Seminarie
Handelingen 17:16–34


Handelingen 17:16–34

‘Wij [zijn] van Gods geslacht’

Afbeelding

Terwijl de apostel Paulus wachtte tot zijn zendingscollega’s hem in Athene zouden treffen, maakte hij zich ernstig zorgen dat de inwoners van Athene afgoden dienden en de ware aard van God niet begrepen. Om de mensen in Athene uit te leggen Wie God is en hen dichter tot God te brengen, onderwees Paulus het evangelie van Jezus Christus in de synagogen en op marktpleinen. Filosofen nodigden Paulus vervolgens uit om ‘deze nieuwe leer’ (Handelingen 17:19) op de Areopagus te komen uitleggen. Paulus onderwees de filosofen in de ware natuur van God en getuigde van hun goddelijke relatie tot Hem. In deze les focus je op het belang van je identiteit als kind van God.  

Vertrouwen in de cursisten. Heb vertrouwen in de capaciteiten van uw cursisten bij het leren, onderwijzen en toepassen van leerstellingen en beginselen van het evangelie.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten een lijst maken van woorden of zinsneden die hen het beste beschrijven, en laat ze zich afvragen welke woorden of zinsneden voor hen het belangrijkst zijn.

Mogelijke leeractiviteiten

Ik ben een kind van God

Voordat u de les begint, kunt u eventueel samen met de cursisten ‘Ik ben een kind van God’ (Lofzangen, nr. 195) zingen.

Luister naar de lofzang ‘Ik ben een kind van God’ (Lofzangen, nr. 195) in de app Evangeliebibliotheek of op ChurchofJesusChrist.org. Je kunt ook de video ‘Child of God’ (2:54) bekijken op ChurchofJesusChrist.org. Denk bij het luisteren of zingen na over het belang van de boodschap van deze lofzang.

  • Welke woorden of zinsneden uit deze lofzang vind je belangrijk? Waarom?

Ouderling Donald L. Hallstrom van de Zeventig nodigde ons uit om over de boodschap van ‘Ik ben een kind van God’ na te denken:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Donald L. Hallstrom. Photographed March 2017.

Deze geliefde lofzang is een van de meest gezongen lofzangen in de kerk. Maar de belangrijkste vraag luidt: ‘Zijn we ons dat echt bewust?’ Weten we dat met ons verstand, ons hart en onze ziel? Is onze hemelse afkomst onze eerste en belangrijkste identiteit?

(Donald L. Hallstrom, ‘Ik ben een kind van God’, Liahona, mei 2016, 26.)

Zet eventueel de volgende vragen uit het citaat van ouderling Hallstrom op het bord. Geef de cursisten de tijd om over de vragen na te denken. Vraag de cursisten hoe ze te weten zijn gekomen dat ze kinderen van God zijn. Pas op dat u cursisten die misschien nog twijfelen aan hun geloof in God en hun relatie tot Hem niet in verlegenheid brengt.

De volgende vragen zijn iets aangepast ten opzichte van het citaat van ouderling Hallstrom en kunnen met ‘ja’ of ‘nee’ worden beantwoord. Leg bij elk antwoord uit waarom je dat antwoord hebt gegeven.

  • Weet je zeker dat je een kind van God bent?

  • Ervaar je dat zo met je verstand, hart en ziel?

  • Zie je jezelf in de eerste plaats als een kind van God en komen de andere aspecten van je identiteit pas daarna?

Denk tijdens deze les na over je antwoorden op de vorige vragen en wat je antwoorden aangeven over je gevoelens ten opzichte van je hemelse Vader. Streef naar inspiratie van je hemelse Vader door de Heilige Geest om je goddelijke identiteit als kind van God beter te begrijpen en de grote liefde te voelen die Hij voor jou koestert.

Paulus predikt in Athene

De apostel Paulus predikte tijdens zijn tweede zendingsreis in Athene. De inwoners van Athene hingen veel verschillende meningen, filosofieën en overtuigingen aan. Paulus ‘zag dat de stad vol afgodsbeelden stond’ ( Handelingen 17:16), wat betekent dat ze andere dingen dan God aanbaden. Paulus predikte dus dagelijks over Jezus Christus en zijn opstanding. Paulus werd vervolgens naar de Areopagus gebracht, waar hij werd uitgenodigd om voor een groep filosofen te prediken (zie Handelingen 17:17–21).

Lees Handelingen 17:22–23 en ga na hoe Paulus zijn boodschap introduceerde. U kunt ook de video ‘We Are the Offspring of God’ (4:26) vanaf tijdcode 0:00 tot 1:54 bekijken. Deze is beschikbaar op ChurchofJesusChrist.org.

