Seminarie
1 Johannes 2–4; 2 Johannes


1 Johannes 2–4; 2 Johannes

Liefde tonen voor onze hemelse Vader en Jezus Christus

Afbeelding
A women with her hands upward in prayer

Als iemand zich geliefd voelt of van iemand anders houdt, verandert zijn of haar gedrag vaak. Johannes zei dat onze liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus ons kan motiveren om hun geboden te onderhouden. Deze les is bedoeld om je te laten inzien hoe je liefde voor je hemelse Vader en Jezus Christus kunt tonen door de geboden te onderhouden.

Cursisten stimuleren om meer op Jezus Christus te lijken. Cursisten vragen om moeilijke dingen te doen, kan ze helpen groeien en meer op hun hemelse Vader en Jezus Christus laten lijken. Respecteer de keuzevrijheid van en toon liefde voor cursisten als u ze vraagt om iets te doen en ze daar niet op ingaan.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten zich afvragen wat ze ervan vinden om de geboden te onderhouden. Ze kunnen ook bekenden vragen wat ze motiveert om de geboden te onderhouden.

Mogelijke leeractiviteiten

Gods liefdevolle bescherming

Vertoon de volgende video of deel het verhaal op in gedeelten die de cursisten kunnen voorlezen.

Op een strand in Australië maakte ouderling Von G. Keetch (1960–2018) van de Zeventig kennis met enkele surfers die de reis van hun leven maakten. Ze klaagden over een barrière van stevig vlechtwerk in het water die hen ervan weerhield om op de grote golven te surfen.

Bekijk de video ‘Wie de geboden van God onderhouden, worden gezegend en zijn gelukkig’ (5:41) van tijdcode 0:00 tot 2:34 om te ontdekken wat er gebeurde. Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org. Of lees het volgende verhaal.

Afbeelding
Official Portrait of Elder Von G. Keetch. Photographed March 2017.

Terwijl de Amerikaanse surfers steeds meer misbaar maakten, trok een andere surfer mijn aandacht, een oudere man die blijkbaar in de buurt woonde. Het leek wel of hij wat geïrriteerd raakte door de steeds luidere klachten over de barrière.

Uiteindelijk stond hij op en liep naar de groep toe. Zonder iets te zeggen haalde hij een verrekijker uit zijn rugzak en gaf die aan een van de surfers. Toen wees hij naar de barrière. Alle surfers keken om de beurt door de verrekijker. Toen ik aan de beurt was, zag ik met behulp van de verrekijker iets wat ik eerder niet had gezien: rugvinnen – grote haaien die aan de andere kant van de barrière op het rif aan het eten waren.

De groep werd meteen stil. De oude surfer vroeg zijn verrekijker terug en liep weg. Terwijl hij wegliep, zei hij iets wat ik nooit zal vergeten: ‘Ik zou maar niet al te kritisch op de barrière zijn’, zei hij. ‘Zonder die barrière zouden jullie al lang verslonden zijn.’

Daar op dat prachtige strand dachten we er opeens heel anders over. De barrière die star en beperkend leek – die het plezier en de opwinding van surfen op de hoge golven leek te beperken – was nu iets heel anders geworden. Met ons nieuwe begrip van het gevaar dat op de loer lag, bood de barrière nu bescherming, veiligheid en gemoedsrust.

(Von G. Keetch, ‘Wie de geboden van God onderhouden, worden gezegend en zijn gelukkig’, Liahona, november 2015, 115–116.)

  • Wat zijn enkele houdingen die mensen tegenover het onderhouden van Gods geboden kunnen hebben?

Noteer je antwoorden op de volgende vraag eventueel in je studiedagboek.

  • Wat vind ik van Gods geboden? Waarom onderhoud ik ze wel of niet?

Gods geboden onderhouden

We hebben allemaal onze eigen redenen die bepalen of we ervoor kiezen Gods geboden al dan niet te onderhouden. Lees de volgende verzen en ga na wat de apostel Johannes heeft gezegd dat ons kan motiveren om ze na te leven. Bedenk dat Johannes zijn brieven aan gelovigen schreef die met valse leringen te maken kregen.

U kunt de cursisten aanmoedigen om de passages samen te lezen en te bespreken. Laat ze elk enkele passages lezen en dan aan elkaar vertellen wat ze hebben geleerd.

1 Johannes 2:3–6

1 Johannes 3:18–24

2 Johannes 1:6, 8–9

(Het kan ook nuttig zijn om de leringen van de Heiland in Johannes 14:15, 23–24 te lezen.)

  • Welke leringen heb je gevonden?

De cursisten kunnen uiteenlopende beginselen noemen. U kunt vervolgvragen zoals de volgende stellen:

  • Hoe kan kennis van deze waarheden iemands verlangen om de geboden te onderhouden vergroten?

Johannes maakte verschillende waarheden in deze verzen duidelijk. Een van die waarheden die je hebt ontdekt is misschien dat hoe meer we onze hemelse Vader en Jezus Christus kennen en liefhebben, hoe meer we bereid zijn om hun geboden te onderhouden (zie 1 Johannes 1:5–7 ; 2:3–6 ; 2 Johannes 1:6–9).

U kunt eventueel technologie gebruiken om de volgende activiteit aan te passen. De cursisten kunnen bijvoorbeeld een video, een bericht op sociale media of een tekst samenstellen om hun antwoorden te delen. Daardoor neemt de deelname van de cursisten toe en bereiken hun boodschappen over onze hemelse Vader en Jezus Christus meer mensen.

De cursisten kunnen zich ook voorstellen dat hun zondagsschoolleerkracht de leden in haar klas wil motiveren om de geboden te onderhouden. Ze laat de cursisten over de volgende vragen nadenken en zich voorbereiden om hun gedachten in de klas te verwoorden.

