Kom dan en volg Mij
31 augustus–6 september. Helaman 13–16: ‘Blijde tijdingen van grote vreugde’


‘31 augustus–6 september. Helaman 13–16: “Blijde tijdingen van grote vreugde”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘31 augustus–6 september. Helaman 13–16’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2020

Afbeelding
Samuel de Lamaniet predikt op de muur

Samuel de Lamaniet op de muur, Arnold Friberg

31 augustus–6 september

Helaman 13–16

‘Blijde tijdingen van grote vreugde’

Welke leringen en profetieën van Samuel de Lamaniet zijn volgens u het interessantst voor uw klasleden? Vraag u tijdens het bestuderen van Helaman 13–16 af hoe u ze kunt helpen om iets uit deze hoofdstukken te leren.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag uw klasleden iets met een medeklaslid te bespreken wat ze hebben geleerd, beter begrepen, of hebben toegepast doordat ze deze week het verhaal van Samuel de Lamaniet in Helaman 13–16 lazen. Laat dan een aantal deelnemers hun ervaring met de klas bespreken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Helaman 13

De dienstknechten van de Heer spreken en handelen naar de leiding van God.

  • De Heer vroeg Samuel de Lamaniet om iets te doen dat misschien heel moeilijk was: tot het volk te prediken dat hem uit hun stad had geworpen. Uw klasleden kunnen door Helaman 13:2–5 te lezen aan moeilijke dingen herinnerd worden die de Heer van ze heeft gevraagd. Laat ze over hun ervaringen vertellen. Hoe heeft de Heer ze geholpen? De leden van uw klas kunnen vertellen wanneer de Heer iets in hun hart ingaf waarvan Hij wilde dat ze dat tegen iemand anders zouden zeggen (zie vers 4). Welke zegeningen hebben uw klasleden ontvangen wanneer ze de leiding van de Heer hebben gevolgd?

    Afbeelding
    President Russell M. Nelson

    De profeet richt onze blik op Jezus Christus.

  • Hoewel Samuels waarschuwingen tot de verstokte Nephieten gericht waren, bevat Helaman 13 lessen voor ieder van ons. Help uw klasleden om iets voor zichzelf uit zijn woorden te halen door ze in Helaman 13 te laten zoeken naar een boodschap die nog steeds relevant is. (Als ze er niet uit komen, kunt u de volgende verzen op het bord zetten: Helaman 13:8, 21–22, 26–29, 31, en 38.) Dan kunnen ze per koppel, in groepjes of klassikaal hun bevindingen bespreken. Welke soortgelijke boodschappen hebben de hedendaagse profeten ons gebracht?

Helaman 14; 16:13–23

Tekens en wonderen kunnen het geloof versterken van wie hun hart niet verstokken.

  • In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen wordt voorgesteld om naar de tekens te zoeken die de Heer ons heeft gegeven ‘zodat [wij] in zijn naam [zullen] geloven’ (Helaman 14:12). Misschien kunnen uw klasleden hun bevindingen vertellen nadat ze over dit idee hebben nagedacht. Vermeld zeker dat de tekens die wij zien misschien minder opvallend maar veel persoonlijker zijn dan de tekens die Samuel voorspelde. Welke andere redenen voor tekens worden in Helaman 14:28–30 gesuggereerd? De leden van uw klas kunnen andere dingen bespreken die de Heer heeft gedaan om ze te helpen geloof in Hem te ontwikkelen.

  • De deelnemers aan uw les kunnen hun geloof in Jezus Christus en zijn zending ontwikkelen door te lezen hoe de profetieën van Samuel in vervulling gingen. Misschien kunnen uw klasleden aan de hand van Helaman 14 een schema maken waarin aan de ene kant Samuels profetieën over de geboorte van Christus staan en aan de andere kant de Schriftverwijzingen waarin deze profetieën vervuld werden. Daar kunnen dan verzen uit 3 Nephi 1:15–21 en 3 Nephi 8:5–25 tussen staan. Waarom is het belangrijk dat we van deze profetieën en hun vervulling afweten?

  • Uw klasleden hebben in Helaman 16 en andere plaatsen in de Schriften wellicht gemerkt dat tekens en wonderen zien niet automatisch tot geloof in Christus leidt. Vraag ze uit de Schriften voorbeelden van personen te geven die tekens zagen en toch niet geloofden. Waarom geloofden volgens Helaman 16:13–23 velen uit de tijd van Samuel de Lamaniet de tekens en profetieën niet? Hoe overtuigt Satan mensen tegenwoordig om ‘op hun eigen kracht en […] wijsheid te vertrouwen’ (Helaman 16:15)? Wat kunnen wij uit dit verslag leren waardoor we beter in staat zijn om soortgelijke fouten te vermijden?

