Seminarie
Handelingen 22–23, 26–28


Handelingen 22–23, 26–28

De Heer is met Paulus

Afbeelding
The resurrected Christ appears to Paul while he is in prison.

In ketenen en omringd door Joden die hem wilden doden, stond Paulus op de trappen van de burcht Antonia in Jeruzalem en getuigde stoutmoedig van zijn bekering tot Jezus Christus. Nadat Paulus in de gevangenis was opgesloten, bezocht de Heiland hem en beloofde dat Paulus in Rome van Hem zou getuigen. Paulus ondervond later veel beproevingen, waardoor het onwaarschijnlijk leek dat die belofte zou worden vervuld. Deze les bevat een overzicht van Handelingen 22–23 en 26–28 en is bedoeld om je het vertrouwen te geven dat onze hemelse Vader en Jezus Christus hun beloften zullen vervullen als je ernaar streeft om Hen te dienen. 

Uit eigen ervaring vertellen. Stel vragen die de cursisten uitnodigen om na te denken over geestelijke ervaringen die met de les te maken hebben. Wanneer de cursisten over hun ervaringen vertellen, kunnen ze het belang van die waarheid voelen en ernaar gaan verlangen om die trouwer na te leven.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten nadenken over beloften die de Heer hun heeft gedaan. Ze kunnen bijvoorbeeld nadenken over beloften in de avondmaalsgebeden (zie Moroni 4:3 ; 5:2) of in andere Schriftteksten. Cursisten die hun patriarchale zegen hebben ontvangen, kunnen die lezen en op beloften van de Heer letten. Herinner de cursisten eraan dat patriarchale zegens persoonlijk en heilig zijn en niet aan klasgenoten mogen worden verteld.

Mogelijke leeractiviteiten

Wie vertrouw je?

Toon de volgende aanwijzingen en laat de cursisten in hun studiedagboek reageren voordat ze hun antwoorden aan de klas vertellen.

Wie zou je met het volgende vertrouwen en waarom?

  • Kiezen welke kleren je draagt

  • Kiezen waar je woont

  • Zich altijd aan zijn of haar beloften houden

  • Bij je blijven in moeilijke tijden

Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke van deze dingen vind je het belangrijkst? Waarom?

  • Wat heb je aan mensen in je leven op wie je kunt vertrouwen?

Neem even de tijd om te bedenken hoeveel vertrouwen je in onze hemelse Vader en Jezus Christus hebt. Geloof je dat Zij zich aan hun beloften aan jou zullen houden? Geloof je dat Zij in moeilijke tijden bij je zullen zijn? Is je vertrouwen in Hen zo groot dat je je elke dag door Hen wilt laten leiden? Waarom, of waarom niet?Zoek bij je studie van deze les naar gebeurtenissen die je het vertrouwen geven dat onze hemelse Vader en Jezus Christus hun beloften zullen vervullen als je ernaar streeft om Hen te dienen.

Paulus keert terug naar Jeruzalem

Na zijn derde zendingsreis keerde Paulus naar Jeruzalem terug om van Christus te getuigen. Hij werd uit de tempel gesleept door een groep Joden die hem wilden doden, maar Romeinse soldaten redden hem. Hij werd naar de burcht Antonia gebracht en kreeg de gelegenheid om daar op de trap zijn verhaal te vertellen (zie Handelingen 21). Paulus getuigde van zijn bekering tot Jezus Christus en van de opdracht van de Heiland onder de andere volken te prediken. De Joden werden opnieuw woedend en Paulus werd voor zijn veiligheid de burcht weer binnengebracht (zie Handelingen 22 ; 23:1–10).

Lees Handelingen 23:11 en ga na wat de Heiland zei en voor Paulus deed. Daarnaast kun je ook de video ‘Be of Good Cheer’ (1:32) op ChurchofJesusChrist.org bekijken.

  • Wat kunnen we uit dit vers over de Heiland leren door wat Hij zei en deed?

De cursisten kunnen het volgende noemen:

  • Hoe heeft de Heiland een of meer van deze waarheden getoond in jouw leven of het leven van iemand die je kent?

Als de cursisten hulp nodig hebben om iets te bedenken, kunt u over een persoonlijke ervaring of een voorbeeld uit de Schriften vertellen dat deze waarheden illustreert, zoals het eerste visioen van Joseph Smith (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–20).

Beloften van de Heiland

De ervaring van Paulus is een mooi voorbeeld van hoe de Heiland zijn belofte vervulde om de apostelen bij te staan terwijl zij het evangelie predikten (zie Mattheüs 28:19–20).

