Institut
Den evige familie (Religion 200)


Den evige familie (Religion 200)

Billede
familie ved templet

Spørgsmål

  1. Hvorfor er familien midtpunktet i vor himmelske Faders plan for lykke?

    Dit svar bør indeholde følgende:

    • En beskrivelse af hovedformålet med frelsesplanen.

    • En forklaring på hvordan retskafne familier kan hjælpe med at opfylde disse formål i evigheden.

    • En forklaring på hvorfor læresætningen om familien er vigtig for dig og din evige udvikling.

    • En forklaring på hvordan din forståelse af familiens rolle i frelsesplanen har haft betydning for de valg, som du har truffet i dette liv.

  2. Hvad er Herrens standarder vedrørende ægteskab?

    Dit svar bør omfatte en forklaring af:

    • Ægtefællers og forældres guddommelige rolle og ansvar.

    • Frelserens rolle i ægteskabet og familien.

    • De love, som styrer kyskhed og troskab i ægteskabet og disse loves evige natur.

    • De måder, som du kan anvende disse principper på, for at forberede dig på eller forbedre dit ægteskab og familie.

  3. Hvordan har »Familien: En proklamation til verden« (Liahona, nov. 2010, s. 129) på en positiv måde påvirket dit liv i løbet af dette kursus?

    Du kan bygge videre på eller forbinde ideer fra dine tidligere svar eller skrive om et nyt emne. Dit svar bør indeholde følgende:

    • En forklaring af et bestemt princip eller læresætning fra familieproklamationen med en forklaring, der omfatter skriftsteder eller nutidige profeters ord.

    • Et eksempel på hvordan profeternes vejledning har hjulpet dig til en større forståelse for det valgte princip eller læresætning.

    • Eksempler på velsignelser som du eller andre har modtaget ved at lytte til rådet i familieproklamationen.

    • En beskrivelse af hvad du i højere grad vil gøre for at efterleve det valgte princip eller læresætning.

Lærdomsmæssige hovedpunkter

Følgende oplysninger er blevet samlet ved at anvende hovedpunkterne i lektionerne i dette kursus. Tallene i parentesen efter citaterne henviser til det lektionsnummer i Den evige familie, Lærerens hæfte, 2015, hvori udtalelsen findes. Sammenlign dit svar med nedenstående oplysninger. Overvej at korrigere dit svar, før du afleverer det, hvis der er et lærdomsmæssigt hovedpunkt fra denne oversigt, som du ikke har medtaget i dit svar. Du behøver ikke at kopiere denne oplysning ordret i dit svar, bare sørg for, at du forstår disse læresætninger og formidler din forståelse. Eftersom spørgsmål 3 udgør et mere personligt svar, er der ingen hovedpunkter til det spørgsmål.

  1. Hvorfor er familien midtpunktet i vor himmelske Faders plan for lykke?

    De primære formål med frelsesplanen:

    • »Vor himmelske Faders plan tilvejebringer en vej for os, så vi kan blive som vor himmelske forældre« (3).

    • »Jorden blev skabt for at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (4).

    Hvordan retskafne familier kan hjælpe med at opfylde disse formål i evigheden:

    • »Familien er en afgørende del af Guds plan for det førjordiske liv, for livet på jorden og evigt liv« (6).

    • »På grund af faldet kunne Adam og Eva få børn, og deres efterkommere kunne udvikle sig mod evigt liv« (4).

    • »Med et fysisk legeme lever vi under jordelivets betingelser, som kan forberede os på evigheden« (5).

    • »Når vi indtræder i den nye og evigtvarende ægteskabspagt, kan vi blive ophøjede til den højeste grad i det celestiale rige« (15).

  2. Hvad er Herrens standarder vedrørende ægteskab?

    Ægtefællers og forældres guddommelige roller og ansvar:

    • »Ægtemand og hustru har et stort ansvar for at elske og vise omsorg for hinanden« (»Familien: En proklamation til verden«, s. 129).

    • »Når en ægtemand og hustru fører et barn ind i verden, opfylder de en del af vor himmelske Faders plan for lykke« (17).

    • »Forældre er blevet befalet at undervise deres børn i at elske og tjene hinanden, at adlyde Guds befalinger og være lovlydige samfundsborgere« (22).

    Frelserens rolle i ægteskabet og familien:

    • »Jesu Kristi forsoning gør det muligt for os alle i sidste ende at modtage alle vor himmelske Faders lovede velsignelser« (24).

    • »Når familier bygger deres grundvold på Jesus Kristus, vil Satan ikke have magt til at tilintetgøre dem« (19).

    De love, som styrer kyskhed og troskab i ægteskabet og disse loves evige natur:

    • »Ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud« (»Familien: En proklamation til verden«, s. 129).

    • »Gud har befalet, at formeringens hellige kraft kun skal anvendes mellem en mand og en kvinde, der er lovligt viet som ægtemand og hustru« (Familien: En proklamation til verden«, s. 129) (16).

    • »Ændringer i landets lovgivning ændrer ikke, ja, kan ikke ændre de moralske love, som Gud har fastlagt. Gud forventer, at vi støtter op om og holder hans befalinger, uanset modstridende meninger eller tendenser i samfundet« (citeret i Gospel Topics, »Same-Sex Marriage«, lds.org/topics) (7).