Helaman 15:3

De Heer kastijdt hen die Hij liefheeft.

  • De woorden van Samuel bevatten veel strenge vermaningen, maar door Helaman 15:3 krijgen we een uniek inzicht in kastijdingen van de Heer. Maak uw klas dit duidelijk door dit vers klassikaal te lezen en vraag ze in Samuels profetieën en waarschuwingen naar bewijzen van Gods liefde en genade te zoeken. Hoe kan kastijding van de Heer een teken van zijn liefde zijn?

  • Om de boodschap in Helaman 15:3 duidelijker te maken, bespreekt u de drie doeleinden van goddelijke kastijding uit de toespraak van ouderling D. Todd Christofferson in de ‘Bijkomende leermiddelen’. Deel de klas op in drie groepen en laat elke groep een van deze doeleinden bespreken. (U kunt de Schriftteksten en video die in de ‘Bijkomende leermiddelen’ staan vermeld, hierbij gebruiken.) Elke groep kan dan haar bevindingen aan de klas vertellen en zo verduidelijken waarom de Heer kastijdt wie Hij liefheeft.

Helaman 16

De profeet richt onze blik op de Heer.

  • Wat leren we uit Helaman 16 van wie de leringen van Samuel aanvaardden? Wat leren we van wie hem verwierpen? Klasleden die uit persoonlijke ervaring getuigen waarom het belangrijk is de profeten te volgen, kunnen een inspiratie vormen. Hoe zouden ze aan de hand van Helaman 16 of wat ouderling Andersen in de ‘Bijkomende leermiddelen’ zegt, aan iemand uitleggen waarom zij ervoor kiezen om de profeet te volgen?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig uw klasleden aan om in de loop van de week 3 Nephi 1–7 te lezen door ze te vertellen dat veel van de profetieën die ze de afgelopen week gelezen hebben in die hoofdstukken in vervulling gaan.

Afbeelding
Leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

De doeleinden van goddelijke kastijding.

Ouderling D. Todd Christofferson heeft gesproken over drie doeleinden van goddelijke kastijding. (Zie ‘Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik’, Liahona, mei 2011, 97–100.)

  1. ‘Ons ertoe te brengen ons te bekeren’. Zie Ether 2:14–15; Leer en Verbonden 1:27; 93:41–50; 105:6.

  2. ‘Ons te zuiveren en heiligen’. Zie Mosiah 23:21–22; Leer en Verbonden 101:1–5; 136:31.

  3. ‘Om onze levenskoers te wijzigen in een koers waarvan God weet dat die een beter pad is.’ Bekijk het verhaal van president Hugh B. Brown en de aalbessenstruik in de toespraak van ouderling Christofferson (pagina 98–99); ‘De wil van God’-video (ChurchofJesusChrist.org).

Wij zijn verheugd dat we een profeet hebben.

Ouderling Neil L. Andersen heeft gezegd:

‘Een profeet staat niet tussen u en de Heiland in. Hij staat juist naast u en wijst de weg naar de Heiland. De grootste taak van een profeet en zijn kostbaarste gave aan ons is zijn vaste getuigenis, zijn zekere kennis dat Jezus de Christus is. Met Petrus vanouds verkondigt onze profeet: “[Hij is] de Christus, de Zoon van de levende God” [Mattheüs 16:16; zie ook Johannes 6:69].

‘Ooit, als we op ons aardse leven terugkijken, zullen we zo blij zijn dat we een hedendaagse profeet hadden. Ik bid dat we dan kunnen zeggen:

‘We hebben naar hem geluisterd. We hebben hem geloofd. We hebben zijn woorden met geduld en geloof bestudeerd. We hebben voor hem gebeden. We hebben achter hem gestaan. We zijn nederig genoeg geweest om hem te volgen. We hebben van hem gehouden.’ (‘De profeet van God’, Liahona, mei 2018, 27.)

Ons onderwijs verbeteren

Leer uw cursisten kennen. Geen twee mensen zijn precies hetzelfde. Ieder van uw cursisten heeft een unieke achtergrond, een uniek perspectief en unieke vaardigheden. Bid om inzicht hoe u deze verschillen kunt benutten om uw klasleden in hun leerproces bij te staan. Als u de mensen in uw les beter begrijpt, bent u in staat zinvolle en gedenkwaardige leermomenten voor ze te creëren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 7.)