  • Wat suggereert de inscriptie op het altaar waar Paulus naar verwees over wat de mensen in Athene over God geloofden?

  • Hoe verhoudt deze inscriptie zich tot wat er in de Schriften over God staat?

De inwoners van Athene geloofden in veel afgoden en bouwden beelden en tempels om ze te eren. Het altaar ‘aan een onbekende god’ ( Handelingen 17:23) was een poging om een onkenbare god of een god die ze niet bij name kenden tevreden te stellen.

U kunt de cursisten eventueel de afbeelding (verderop in de les) van een seminarieklas op de Areopagus laten zien. De ruïnes op de achtergrond zijn een voorbeeld van tempels die waren gebouwd om Griekse goden te eren.

  • Wat zijn enkele veelvoorkomende misvattingen die je in de wereld van vandaag over God en onze relatie tot Hem hebt opgemerkt?

  • Als je de kans had om iemand te onderwijzen die niet veel over onze hemelse Vader weet, wat zou je dan over Hem willen vertellen?

Geef de cursisten voldoende tijd om de volgende activiteit individueel, in tweetallen of in groepjes te doen. Zet ondertussen de versnummers 24–31 op het bord. Laat de cursisten naar het bord komen en naast elk vers een of meer leringen schrijven die ze daarin hebben ontdekt. U kunt de cursisten vragen welke leringen voor hen het belangrijkst zijn en waarom.

Lees Handelingen 17:24–31 en maak een lijst met leringen van de apostel Paulus over de ware aard van God en je relatie tot Hem. Geef je lijst eventueel als titel ‘De ware en levende God en mijn relatie tot Hem’. Merk op dat het tweede deel van vers 27 in de Joseph Smith Translation als volgt gaat: ‘als zij bereid zijn Hem te zoeken, want Hij is niet ver van ieder van ons’ (zie Handelingen 17:27). Beantwoord na het maken van je lijst de volgende vraag:

  • Welke waarheid in je lijst betekent het meeste voor jou, en waarom?

Wij [zijn] van Gods geslacht

Afbeelding
photo of seminary on Mars Hill

Een van de lessen die je van Paulus hebt geleerd, is dat wij van Gods geslacht zijn ( vers 29).

  • Wat is het verschil tussen een kind van God zijn en slechts een van zijn scheppingen?

President M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen getuigde van het belang van de waarheid dat wij van Gods geslacht zijn.

Afbeelding
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Het fundamentele feit van onze hemelse afkomst is niet slechts mijn waarheid of jouw waarheid. Het is eeuwige waarheid. Het staat in grote, vette, hoofdletters geschreven. Begrip van deze waarheid – die werkelijk begrijpen en in je opnemen – zal je compleet veranderen. Het geeft je een buitengewone identiteit die niemand je kan ontnemen. Maar bovenal zal het je een enorm gevoel van eigenwaarde geven en zul je een dieper besef van jouw oneindige waarde krijgen. Ten slotte voorziet het je van een goddelijk, edel en waardig doel in je leven.

(M. Russell Ballard, ‘Children of Heavenly Father’ [devotional aan de Brigham Young University, 3 maart 2020], 2, speeches.byu.edu.)

  • Wat voor invloed heeft de wetenschap dat je letterlijk ‘van Gods geslacht’ bent op je leven en op de beslissingen die je neemt?

  • Heb je dingen meegemaakt die je je goddelijke identiteit als kind van God beter lieten begrijpen, en zo ja, welke?

Bekijk de video ‘Am I a Child of God?’ (10:24) op ChurchofJesusChrist.org vanaf tijdcode 3:24 tot 5:23 om een voorbeeld te zien van een vrouw die haar goddelijke identiteit begreep en hoe dit haar beïnvloedde.

Nadat de cursisten de tijd hebben gekregen om over de volgende vragen na te denken en ze te beantwoorden, laat u wie dat wil zijn of haar antwoorden aan de klas vertellen. Overweeg om uw getuigenis te geven van de besproken leringen.

  • Wat heb je vandaag over je goddelijke identiteit geleerd of gevoeld dat je wilt onthouden?

  • Waartoe voel je je geïnspireerd door wat je hebt geleerd?

  • Wat kun je doen om een antwoord te vinden op de vragen die je nog steeds over je relatie tot God hebt?

Toelichting en achtergrondinformatie

Hoe kan het Boek van Mormon mijn band met God versterken?

