Kom dan en volg Mij
20–26 juli. Alma 36–38: ‘Zie toe dat je vertrouwt op God en leeft’


‘20–26 juli. Alma 36–38: “Zie toe dat je vertrouwt op God en leeft”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘20–26 juli. Alma 36–38’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2020

Afbeelding
man in gebed

Illustratie Joshua Dennis

20–26 juli

Alma 36–38

‘Zie toe dat je vertrouwt op God en leeft’

Wanneer u zich op uw les voorbereidt, houd dan in gedachten dat uw klasleden wellicht zinvolle ervaringen met Alma 36–38 hebben gehad. Hoe kunt u voortbouwen op die ervaringen?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Een manier om uw klasleden te laten bespreken wat ze in de Schriften hebben geleerd, is de klas in drie groepen op te delen en elke groep een hoofdstuk uit Alma 36–38 toe te wijzen. Laat elke groep een inspirerend vers in hun hoofdstuk opzoeken en dat bespreken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Alma 36

We kunnen uit God geboren worden als we nederig zijn en ons bekeren.

  • Sommige leden van uw klas vragen zich misschien af waarom ze nooit zo’n ingrijpende bekeringservaring als die van Alma hebben gehad. Het kan nuttig voor ze zijn om te horen wat ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘Bekering is voor de meesten van ons een voortdurend proces en niet een eenmalige gebeurtenis als gevolg van een indrukwekkende of spectaculaire ervaring.’ (‘Tot de Heer bekeerd’, Liahona, november 2012, 107–108.) Hoewel sommige dingen in Alma’s bekeringsverhaal ongewoon zijn, kunnen we uit zijn ervaring beginselen leren die we allemaal op onze eigen voortdurende bekering horen toe te passen. Laat uw klas deze beginselen in Alma 36 opzoeken en ze op het bord schrijven. Wat helpt ons nog meer om ons vollediger tot het evangelie van Jezus Christus te bekeren?

  • Alma gebruikte de zinsnede ‘uit God […] geboren’ om zijn bekering te beschrijven. Om dit concept aan uw klasleden duidelijk te maken, kunt u ze vragen om de volgende verzen voor zichzelf, of per twee, te lezen en daarbij na te gaan wat het wil zeggen om uit God geboren te worden: 1 Johannes 4:7; Mosiah 5:7; 27:25–26; en Alma 5:14; 22:15. Vraag ze vervolgens naar hun bevindingen. Daarna kunnen ze in Alma 36 naar het antwoord op deze vraag zoeken: wat doen mensen als ze uit God geboren zijn, en hoe voelen ze zich? Help uw klasleden om stil te staan bij de vraag hoe zij momenteel uit God geboren worden door ze de uitspraak van president Ezra Taft Benson in de ‘Bijkomende leermiddelen’ voor te lezen of tonen.

Alma 37

De Schriften zijn ‘met een wijs doel’ bewaard.

  • Wat Alma tegen zijn zoon Helaman zei toen hij hem de heilige kronieken gaf, kan leden van uw klas stimuleren om te vertellen hoe zij zich voelden toen ze de kracht van de Schriften ervoeren. Spoor ze aan Alma 37 door te nemen om te zien wat Alma Helaman over de Schriften zei (zie in het bijzonder de verzen 1–19 en 43–47). Hoe kunnen we laten zien dat de Schriften in onze ogen heilig zijn? Hoe kunnen we, zoals Alma, onze dierbaren leren ‘al die dingen […] heilig te houden’ (Alma 37:2)? Hoe laten de Schriften Gods kracht aan ons zien (zie Alma 37:14)?

  • Een manier om over de zegeningen van Schriftstudie te leren, is te bestuderen wat Alma in Alma 37 zei over de heilige kronieken en andere voorwerpen die hij aan Helaman toevertrouwde. Zet een lijst van die heilige dingen op het bord: de platen van Nephi en de koperen platen (Alma 37:2–20), de 24 platen van Ether en de uitleggers (Alma 37:21–37), en de Liahona (Alma 37:38–47). Uw klas kan in deze verzen ontdekken wat Alma over elk van die voorwerpen zei. In welk opzicht kunnen de Schriften onze gedachten verruimen (zie Alma 37:8)? Wat leren we uit de woorden van Alma over de zegeningen van de Schriften ter beschikking te hebben?

    Afbeelding
    vrouw leest in de Schriften

    De Schriften leren ons hoe we God kunnen volgen.

Alma 37:6–7, 41–42

‘Ik zeg je dat door kleine en eenvoudige dingen grote dingen worden teweeggebracht.’

