Kom dan en volg Mij
21–27 december. Kerstmis: ‘Hij komt in de wereld om zijn volk te verlossen’


‘21–27 december. Kerstmis: “Hij komt in de wereld om zijn volk te verlossen”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘21–27 december. Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2020

Afbeelding
Jozef, Maria en het kindje Jezus in een stal

Zie, het Lam Gods, Walter Rane

21–27 december

Kerstmis

‘Hij komt in de wereld om zijn volk te verlossen’

Overweeg deze week wanneer u de geboorte van Jezus Christus bestudeert hoe u het getuigenis van uw klasleden van Jezus Christus en zijn verzoening kunt opbouwen. De suggesties in dit lesschema kunnen u daarbij helpen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat uw klasleden in koppels of in groepjes bespreken hoe hun geloof in Jezus Christus en zijn leringen is gesterkt doordat ze dit jaar in het Boek van Mormon over Hem geleerd hebben.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

1 Nephi 11:13–23; Helaman 14:1–13; 3 Nephi 1:4–22

Jezus Christus is geboren om onze Heiland te worden.

  • Hoe kunt u aan de hand van het Boek van Mormon uw klas over de heilige gebeurtenissen rond de geboorte van de Heiland onderwijzen? Verdeel de klas bijvoorbeeld in drie groepen en geef elke groep een van de volgende Schriftpassages om gezamenlijk te lezen: 1 Nephi 11:13–23; Helaman 14:1–13; of 3 Nephi 1:4–22. Laat de groepen bespreken wat ze uit deze Schriftteksten over de geboorte van de Heiland leren. Vraag elke groep dan aan de rest van de klas te vertellen wat ze besproken hebben. Waarom is het waardevol om het getuigenis van de geboorte van de Heiland in het Boek van Mormon te hebben?

  • Kennis over de geboorte van Christus is belangrijk, maar weten waarom Hij is geboren is van essentieel belang. Hoe kunt u uw klas bij de verlossende macht van Jezus Christus laten stilstaan? Uw klasleden kunnen enkele van de verhalen en teksten bespreken die ze in de loop van de week bestudeerd hebben. (Zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.) Moedig hen aan om te vertellen hoe het bestudeerde materiaal hun waardering voor de geboorte van de Heiland en zijn verlossende macht heeft vergroot.

  • Om de gaven te bespreken die God ons door zijn Zoon heeft gegeven, kunt u enkele aanwezigen vragen om te vertellen over de bijzondere geschenken die ze met Kerstmis hebben gekregen. Hoe tonen we onze dankbaarheid voor de geschenken die we ontvangen? Uw klas kan dan het citaat van president Thomas S. Monson in de ‘Bijkomende leermiddelen’ lezen en de vier gaven bespreken waar president Monson het over heeft. Welke rol speelt de Heiland bij deze gaven? Hoe kunnen we onze hemelse Vader onze dankbaarheid voor deze gaven tonen?

  • Bij uw bespreking van Kerstmis kunt u uw klas ook vragen kerstlofzangen te zingen of spelen. In de ‘Bijkomende leermiddelen’ staan ook een aantal hulpmiddelen.

Titelblad van het Boek van Mormon; inleiding tot het Boek van Mormon; 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10

Het Boek van Mormon getuigt van Jezus Christus.

  • Nu de studie van het Boek van Mormon in de zondagsschool ten einde komt, kunt u uw klasleden de kans geven om te bedenken wat ze dit jaar in het Boek van Mormon over Jezus Christus hebben geleerd. Begin aan een bespreking door klassikaal 2 Nephi 25:23, 26 en 33:4, 10, en stukjes uit de inleiding tot het Boek van Mormon en het titelblad te lezen. U kunt ook een verhaal vertellen of een Schriftpassage voorlezen die u dichter tot Jezus Christus heeft gebracht. Geef uw klasleden dan enkele minuten de tijd om hun verhalen of Schriftpassages te bespreken. Getuig van het Boek van Mormon en spoor de rest van de klas aan om dat ook te doen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Om uw klasleden aan te sporen de Leer en Verbonden te lezen, kunt u een lievelingsvers aanhalen of over een inspirerende ervaring vertellen die u had toen u de Leer en Verbonden bestudeerde.

