Seminarie
Handelingen 1


Handelingen 1

Inleiding tot het boek Handelingen

Afbeelding
The eleven apostles of Jesus Christ (all except Judas Iscariot) gathered together in Galilee. Two angels (dressed in white) are standing with the apostles and pointing to the heavens. The apostles are looking upward. The painting depicts the ascension of the resurrected Jesus Christ into the heavens. Christ is not depicted in the picture. (Mark 16:19-20) (Luke 24:50-53) (Acts 1:9-11)

Na zijn opstanding onderwees Jezus Christus zijn discipelen veertig dagen lang. In die tijd bereidde Hij zijn apostelen voor op het leiden van zijn kerk na zijn hemelvaart. Net als vroeger leidt Jezus Christus zijn kerk nog steeds door middel van zijn uitgekozen apostelen. In deze les leer je hoe belangrijk het is dat Jezus Christus zijn kerk door middel van apostelen en profeten leidt.

Bijdragen van cursisten aanmoedigen. Iedere cursist heeft een unieke achtergrond en unieke interesses, verlangens en uitdagingen. Als cursisten over hun ervaringen en inzichten vertellen, spelen daar vaak hun unieke omstandigheden op de achtergrond in mee. Die ervaringen en inzichten kunnen andere cursisten tot zegen zijn en de leerkracht helpen de behoeften van de cursisten te beoordelen en het lesgeven daarop af te stemmen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten voorbeelden bedenken waaruit blijkt dat Jezus Christus zijn kerk in de laatste dagen leidt.

Mogelijke leeractiviteiten

De hemelvaart van Christus

U kunt het volgende scenario op basis van de behoeften van de cursisten aanpassen. De cursisten kunnen een rollenspel spelen en om de beurt reageren op de vriend(in) in dit scenario.

Stel je voor dat je vriend(in), die geen lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is, je vraagt: ‘Wie is de kerk waar je naartoe gaat begonnen en wie leidt die vandaag?’

  • Hoe zou je daarop reageren? Waarom?

Het boek Handelingen beschrijft de ervaringen van de apostelen na de hemelvaart van Jezus Christus. Het moet voor kerkleiders een ontzaglijke opgave zijn geweest om de kerk van de Heiland te leiden toen Hij niet meer bij hen was. Maar de apostelen stonden er niet alleen voor. De ervaringen van de apostelen in het boek Handelingen illustreren de waarheid dat Jezus Christus zijn kerk door middel van zijn apostelen en profeten leidt.

Overweeg wat je ervan vindt dat Jezus Christus zijn kerk leidt. Beantwoord in je studiedagboek de volgende vragen:

  1. Waarom zou het belangrijk zijn om te weten dat Jezus Christus zijn kerk leidt?

  2. Wat zou je bij een kerk onder leiding van Jezus Christus verwachten?

  3. Stel aan de hand van de volgende schaal vast in hoeverre je het met deze uitspraak eens bent: ‘Jezus Christus leidt zijn kerk in deze tijd door middel van apostelen en profeten.’ Leg uit waarom.

Afbeelding
New Testament Seminary Teacher Manual- 2023

Let bij je studie van deze les op ingevingen van de Geest dat het waar is dat Jezus Christus zijn kerk bleef leiden nadat Hij naar de hemel was opgevaren, en dat Hij zijn kerk in deze tijd nog steeds leidt.

Jezus Christus blijft zijn kerk na zijn hemelvaart leiden

Maak een nieuwe dagboekaantekening met het kopje ‘Voorbeelden dat Jezus Christus zijn kerk leidt’. Voeg gedurende deze les voorbeelden onder dit kopje toe en bedenk hoe die je getuigenis van Jezus Christus en zijn kerk versterken.

Lees de volgende Schriftpassages uit Handelingen 1–5 en ga na hoe Jezus Christus zijn apostelen na zijn hemelvaart bleef helpen. Bedenk hoe deze gebeurtenissen aantonen dat Jezus Christus zijn kerk leidde. Voeg je inzichten aan je dagboekaantekening toe.

Geef de cursisten het volgende uitreikblad. Verdeel de cursisten eventueel in groepjes van vier. Iedereen in de groep kan één passage bestuderen en daarin letten op bewijzen dat Jezus zijn kerk door middel van de apostelen leidde. Daarna kunnen ze hun antwoorden met de anderen in hun groep bespreken.

Afbeelding
New Testament Seminary Teacher Manual - 2023

Te bestuderen verzen

Details die je moet weten voordat je deze verzen bestudeert

Handelingen 1:23–26

De apostelen en andere volgelingen van Christus kwamen samen om te bespreken wie Judas Iskariot als een van de twaalf apostelen moest vervangen.

