Seminarie
Handelingen 16


Handelingen 16

‘De Heere [had] ons geroepen […] het evangelie te verkondigen’

Afbeelding
In a vision, Peter baptizes a Gentile.

In zijn laatste woorden tot zijn apostelen gebood de Heiland hun: ‘Onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest’ (Mattheüs 28:19). Paulus en zijn metgezellen boekten opmerkelijke vooruitgang in de vervulling van dit gebod. In deze les leer je de hulp herkennen die de Heiland je wil geven als je je inzet om anderen over zijn evangelie te vertellen.

Leerstellingen en beginselen toepassen. Leerkrachten dienen de cursisten aan te moedigen om ware leer in hun leven toe te passen. Toepassing vindt plaats wanneer cursisten denken, spreken en leven volgens de beginselen die ze hebben geleerd. Wanneer de cursisten de beginselen van het evangelie toepassen, ontvangen ze de beloofde zegeningen en krijgen ze een sterker begrip en getuigenis van wat ze hebben toegepast.

Voorbereiding van de cursist: Moedig de cursisten aan om hun hemelse Vader te vragen of Hij wil laten zien wie Hij heeft voorbereid om het evangelie van Jezus Christus te horen.

Mogelijke leeractiviteiten

Deze les gaat over twee gebeurtenissen in het zendingswerk van Paulus die in Handelingen 16 zijn opgetekend. Let op de influisteringen van de Geest en de behoeften van de cursisten om vast te stellen of het het beste is om de hele les aan een van deze gebeurtenissen te wijden, of beide te behandelen.

Met anderen over het evangelie praten

Laat de volgende afbeelding zien en vraag een cursist om kort te vertellen wat er in de afbeelding wordt afgebeeld. Laat ze zo nodig Mattheüs 28:19 lezen.

Afbeelding
The resurrected Jesus Christ standing with the apostles outside the city of Jerusalem. Christ is dressed in white robes and has His arms extended as He speaks to the eleven apostles. Christ is commanding the apostles to preach the gospel to all nations. The city Jerusalem is visible in the background.

Je herinnert je wellicht dat de Heiland na zijn opstanding zijn apostelen bijeenbracht en hun het volgende gebod gaf: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest’ ( Mattheüs 28:19).

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende gezegd over het gebod van de Heiland om het evangelie te prediken. Je kunt de video ‘Zendingswerk: verkondigen wat u in uw hart voelt’ vanaf tijdcode 2:46 tot 3:30 bekijken of het onderstaande citaat lezen.

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Ik heb vaak over deze grote opdracht van de Heiland aan zijn discipelen […] nagedacht en gebeden: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest’ [ Mattheüs 28:19 ].

Ik heb vaak over deze vraag nagedacht: ‘Hoe kunnen wij als leden en als discipelen van Christus die grote opdracht het beste volbrengen?’

Ik moedig u aan om diezelfde vraag in uw hart en verstand te overwegen.

(Dieter F. Uchtdorf, ‘Zendingswerk: verkondigen wat u in uw hart voelt’, Liahona, mei 2019, 15–16.)

Denk na over de vraag van ouderling Uchtdorf en over de volgende vragen. Noteer je antwoorden eventueel in je studiedagboek.

  • Hoe groot is je verlangen om anderen over het evangelie te vertellen op een schaal van 1–5? Waarom heb je dit antwoord gegeven?

  • Welke obstakels zijn er als je anderen over het evangelie wilt vertellen?

De apostel Paulus was een krachtige zendeling die door zijn prediking vele zielen tot Jezus Christus bracht. Deze week kom je meer te weten over enkele gebeurtenissen tijdens de tweede en derde zendingsreis van Paulus (zie Handelingen 15:36–18:22 en Handelingen 18:23–21:15).Op de volgende kaart zie je de reizen van Paulus ingetekend:

Bij het bestuderen van enkele gebeurtenissen van Paulus tijdens zijn tweede zendingsreis in deze les, zul je voorbeelden van de volgende waarheid zien: de Heer kan ons leiden naar mensen die Hij heeft voorbereid om zijn evangelie te ontvangen. Let op influisteringen van de Geest die je kunnen helpen om anderen over het evangelie te vertellen.

