Seminarie en instituut
Les 22: De Vader en de Zoon zijn aan Joseph Smith verschenen


Les 22

De Vader en de Zoon zijn aan Joseph Smith verschenen

Inleiding

In ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ staat: ‘In de hedendaagse wereld zijn [Jezus Christus] en zijn Vader verschenen aan de jonge Joseph Smith, waarmee de lang geleden beloofde “bedeling van de volheid der tijden” werd ingeluid (Efeze 1:10).’ (, Liahona, april 2000, 3.) In deze les wordt de centrale rol van het eerste visioen in de leer van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen en het aandeel van de Heiland in dat visioen besproken. Deze les beklemtoont eveneens dat een studie van het eerste visioen ons geloof in God de Vader en in Jezus Christus sterkt.

Achtergrondinformatie

Lessuggesties

Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–17

Joseph Smith zag God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus

Maak de context van deze les duidelijk door een korte bespreking van Geschiedenis van Joseph Smith 1:5–12. Laat de cursisten deze tekst vervolgens op onze tijd toepasselijk maken door ze op de overeenkomsten te wijzen tussen Joseph Smiths zoektocht naar waarheid en de zoektocht naar waarheid van mensen in deze tijd. (Uit de antwoorden moet het volgende blijken: er was veel woordenstrijd onder de verschillende kerken. Joseph Smith kon op basis van logica of intellect niet bepalen welke kerk waar was. Religieuze leiders legden dezelfde Schriftteksten anders uit.)

Laat een cursist Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–15 voorlezen. Vraag de klas vervolgens:

  • Waarom zou Satan geprobeerd hebben om Joseph Smith ervan te weerhouden te bidden? (Mogelijke antwoorden: Satan kende Joseph Smith uit de voorsterfelijke wereld en wist dat het Josephs voorgeordende zending was om de waarheid op aarde terug te brengen. Satan probeerde dat te voorkomen.)

Laat de cursisten Geschiedenis van Joseph Smith 1:16–17 doorlezen en leerstellingen opschrijven die uit het getuigenis van Joseph Smith naar voren komen. Vraag de cursisten na verloop van tijd welke leerstellingen ze gevonden hebben.

Laat desgewenst het volgende citaat van ouderling Christoffel Golden van de Zeventig zien.

Afbeelding
Elder Christoffel Golden

‘De profeet schreef: “[Ik zag] twee Personen, wier glans en heerlijkheid elke beschrijving tarten, boven mij in de lucht staan. Een van Hen sprak tot mij, mij bij de naam noemend, en zei, wijzend op de ander: Dit is mijn geliefde Zoon. hoor Hem!’ [Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.]

‘Die ervaring van de jonge Joseph, gevolgd door veel andere visioenen en openbaringen, maakt duidelijk dat God werkelijk bestaat. De Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, zijn twee afzonderlijke wezens. De mens is naar het beeld van God geschapen. Onze hemelse Vader is letterlijk de Vader van Jezus Christus. God openbaart zich nog steeds aan de mens. God is dicht bij ons en in ons geïnteresseerd, en Hij beantwoordt onze gebeden.’ (‘De Vader en de Zoon’, Liahona, mei 2013, 100.)

  • Hoe zou je het belang van Joseph Smiths eerste visioen in de theologie van de heiligen der laatste dagen beschrijven? (Maak de cursisten bij het geven van hun antwoorden het volgende duidelijk: Joseph Smiths visioen van de Vader en de Zoon bracht vele belangrijke waarheden op aarde terug.)

  • Hoe zou je de relevantie van Joseph Smiths eerste visioen voor waarheidszoekers in deze tijd beschrijven?

Laat het volgende citaat van president Gordon B. Hinckley (1910–2008) zien en door een cursist voorlezen:

Afbeelding
President Gordon B. Hinckley

‘Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen rust heel onze zaak op de rechtsgeldigheid van dit heerlijke eerste visioen. […] Niets waarop we onze leer baseren, niets wat we onderwijzen, niets wat we naleven is belangrijker dan die eerste verklaring. Ik meen te mogen beweren dat als Joseph Smith met God de Vader en zijn geliefde Zoon gesproken heeft, al de andere zaken die hij verkondigd heeft waar zijn. Dat is het scharnier waarop de poort draait die tot het heilspad en het eeuwige leven leidt.’ (‘What Are People Asking about Us?’ Ensign, november 1998, 71.)

  • Waarom rust ‘heel onze zaak als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen’ op de rechtsgeldigheid van het eerste visioen? (De cursisten dienen te begrijpen dat als Joseph Smiths verhaal niet waar is, de herstelling van de Kerk van Jezus Christus ook niet plaatsgevonden heeft; maar als Joseph Smiths verhaal wel waar is, heeft de herstelling wel plaatsgevonden en is het herstelde evangelie waar.)

  • Hoe heb je een getuigenis van de waarheid van het eerste visioen gekregen?

Laat de cursisten bedenken wat ze kunnen doen om een hernieuwde bevestiging van de waarheid van het eerste visioen te verkrijgen. Lees desgewenst het volgende citaat van ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen voor:

Afbeelding
Neil L. Andersen,

‘Ik wil de jongeren die vandaag naar mijn woorden luisteren of die in de toekomst zullen lezen een specifieke uitdaging geven: streef naar een persoonlijke bevestiging dat Joseph Smith een profeet van God was. […] Lees het getuigenis van de profeet Joseph Smith in de Parel van grote waarde. […] Dit is Josephs eigen getuigenis van wat er echt gebeurd is. Lees die regelmatig. Je kunt het getuigenis van Joseph Smith zelf voorlezen en opnemen. Luister er regelmatig naar en laat je vrienden ernaar luisteren. Door naar het getuigenis van de profeet in je eigen stem te luisteren, kun je de bevestiging krijgen die je verlangt.’ (‘Joseph Smith’, Liahona, november 2014, 30.)