Handelingen 2:37–43

Toen de apostelen kort na de hemelvaart van Christus in Jeruzalem bij elkaar waren, werd de Heilige Geest op krachtige wijze op ieder van hen uitgestort (zie Handelingen 2:1–8). Petrus was vervuld met de Geest en getuigde van Jezus Christus (zie Handelingen 2:14–36). In dit gedeelte wordt beschreven welke invloed deze uitstorting had op velen die er getuige van waren.

Handelingen 3:1–8 ; 4:8–10

Petrus en Johannes kwamen bij de tempel in Jeruzalem een kreupele man tegen.

Handelingen 5:12–16

De Joodse leiders hadden de apostelen eerder gewaarschuwd niet meer over Jezus Christus te spreken (zie Handelingen 4:13–18).

Handelingen 5:17–25

Petrus en Johannes werden gevangengezet toen ze van Jezus Christus bleven getuigen en wonderen in zijn naam verrichtten.

  • Wat heb je uit deze verzen over Jezus Christus geleerd dat je geloof en vertrouwen in Hem versterkt?

  • Hoe blijkt uit deze gebeurtenissen dat de Heiland zijn kerk door zijn apostelen leidde?

Jezus Christus leidt zijn kerk ook in deze tijd

Afbeelding
All the members of the First Presidency and the Quorum of the Twelve Apostles are seated or standing with the Christus Statue and statues of the Original Twelve at the Visitors’ Center in Rome, Italy. Front Left to Right: Dieter F. Uchtdorf, Jeffrey R. Holland, M. Russell Ballard, Dallin H. Oaks, Russell M. Nelson, Henry B. Eyring, David A. Bednar, Quentin L. Cook, D. Todd Christofferson, Gary E. Stevenson, Ronald A. Rasband, Neil L. Andersen, Dale G. Renlund, Gerrit W. Gong, Ulisses Soares

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat de Heiland zijn kerk nu nog steeds leidt.

Afbeelding
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Wij als leden van de kerk van de Heer weten wie er aan het hoofd staat: Jezus Christus Zelf. […]

Dus wat maakt een naam uit? Als het op de naam van de kerk van de Heer aankomt, is het antwoord: ‘Alles!’ Jezus Christus heeft ons opgedragen om de kerk bij zijn naam te noemen, omdat zij zijn kerk is en ze met zijn macht vervuld is.

Ik weet dat God leeft. Jezus is de Christus. Hij leidt zijn kerk in deze tijd.

(Russell M. Nelson, ‘De correcte naam van de kerk’, Liahona, november 2018, 88–89)

  • Wat betekent het voor jou dat Jezus Christus zijn kerk ook nu nog leidt?

Herinner de cursisten eraan om bij de volgende vraag te gebruiken wat ze hebben voorbereid. Als de cursisten hulp nodig hebben, kunt u enkele voorbeelden geven, zoals de groei van de kerk, het tevoorschijn komen en de vertaling van het Boek van Mormon, de openbaring die de zegeningen van het priesterschap aan alle waardige mannen beschikbaar stelt, wonderen in het leven van kerkleden, of andere voorbeelden.

  • Welke voorbeelden uit je eigen leven of uit de geschiedenis van de kerk maken voor jou duidelijk dat Jezus Christus zijn kerk in deze tijd nog steeds leidt? (Vergeet niet om deze voorbeelden aan je dagboekaantekening toe te voegen.)

Als je voorbeelden nodig hebt om antwoorden op deze vraag te vinden, bekijk je ‘Dit is onze tijd!’ vanaf tijdcode 3:34 tot 5:12 of ‘Alles in Christus bijeenbrengen’ vanaf tijdcode 10:09 tot 13:58 op ChurchofJesusChrist.org.

  • Hoe kunnen deze voorbeelden dat de Heiland zijn kerk leidt je meer inzicht geven in zijn gevoelens voor ons?

Nadenken

Bekijk je lijst met voorbeelden dat de Heiland zijn kerk leidt. Terwijl je Handelingen verder bestudeert en meer over de Heiland en zijn kerk leert, kun je voorbeelden aan je dagboekaantekening blijven toevoegen. Voeg eventueel ook je getuigenis van deze waarheid aan je dagboekaantekening toe.

Vraag de cursisten wat ze in hun lijst hebben geschreven. U kunt zelf eventueel getuigen dat de Heiland de kerk in deze tijd leidt, en de cursisten aanmoedigen om ook hun getuigenis te geven.

Toelichting en achtergrondinformatie

Wie heeft het boek Handelingen geschreven?

Lukas heeft Handelingen van de apostelen geschreven als ‘het tweede van een tweedelig werk. […] Het eerste deel staat bekend als het Evangelie naar Lukas.’ (Gids bij de Schriften, ‘ Handelingen van de Apostelen ’, schriften.ChurchofJesusChrist.org; zie ook Lukas 1:1–4 ; Handelingen 1:1 .)