Afbeelding
Leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Hulpbronnen over Kerstmis.

  • Mattheüs 1:18–252; Lukas 2

  • Evangelieplatenboek, nrs. 28, 29, 30, 3181

  • Afbeeldingen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen

  • ‘De Heiland is geboren – kerstvideo’ (video op ChurchofJesusChrist.org)

  • ‘Good Tidings of Great Joy: The Birth of Jesus Christ’ (video, ChurchofJesusChrist.org)

  • kerstmis.ComeUntoChrist.org

  • Kerstmeditaties van het Eerste Presidium (ChurchofJesusChrist.org/broadcasts/first-presidency-christmas-devotionals)

De gaven van de Heiland.

President Thomas S. Monson heeft gezegd:

‘Ik denk na over de tegenstellingen van Kerstmis. De buitensporige geschenken in dure verpakkingen bereiken hun commercieel hoogtepunt in catalogi met titels als: “Voor degene die alles heeft.” ‘In zo’n catalogus zag ik een gigantisch huis met een grote strik eromheen, en een even grote kerstkaart met de woorden: “Vrolijk kerstfeest.” Ik zag ook met diamanten afgezette golfclubs, een cruise in het Caribisch gebied en een luxueuze reis naar de Zwitserse Alpen. Al die geschenken lijken aan te sluiten bij het thema van een cartoon over Kerst, waarin de drie wijzen met hun geschenken per kameel naar Bethlehem reizen. Een van hen zegt: “Let op mijn woorden, Balthasar, we beginnen met deze geschenken aan iets dat helemaal uit de hand gaat lopen.” […]

‘Laten we de kerstcatalogi met hun dure geschenken even opzij leggen. Laten we ook de bloemen voor moeder, de mooie stropdas voor vader, de leuke pop, de trein die fluit en de langverwachte fiets opzij zetten […], en ons richten op de blijvende geschenken die God ons geeft. Ik heb er uit een lange lijst vier gekozen: […]

‘Ten eerste, de gave van het leven. Die gave hebben wij allemaal ontvangen. Wij hadden het goddelijke voorrecht om onze hemelse woning te verlaten en een lichaam te krijgen, en door onze levenswijze nu kunnen we bewijzen dat we in aanmerking komen om terug te keren naar onze hemelse Vader, onze dierbaren en het celestiale koninkrijk. […] Het is onze verantwoordelijkheid om door onze levenswijze onze dankbaarheid te uiten. […]

‘Ten tweede, de gave van vrede. In deze luidruchtige wereld veroorzaken de verkeersdrukte, de schreeuwende reclames en de hoge eisen die aan ons gesteld worden – om nog maar te zwijgen van de wereldproblemen – hoofdpijn, andere pijnen en een gebrek aan energie. […]

‘Hij die veel verdriet en leed doorstond, spreekt tot elke verontruste ziel en verleent de gave van vrede: “Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden’ (Johannes 14:27). […]

‘Ten derde, de gave van liefde. “Meester, wat is het grote gebod in de wet?” vroeg de wetgeleerde aan Jezus. Jezus antwoordde onmiddellijk: “U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.

‘“Dit is het eerste en het grote gebod.

‘“En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf” (Mattheüs 22:36–39). […]

‘Ten vierde, de gave van het leven, namelijk de onsterfelijkheid. Het plan van onze hemelse Vader bevat de ultieme uiting van ware liefde. Alles wat ons dierbaar is, met inbegrip van ons gezin, onze vrienden, onze vreugde, onze kennis, ons getuigenis, zou in het niet verdwijnen zonder onze Vader en zijn Zoon, de Heer Jezus Christus. Tot de meest gekoesterde gedachten en geschriften in deze wereld behoort deze goddelijke waarheid: “Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft” (Johannes 3:16).’ (‘Gifts’, Ensign, mei 1993, 59–62.)

Ons onderwijs verbeteren

Het is geen probleem om te zeggen: ‘Ik weet het niet.’ Hoewel u uw best hoort te doen om de vragen van uw klasleden over het evangelie te beantwoorden, verwacht de Heer niet dat u alles weet. Wanneer u een vraag niet kunt beantwoorden, kunt u de klas vragen samen in de Schriften naar een antwoord te zoeken en te bespreken wat ze hebben gevonden. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 24.)