Paulus en zijn metgezellen prediken het evangelie in Macedonië

Afbeelding
Depicton of Lydia, “a seller of purple” in the New Testament.

Lees Handelingen 16:6–15 en ga na wat Paulus en zijn metgezellen aan het begin van zijn tweede zendingsreis meemaakten.

  • Wat leer je hieruit over onze hemelse Vader dat je kan helpen om de mensen te vinden die de Heer heeft voorbereid om zijn evangelie te ontvangen?

  • Op welke manier heb je de Heer anderen zien voorbereiden om zijn evangelie te ontvangen? Op welke manier heeft Hij je voorbereid of kan Hij je voorbereiden om mensen te vinden die Hem zoeken?

Bekijk de video ‘Gebed’ (4:12) op ChurchofJesusChrist.org en zie hoe de Heer mensen voorbereidt om zijn evangelie te ontvangen en uit te dragen.

U kunt ook over een persoonlijke ervaring vertellen die met het verkondigen van het evangelie te maken heeft.

Paulus en Silas worden gevangengezet en blijven prediken

Afbeelding
Paul and Silas are whipped and put in prison. - ch.61-4

Nadat Paulus en zijn metgezellen Lydia hadden onderwezen en gedoopt, dreef Paulus bij een jonge slavin een boze geest uit (zie Handelingen 16:16–18). Vervolgens werden hij en Silas mishandeld en gevangengezet (zie Handelingen 16:19–24). Als je in de gevangenis wordt geworpen omdat je het evangelie predikt, zou je het wel opgeven, zou je denken. Maar Paulus en Silas kregen de kans om anderen te helpen tot Christus te komen.

Lees Handelingen 16:25–36 en ontdek hoe de Heer de gevangenschap van Paulus en Silas veranderde in een kans om het evangelie te prediken.

  • Welke christelijke eigenschappen toonden Paulus en Silas in dit verhaal?

  • Hoe stelden deze eigenschappen hen in staat om het evangelie doeltreffender te verkondigen?

  • Wat heb je uit dit verhaal geleerd dat je kan helpen bij het vinden van mensen die de Heer heeft voorbereid om zijn evangelie te ontvangen?

Toepassen wat je hebt geleerd

Neem na het bestuderen van de gebeurtenissen in Handelingen 16 even de tijd om te bespreken hoe we het evangelie doeltreffender kunnen verkondigen. Als onderdeel van deze bespreking kunt u de cursisten vragen hoe het hen vergaat met het uitdragen van het evangelie. U kunt ook de video ‘6 Brothers’ (3:43) op ChurchofJesusChrist.org vertonen.

Streef naar inspiratie van onze hemelse Vader door de Heilige Geest om te bepalen wat je kunt doen om anderen over het evangelie van Jezus Christus te vertellen. Kies een van de volgende uitnodigingen waarvan je denkt dat die jou het beste zal helpen:

  • Bid elke dag dat de Heer je naar iemand zal leiden die Hij heeft voorbereid om het evangelie te ontvangen.

  • Je kunt eventueel twee namen van vrienden of klasgenoten op school noemen die misschien ontvankelijk zijn voor het evangelie van Jezus Christus. Vraag je hemelse Vader vervolgens hoe je een werktuig in zijn handen kunt zijn om ze tot de Heiland te brengen.

  • Werk met toestemming van je ouders en leiders een paar uur samen met een koppel zendelingen. Vertel de klas er later over.

  • Bedenk zelf iets wat je kunt doen om anderen over het evangelie te vertellen.

Nadat de cursisten de tijd hebben gehad om een plan te maken, laat u ze bedenken welke hindernissen ze kunnen tegenkomen waardoor het moeilijk kan zijn om hun plan uit te voeren. Moedig ze aan om te bedenken hoe ze die hindernissen met de hulp van de Heer kunnen overwinnen. Moedig de cursisten aan, denk met ze mee en getuig van de besproken leringen.

Toelichting en achtergrondinformatie

Hoe kan ik op sociale media anderen over het evangelie vertellen?

