Kom dan en volg Mij
17–23 augustus. Helaman 1–6. ‘De rots van onze Verlosser’


‘17–23 augustus. Helaman 1–6: “De rots van onze Verlosser”’ Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘17–23 augustus. Helaman 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2020

Afbeelding
rotsen in de branding

17–23 augustus

Helaman 1–6

‘De rots van onze Verlosser’

Kent u uw klas wel goed? Probeer iedere week een lid van uw klas beter te leren kennen. Wanneer u dat doet, kunt u zich bij uw lesvoorbereiding hun behoeften beter voor de geest halen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag uw klas een voorwerp mee naar de les te brengen waarmee ze in een beginsel uit deze hoofdstukken kunnen onderwijzen. Hoe kunnen we deze beginselen nog meer aan anderen uitleggen?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Helaman 1–6

Hoogmoed verwijdert ons van de Geest en kracht van de Heer.

  • In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen wordt een ‘cirkelgang van hoogmoed’ beschreven waar de Nephieten onderhevig aan waren. Laat een deelnemer aan uw les deze cirkelgang op het bord tekenen. Uw klasleden kunnen dan in Helaman 1–6 verzen zoeken waarvan zij vinden dat ze de verschillende delen van de cirkelgang illustreren en ze naast het bijbehorende deel van het schema schrijven. (Als uw klasleden er niet uit komen, stelt u voor dat ze in Helaman 3:24–36; 4:11–26 zoeken.) In welke opzichten lijken we soms op deze Nephieten? Hoe kunnen we hun neiging tot hoogmoed vermijden? U kunt ook delen uit ‘Hoofdstuk 18: Hoed u voor hoogmoed’ tonen of voorlezen. (Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson [2014], 245–256.)

    Afbeelding
    de cirkelgang van hoogmoed

    De ‘cirkelgang van hoogmoed’.

  • Vraag de klas Helaman 4:13 en 24–26 te lezen en een lofzang te zoeken die over onze afhankelijkheid van God gaat zoals ‘Gij zijt mijn hoogste Goed’ (Lofzangen, nr. 67). Waarom zonderen we ons door hoogmoed van God af? Hoe kunnen we onze afhankelijkheid van de Heer uiten? De leden van uw klas kunnen toelichten hoe ze door de Geest en macht van de Heer zijn gesterkt omdat ze nederig waren.

  • De kerkleden in Helaman 3:33–34 vervolgden andere kerkleden. Vanwege hun hoogmoed verdrukten zij de armen en begingen zij allerlei andere zonden (zie Helaman 4:11–13). Lees Helaman 3:33–34 en 4:11–13 klassikaal en laat uw klas manieren bespreken waarop we anderen, ook de kerkleden die anders zijn dan wij, vriendelijker en met meer respect kunnen behandelen. U kunt uw klasleden vragen om aan een kennis te denken die misschien onder de onvriendelijke daden van anderen lijdt, en overwegen hoe ze die persoon kunnen sterken en bemoedigen.

Helaman 3:33–35

Heiliging volgt als we ons hart aan God overgeven.

  • Helaman 3:33–35 kan een bron van grote troost vormen voor uw klasleden die ‘vervolgingen [of] veel ellende’ te verduren krijgen (vers 34). Vraag de klasleden in deze verzen naar advies te zoeken dat ze kunnen geven aan iemand die vervolgd wordt. Of ze kunnen vertellen hoe ze in tijden van ellende ‘vreugde en vertroosting’ hebben gevonden door de dingen te doen die in vers 35 staan beschreven.

  • Laat de klas Helaman 3:33–35, de uitspraken en verwijzingen over geheiligd worden in de ‘Bijkomende leermiddelen’ bestuderen. Wat leren we uit die woorden en zinsneden over heiliging? Hoe leiden vasten en gebed tot de zegeningen die in Helaman 3:35 staan? Hoe geven we ons hart aan God over? (Zie Helaman 3:35.) Hoe helpt dit ons om geheiligd te worden? U kunt ook strookjes papier met een van de uitspraken of tekstverwijzingen uit de ‘Bijkomende leermiddelen’ voorbereiden en uitdelen. Vraag de leden van uw klas er een te trekken en die tekst te bestuderen. Laat ze dan aan elkaar vertellen wat ze over heiliging te weten zijn gekomen.

Helaman 5:12

Als we ons fundament op Jezus Christus bouwen, kunnen we niet vallen.

  • Satan zendt ‘zijn krachtige winden’ in het leven van ieder van ons. Veel van uw klasleden hebben dit al ondervonden en er liggen waarschijnlijk nog meer stormen in het verschiet. Hoe kunt u uw klasleden hun levensfundament op Jezus Christus laten bouwen zodat ze op deze stormen zijn voorbereid?

