Seminarie
Handelingen 27–28


Handelingen 27–28

Volg de profeet

Afbeelding
donkere zeestorm met bliksem en golven in de nacht

Nadat hij in Jeruzalem en Caesarea was vervolgd, mishandeld en onterecht gevangengezet, zei de apostel Paulus dat hij in beroep wilde gaan bij de keizer in Rome. Op weg naar Rome kregen Paulus en zijn metgezellen te maken met hevige stormen, schipbreuk en andere tegenslagen. In die omstandigheden gaf Paulus geïnspireerde raad en waarschuwingen om te zorgen dat iedereen veilig bleef. In deze les leer je hoe belangrijk het is om de raad van de profeet op te volgen.

De context van de Schriften begrijpen. Als cursisten de context van de Schriften begrijpen, zullen ze de boodschappen van de geïnspireerde auteurs beter herkennen. Als de cursisten de geïnspireerde bedoeling van de auteur begrijpen, zijn ze beter voorbereid om ware beginselen en leerstellingen voor hun persoonlijke situatie te ontdekken.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten enkele leringen van hedendaagse profeten bestuderen. Ze kunnen bijvoorbeeld een recente conferentietoespraak lezen of bekijken, een artikel van een profeet of apostel in het tijdschrift Voor de kracht van de jeugd lezen, of enkele onderwerpen in het boekje Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes (2022) lezen. Laat de cursisten zich afvragen wat ze ervan vinden om de raad van profeten in praktijk te brengen.

Mogelijke leeractiviteiten

De profeet volgen

Lees de volgende profetische raad of waarschuwingen uit het boekje Voor de kracht van de jeugd (2022).

Overweeg om raad of waarschuwingen te laten zien, zoals de volgende uit Voor de kracht van de jeugd (boekje, 2022) of neem eventueel exemplaren van dit boekje mee. Het boekje is ook in de app Evangeliebibliotheek beschikbaar.

‘Draag ertoe bij dat thuis een plek is waar iedereen de liefde van de Heiland kan voelen’ (pagina 12).

‘Je hebt zowel stoffelijke als geestelijke redenen om kennis te vergaren en te koesteren. Een opleiding maakt deel uit van je eeuwige doel om meer zoals je hemelse Vader te worden’ (pagina 31).

‘Blijf weg van al het onzedelijke en van alles wat de spot drijft met heilige zaken. Neem niet deel aan praktijken die je oordeelsvermogen of de invloed van de Geest verminderen’ (pagina 18).

‘Je laat zien dat je waarde aan waarheid hecht door […] moedig pal te staan voor het goede, zelfs als je daardoor alleen staat’ (pagina 31).

Welke verschillende houdingen heb je bij mensen gezien met betrekking tot het volgen van de raad van profeten? Waarom geven sommige jongeren geen gehoor aan de raad van profeten? Wat kunnen enkele gevolgen zijn als we de raad van profeten niet opvolgen?

Overweeg hoe jij zelf op de raad en aanwijzingen van de profeet reageert. Streef er bij je studie van Handelingen 27 naar om door de Heilige Geest ingevingen van je hemelse Vader te ontvangen die je sterken in je voornemen om de raad van de profeet van de Heer op te volgen.

De profetische raad van Paulus

Onderweg naar Rome gaf Paulus raad en waarschuwingen om te zorgen dat de reizigers veilig bleven.

Doe de volgende activiteit door eerst de gegevens bovenaan elk vak te lezen. Lees vervolgens de bijbehorende verzen in Handelingen 27. Vat het verhaal in het midden van elk vak samen met een eenvoudige tekening of een overzicht van de woorden en daden van Paulus. Vermeld ook de reactie van de mensen op de raad van Paulus.

Geef de cursisten het volgende uitreikblad. U kunt de cursisten twee aan twee of in groepjes laten werken en ze de verschillende tekstblokken toewijzen. U kunt ook vier cursisten bij elkaar zetten, waarbij ieder een ander tekstblok moet lezen, tekenen of samenvatten. Als ze klaar zijn, laat u de cursisten hun werk presenteren en daarover vertellen en de volgende vragen in hun groepje of klassikaal bespreken.

Afbeelding
De reis van Paulus naar Rome

De reis van Paulus naar Rome

Romeinse soldaten brachten Paulus en andere gevangenen aan boord van een schip met bijna driehonderd mensen. Hun reis was traag, moeilijk en gevaarlijk omdat het laat in de herfst was, een periode waarin er vaak hevige stormen opkwamen.

Lees Handelingen 27:9–13

Tijdens een vreselijke storm werden er pogingen gedaan om het schip te repareren en lichter te maken door lading overboord te gooien.

Lees Handelingen 27:20–26

Na twee weken in deze vreselijke storm te hebben gevaren, deden ze een hachelijke poging om aan land te komen. De zeelieden lieten het anker zakken en wilden het schip verlaten, omdat ze dachten dat het tegen de rotsen zou worden geslagen.

Lees Handelingen 27:30–36

Nadat ze het schip nog lichter hadden gemaakt, probeerden ze het schip aan land te brengen.

Lees Handelingen 27:41–44

  • Hoe zou jij op de raad van Paulus hebben gereageerd als je aan boord was geweest? Waarom?

