Instituutti
Oppiaihe 15, luokan valmistautumisaineisto: Lähestymme Jeesusta Kristusta sakramentin avulla


”Oppiaihe 15, luokan valmistautumisaineisto: Lähestymme Jeesusta Kristusta sakramentin avulla”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto, 2023

”Oppiaihe 15, luokan valmistautumisaineisto”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto

Kuva
Minun muistokseni, Walter Rane

Oppiaihe 15, luokan valmistautumisaineisto

Lähestymme Jeesusta Kristusta sakramentin avulla

Mieti sitä, kun viimeksi nautit sakramentin. Millainen kokemuksesi oli? Millä tavoin kiinnitit huomiota Vapahtajan sovitukseen ja liittosuhteeseesi Hänen kanssaan? Kun tutkit jakson 4 oppiaiheita, sinulla on tilaisuus miettiä, mitä voit tehdä, jotta Jeesus Kristus ja Hänen sovituksensa olisivat henkilökohtaisempia, merkityksellisempiä ja soveltuvampia elämässäsi.

Osa 1

Kuinka sakramentti voi auttaa minua pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa?

Muutama tunti ennen Getsemanen puutarhaan menemistä Jeesus neuvoi kahtatoista apostoliaan valmistamaan pääsiäisaterian (ks. Matt. 26:17–19). Lähes 1 500 vuoden ajan israelilaiset olivat viettäneet pääsiäisjuhlaa ja käyttäneet virheettömien karitsojen verta vertauskuvana siitä, että he olivat pelastuneet tuhon enkeliltä (ks. 2. Moos. 12:21–28; 13:14–15). Tämän aterian jälkeen Jeesus Kristus, Jumalan Karitsa, täytti pääsiäisen vertauskuvallisuuden, kun Hänen verensä vuodatettiin ja Hänestä tuli maailman Vapahtaja (ks. Joh. 1:29; 1. Piet. 1:18–19). Viimeisellä pääsiäisateriallaan ”Jeesus Kristus asetti sakramentin muistuttamaan suuresta sovitusuhristaan” (”Elävä Kristus – apostolien todistus”, jeesuksenkristuksenkirkko.org). Vapahtajan sovitukseen sisältyvät Hänen kärsimyksensä Getsemanessa, Hänen kuolemansa ristillä ja Hänen loistava ylösnousemuksensa.

Kuva
Jeesus murtamassa leipää viimeisellä aterialla
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Matt. 26:26–28 ja kuvittele, millaista olisi ollut saada sakramentti Jeesukselta Kristukselta. Voisit katsoa videon ”The Last Supper” [Viimeinen ateria] (6.01), joka voi auttaa sinua pohtimaan tätä kokemusta.

Leipä ja viini, tai vesi, ovat sakramentin pyhät vertauskuvat. Vertauskuva kuvaa fyysisellä tavalla jotakin käsitettä, ominaisuutta tai ajatusta. Kun tutkit seuraavia kohtia, pohdi, kuinka sakramentin vertauskuvat voivat muistuttaa sinua Vapahtajasta ja siitä, mitä Hän on tehnyt hyväksesi:

  • Kun muinainen Israelin kansa oli autiomaassa 40 vuotta, heitä ravittiin päivittäin mannalla, joka oli ”taivaasta [annettua] leipää” (Joh. 6:31; ks. myös Ps. 78:24–25). Puhuttuaan mannasta Jeesus Kristus julisti: ”Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta. – – Se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti.” (Joh. 6:51, 58.)

  • Osana sovitusta Jeesuksen Kristuksen ruumis ”ruhjottiin, murrettiin, revittiin meidän puolestamme” (”Jesus of Nazareth, Savior and King”, Hymns, 181). Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on huomauttanut: ”Koska jokainen leipäpala murretaan ja revitään, kukin pala on ainutlaatuinen, aivan kuten sitä nauttivat ihmiset ovat ainutlaatuisia” (”Important Aspects of Missionary Work Remain Unchanged, Says Elder Oaks”, Church News, 30. kesäkuuta 2017, churchofjesuschrist.org).

  • Ensimmäisessä sakramentissa käytettiin viiniä kuvaamaan Jeesuksen Kristuksen verta. Hänen verensä puhdistaa meidät (ks. 1. Joh. 1:7). Nykyään käytämme vettä, joka myös viittaa puhdistamiseen (ks. OL 27:2) ja on välttämätöntä elämälle. Ollessaan kaivolla Jeesus sanoi eräälle samarialaiselle naiselle, että Hänen meille tarjoamansa vesi on kuin ”lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä” (Joh. 4:14).

  • Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Sillä, että kuvaannollisesti syömme [Kristuksen lihaa] ja juomme Hänen vertansa, on muukin tarkoitus, ja se on Kristuksen ominaisuuksien ja luonteen sisäistäminen – –. Kun nautimme sakramenttileivän ja -veden joka viikko, meidän kannattaisi miettiä, kuinka täysin ja kokonaisvaltaisesti meidän täytyy sisällyttää elämäämme ja olemukseemme Hänen luonteensa ja mallinsa synnittömästä elämästä.” (”Elävä leipä, joka on tullut taivaasta”, Liahona, marraskuu 2017, s. 37.)