    U kunt een bespreking beginnen door afbeeldingen van tempels en andere gebouwen te tonen en ons leven met een gebouw te vergelijken. Welke keuzes moet een aannemer maken? Met welke keuzes bepalen we hoe ons leven wordt opgebouwd? U kunt dan gezamenlijk Helaman 5:12 lezen, en bespreken wat het inhoudt om ons leven op Jezus Christus te bouwen. Wat gebeurt er met de andere keuzes die we maken als we ons fundament op Hem bouwen?

    De klasleden kunnen vertellen hoe ze de stormen van het leven hebben doorstaan doordat ze de Heiland als fundament hebben. Gun uw klasleden de tijd om stil te staan bij het leven dat ze aan het opbouwen zijn en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze stevig op Christus gefundeerd zijn. Het verhaal over de Salt Laketempel in de ‘Bijkomende leermiddelen’ kan aan deze bespreking bijdragen.

Helaman 5:14–50

Ons geloof wordt versterkt ‘wegens de grootheid van de bewijzen die [wij hebben] ontvangen’.

  • Een zegening van de zondagsschoollessen is de gelegenheid om elkaars geloof te versterken; net zoals de Lamanieten dat in Helaman 5:50 deden. Lees Helaman 5:50 gezamenlijk en vraag de klas ‘alle dingen [die de Lamanieten] hadden gehoord en gezien’ in verzen 20–49 te benoemen. Uw klasleden kunnen dan onderling enkele geestelijke ervaringen bespreken waardoor ze overtuigd waren dat het evangelie waar is – al hebben ze geen engel of zuilen van vuur gezien. Welk overtuigend bewijs hebben zij van het herstelde evangelie van Jezus Christus gezien?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

In Helaman 7–12 staat beschreven hoe Nephi het vertrouwen van de Heer verdiende en grote macht ontving. U kunt uw klas meedelen dat ze, door deze hoofdstukken te lezen, kunnen ontdekken hoe ze meer vertrouwen van God kunnen krijgen.

Afbeelding
Leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Door middel van Jezus Christus geheiligd worden.

  • Heiliging is ‘het proces waardoor de mens, van zonde bevrijd, zuiver, rein en heilig wordt door de verzoening van Jezus Christus.’ (Gids bij de Schriften, ‘Heiliging’, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.)

  • ‘Als we ons eenmaal oprecht hebben bekeerd, zal Christus de schuldenlast van onze zonden wegnemen. Dan kunnen we te weten komen dat we vergeven en gezuiverd zijn. De Heilige Geest zal dat aan ons openbaren, want Hij is de Heiligmaker. Er is geen groter getuigenis van vergeving te vinden.’ (Dieter F. Uchtdorf, ‘Het punt van veilige terugkeer’, Liahona, mei 2007, 101.)

  • ‘Als we geheiligd worden door het bloed van Christus, worden we rein, zuiver en heilig. Als rechtvaardiging de straf voor onze zonden wegneemt, dan neemt heiliging de smet of de gevolgen van onze zonden weg.’ (D. Todd Christofferson, ‘Justification and Sanctification’, Ensign, juni 2001, 22.)

  • ‘Wanneer de wil, de behoeften en de gevoelens van iemand volledig aan God en zijn vereisten onderworpen zijn, wordt die persoon geheiligd.’ (Brigham Young, ‘Discourse’, Deseret News, 7 september 1854, 1.)

  • We worden vanwege de verzoening van Jezus Christus door de macht van de Heilige Geest geheiligd (zie Hebreeën 13:12; Alma 13:10–12; 3 Nephi 27:19–20; Moroni 10:32–33; LV 76:40–42).

  • Zelfs nadat we geheiligd zijn, blijft het mogelijk dat we buiten de goddelijke genade komen te staan (zie LV 20:30–34).

Een vast fundament.

Tijdens de bouw van de Salt Laketempel werden er grote scheuren in de funderingsstenen gevonden. Hoewel het bijna negen jaar had geduurd om op dat punt van het bouwproces te komen, gaf president Brigham Young de opdracht de gescheurde funderingsstenen te verwijderen en door stenen van een betere kwaliteit te vervangen. Het kostte nog eens vijf jaar om de slechte funderingsstenen te verwijderen en tot het straatniveau te herbouwen. ‘Ik wil dat de tempel zo gebouwd wordt dat hij het millennium doorstaat’, zei president Young.’ (‘Remarks’, Deseret News, 14 oktober 1863, 97.)

Ons onderwijs verbeteren

Ons getuigenis van Jezus Christus geven. Aminadab voelde zich wellicht niet de aangewezen persoon om de Lamanieten over bekering en geloof in Christus te leren (zie Helaman 5:35–41). Maar hij vertelde wat hij wist en zijn getuigenis had een grote impact. Wat leert u van zijn voorbeeld?