Instituutti
Oppiaihe 1, luokan valmistautumisaineisto: Ota vastaan Vapahtajan kutsu oppia Häneltä


”Oppiaihe 1, luokan valmistautumisaineisto: Ota vastaan Vapahtajan kutsu oppia Häneltä”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto, 2023

”Oppiaihe 1, luokan valmistautumisaineisto”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto

Kuva
Vapahtaja hymyilee väkijoukossa olevalle naiselle

Oppiaihe 1, luokan valmistautumisaineisto

Ota vastaan Vapahtajan kutsu oppia Häneltä

Tervetuloa oppikurssille Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa (Uskonto 250). Ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi ovat sanoneet Vapahtajasta: ”Kenelläkään muulla ei ole ollut niin syvällistä vaikutusta kaikkiin niihin, jotka ovat eläneet ja jotka vielä tulevat elämään maan päällä” (”Elävä Kristus – apostolien todistus”, jeesuksenkristuksenkirkko.org). Tämä oppikurssi tarjoaa sinulle pyhän tilaisuuden oppia lisää Jeesuksesta Kristuksesta, jotta voit lisätä Hänen vaikutustaan elämässäsi.

Tämän oppikurssin valmistautumisaineisto on suunniteltu auttamaan sinua pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa tehostamalla henkilökohtaista opiskeluasi ja valmistamalla sinua rakentaviin keskusteluihin muiden kanssa. Se sisältää aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia, kirkon johtohenkilöiden lausuntoja, videoita sekä kehotuksia pohtia oppimaasi ja soveltaa sitä käytäntöön. Jokaisessa oppiaiheessa on valinnainen ”Haluatko oppia lisää?” -osio, jonka täydentävä aineisto voi auttaa sinua oppimaan lisää Jeesuksesta Kristuksesta ja vahvistamaan uskoasi Häneen.

Osa 1

Kuinka se, että opin Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen ikuisesta evankeliumistaan, voi muuttaa elämääni?

Kuvittele asuneesi Palestiinassa Herran palvelutehtävän aikana. Olet kuullut monia hämmästyttäviä asioita opettajasta nimeltä Jeesus Nasaretilainen ja haluat kovasti mennä kuulemaan Häntä itse. Päivänä, jona löydät Jeesuksen, Hän opettaa suurta ihmisryhmää. Hän julistaa Johannes Kastajan suuruutta ja nuhtelee ihmisiä heidän epäuskostaan (ks. Matt. 11:7–24). Sitten Hän esittää mahdollisesti elämää mullistavan kutsun.

Kuva
Jeesus opettaa opetuslapsiaan
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Matt. 11:28–30 ja pohdi, kuinka tämän kutsun vastaanottaminen on muuttanut tai voisi muuttaa elämääsi.

Jeesus Kristus on esittänyt samanlaisen kutsun meidän aikanamme. Kun Vapahtaja oli todistanut siitä käsittämättömästä hinnasta, jonka Hän maksoi sovittaakseen syntimme, jotta me voisimme tehdä parannuksen, Hän sanoi: ”Ota vastaan oppia minulta ja kuuntele minun sanojani; vaella minun Henkeni sävyisyydessä, niin sinulla on rauha minussa” (OL 19:23).

Kuva
Tulkaa minun luokseni, Eva Timothy

Viitaten tähän kutsuun vanhin Kim B. Clark seitsemänkymmenen koorumista on opettanut:

Kuva
vanhin Kim B. Clark

Vapahtajan kutsulla ”ota vastaan oppia minulta” on kaksi toisiinsa liittyvää merkitystä, jotka rinnastuvat kauniisti Herran tavassa oppia syvällisesti.

”Ota vastaan oppia minulta” -ilmauksen ensimmäinen merkitys on: Opi tuntemaan minut.

– – Hänen tuntemisensa on sitä, että synnymme hengellisesti Hänestä kokien voimallisen sydämenmuutoksen ja tullen Hänen pojikseen ja tyttärikseen. – –

”Ota vastaan oppia minulta” -ilmauksen toinen merkitys on: Vastaanota opetusta minulta.

– – Kun uppoudumme pyhiin kirjoituksiin, me opimme Hänen täydellisestä esimerkistään. – – Meidän täytyy toimia uskossa Jeesukseen Kristukseen tehdäksemme oman osamme, mutta kun teemme niin, – – Hän lupaa lisätä kykyämme toimia vanhurskaasti ja auttaa meitä tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen. (”Ota vastaan oppia minulta”, puhe kirkon koululaitoksen uskonnonopettajille, 26. tammikuuta 2018, churchofjesuschrist.org, kursivointi lisätty)

Yksi tärkeä tapa oppia Vapahtajalta on tutkia Hänen ikuista evankeliumiaan ja elää sen mukaisesti. ”Sana evankeliumi merkitsee ’hyvä sanoma’” (PKO, ”Evankeliumi [Uuden testamentin kirja]”). Mikä siis on evankeliumin hyvä sanoma?