Kuva
sakramentin vertauskuvat
Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Kirjoita vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Mikä leivän ja veden vertauskuvallisissa merkityksissä tekee sinuun vaikutuksen? Mitä haluat muistaa Vapahtajasta, kun seuraavan kerran nautit leipää ja vettä sakramentin aikana?

Osa 2

Kuinka sakramentin nauttiminen voi antaa minun päästä paremmin osalliseksi Herran voimasta?

Palvelutehtävänsä aikana nefiläisten ja lamanilaisten keskuudessa Jeesus Kristus antoi opetuslapsilleen valtuuden ja käski heitä antamaan sakramentin kirkkonsa jäsenille. Hän sanoi: ”Pitäkää aina huoli, että teette tämän – –, niin kuin minä olen murtanut leivän ja siunannut sen ja antanut sitä teille” (3. Nefi 18:6; ks. myös jae 5). Se, että kokoonnumme yhteen usein ja nautimme kelvollisina sakramentin, on myös Herran antama käsky meidän aikanamme (ks. OL 20:75; 59:9).

Kuva
Jeesus siunaa ja antaa sakramentin nefiläisille
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue 3. Nefi 18:7, 10–12; 20:8–9 ja pane merkille, mitä siunauksia Herra lupaa niille, jotka uskollisesti noudattavat Hänen käskyään siunata ja nauttia sakramentti.

Myös sisar Cheryl A. Esplin, entinen neuvonantaja Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, on kuvaillut siunauksia, joita Herra tarjoaa meille sakramentin kautta:

Kuva
sisar Cheryl A. Esplin

Sakramentista tulee hengellisesti vahvistava kokemus, kun me kuuntelemme sakramenttirukouksia ja sitoudumme uudelleen pitämään liittomme. – – Kun nautimme sakramentin, me todistamme Jumalalle, että me muistamme Hänen Poikansa aina, emme vain lyhyen sakramenttitoimituksen aikana. – –

Sakramentti tarjoaa tuokion todella hengelliseen kokemukseen, kun pohdimme Vapahtajan lunastavaa ja kaiken mahdollistavaa voimaa Hänen sovituksensa kautta. – –

Kun pappeudenhaltija ojentaa kätensä tarjotakseen meille pyhät vertauskuvat, on aivan kuin Vapahtaja itse ojentaisi armon käsivartensa kutsuen meitä kutakin nauttimaan niistä rakkauden kallisarvoisista lahjoista, jotka Hänen suuri sovitusuhrinsa on tehnyt mahdolliseksi – parannuksen, anteeksiannon, lohdun ja toivon lahjoista.

Mitä enemmän pohdimme sakramentin merkitystä, sitä pyhempi ja merkityksellisempi siitä tulee meille. (”Sakramentti – sielun uudistuminen”, Liahona, marraskuu 2014, s. 12–14)

Kuva
nuori aikuinen nauttimassa sakramenttia
Kuva
keskustele-kuvake

Valmistaudu oppitunnille keskustelemalla

Ota yhteyttä luotettavaan ystävään tai sukulaiseen, joka on esimerkkinä uskosta Jeesukseen Kristukseen. Kysy häneltä, mitä hän on tehnyt lisätäkseen kunnioitustaan sakramentin aikana, tai pyydä häntä kertomaan, kuinka hän yrittää muistaa Vapahtajan aina. Ole valmis kertomaan luokalle, mitä olet oppinut.

Osa 3

Mistä voin tietää, olenko todella kelvollinen nauttimaan sakramentin?

Apostoli Paavali kannusti kirkon jäseniä ”tutkimaan” itseään (ks. 1. Kor. 11:28) ennen sakramentin nauttimista. Sitten hän varoitti: ”Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion” (1. Kor. 11:29; ks. myös jakeet 27–28; 3. Nefi 18:28–29). Tuomio on sitä, että henkilön edistyminen rajoittuu (ks. PKO, ”Tuomio”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org).

Palvellessaan seitsemänkymmenen koorumissa vanhin John H. Groberg antoi seuraavia ohjeita henkilökohtaisen kelvollisuuden arvioimiseen:

Kuva
vanhin John H. Groberg

Jos me haluamme tulla paremmiksi (eli tehdä parannuksen) emmekä ole pappeuden rajoitusten alaisia, niin silloin me minun mielestäni olemme kelvollisia. Mutta ellei meillä ole halua tulla paremmiksi, ellei meillä ole mitään aikomusta seurata Hengen opastusta, silloin meidän on kysyttävä: Olemmeko me kelvollisia nauttimaan sakramentin, vai teemmekö me pilkkaa sen tarkoituksesta, joka on toimia kannustimena henkilökohtaiseen parannukseen ja kehittymiseen? (”Sakramentin kauneus ja tärkeys”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 33)

Videolla ”Sacrament Meeting” [Sakramenttikokous] (aikakoodi 6.40–7.30) vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista antaa tärkeitä neuvoja kelvollisuudesta nauttia sakramentti.

Kuva
toimi-kuvake

Toimi

Kun valmistaudut nauttimaan sakramentin, mieti, mitä voit tehdä hyödyntääksesi tuon pyhän kokemuksen mahdollisimman hyvin. Voisit aloittaa valmistautumisesi tutkimalla omaa elämääsi. Jos tunnet olevasi kelvoton nauttimaan sakramentin, sovi tapaaminen piispasi tai seurakunnanjohtajasi kanssa ja kerro hänelle huolenaiheistasi.