Maak in je studiedagboek een schema zoals hieronder. Noteer gedurende deze les de beloften van de Heer aan de linkerkant van het schema en de vervulling van die beloften aan de rechterkant.

Zet dit schema eventueel op het bord en vul het met de klas in. Laat de cursisten het schema ook in hun dagboek overnemen.

Beloften

De vervulling van beloften

Jezus zou met de apostelen zijn terwijl ze het evangelie predikten (zie Mattheüs 28:19–20).

Paulus zou in Rome getuigen (zie Handelingen 23:11).

Jezus kwam na de prediking van Paulus in de burcht bij Paulus (zie Handelingen 23:11).

De Heiland beloofde zijn apostelen nog meer.

Lees Mattheüs 10:18–20 en Markus 16:17–18 .Zoek de beloften van de Heiland en zet ze in de linkerkolom van je schema.

  • Wat kom je door deze beloften over Jezus Christus te weten?

Paulus blijft van Christus getuigen

Lees de volgende samenvattingen door en overweeg hoe jij in die situaties zou reageren. Lees vervolgens de verzen die na elke situatie worden genoemd door om te zien wat Paulus deed en hoe de beloften van de Heer in vervulling gingen. Voeg de vervulde beloften die je vindt aan de rechterkant van het schema in je studiedagboek toe.

  1. Paulus stond terecht voor Romeinse stadhouders en koningen; Handelingen 26:1–2, 22–23 .

  2. Paulus werd in een schip naar Rome gestuurd, maar kwam in een vreselijke storm terecht die het schip dreigde te doen zinken; Handelingen 27:22, 25, 41, 44 .

  3. Paulus strandde op een eiland waar hij door een slang werd gebeten; Handelingen 28:4–6 .

  4. Paulus kwam uiteindelijk in Rome aan; Handelingen 28:16, 30–31 .

In toekomstige lessen zul je je verder in deze gebeurtenissen verdiepen.

  • Welke beloften heb je vervuld gezien?

  • Waarom is het belangrijk dat Jezus Christus doet wat Hij belooft?

  • Wat voor uitwerking heeft de wetenschap dat de Heiland zijn beloften nakomt op je gevoelens jegens Hem en je verlangen om naar Hem te luisteren en Hem te volgen?

Hoewel God ons uitnodigt om Hem te dienen, verwacht Hij niet dat we volmaakt zijn voordat Hij zijn beloften aan ons vervult. Hoewel Paulus veel beproevingen onderging (zie 2 Korinthe 11:23–27) en niet volmaakt was (zie 1 Timotheüs 1:15), vervulde God toch zijn beloften aan Paulus.

Vervulling van beloften in jouw leven

Denk na over de beloften die onze hemelse Vader en Jezus Christus aan jou hebben gedaan.

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

We kunnen niet alle grote, kostbare beloften van onze hemelse Vader aan zijn kinderen noemen of uitvoerig beschrijven. Maar zelfs door [een] beperkt aantal zegeningen […] zouden we sprakeloos moeten staan en ons moeten ‘neerwerpen en de Vader aanbidden in [Jezus Christus’] naam’.

(David A. Bednar, ‘Grote en kostbare beloften’, Liahona, november 2017, 91.)

De volgende informatiebronnen bevatten beloften die onze hemelse Vader en Jezus Christus ons hebben gedaan.

Bestudeer een van deze informatiebronnen. Voeg de beloften die je vindt aan de linkerkant van het schema in je studiedagboek toe.

  • Wat zeggen deze beloften over de verlangens van de Heiland voor jou?

Kijk naar de lijst met beloften die je hebt gevonden. Streef naar de invloed van de Heilige Geest terwijl je bedenkt hoe onze hemelse Vader en Jezus Christus die beloften in jouw leven hebben vervuld. Voeg in de rechterkolom van het schema in je studiedagboek een korte beschrijving toe van de manier waarop Zij een of meer van die beloften, of andere beloften die je te binnen schieten, hebben vervuld. De invloed van de Heilige Geest voelen, kan bijvoorbeeld een vervulling zijn van de beloften in de avondmaalsgebeden (zie Moroni 4:3 ; 5:2). Je kunt ook opschrijven hoe onze hemelse Vader en Jezus Christus hun beloften aan iemand die je kent hebben vervuld.

Bedenk hoe deze voorbeelden je vertrouwen kunnen vergroten dat onze hemelse Vader en Jezus Christus hun beloften in de toekomst zullen vervullen.

