Instituutti
Oppiaihe 9, opettajan aineisto: Jeesus Kristus – jumalallinen Lunastajamme


”Oppiaihe 9, opettajan aineisto: Jeesus Kristus – jumalallinen Lunastajamme”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto, 2019

”Oppiaihe 9, opettajan aineisto”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 9, opettajan aineisto

Jeesus Kristus – jumalallinen Lunastajamme

Osana palautusta Joseph Smith ja pyhät saivat täsmällisempää opetusta Jeesuksen Kristuksen luonteesta ja palvelutehtävästä. Tässä oppiaiheessa oppilailla on mahdollisuuksia syventää uskoaan Vapahtajaan ja Hänen sovitukseensa sekä päättää, kuinka he voivat kutsua Hänen voimaansa täydemmin omaan elämäänsä.

Opetusehdotuksia

Joseph Smith oppii Jeesuksen Kristuksen luonteesta.

Kuva
Ensimmäinen näky, Walter Rane

Laita näkyviin kuva, joka esittää ensimmäistä näkyä. Muistuta oppilaille, että yksi tarkoituksista, joiden vuoksi Joseph Smith meni rukoilemaan tässä tilanteessa, oli kysyä Jumalalta, mihin kirkkoon liittyä (ks. JS–H 1:13–19). Vuonna 1832 esittämässään kertomuksessa ensimmäisestä näystä Joseph mainitsi kuitenkin toisenkin syyn, miksi hän meni rukoilemaan lehtoon sinä päivänä.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen valmistautumisaineiston osan 1 ensimmäinen kappale.

Anna oppilaille hetki aikaa miettiä tilanteita omassa elämässään, jolloin he ovat tunteneet levottomuutta omista synneistään ja heikkouksistaan. Pyydä sitten oppilaita lukemaan itsekseen valmistautumisaineiston osasta 1 kappaleet 2 ja 3.

  • Mitä Joseph oppi taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luonteesta? (Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat armollisia ja anteeksiantavia.)

Selitä, että Joseph ja pyhät oppivat edelleen lisää Jeesuksen Kristuksen luonteesta Hänen antamiensa ilmoitusten kautta. Laita näkyville seuraavat viitteet tai kirjoita ne taululle: OL 3:10; 38:14; 58:42; 61:2; 62:1; 64:2–4. Anna oppilaille aikaa lukea muutamia kohtia ja pyydä heitä lukemaan ikään kuin Herra puhuisi suoraan heille. Pyydä heitä miettimään, kuinka Vapahtajan sanat näissä jakeissa syventävät heidän ymmärrystään Hänen armollisesta ja anteeksiantavasta luonteestaan. Kun oppilaat ovat lukeneet, kehota heitä kertomaan, mitä he ovat oppineet.

  • Mistähän syystä meidän on ehdottoman tärkeää ymmärtää, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat armollisia ja anteeksiantavia?

Selitä, että Joseph Smithin ensimmäinen näky on yksi monista kokemuksista, jotka valmistivat Josephia olemaan voimallinen todistaja Jeesuksesta Kristuksesta. Muistuta oppilaille, että kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin mukaan Joseph Smith on ”Jeesuksen Kristuksen huomattavin ilmoituksensaaja Hänen todellisesta luonteestaan jumalallisena Lunastajana” (D. Todd Christofferson, ”Uudestisyntynyt”, Liahona, toukokuu 2008, s. 79, kursivointi lisätty).

  • Kuinka Joseph Smith ja palautus ovat vaikuttaneet ymmärrykseesi Jeesuksesta Kristuksesta ja siihen, mitä tunnet Kristusta kohtaan?

Jeesuksen Kristuksen sovitus on sekä ääretön että henkilökohtainen.

Selitä oppilaille, että Mormonin kirjan esiintulo profeetta Joseph Smithin kautta antoi maailman ymmärtää Jeesusta Kristusta ja Hänen sovitustaan tavalla, joka ei ollut ollut mahdollista satoihin vuosiin. Niiden monien kohtien joukossa, jotka opettavat meille Vapahtajan uhrista ihmiskunnan edestä, ovat Alman ja Amulekin opetukset. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 34:10, 12 ja 14 ja panemaan merkille, kuinka Amulek kuvaili Vapahtajan sovitusuhria. Pyydä heitä kertomaan, mitä he saavat selville.

Piirrä tai aseta näkyviin seuraava kaavio:

Kuva
kaavio, Jeesuksen Kristuksen sovitus, osa 1
  • Millä tavoin Vapahtajan sovitus on ”ääretön ja iankaikkinen”? (Kannusta oppilaita hyödyntämään sitä, mitä he oppivat valmistautumisaineiston osasta 2.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava lausunto, jonka on esittänyt seitsemänkymmenen koorumien johtokunnassa palvellut vanhin Cecil O. Samuelson jr. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä sanoja hän käytti kuvaillessaan Herran sovitusta.

Hänen sovituksensa kattaa todellakin maailman ja kaikki ihmiset alusta loppuun. Älkäämme kuitenkaan unohtako, että kattavuudessaan ja kokonaisvaltaisuudessaan se on myös syvästi henkilökohtainen ja ainutlaatuisesti laadittu sopimaan täydellisesti meidän omiin yksilöllisiin olosuhteisiimme ja täydellisesti vastaamaan niitä. Isä ja Poika tuntevat meidät itse kunkin paremmin kuin me tunnemme itsemme ja ovat valmistaneet meille sovituksen, joka vastaa täysin tarpeitamme, haasteitamme ja mahdollisuuksiamme.