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Als een kind van God meer over Hem en zijn geliefde Zoon wil weten, gaat er een bepaalde kracht stromen. Nergens worden die waarheden duidelijker en krachtiger onderwezen dan in het Boek van Mormon.

(Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 61.)

Waarom is het zo belangrijk om mijn ware identiteit als kind van God te begrijpen?

Ouderling Brian K. Taylor van de Zeventig heeft het volgende gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Brian K. Taylor. Photographed in March 2017.

Mozes leerde zijn goddelijke afkomst kennen toen hij van aangezicht tot aangezicht met de Heer sprak. Daarna kwam ‘Satan hem […] verzoeken’ met een subtiele maar boosaardige opzet. Hij wilde Mozes’ identiteit namelijk verdraaien ‘en zei: Mozes, mensenzoon, aanbid mij. En het geschiedde dat Mozes Satan aanschouwde en zei: Wie bent u? Want zie, ik ben een zoon van God’ [Mozes 1:12–13; cursivering toegevoegd].

Deze grote oorlog om onze goddelijke identiteit woedt hevig. Satans toenemende wapenarsenaal is erop gericht om ons geloof in en kennis van onze relatie tot God te ondermijnen. We zijn gelukkig vanaf het begin met een duidelijk begrip van onze ware identiteit gezegend. […]

Als we onze Vader leren kennen, verandert alles, bovenal ons hart. Zijn zachtmoedige Geest bevestigt dan onze ware identiteit en onze grote waarde in zijn ogen. God wandelt met ons op het verbondspad als wij ons smekend in gebed en door Schriftstudie met een volgzaam hart tot Hem keren.

(Brian K. Taylor, ‘Ben ik een kind van God?’, Liahona, mei 2018, 12, 14.)

President Dieter F. Uchtdorf van het Eerste Presidium getuigde van onze ware identiteit als dochters en zonen van God in de video ‘Our True Identity’ (3:38) op ChurchofJesusChrist.org.https://www.churchofjesuschrist.org/media/video/2010-04-0020-our-true-identity?lang=eng

Aanvullende leeractiviteiten

Zoek de Heer

Overweeg om iets in de klas te verstoppen wat de cursisten graag zouden vinden, zoals een chocoladereep. Laat de cursisten de verborgen verrassing zoeken totdat die gevonden wordt. Bespreek de moeite die de cursisten doen om het voorwerp te vinden en waarom we moeite moeten doen om iets waardevols te krijgen. Moedig de cursisten aan om Handelingen 17:27 te analyseren. Leg uit dat Paulus tot de inwoners van Athene getuigde dat God dicht bij zijn kinderen is en dat Hij wil dat allen Hem zoeken. Help de cursisten een beginsel zoals het volgende te identificeren: Als wij gewillig zijn God te zoeken, zullen wij merken dat Hij niet ver van ons is verwijderd. Overweeg de volgende vragen te stellen.

  • Hoe kunnen wij ernaar streven God te leren kennen en dichter tot Hem te komen?

  • Wanneer heb jij gevoeld dat je hemelse Vader dicht bij jou was?

Vertoon de video ‘Aardse vader, hemelse Vader’ (3:59) op ChurchofJesusChrist.org, zodat de cursisten begrijpen en voelen dat God altijd dicht bij hen is.

Het voorbeeld van Jezus Christus volgen om de Vader te aanbidden

Toen de apostel Paulus over de ware natuur van God sprak, raadde hij de inwoners van Athene ook aan om hun hemelse Vader niet op ongepaste wijze te aanbidden (zie Handelingen 17:23–30). Jezus Christus is een volmaakt voorbeeld van hoe we God moeten dienen. Herinner de cursisten eraan hoe de Heiland onze hemelse Vader altijd dankte en prees en zelfs zijn wil aan de wil van de Vader ondergeschikt maakte. Verdeel de volgende Schriftteksten onder de cursisten en vraag ze wat ze daaruit van Jezus Christus leren over aanbidding van onze hemelse Vader. Laat de cursisten vertellen wat ze hebben gevonden en bespreek daarna verschillende manieren waarop we in ons dagelijks leven onze hemelse Vader kunnen aanbidden en van Hem getuigen.

De kracht van de wetenschap dat we kinderen van God zijn

Om te laten zien welke kracht we kunnen ontvangen als we onze goddelijke identiteit als kinderen van God begrijpen, kunt u ‘Running toward the Light’ (17:34) op ChurchofJesusChrist.org bekijken. Als de tijd beperkt is, kunt u de video vanaf tijdcode 7:03 tot 15:19 bekijken.