In de video ‘To Sweep the Earth as with a Flood’ (2:56) spreekt ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen over het gebruik van sociale media om het evangelie te verspreiden. Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
Paul and Silas are whipped and put in prison. - ch.61-4

Stel dat mensen mijn uitnodiging om meer te weten te komen op dit moment afwijzen?

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Van God hoeft u het herstelde evangelie en de Kerk van Jezus Christus niet te ‘verkopen’. Hij verwacht gewoon van u dat u het niet onder een korenmaat verbergt. En als anderen niets in de kerk zien, is dat hún beslissing. Het betekent niet dat u gefaald hebt. U blijft ze vriendelijk behandelen. En wie weet nodigt u ze ooit nóg een keer uit. Het verschil tussen oppervlakkige sociale contacten en meelevend, moedig discipelschap is: een uitnodiging!

(Dieter F. Uchtdorf, ‘Uw grote avontuur’, Liahona, november 2019, 88.)

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Zelfs als u een sterk verlangen hebt om het evangelie te verkondigen, bent u misschien niet tevreden met het resultaat van uw inspanningen. U voelt zich misschien zoals mijn vriend die zei: ‘Ik heb met mijn vrienden en familieleden over de kerk gepraat, maar weinigen hebben interesse. Door al die afwijzingen word ik steeds terughoudender. Ik weet dat ik meer moet doen, maar ik weet niet hoe en voel me enorm schuldig.’ […]

Ik raad u aan om u niet meer schuldig te voelen over gebreken die u bij het verkondigen van het evangelie denkt te hebben. Bid liever om gelegenheden zodat u, zoals Alma gezegd heeft, ‘in alle dingen en op alle plaatsen […] als getuige van God op [kunt] treden […] opdat [anderen] door God [zullen] worden verlost en onder de deelgenoten der eerste opstanding [zullen] worden gerekend, [en] het eeuwige leven [zullen] hebben’ [Mosiah 18:9]. Dat is een veel sterkere motivatie dan schuldgevoel.

(Neil L. Andersen, ‘Een getuige van God’, Liahona, november 2016, 36–37.)

Hoe vind ik mensen die ik kan onderwijzen?

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

We moeten bidden om de hulp en aanwijzingen van de Heer zodat wij een werktuig in zijn handen kunnen zijn voor iemand die er nu klaar voor is – iemand die Hij nu door ons wil laten helpen. Vervolgens moeten we opletten, zodat we de ingevingen van zijn Geest horen, en dat we er gehoor aan geven als we ons zendingswerk doen.

Die ingevingen zullen we echt krijgen. Wij weten uit talloze getuigenissen dat de Heer op zijn eigen manier en zijn eigen tijd mensen voorbereidt om zijn evangelie te aanvaarden. Die mensen zijn zoekende, en als wij ernaar streven om ze te vinden, zal de Heer hun gebeden verhoren door de onze te verhoren. Hij zal ingevingen en leiding geven aan hen die ernaar verlangen, en er oprecht naar streven, om leiding te ontvangen in de vragen waar, wanneer en wie zij over het evangelie moeten vertellen.

(Dallin H. Oaks, ‘Anderen over het evangelie vertellen’, Liahona, januari 2002, 8.)

Aanvullende leeractiviteiten

Een alternatieve manier om de les te beginnen

Vertoon de video ‘Sharing the Gospel’ (3:49) op ChurchofJesusChrist.org. Laat de cursisten deze twee vragen in gedachten houden terwijl ze de video bekijken: Waarom verkondigen we het evangelie van Jezus Christus? Hoe vertel ik anderen over het evangelie? Neem na het kijken even de tijd om deze vragen te bespreken.

Een gastspreker uitnodigen voor de les

Laat een gastspreker tijdens de tweede helft van de les vertellen hoe kerkleden zendingswerk kunnen doen. Zorg wel dat u eerst toestemming van de plaatselijke S&I-coördinator en de plaatselijke priesterschapsleider krijgt.

U kunt deze gast vragen om onder meer de beginselen van zendingswerk te behandelen die Paulus en zijn metgezellen in Handelingen 16 laten zien.