Instituutti
Oppiaihe 19, luokan valmistautumisaineisto: Autamme Herraa kuolleiden lunastamisessa


”Oppiaihe 19, luokan valmistautumisaineisto: Autamme Herraa kuolleiden lunastamisessa”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto, 2023

”Oppiaihe 19, luokan valmistautumisaineisto”, Jeesus Kristus ja Hänen ikuinen evankeliuminsa, opettajan aineisto

Kuva
Perheitä, Caitlin Connolly

Oppiaihe 19, luokan valmistautumisaineisto

Autamme Herraa kuolleiden lunastamisessa

Mitä tiedät omista esivanhemmistasi? Tiedätpä heistä paljon tai vähän, on tärkeää muistaa, että he olivat todellisia ihmisiä. Jokainen heistä on taivaallisen Isän rakas tytär tai poika. Mieti, kuinka monet esivanhemmistasi ja muista kautta historian ovat eläneet ja kuolleet ilman tietoa Jeesuksesta Kristuksesta tai kuinka monilla heistä ei ole ollut mahdollisuutta ottaa vastaan evankeliumin toimituksia. Kun tutkit, mieti, kuinka Vapahtajan palvelutyö henkimaailmassa osaltaan ulotti evankeliumin siunaukset kaikille ihmisille. Pohdi, mitä voit tehdä auttaaksesi Vapahtajaa kuolleiden lunastamisessa.

Osa 1

Mitä Jeesuksen Kristuksen palvelutehtävä henkimaailmassa opettaa meille Hänestä?

Palvellessaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä vanhin Spencer J. Condie sanoi:

Kuva
vanhin Spencer J. Condie

Kristillisiin kirkkokuntiin kuuluvat pitävät Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta koskevia tosiseikkoja perustavaa laatua olevina opinkappaleina. Se, mitä Jeesuksen kuolematon henki teki Hänen kuolemansa jälkeen ja ennen Hänen ylösnousemustaan, on kuitenkin arvoitus kaikille muille paitsi myöhempien aikojen pyhille. (”Vapahtajan käynti henkimaailmassa”, Liahona, heinäkuu 2003, s. 26)

Henkimaailma on monille mysteeri, koska Raamatussa viitataan siihen hyvin vähän. Palvelutehtävänsä aikana kuolevaisuudessa Jeesus Kristus profetoi, että ”kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää.” (Joh. 5:25; ks. myös jakeet 24, 26–28.) Ristillä ollessaan Jeesus sanoi vieressään olevalle katuvalle rosvolle: ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa [eli henkimaailmassa]” (Luuk. 23:43; ks. myös julkaisu Lujana uskossa, ”Paratiisi”, churchofjesuschrist.org). Pietari opetti myöhemmin, että kuolemansa jälkeen Jeesus ”meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille” (1. Piet. 3:19; 4:6).

Vuonna 1918 presidentti Joseph F. Smith oli pohdiskelemassa näitä Pietarin sanoja ja mietiskelemässä Vapahtajan sovitusta, kun hän sai merkittävän näyn henkimaailmasta (ks. OL 138:1–11).

Kuva
Tehtävän saaneet, Harold I. Hopkinson

Tehtävän saaneet, Harold I. Hopkinson

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue OL 138:12–19, 23–24 ja kuvittele, millaista olisi mahtanut olla läsnä näissä jakeissa kuvattujen uskollisten henkien keskuudessa.

Tämän näyn aikana presidentti Joseph F. Smith ihmetteli, kuinka Vapahtaja voisi opettaa evankeliumia kaikille kuolleiden hengille, koska Hän oli siellä niin lyhyen aikaa (ks. OL 138:25–28).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue OL 138:29–35 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja valmisti tietä, jotta Hänen evankeliumiaan saarnattaisiin kaikille henkimaailmassa oleville ihmisille.

Kuva
Kristus saarnaa henkimaailmassa, Robert T. Barrett
Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä me voimme oppia Vapahtajasta presidentti Smithin näyn pohjalta? Kuinka selittäisit tämän merkittävän tapahtuman merkitystä jollekulle, joka ei ole kuullut siitä?

Osa 2

Kuinka voin auttaa Herraa kuolleiden lunastamisessa?