Leg voordat u verder gaat aan de cursisten uit dat het eerste visioen niet de enige keer was dat de Heiland Joseph Smith en anderen in deze bedeling bezocht. Zo verscheen Jezus Christus in de beginperiode van de herstelling meerdere keren aan Joseph Smith en andere kerkleiders (zie bijvoorbeeld LV 76:22–24; 110:1–10).

Geschiedenis van Joseph Smith 1:17–20

‘Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’

Laat de cursisten Geschiedenis van Joseph Smith 1:17 doornemen en vraag wat onze hemelse Vader deed toen Hij aan Joseph Smith verscheen. (Hij stelde zijn Zoon voor.) U kunt de cursisten ook vragen of ze zich ooit hebben afgevraagd waarom dit specifieke onderdeel van het eerste visioen van belang is. Lees de volgende citaten van president Joseph Fielding Smith (1876–1972) voor:

Afbeelding
President Joseph Fielding Smith

‘Alle openbaringen sinds de zondeval zijn door Jezus Christus […] tot ons gekomen. […] De Vader heeft zich nooit rechtstreeks en persoonlijk met de mens ingelaten sinds de zondeval, behalve om zijn Zoon aan te kondigen en van Hem te getuigen.’ (Doctrines of Salvation, samengesteld door Bruce R. McConkie, 3 delen [1954–1956], 1:27.)

‘Toen Adam in de hof van Eden was, bevond hij zich in de tegenwoordigheid van God, onze eeuwige Vader. Na zijn val werd hij uit de tegenwoordigheid van de Vader verdreven. […] Toen werd Jezus Christus volgens de Schriften de Voorspraak voor Adam en zijn kinderen [zie 1 Johannes 2:1; LV 29:5; 110:4], en tevens hun Middelaar [1 Timotheüs 2:5; Hebreeën 9:15] die tussen het mensdom en de eeuwige Vader staat en voor ons pleit. Vanaf die tijd was het Jezus Christus die zijn dienstknechten op aarde leidde en openbaringen en aanwijzingen aan de profeten gaf. Als Joseph Smith een bedrieger was […] zou hij nooit verklaard hebben dat de Vader de Zoon aankondigde en hem te kennen gaf zijn vraag aan de Zoon voor te leggen, en dat de Zoon het antwoord gaf.’ (Answers to Gospel Questions, samengesteld door Joseph Fielding Smith jr., 5 delen [1957–1966], 3:58.)

  • Wie gaf Joseph Smith in het eerste visioen antwoord op de vraag welke sekte juist was?

  • Waarom was het volgens president Joseph Fielding Smith belangrijk dat Joseph Smith optekende dat onze hemelse Vader Jezus Christus voorstelde en dat Jezus Christus vervolgens Josephs vragen beantwoordde? (Maak de cursisten de volgende waarheid duidelijk: Vanaf de val van Adam en Eva is alle openbaring door Jezus Christus gekomen.)

  • Hoe versterkt begrip van dit patroon van openbaring je vertrouwen in de betrouwbaarheid van de beschrijving die de profeet van zijn visioen geeft?

Door het eerste visioen kunnen we ons geloof in Jezus Christus beter ontwikkelen

Laat een cursist het volgende citaat van president Dieter F. Uchtdorf van het Eerste Presidium voorlezen:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Dat is de manier waarop het eerste visioen van Joseph Smith ons, ons gezin en uiteindelijk de hele mensheid tot zegen is — we gaan door het getuigenis van de profeet Joseph Smith in Jezus Christus geloven. Profeten en apostelen in de geschiedenis van de mensheid hebben net als Joseph Smith goddelijke manifestaties ontvangen. […]

‘[…] Al deze manifestaties, oude en hedendaagse, leiden de gelovigen naar de goddelijke bron van alle rechtschapenheid en hoop — naar God, onze hemelse Vader, en naar zijn Zoon, Jezus Christus. […]

‘Door ons geloof in het getuigenis van de profeet Joseph Smith en in de feiten van het eerste visioen, zullen we door studie en gebed, diep en oprecht, gezegend worden met een standvastig geloof in de Heiland, die tot Joseph sprak “op de morgen van een mooie, heldere dag, vroeg in het voorjaar van achttienhonderdtwintig” (Geschiedenis van Joseph Smith 1:14).’ (‘De vruchten van het eerste visioen’, Liahona, mei 2005, 38.)

  • Welke zegeningen vloeien volgens president Uchtdorf uit kennis van het eerste visioen voort? (De strekking van de antwoorden van de cursisten dient het volgende beginsel te omvatten: Als we kennis van het eerste visioen krijgen, ontwikkelen we een groter geloof in God de Vader en in zijn Zoon, Jezus Christus.)

  • Hoe vergroot kennis van het bezoek van de Vader en de Zoon aan Joseph Smith ons geloof in Hen? (Mogelijke antwoorden: Het eerste visioen is nog een getuigenis dat Zij leven; het verzekert ons dat Zij in de aangelegenheden van de mens geïnteresseerd zijn; het is een bewijs dat Zij gebeden horen en verhoren.)

  • Welke rol speelt het eerste visioen in jouw getuigenis van de herstelling?

  • Wat kun je de komende week doen om je getuigenis van het eerste visioen te sterken of er een bevestiging van te krijgen?

Moedig de cursisten aan de komende dagen tijd in te ruimen om over het eerste visioen na te denken en te bidden. Vraag ze hun gedachten en gevoelens over Joseph Smiths heilige ervaring op te schrijven.

Leesstof voor de cursisten