Instituutti
Oppiaihe 10, opettajan aineisto: Herran elävien profeettojen seuraaminen


”Oppiaihe 10, opettajan aineisto: Herran elävien profeettojen seuraaminen”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto, 2019

”Oppiaihe 10, opettajan aineisto”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 10, opettajan aineisto

Herran elävien profeettojen seuraaminen

Palautetun evankeliumin yksi perustava totuus on, että Herra kutsuu edelleen eläviä profeettoja ilmoittamaan tahtonsa ja oppinsa kansalleen. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on osaltaan vahvistaa oppilaiden sitoutumista seurata Herran profeettoja kärsivällisyydessä ja uskossa.

Opetusehdotuksia

Herra käskee pyhiä ottamaan varteen Hänen profeettansa sanat.

Laita näkyville kuva kirkon presidentistä ja kysy oppilailta, mitä he ajattelevat ja tuntevat, kun he näkevät tämän kuvan.

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Ulisses Soaresin seuraavat sanat, jotka sisältyvät valmistautumisaineistoon:

Se, että meillä on profeettoja, on merkki Jumalan rakkaudesta lapsiaan kohtaan. (Ulisses Soares, ”Profeetat puhuvat Pyhän Hengen voimalla”, Liahona, toukokuu 2018, s. 99)

  • Millä tavoin elävät profeetat ovat merkki Jumalan rakkaudesta lapsiaan kohtaan? (Kannusta oppilaita muistelemaan, mitä he opiskelivat valmistautumisaineiston osassa 1.)

Selitä, että sinä päivänä, jona kirkko järjestettiin, profeetta Joseph Smith sai Herralta ilmoituksen, jossa on käsky ja lupaus Hänen kirkkonsa jäsenille. Lue oppilaiden kanssa OL 21:4–5, ja pankaa merkille, mitä Herra käski kirkon jäseniä tekemään.

  • Minkä totuuden voimme löytää Herran käskystä pyhille? (Mainitse seuraavanlainen totuus käyttäen oppilaiden sanoja: Herra käskee meitä ottamaan vastaan profeetan sanat ikään kuin Hänen omasta suustaan kärsivällisyydessä ja uskossa.)

  • Miksi profeetan sanojen hyväksyminen ja varteen ottaminen saattaa toisinaan vaatia kärsivällisyyttä ja uskoa?

Kehota oppilaita yhdessä tai pienryhmissä lukemaan seuraava tilanne ja keskustelemaan sen jälkeen esitetyistä kysymyksistä:

Kun juttelet ystävän kanssa äskettäisestä yleiskonferenssista, ystäväsi kertoo, että hänen on vaikea hyväksyä jotakin, mitä yksi kirkon johtajista on opettanut. ”Mitä minun pitäisi tehdä, ellen ole samaa mieltä jostakin, mitä profeetta on opettanut?” hän kysyy.

  • Miksi tämä voi olla kirkon jäsenelle haastava pulma?

  • Mitä voisitte sanoa ystävällenne kannustaaksenne häntä toimimaan kärsivällisyydessä ja uskossa, kun hän pyrkii ratkaisemaan huolensa? (Kannusta oppilaita ajattelemaan tai tarvittaessa kertaamaan sitä, mitä he oppivat valmistautumisaineiston osasta 2.)

  • Mikä on auttanut teitä seuraamaan Herran profeettoja kärsivällisyydessä ja uskossa? Tai mitä opitte perheenjäseneltä tai ystävältä, jonka kanssa puhuitte tästä kysymyksestä (kuten ehdotettiin valmistautumisaineiston osassa 2)?

Kirjoita taululle (tai laita näkyville) seuraava keskeneräinen periaate: Kun otamme varteen Herran profeettojen sanat kärsivällisyydessä ja uskossa,…

Lue oppilaiden kanssa OL 21:6, ja katsokaa, mitä Herra lupasi siunauksena niille, jotka seuraavat Hänen profeettojaan kärsivällisyydessä ja uskossa.

  • Mitähän tarkoittaa se, että ”helvetin portit eivät teitä voita”? Entä se, että Herra ”hajottaa pimeyden voimat teidän edestänne”? Ja että ”taivaat [järkkyvät] teidän parhaaksenne”? (Kirjoita oppilaiden vastauksia taululla olevan keskeneräisen periaatteen alle.)

  • Mitkä Herran profeettojen äskettäiset opetukset voivat osaltaan suojella meitä pimeyden voimilta ja saada taivaat järkkymään meidän parhaaksemme? (Voisit valmistella muutamia esimerkkejä kerrottavaksi.)

