighed mod befalingerne os til at nyde »fremgang« i vores liv?

Omnis Bog

Herren bragte mange mennesker til det forjættede land.

  • Mormons Bog indeholder en kompleks historie, og det kan være svært at holde styr på de forskellige grupper af folk, som den beskriver. En måde at lære om alle disse folk i Mormons Bog kan være at tegne et skema på tavlen og bede klassen om at udfylde det med information om hver gruppe (såsom nefitter, lamanitter og folket i Zarahemla). Skemaet kan for eksempel have følgende overskrifter: Gruppenavn, hvornår og hvor de ankom og hvad der skete med dem. Tal om, hvorfor det er godt at forstå de ting, vi lærer om hver gruppe. Disse opslag i Guide til skrifterne (ChurchofJesusChrist.org) kan hjælpe: »Coriantumr«, »Jereditter«, »Lamanitter«, »Mulek«, »Nefitter« og »Zarahemla«.

Mormons Ord 1:1-8

Gud vil arbejde gennem os, hvis vi følger hans vejledning.

  • Som en del af jeres drøftelse om Mormons Ord kan du bede en om at komme forberedt på at fortælle, hvorfor Mormon blev inspireret til at medtage de små plader (1 Nefi-Omni) i Mormons Bog. Denne person kan forberede sig ved at læse Mormons Ord og andre kilder, såsom Lære og Pagter 10:8-19, 39-45, denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier og kapitel 5 i De hellige, bind 1. Tilskynd personen til at medtage relevante detaljer om tabet af de 116 sider af manuskriptet til Mormons Bog, og hvorfor der var behov for de små plader for at erstatte de mistede sider. Hvilke sandheder lærer klassens medlemmer af dette om, hvordan Herren arbejder gennem mennesker? Hvad finder de i Mormons Ord 1:1-8, der inspirerer dem til at følge Guds vejledning, selv når de ikke helt forstår hvorfor?

    Billede
    Mormon samler guldpladerne

    Mormon samler pladerne, af Jorge Cocco

  • Mormon velsignede millioner af liv, fordi han fulgte Åndens tilskyndelser omkring de små plader (se MormO 1:7). Tænk over, hvordan du kan hjælpe klassen til at forstå, at de også kan velsigne andre, når de stræber efter at være redskaber i Guds hænder og følger Helligåndens tilskyndelser. Hvordan virkede Gud igennem Mormon? Hvad har klassens medlemmer set Herren gøre igennem dem eller andre, når de har fulgt Ånden og forsøgt at gøre Guds vilje? Historien om præsident Thomas S. Monson i »Yderligere ressourcer« giver et eksempel, der kan hjælpe dem til at tænke på eksempler fra deres eget liv.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Da det både bliver tid til generalkonference og påske i de næste par uger, så tilskynd klassemedlemmerne til at lytte efter budskaber, hvor medlemmer af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum deler deres særlige vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Generalkonferencetaler om at holde buddene.

»Giv hvert barn hånden.«

Da præsident Thomas S. Monson tjente som medlem af De Tolv Apostles Kvorum, talte han til en forsamling af primarybørn i en by på Samoa. Efterfølgende blev han tilskyndet til personligt at hilse på alle de 247 børn, der deltog. Men det gik op for ham, at han ikke ville have tid. Han forsøgte at skubbe tanken om at hilse på børnene til side, men kunne ikke.

Han vendte sig til sidst mod børnenes lærer og sagde: »Jeg vil meget gerne give hånd til hver enkelt lille dreng og pige. Kunne det være muligt?«

Læreren smilede og talte til børnene på samoansk. De nikkede ivrigt som svar. Læreren fortalte så ældste Monson, at da han fandt ud af, at Samoa ville få besøg af en af de tolv apostle, havde han lovet børnene, at hvis de ville bede oprigtigt og have tro, ville ældste Monson besøge deres landsby og blive tilskyndet af Helligånden til at give alle børn hånden (se Thomas S. Monson, »Friend to Friend: Talofa Lava«, Friend, maj 1972, s. 12-13).