Waar gaat dit boek over?

Handelingen van de apostelen vormt de overgang tussen het verhaal over het leven en de leringen van Jezus Christus in de vier evangeliën, en de geschriften en werken van zijn apostelen. Het boek Handelingen beschrijft hoe de Heiland zijn kerk verder leidde door openbaring van de Heilige Geest aan hen die de priesterschapssleutels bezaten. De Heilige Geest openbaarde waarheid aan de apostelen, die dan de kerk leidden en onderrichtten. De apostelen verrichtten eveneens wonderen in de naam van Jezus Christus.

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Vanaf het eerste vers [van het boek Handelingen] wordt duidelijk dat de kerk geen aardse maar hemelse leiding zou krijgen. […] Een vollediger titel voor het boek Handelingen zou heel goed kunnen zijn: ‘De handelingen van de verrezen Christus door de werking van de Heilige Geest in het leven en de bediening van zijn geordende apostelen.’ […]

‘De leiding van de kerk werkt net zo. De Heiland is niet meer op dezelfde plek, maar de leiding van de kerk is precies dezelfde.’

(‘Therefore, What?’ [toespraak gehouden tijdens de CES-bijeenkomst over het Nieuwe Testament, 8 augustus 2000], 6, si.ChurchofJesusChrist.org)

Wat is een apostel?

Bekijk de video ‘What Is an Apostle?’ (6:25) op ChurchofJesusChrist.org om meer over apostelen te weten te komen.

Hoe leidt de Heer zijn kerk tegenwoordig?

Ouderling Quentin L. Cook van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Quentin L. Cook. Called to the Quorum of the Twelve Apostles on 6 October 2007.

Ik wil u […] verzekeren dat de leiders van de kerk die toezicht houden op de door God aangegeven doelen van de kerk goddelijke hulp ontvangen. Ze krijgen die leiding van de Geest, en soms rechtstreeks van de Heiland. Ze ontvangen die allebei. Ik ben dankbaar dat ik zulke hulp gekregen heb. Maar de Heer geeft raad op zijn tijd, regel op regel en voorschrift op voorschrift, [zie 2 Nephi 28:30 ; Leer en Verbonden 98:12 ; 128:21 ], wanneer ‘onze alwetende God doelbewust besluit ons te onderrichten’. [Neal A. Maxwell, All These Things Shall Give Thee Experience (2007), 31.] Alleen zijn profeet ontvangt leiding voor de hele kerk.

(Quentin L. Cook, ‘Ons voorbereiden om God te ontmoeten’, Liahona, mei 2018, 117)

Bekijk ‘Jesus Christ’s Church’ (1:27) of ‘We Need Living Prophets’ (2:44) op ChurchofJesusChrist.org voor meer voorbeelden.

Hoe worden hedendaagse apostelen en profeten geroepen?

Bekijk ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’ vanaf tijdcode 9:41 tot 11:49 of ‘Het hart van een profeet’ vanaf tijdcode 4:08 tot 6:40 op ChurchofJesusChrist.org voor voorbeelden.

Aanvullende leeractiviteiten

Getuigen van Christus van vroeger en nu

Een voorbeeld van hoe de Heiland zijn kerk leidt, is dat Hij getuigen van Hem roept. De cursisten kunnen bestuderen hoe Petrus en Johannes in Handelingen 2:32 ; 3:10–16 ; en 5:32 van Jezus Christus getuigden. Ze kunnen deze getuigenissen vergelijken met die in 2 Petrus 1:16 ; 1 Johannes 1:1 ; en Leer en Verbonden 76:22–24 , en met de getuigenissen in een of meer van de video’s ‘Special Witnesses of Christ’ op https://www.churchofjesuschrist.org/media/collection/special-witnesses-of-christ-video-collection.

Bij zijn wederkomst zal de Heiland in heerlijkheid uit de hemel neerdalen

U kunt deze activiteit gebruiken als de cursisten willen weten hoe de Heiland zal komen. Laat de cursisten de bovenstaande waarheid in Handelingen 1:1–12 opzoeken. Wijs erop dat de hemelvaart van de Heiland op de Olijfberg plaatsvond (zie vers 12). Leg uit dat de Heiland bij een van zijn verschijningen rond zijn wederkomst uit de hemel zal neerdalen en op de Olijfberg zal staan (zie Zacharia 14:4 ; Leer en Verbonden 45:47–53 ; Leer en Verbonden 133:19–20). Dat zal gebeuren vóór zijn verschijning aan de wereld, waarin ‘alle vlees tezamen [Hem] zal zien’ ( Jesaja 40:5). De cursisten kunnen bespreken waarom het belangrijk is om te weten dat de wederkomst van de Heiland voor de hele wereld zo duidelijk zal zijn. Waarom is dat een uiting van zijn liefde voor ons?