  • Om over het belang van ‘kleine en eenvoudige dingen’ in het werk van God te onderwijzen, gaf Alma twee voorbeelden: de Schriften en de Liahona (zie Alma 37:6–7, 41–42; zie ook 1 Nephi 17:41). Nadat u deze voorbeelden hebt genoemd, kunnen uw klasleden persoonlijke voorbeelden van kleine en eenvoudige dingen in het werk van God bespreken. U kunt een of twee leden van de klas vóór de les vragen een voorwerp mee te brengen dat klein is en grote dingen voor hen heeft verwezenlijkt. U kunt ook de uitspraak van president Dallin H. Oaks in de ‘Bijkomende leermiddelen’ laten zien. Stel de klasleden vragen als de volgende om ze dit beginsel op zichzelf toe te laten passen: waarom slagen we er soms niet in de kleine en eenvoudige dingen te doen? Wat kunnen we doen om onszelf en ons gezin te inspireren die dingen toch te doen?

Alma 37:38–47

De woorden van Christus kunnen ons elke dag tot leiding zijn.

  • Het woord van God met de Liahona vergelijken kan ervoor zorgen dat uw klasleden ijveriger en consequenter in hun Schriftstudie worden. Om hier een bespreking over te leiden, vraagt u uw klasleden in paren Alma 37:38–47 te lezen en naar overeenkomsten tussen de Liahona en het woord van God te zoeken. Spoor ze aan om in elk vers een gelijkenis te vinden. Dan kunt u elk versnummer op het bord schrijven en uw klas vragen om de gevonden gelijkenissen naast de nummers op het bord te zetten. Wat blijkt uit deze vergelijking over een goede aanpak van onze Schriftstudie?

Alma 38

Van Jezus Christus getuigen, kan onze dierbaren sterken.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Hebben de mensen in uw les zich ooit afgevraagd welke raad ze kunnen geven aan een dierbare die een zware fout heeft begaan? Leg uit dat ze in Alma 39–42 goede ideeën kunnen ontdekken.

Afbeelding
Leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Bekering is als een wedergeboorte.

President Ezra Taft Benson heeft gezegd: ‘Wanneer wij deze grote verandering hebben ondergaan, die alleen door geloof in Jezus Christus en door de werking van de Geest in ons wordt teweeggebracht, lijkt het of wij een nieuw mens zijn geworden. Daarom wordt die verandering vergeleken met een wedergeboorte. Duizenden onder u hebben deze verandering meegemaakt. U hebt een zondig leven, en vaak ernstige zonden, verzaakt; en door het bloed van Christus op u in te laten werken, bent u rein geworden. U bent niet meer geneigd om weer in uw oude gewoonten te vervallen. U bent werkelijk een nieuw mens. Dat wordt met een verandering in ons hart bedoeld.’ (‘A Mighty Change of Heart’, Ensign, oktober 1989, 4.)

Kleine en eenvoudige dingen.

President Dallin H. Oaks heeft gezegd:

‘Ik werd aan de kracht van kleine en eenvoudige dingen herinnerd door iets wat ik tijdens een ochtendwandeling zag. […] Het dikke stevige beton van de stoep [was] aan het scheuren. Is dit het gevolg van een enorme aardschok? Nee, deze scheuren zijn veroorzaakt door de trage groei van een van de wortels van de boom naast het pad. […]

‘Dat is net zo met het krachtige effect over een langere periode van de kleine en eenvoudige dingen die we door de Schriften en de hedendaagse profeten leren. Bedenk dat we hebben geleerd dagelijks de Schriften te bestuderen. Of overweeg de persoonlijke gebeden en de geknielde gezinsgebeden die trouwe heiligen der laatste dagen tot hun dagelijkse gewoonte hebben gemaakt. […] Hoewel elk van deze gewoonten misschien klein en eenvoudig lijkt, monden ze over een langere periode in krachtige geestelijke verheffing en groei uit. Dit gaat zo doordat elk van die kleine en eenvoudige dingen de aanwezigheid van de Heilige Geest uitnodigt, de Getuige die ons verlicht en ons naar de waarheid leidt.’ (‘Kleine en eenvoudige dingen’, Liahona, mei 2018, 90.)

Ons onderwijs verbeteren

Spoor de leerlingen aan elkaar te onderwijzen. Wanneer klasleden getuigen of hun inzichten bespreken, kunnen ze andere leden van de klas bereiken of inspireren op een wijze waartoe u niet in staat bent. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 30.)