Institut
Jesus Kristus og det evigtvarende evangelium (Religion 250)


Jesus Kristus og det evigtvarende evangelium (Religion 250)

Billede
Jesus Kristus

Spørgsmål

  1. Hvad kan jeg lære af Frelseren om at adlyde vor himmelske Faders vilje?

    Dit svar bør indeholde følgende:

    • Lærdomme eller eksempler på Frelserens evige tjenestegerning, der viser hans lydighed over for vor himmelske Fader.

    • Hvordan Jesu lydighed over for vor himmelske Fader relaterer til din egen rolle som discipel.

    • Hvorfor Frelserens eksempel på lydighed er vigtigt for dig, og hvordan han kan hjælpe dig til at tage de skridt, du behøver, for at blive en bedre discipel.

    • Hvordan Frelserens eksempel på lydighed hjælper dig til at adlyde vor himmelske Faders vilje.

  2. Hvorfor har jeg brug for Frelseren?

    Dit svar bør indeholde følgende:

    • De vigtigste forhindringer vi skal overvinde på grund af vores faldne tilstand.

    • Hvordan Frelserens forskellige roller gennem hans evige tjenestegerning hjælper vor himmelske Faders børn til at overvinde disse forhindringer.

    • Hvad vi må gøre for at tage imod Frelserens hjælp og invitere ham til at hjælpe os.

    • Mindst en måde, hvorpå du har følt Frelserens guddommelige hjælp til at overvinde udfordringer og forhindringer.

  3. Hvad har jeg lært under dette kursus om Jesus Kristus og det evigtvarende evangelium, der har været til velsignelse for mig?

    Du kan bygge videre på eller forbinde ideer fra dine tidligere svar eller skrive om et nyt emne.

    • Formuler den læresætning, du har lært, i en eller to sætninger.

    • Forklar denne læresætning ved at anvende eksempler fra skrifterne eller profeternes ord.

    • Fortæl om, hvordan Frelserens lære, eksempel eller forsoning har været til velsignelse for dig.

    • Skriv dit vidnesbyrd om det, du har lært om Jesus Kristus og det evigtvarende evangelium.

Lærdomsmæssige hovedpunkter

Følgende oplysninger er blevet samlet ved at anvende hovedpunkterne i dette kursus’ lektioner. Tallene i parentesen efter citaterne henviser til det lektionsnummer i Jesus Kristus og det evigtvarende evangelium, Lærerens hæfte, 2015, hvori udtalelsen findes. Sammenlign dit svar med nedenstående oplysninger. Overvej at korrigere dit svar, før du afleverer det, hvis der er et lærdomsmæssigt hovedpunkt fra denne oversigt, som du ikke har medtaget i dit svar. Du behøver ikke at kopiere denne oplysning ordret i dit svar, bare sørg for, at du forstår disse læresætninger og formidler din forståelse. Eftersom spørgsmål 3 udgør et mere personligt svar, er der ingen hovedpunkter til det spørgsmål.

  1. Hvad kan jeg lære af Frelseren om at adlyde Faderens vilje?

    Lærdomme eller eksempler fra Frelserens tjenestegerning, der viser hans lydighed over for vor himmelske Fader:

    • »Jahve var udvalgt fra begyndelsen. En grund til, at Jahve var udvalgt, er, at han søgte at gøre Faderens vilje og give ham al æren« (2).

    • »Skønt [Jesus Kristus] var uden synd, lod han sig døbe for at opfylde al retfærdighed« (8; »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige«, Liahona, apr. 2000, s. 2).

    • »Frelsesplanen krævede, at Jesus skulle være fuldstændig lydig for at udføre forsoningen« (9).

    • »Jeg [gør] intet … af mig selv; men som Faderen har lært mig … for jeg gør altid det, der er godt i hans øjne« (Joh 8:28-29).

    Hvordan Jesu lydighed over for Faderen relaterer til din egen rolle som discipel:

    • »Lige som Frelseren opfylder vi al retfærdighed, når vi underkaster os det evigtvarende evangeliums ordinancer og pagter« (8).

    • »At være en Jesu Kristi discipel kræver lydighed og ofre … At være discipel kræver villighed til at efterlade alt og følge Jesus Kristus« (10).

    • »Vi kan få styrke til at overvinde fristelse og til at være lydige, når vi følger Jesu Kristi eksempel i at søge at gøre Faderens vilje i stedet for vores egen« (9).

  2. Hvorfor har jeg brug for Frelseren?

    De vigtigste forhindringer vi skal overvinde på grund af vores faldne tilstand:

    • »Vi oplever alle åndelig død, at blive adskilt fra Guds nærhed, og vi er alle underkastet den timelige død, som er det fysiske legemes død (se Alma 42:6-9; L&P 29:41-42)« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 41-42).

    • »I vores faldne tilstand er vi underkastet modstand og fristelse. Når vi giver efter for fristelse, fjerner vi os fra Gud … (se Rom 3:23)« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, s. 42).

    Hvordan Frelserens forskellige roller gennem hans evige tjenestegerning hjælper vor himmelske Faders børn til at overvinde disse forhindringer:

    • »Jahve skabte jorden for at skabe et sted, hvor Guds børn kunne leve og udvikle sig hen imod evigt liv« (4).

    • »Som Guds enbårne Søn i kødet var Jesus Kristus i stand til at udføre sonofferet, som krævede, at han udholdte mere end en dødelig person kunne udholde, og derved kunne han udfylde sin rolle i Faderens plan« (7).

    • »Vi kan modtage trøst og styrke gennem Helligånden, så vi kan udholde ›smerter og trængsler og fristelser af enhver art‹ (Alma 7:11) på grund af Jesu Kristi forsoning« (16).

    • »På grund af Jesu Kristi forsoning og opstandelse vil alle, som er født på jorden, opstå« og blive bragt tilbage til Guds nærhed for at blive dømt (19).

    • »Mens Jesus var i åndeverdenen, organiserede han arbejdet for de dødes frelse« (18).

    • »Jesus Kristus er vores talsmand hos Faderen« (24).

    • »Frelseren vil dømme os i henhold til vores ord, tanker, gerninger og vores hjertes ønsker« (26).

    Hvad vi må gøre for at tage imod Frelserens hjælp og invitere ham til at hjælpe os:

    • »Vi kan overvinde Satan ved at stole på Jesus Kristus, som tilvejebragte forsoningen, og ved at bære og være tro mod vores vidnesbyrd« (3).

    • »Vi [vil] ved at sætte Frelseren først i vores liv her på jorden … opnå større velsignelser i evigheden« (2).

    • »Vi kan få syndsforladelse, lige som da vi blev døbt, hvis vi bønsomt og med en angerfuld ånd nyder nadveren« (15).

    • »Når vi antager Jesus Kristus og indgår og holder pagter om at adlyde Guds befalinger, bliver vi Kristi sønner og døtre« (24).