Geef de cursisten voldoende tijd om hun schema in te vullen. Vraag ze naar persoonlijke ervaringen of getuigenissen waardoor hun vertrouwen is toegenomen dat onze hemelse Vader en Jezus Christus hun beloften vervullen.

Toelichting en achtergrondinformatie

Waarom moeten we ons vertrouwen in de Heer stellen?

Ouderling Stanley G. Ellis van de Zeventig heeft uitgelegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Stanley G. Ellis. Photographed in March 2017.

Broeders en zusters, we kunnen het geloof hebben om Hem te vertrouwen! Hij heeft het beste met ons voor (zie Mozes 1:39). Hij verhoort onze gebeden (zie Leer en Verbonden 112:10). Hij houdt Zich aan zijn beloften (zie Leer en Verbonden 1:38). Hij heeft de macht om zijn beloften te vervullen (zie Alma 37:16). Hij weet alles! En wat nog belangrijker is: Hij weet wat het beste is (zie Jesaja 55:8–9).

(Stanley G. Ellis, ‘Vertrouwen we Hem? Moeilijk is goed’, Liahona, november 2017, 114.)

Waarom zou ik ernaar willen streven God te dienen?

Zuster Elaine L. Jack, voormalig algemeen ZHV-presidente, heeft uitgelegd:

Afbeelding
Portrait of Elaine L. Jack, Relief Society general president from 1990-1997.

Als jonge moeder zei ik tegen mijn jongste zoon, Gordon, toen hij van zijn fiets viel en niet alleen zijn knieën geschaafd had, maar ook zijn zelfvertrouwen kwijt was: ‘Ik ben bij je.’ Ik sloeg mijn armen om hem heen om hem te troosten en zei: ‘Ik ben bij je.’ Doet dat niet denken aan de Heer, die altijd bij ons is? (Zie Mattheüs 28:20 .) Hij is niet alleen in de kerk, in de tempel of bij ons bed wanneer we daar neerknielen. Hij is altijd bij ons als we naar zijn leringen leven.

(Elaine L. Jack, ‘Ponder the Path of Thy Feet’, Ensign, november 1993, 100.)

Handelingen 23:11 . De Heer kende de offers en beproevingen van Paulus en was bij Hem. Doet Hij dat ook voor mij?

Zuster Sharon Eubank, eerste raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium, heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Sister Sharon Eubank. Photographed in 2017.

Ik getuig dat de Heer van u houdt. Hij weet hoe hard u uw best doet. U gaat vooruit. Blijf doorgaan. Hij ziet al uw stille offers en rekent ze u en uw dierbaren ten goede aan. Uw werk is niet voor niets. U bent niet alleen. Zelfs zijn naam, Immanuel, betekent ‘God met ons’. Hij is echt bij u.

(Sharon Eubank, ‘Christus: het licht dat in de duisternis schijnt’, Liahona, mei 2019, 75–76.)

Hoe kan ik de gebeurtenissen in Handelingen 22–23 en 26–28 beter begrijpen?

Bekijk de video ‘Chapter 63: Paul Finishes His Mission’ (2:32) op ChurchofJesusChrist.org.

//media.ldscdn.org/webvtt/scripture-and-lesson-support/new-testament-stories/2010-11-67-chapter-63-paul-finishes-his-mission-eng.vtt

Aanvullende leeractiviteiten

Paulus als zinnebeeld van Christus

Terwijl de cursisten de verhaallijn van Handelingen 22–23 en 26–28 in het kort bekijken, kunt u ze vragen te zoeken naar manieren waarop Paulus op Christus lijkt. Bedenk eventueel manieren om ze duidelijk te maken dat zowel Paulus als Jezus Christus valselijk beschuldigd werden en wonderen verrichtten. De cursisten kunnen dan bespreken hoe de ervaringen van Paulus hem hielpen om meer op de Heiland te lijken.

Ammon en de zonen van Mosiah

Vergelijk de ervaringen van de zonen van Mosiah met de ervaringen van Paulus en de vervulde beloften van de Heer. De cursisten kunnen Mosiah 28:6–8 lezen en de belofte van de Heer opzoeken. Laat de cursisten opzoeken hoe de Heer zijn beloften vervulde terwijl ze de video ‘Ammon Serves and Teaches King Lamoni: Alma 17–19’ (23:04) op ChurchofJesusChrist.org geheel of gedeeltelijk bekijken.