  • Milloin teidän halukkuutenne noudattaa profeettojen neuvoja kärsivällisyydessä ja uskossa on johtanut näihin siunauksiin?

Anna oppilaille aikaa pohtia rukoillen, mitä he voivat tehdä seuratakseen Herran profeettoja osoittaen entistä suurempaa kärsivällisyyttä ja uskoa. Tähän voisi sisältyä sen miettimistä, kuinka he voivat toimia täydellisemmin profeettojen viimeaikaisten kutsujen ja neuvojen mukaan. Kehota oppilaita kirjoittamaan muistiin, mitä ajatuksia ja vaikutelmia heille tulee. Kannusta heitä toimimaan Hengeltä saamiensa kehotusten mukaan.

Herran profeetat saavat ilmoitusta ja julistavat oppia koko kirkkoa varten.

Kehota oppilaita muistelemaan tapausta, jota he tutkivat valmistautumisaineistosta ja joka koski Hiram Pagea ja hänen kiveään.

  • Mitä ongelmia Hiram Pagen väittämät ilmoitukset aiheuttivat kirkon jäsenille?

Muistuta oppilaille, että Hiram Page ei ainoastaan väittänyt saavansa ilmoitusta kirkkoa varten, vaan hänen väittämänsä ilmoitukset olivat ristiriidassa pyhissä kirjoituksissa opetetun opin ja Joseph Smithin aiemmin saamien ilmoitusten kanssa. Niiden joukossa, jotka hyväksyivät Hiram Pagen ilmoitukset, oli Whitmerin perheen jäseniä ja Oliver Cowdery.

Lukekaa OL 28:1–7 ja pankaa merkille Herran opetukset Oliver Cowderylle ja kirkon jäsenille. Tuo esiin, että jakeessa 7 mainitut ”salaisuudet” tarkoittavat ”hengellisiä totuuksia, jotka voidaan tuntea vain ilmoituksen kautta” (PKO, ”Jumalan salaisuudet”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org).

  • Mitä totuuksia voimme näiden jakeiden perusteella oppia siitä, kuka voi saada ilmoitusta koko kirkkoa varten? (Oppilaat saattavat mainita eri totuuksia, kuten seuraavan: Vain niillä, joilla on kirkon johtamisen avaimet, on valtuus saada ilmoitusta ja vakiinnuttaa oppi koko kirkkoa varten.)

  • Kuinka se, että ymmärrämme tämän totuuden, voi auttaa meitä välttymään joutumasta eksytetyiksi?

Selitä, että Herran valittujen profeettojen opettama oppi on ollut hyvin johdonmukaista kautta kirkon historian. Jotkut jäsenet saattavat kuitenkin miettiä, mitä tehdä, kun he löytävät jonkin kirkon johtohenkilön aiemmin esittämän lausuman, joka vaikuttaa olevan ristiriidassa nykyään opetetun opin kanssa.

  • Mitkä periaatteet voivat opastaa meitä tunnistamaan Herran opin, kuten Hänen elävät profeettansa ovat opettaneet sitä? (Voisit kehottaa oppilaita kertaamaan valmistautumisaineiston osasta 3 vanhin D. Todd Christoffersonin ja vanhin Neil L. Andersenin lausunnot.)

Voisit keskustelun kuluessa lukea ääneen presidentti Russell M. Nelsonin seuraavat sanat:

Te ette ehkä aina ymmärrä elävän profeetan jokaista lausuntoa. Mutta kun te tiedätte, että profeetta on profeetta, voitte lähestyä Herraa nöyryydessä ja uskossa ja pyytää omaa todistusta mistä tahansa, mitä Hänen profeettansa on julistanut. (Russell M. Nelson, ”Olkaa todellisia milleniaaleja”, Liahona, lokakuu 2016, s. 53)

Voisit päättää oppiaiheen lausumalla todistuksesi elävistä profeetoista ja siunauksista, joita koituu siitä, kun heitä seuraa kärsivällisyydessä ja uskossa.

Ensi kerraksi

Selitä, että seuraava oppiaihe keskittyy aiheeseen, jota presidentti Russell M. Nelson on nimittänyt suurimmaksi haasteeksi ja suurimmaksi asiaksi ja suurimmaksi työksi maan päällä tänä aikana (ks. ”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen nuorten hartaustilaisuus, 3. kesäkuuta 2018, Liahona-lehden liite, s. 8, churchofjesuschrist.org). Kehota oppilaita opiskelemaan seuraavan oppitunnin valmistautumisaineisto ja tulemaan luokkaan valmiina keskustelemaan Israelin kokoamisen suureen asiaan ja työhön osallistumisen tarkoituksista ja siunauksista.