Äärettömän rakkautensa ja laupeutensa vuoksi taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus valmistivat kaikille ihmisille keinon saada korotukselle välttämättömät toimitukset – kaste, konfirmointi, asettaminen Melkisedekin pappeuteen (miehille), temppeliendaumentti ja avioliittoon sinetöiminen. Iankaikkisesta näkökulmasta katsottaessa näemme Vapahtajan seuraajien työskentelevän verhon kummallakin puolella yhdessä Hänen kanssaan kaikkien taivaallisen Isän lasten pelastamiseksi. Kuolleiden pelastamisen työ on pyhä mahdollisuus, johon voimme osallistua nyt ja koko loppuelämämme ajan. Yksi tapa, jolla voimme auttaa tässä työssä, on sijaistoimitukset, joita voidaan suorittaa vain temppeleissä.

Kuva
kasteita suoritetaan temppelissä

Profeettojensa välityksellä Herra kehottaa kaikkia kirkon jäseniä valmistelemaan oman sukunsa tietoja ja etsimään niitä, jotka tarvitsevat pelastavia toimituksia. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

Kuva
presidentti Russell M. Nelson

Tekemällä muiden puolesta sen, mitä he eivät voi itse tehdä, me noudatamme Vapahtajan mallia. Hän suoritti sovituksen siunatakseen muiden elämää. (Ks. ”Henkilökohtainen valmistautuminen temppelisiunauksiin”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 39)

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on sanonut temppeleissä suoritettavasta sijaistyöstä:

Kuva
vanhin D. Todd Christofferson

Työmme kuolleiden hyväksi on merkittävä todistus siitä, että Jeesus Kristus on koko ihmiskunnan jumalallinen Lunastaja. Hänen armonsa ja lupauksensa ulottuvat myös niihin, jotka eivät löydä Häntä eläessään. (Ks. ”Kuolleiden lunastus ja todistus Jeesuksesta”, Liahona, tammikuu 2001, s. 13.)

Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on luetellut ”henkeäsalpaavan hämmästyttäviä” siunauksia, joita voimme saada osallistuessamme sukututkimus- ja temppelityöhön:

Kuva
vanhin Dale G. Renlund
  • Lisääntynyt ymmärrys Vapahtajasta ja Hänen sovitusuhristaan

  • lisääntynyt Pyhän Hengen vaikutus, jolloin tunnemme elämässämme voimaa ja opastusta

  • lisääntynyt usko, niin että kääntymyksestämme Vapahtajaan tulee syvällinen ja pysyvä

  • lisääntynyt kyky ja motivaatio oppia ja tehdä parannusta, koska ymmärrämme, keitä olemme ja mistä olemme tulleet, sekä selkeämpi näkemys siitä, minne olemme menossa

  • lisääntyneet jalostavat, pyhittävät ja hillitsevät vaikutukset sydämessämme

  • lisääntynyt ilo, koska olemme kykenevämpiä tuntemaan Herran rakkautta

  • lisääntyneet perheen saamat siunaukset, riippumatta siitä, millainen nykyinen, aiempi tai tuleva perhetilanteemme on tai kuinka epätäydellinen sukupuumme ehkä onkin

  • lisääntynyt rakkaus ja arvostus esivanhempia ja elossa olevia sukulaisia kohtaan, niin ettemme tunne enää olevamme yksin

  • lisääntynyt voima huomata, mikä tarvitsee parantumista, ja siten Herran avulla lisääntynyt voima palvella muita

  • lisääntynyt varjelus kiusauksilta ja vastustajan voimistuvalta vaikutukselta sekä

  • lisääntynyt apu korjata huolestuneita, murtuneita tai levottomia sydämiä ja parantaa haavoitetut.

Jos olette rukoilleet jotakin näistä siunauksista, osallistukaa sukututkimus- ja temppelityöhön. Niin tehdessänne rukouksiinne vastataan. Kun toimituksia suoritetaan edesmenneiden puolesta, Jumalan lapset maan päällä parantuvat. (”Sukututkimus- ja temppelityö – sinetöiminen ja parantuminen”, Liahona, toukokuu 2018, s. 47)

Kuva
aviopareja kortti kädessään menossa tekemään temppelityötä
Kuva
toimi-kuvake

Toimi

Mitä voisit tehdä tänään osallistuaksesi Herran kanssa temppeli- ja sukututkimustyöhön? Voisit puhua jonkun perheenjäsenen kanssa esivanhemmistasi, työskennellä indeksoinnin parissa, tutustua paremmin FamilySearchiin tai mennä temppeliin ja suorittaa toimituksen jonkun edesmenneen puolesta.