Bij de voorbereiding van wat de cursisten zouden kunnen zeggen, kunnen ze ook inzichten uit hun voorbereiding op de les meenemen.

  • Waarom is het onderhouden van de geboden een manier om liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus te tonen?

  • Wat weet je over onze hemelse Vader en Jezus Christus dat je motiveert om hun geboden te onderhouden? Waarom motiveert die kennis je?

  • Wat heb je over Hen geleerd door hun geboden te onderhouden?

Vraag of er cursisten zijn die willen vertellen wat ze hebben voorbereid. Dit kan klassikaal of in groepjes. Als de cursisten hun gedachten hebben geuit, kunt u vervolgvragen stellen, zoals ‘Hoe kan wat je hebt verteld iemand helpen om de geboden te onderhouden?’

Moedig de cursisten aan om hun gedachten met iemand buiten de klas te delen.

Hoe ga je je hemelse Vader laten zien dat je van Hem houdt?

Kijk naar deze afbeelding en denk na over wat je over Jezus Christus en onze hemelse Vader weet, en wat Zij van jou vinden. Je kunt ook bedenken wat jij van Hen vindt.

Laat de volgende afbeelding zien.

Afbeelding
A man standing and embracing Christ after being healed.

Hoewel het moeilijk lijkt om onze liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus te tonen omdat Zij niet fysiek onder ons zijn, kunnen we dat wel degelijk doen door hun geboden te onderhouden. Neem even de tijd om te bedenken wat je naar aanleiding van deze les wilt onthouden of doen. Hieronder staan enkele manieren waarop je dat kunt doen:

  • Schrijf één manier op waarop je je hemelse Vader en Jezus Christus beter wilt leren kennen en liefhebben.

  • Denk na over de geboden die je momenteel onderhoudt en waarom je ze onderhoudt. Overweeg of je door liefde voor je hemelse Vader en Jezus Christus gemotiveerd wordt, of dat je je in dat opzicht kunt verbeteren.

  • Noem een of meer geboden die je beter kunt onderhouden om je liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus te tonen. Stel een plan op om deze geboden beter te onderhouden.

Moedig de cursisten aan om te handelen naar de gevoelens en ingevingen die ze hebben ontvangen, zodat ze hun liefde voor hun hemelse Vader en Jezus Christus kunnen tonen. Getuig van de beginselen die in deze les zijn behandeld.

Toelichting en achtergrondinformatie

In welk opzichten zijn de geboden een blijk van Gods liefde voor ons?

President Thomas S. Monson (1927–2018) heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of President Thomas S. Monson, 2008.

God geeft ons geen geboden om ons te frustreren of ons geluk in de weg te staan. Het tegendeel is waar. Hij die ons geschapen heeft en ons volmaakt liefheeft, weet precies hoe we moeten leven om het grootst mogelijke geluk te bereiken. Hij heeft ons richtlijnen gegeven die ons veilig door deze vaak verraderlijke sterfelijke reis kunnen leiden. […]

Hij weet dat als we de geboden onderhouden, ons leven gelukkiger en minder gecompliceerd zal zijn en ons meer voldoening zal schenken. Onze moeilijkheden en problemen zullen draaglijker zijn en we zullen zijn beloofde zegeningen ontvangen.

(Thomas S. Monson, ‘Onderhoud de geboden’, Liahona, november 2015, 83.)

Hoe toon ik God mijn liefde door de geboden te onderhouden?

Ouderling Von G. Keetch (1960–2018) van de Zeventig heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Von G. Keetch. Photographed March 2017.

We geven blijk van onze liefde voor God en van ons geloof in Hem als we elke dag ons best doen om op het pad te blijven dat Hij voor ons heeft uitgestippeld en zijn geboden te onderhouden. We geven vooral blijk van ons geloof en onze liefde in situaties waarin we de reden voor Gods bevelen of het pad dat Hij ons vraagt te nemen niet volledig begrijpen.

(Von G. Keetch, ‘Wie de geboden van God onderhouden, worden gezegend en zijn gelukkig’, Liahona, november 2015, 116.)

Hoe kan ik mijn liefde voor God vergroten?

President Dieter F. Uchtdorf, toenmalig lid van het Eerste Presidium, heeft het volgende uitgelegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

We vergroten onze liefde voor onze hemelse Vader en tonen die liefde door onze gedachten en daden te voegen naar Gods woord. Zijn reine liefde leidt ons en zet ons ertoe aan om reiner en heiliger te worden. Zij inspireert ons om in rechtschapenheid te wandelen – niet uit angst of plicht, maar uit het diepe verlangen om nog meer op Hem te gaan lijken, omdat we van Hem houden.

(Dieter F. Uchtdorf, ‘De liefde Gods’, Liahona, november 2009, 23.)

Aanvullende leeractiviteit

3 Johannes 1:1–4. We ervaren vreugde als we anderen ‘in de waarheid’ helpen wandelen

Als de cursisten er baat bij hebben om zich te verdiepen in het evangelie aan anderen uitdragen, kunnen ze 3 Johannes 1:1–4 lezen over de gevoelens van Johannes toen hij anderen hielp om tot de Heiland te komen. Laat ze die verzen koppelen aan Leer en Verbonden 18:15–16 .

Vertoon eventueel de video: ‘Allen uitnodigen om tot Christus te komen: het evangelie verkondigen’ (4:30). Laat de cursisten aan mensen denken die ze kennen en die hen kunnen stimuleren om dichter tot de Heiland te komen. Moedig ze aan om daartoe een plan op te stellen.