Kiitos Jumalalle siitä, että Hän lahjoitti meille Poikansa, ja kiitos Vapahtajalle Hänen sovituksestaan. Se on totta ja se on voimassa ja johtaa meidät sinne, missä meidän pitää ja missä haluamme olla. (Cecil O. Samuelson jr., ”Mitä sovitus merkitsee sinulle?”, Liahona, huhtikuu 2009, s. 19)

  • Mitä sanoja vanhin Samuelson käytti kuvaamaan Vapahtajan sovitusta?

Lisää kaavioon sana henkilökohtainen ja muut sanat, joita oppilaat mainitsevat:

Kuva
kaavio, Jeesuksen Kristuksen sovitus, osa 2
  • Mistähän syystä on tärkeää muistaa, että vaikka Vapahtajan sovitusuhri ulottuu äärettömään määrään ihmisiä ja maailmoja, se on myös äärimmäisen henkilökohtainen?

Muistuta oppilaille, että valmistautumisaineiston osassa 2 heitä pyydettiin merkitsemään totuuksia, jotka kiinnittävät heidän huomionsa. Anna oppilaille tarvittaessa aikaa käydä läpi pyhien kirjoitusten kohdat ja profeettojen opetukset, joita he merkitsivät tässä osassa.

  • Mitkä totuudet kiinnittivät huomionne ja miksi? (Laita nämä totuudet näkyville tai kirjoita ne taululle.)

Kun oppilaat ovat vastanneet, voisit pyytää heitä lausumaan (ja kirjoittamaan) periaatteet uudelleen henkilökohtaisella tavalla käyttäen ensimmäisen persoonan pronomineja kuten minä, minua ja minun. Totuudet voisivat kuulostaa seuraavanlaisilta: Jeesus Kristus otti päälleen minun syntini, ahdinkoni, kipuni ja koetukseni, jotta Hän osaisi auttaa minua. Minun sieluni arvo on niin suuri, että Jeesus Kristus kärsi ja kuoli, jotta minä voisin tehdä parannuksen. Jeesus Kristus kärsi minun syntieni vuoksi, jotta minä voisin tehdä parannuksen eikä minun tarvitsisi kärsiä, kuten Hän kärsi.

  • Kuinka näiden totuuksien ymmärtäminen ja niihin uskominen voi auttaa teitä vahvistamaan uskoanne Jeesukseen Kristukseen?

  • Mitä ajatuksia ja tuntemuksia tulee mieleenne, kun mietitte, mitä Vapahtaja kärsi teidän vuoksenne ja miksi Hän teki niin?

Laita näkyville seuraava kysymys: Mitä aion tehdä kutsuakseni Jeesuksen Kristuksen voiman täydellisemmin elämääni?

Anna oppilaille aikaa pohtia rukoillen tätä kysymystä ja kirjoittaa vastaus päiväkirjaansa tai muistivihkoonsa. Kun he pohtivat, voisit laittaa näkyville presidentti Russell M. Nelsonin seuraavat sanat. Kehota oppilaita panemaan merkille neuvoja, jotka voivat auttaa heitä kutsumaan Vapahtajan voimaa omaan elämäänsä:

Me aloitamme oppimalla [Jeesuksesta Kristuksesta]. ”[Meidän] on mahdotonta pelastua tietämättömyydessä” [OL 131:6]. Mitä enemmän tiedämme Vapahtajan tehtävästä ja palvelutyöstä [ks. OL 76:40–41] – mitä paremmin ymmärrämme Hänen oppinsa [ks. 2. Nefi 31:2–21] ja sen, mitä Hän on tehnyt meidän hyväksemme – sitä paremmin tiedämme, että Hän voi antaa voimaa, jota tarvitsemme elämäämme. – –

Kun uhraamme aikaa siihen, että opimme Vapahtajasta ja Hänen sovitusuhristaan, me tunnemme halua noudattaa myös toista tärkeää tekijää päästäksemme osallisiksi Hänen voimastaan: me päätämme osoittaa uskoa Häneen ja seurata Häntä. – –

Me lisäämme Vapahtajan voimaa elämässämme myös silloin, kun teemme pyhiä liittoja ja pidämme nuo liitot täsmällisesti. Meidän liittomme sitovat meidät Häneen ja antavat meille jumalallista voimaa. – –

Kun Vapahtaja tietää, että haluatte todella kääntyä Hänen puoleensa – kun Hän voi tuntea, että sydämenne suurimpana haluna on ammentaa elämäänne Hänen voimaansa – Pyhä Henki johtaa teitä tietämään tarkasti, mitä teidän tulee tehdä [ks. OL 88:63]. (Russell M. Nelson, ”Kuinka ammennamme elämäämme Jeesuksen Kristuksen voimaa”, Liahona, toukokuu 2017, s. 39, 41–42)

Todista lopuksi, että sovituksensa ansiosta Jeesuksella Kristuksella on voimaa vahvistaa, lohduttaa, parantaa sekä antaa meille armoa ja anteeksiantoa.

Ensi kerraksi

Kehota oppilaita miettimään, kuinka heidän elämänsä olisi erilaista ilman eläviä profeettoja. Pyydä oppilaita opiskelemaan seuraavan oppiaiheen valmistautumisaineisto ja tulemaan oppitunnille valmiina keskustelemaan siunauksista, joita saamme elävien profeettojen johtaessa meitä.