Kun Vapahtajan palvelutyö lamanilaisten ja nefiläisten keskuudessa Runsaudenmaassa oli päättymässä, Hän selitti evankeliuminsa merkityksen ja tarkoituksen yksinkertaisin ja selkein sanoin.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue 3. Nefi 27:13–16, 20–21 ja pane merkille syitä, joiden vuoksi evankeliumi on hyvä sanoma.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
vanhin Jeffrey R. Holland

”Hyvä sanoma” on se, että kuolemalta ja helvetiltä voi välttyä, että virheet ja synnit voidaan voittaa, että on olemassa toivoa, että on olemassa apua, että ratkaisemattomat ongelmat ratkaistaan, että vihollinen on voitettu. Hyvä sanoma on se, että jokaisen hauta voisi jonakin päivänä olla tyhjä, että jokaisen sielu voisi jälleen olla puhdas, että jokainen Jumalan lapsi voisi jälleen palata sen Isän luo, joka antoi hänelle elämän. (”Missionary Work and the Atonement”, Ensign, maaliskuu 2001, s. 8–10.)

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Ajattele tämänhetkistä ymmärrystäsi ja todistustasi Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Mitä tavoitteita haluaisit asettaa oppiaksesi enemmän Hänestä ja Hänen evankeliumistaan? Mitä voisit tehdä lisätäksesi Hänen vaikutustaan elämässäsi? Voisit kirjoittaa tavoitteesi muistiin ja käydä ne läpi säännöllisesti tulevina viikkoina.

Osa 2

Kuinka voin lisätä kykyäni oppia Vapahtajalta ja Hänen ikuisesta evankeliumistaan?

Elämme maailmassa, joka on suurelta osin maallisen tiedon muovaama. Maallinen tieto keskittyy maailmallisiin asioihin, joita ei pidetä uskonnollisina tai hengellisinä. Esimerkiksi tieteellinen oppiminen tuottaa maallista tietoa. Tämä tieto on tärkeää ja on johtanut merkittäviin edistysaskeliin tekniikassa, lääketieteessä, maataloudessa, liikenteessä ja viestinnässä. Tämän maallisen oppimisen ohella on vieläkin syvempi, hengellinen tapa oppia totuutta.

Vanhin Paul V. Johnson seitsemänkymmenen koorumista on tehnyt eron hengellisen ja tieteellisen oppimisen välille tällä tavoin:

Kuva
vanhin Paul V. Johnson

Hengellisten asioiden oppiminen vaatii – – erilaista lähestymistapaa kuin tieteellisten asioiden oppiminen. Tieteellisestä menetelmästä ja älystä on hyvin paljon apua, mutta ne yksistään eivät koskaan tuo hengellistä tietoa. Hengellisten asioiden oppimiseen sisältyy äly, mutta se ei riitä. Me opimme hengellisiä asioita vain Hengen välityksellä. (”Malli hengellisten asioiden oppimiseen”, seminaarien ja uskontoinstituuttien satelliittilähetys, 7. elokuuta 2012, churchofjesuschrist.org)

Kuva
nuori aikuinen lukemassa

Puhuen hengellisestä oppimisesta Herra ilmoitti profeetta Joseph Smithille: ”Koska kaikilla ei ole uskoa, etsikää uutterasti ja opettakaa toisillenne viisauden sanoja; niin, etsikää parhaista kirjoista viisauden sanoja; etsikää oppia vieläpä tutkimalla ja myös uskon kautta” (OL 88:118).

Useimmat meistä tietävät, kuinka oppia tutkimalla. Mutta kuinka me opimme uskon kautta? Presidentti Russell M. Nelson on selittänyt:

Kuva
presidentti Russell M. Nelson

Me vahvistamme uskoamme Jeesukseen Kristukseen, kun pyrimme pitämään Hänen käskynsä ja ”muistamaan hänet aina” [Moroni 4:3]. Edelleen meidän uskomme kasvaa joka kerta, kun osoitamme uskoamme Häneen. Sitä oppiminen uskon kautta tarkoittaa.

Esimerkiksi joka kerta, kun meillä on kylliksi uskoa ollaksemme kuuliaisia Jumalan laeille – silloinkin kun yleinen mielipide väheksyy meitä – tai joka kerta, kun vastustamme viihdettä tai ideologioita, jotka ylistävät liittojen rikkomista, me osoitamme uskoamme, mikä puolestaan kasvattaa uskoamme.

Edelleen harvat asiat vahvistavat uskoa enemmän kuin säännöllinen uppoutuminen Mormonin kirjaan. Mikään muu kirja ei todista Jeesuksesta Kristuksesta niin voimallisesti ja selkeästi. – –

Perimmäinen turvamme tulee tietenkin siitä, kun liitymme yhteen taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa! Elämä ilman Jumalaa on elämää täynnä pelkoa. Elämä Jumalan kanssa on elämää täynnä rauhaa. Tämä johtuu siitä, että uskollisille koituu hengellisiä siunauksia. Niistä siunauksista yksi suurimmista on henkilökohtaisen ilmoituksen saaminen. (”Uskoa osoittaen kohti tulevaisuutta”, Liahona, marraskuu 2020, s. 75–76)

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Ajattele pyhien kirjoitusten ihmisiä tai tuntemiasi ihmisiä, jotka ovat esimerkkinä uskon kautta oppimisen periaatteesta. Kirjoita luettelo muutamista esimerkeistä, jotta olet valmis kertomaan niistä oppitunnilla. Voisit myös kirjoittaa muistiin, mitä olet oppinut osoittamalla uskoa Kristukseen.