  • Welke waarheden leer je uit wat je hebt bestudeerd?

Help de cursisten waarheden aan te wijzen die ze uit de raad van Paulus hebben geleerd. Sommige beginselen kunnen zijn dat we als we de waarschuwingen en raad van de dienstknechten van de Heer negeren, in gevaar komen en als we gehoor geven aan de raad en waarschuwingen van de dienstknechten van de Heer, de Heer zijn beloften aan ons zal vervullen.

  • Wat weet je over profeten dat je vertrouwen in hun raad en leringen geeft?

De Heer heeft gezegd dat we door de profeet zijn stem zullen horen (zie Leer en Verbonden 1:37–38) en dat zijn waarschuwingen vaak bij monde van zijn uitverkoren profeten komen (zie Leer en Verbonden 1:1–4). In deze tijd steunen we alle leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen als profeten, zieners en openbaarders. Neem even de tijd om te bedenken waarom de Heer ons door profeten leidt en wat daaruit over zijn gevoelens jegens ons blijkt.

  • Wat kom je over de Heer te weten uit de raad en waarschuwingen die Hij bij monde van zijn profeten geeft?

  • Wat hebben jij of anderen die je kent meegemaakt toen je ervoor koos om de raad van de profeet op te volgen of te negeren?

Vraag de cursisten naar hun gedachten.

Voor de volgende activiteit kunnen de cursisten hun voorbereiding op deze les erbij halen. Overweeg hoe de cursisten de raad van de profeten zullen raadplegen. Ga na of u gedrukte exemplaren van de informatiebronnen naar de les moet meenemen of dat de cursisten toegang tot digitale versies hebben.

Neem enkele minuten de tijd om recente raadgevingen of waarschuwingen van de Heer bij monde van zijn profeten op te zoeken en te bestuderen. Je kunt bijvoorbeeld zoeken in recente conferentietoespraken, het tijdschrift Voor de kracht van de jeugd of in het boekje Voor de kracht van de jeugd (2022). Je kunt ook de citaten van profeten aan het begin van de les erbij betrekken.

  • In welk opzicht is deze raad van de profeet van de Heer een bewijs van de liefde, zorg en barmhartigheid van de Heer voor jou?

  • Als je deze raad hebt opgevolgd, hoe heeft je hemelse Vader je dan voor je gehoorzaamheid gezegend?

  • Als er manieren zijn waarop je deze raad negeert of er ongehoorzaam aan bent, waarom zou een liefdevolle Heiland je dan uitnodigen om deze raad toch op te volgen? Welke positieve gevolgen zou dat voor je kunnen hebben?

U kunt de cursisten vragen welke raad ze bestudeerd hebben en wat ze ervan vinden.

Profetische raad in je leven opvolgen

  • Kun je een paar redenen noemen waarom je dankbaar bent voor profetische raad en waarschuwingen in je leven?

Streef naar inspiratie van onze hemelse Vader door de Heilige Geest om te herkennen hoe de Heer laat zien dat Hij blij is met je gehoorzaamheid aan zijn profeten, en hoe Hij je misschien aanspoort om je te verbeteren. Schrijf de gedachten en ingevingen die in je opkomen op en neem je voor om er gehoor aan te geven. Het kan nuttig zijn om je ingevingen aan een naast familielid of een betrouwbare kerkleider te vertellen en diegene te vragen je daarbij te helpen.

Geef tot slot eventueel uw getuigenis over het belang van gehoor geven aan de raad en waarschuwingen van de profeten van de Heer en de zegeningen die daaruit volgen.

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat voor gevolgen heeft het voor mij als ik de raad van profeten opvolg?

President Henry B. Eyring van het Eerste Presidium heeft het volgende gezegd:

Afbeelding
Officiële portretfoto van president Henry B. Eyring, genomen in maart 2018.

De keuze om de raad van profeten naast ons neer te leggen, verandert onze positie. Die positie verslechtert. Want als we de raad van de profeten nu niet opvolgen, wordt het steeds moeilijker voor ons om die later wel aan te nemen. Het beste moment om Noach met de bouw van de ark te helpen, was de eerste keer dat hij het vroeg. Elke keer dat hij het daarna vroeg, zou weigering de invloed van de Geest verminderd hebben. En dus zou elk volgend verzoek dwazer lijken, totdat het begon te regenen. En toen was het te laat.

Elke keer dat ik ervoor koos om niet meteen geïnspireerde raad op te volgen, of vond dat ik een uitzondering vormde, werd me duidelijk dat ik mezelf in gevaar had gebracht. Elke keer dat ik naar het advies van profeten geluisterd heb, het in mijn gebed bevestigd kreeg en het opvolgde, merkte ik dat ik veilig was.

(Henry B. Eyring, ‘Finding Safety in Counsel’, Ensign, mei 1997, 25.)

Afbeelding
Officiële portretfoto van president Henry B. Eyring, genomen in maart 2018.

Omdat de Heer goed voor zijn kinderen is, roept Hij dienstknechten om hen voor gevaar te waarschuwen. Wat die roeping om te waarschuwen zo moeilijk en waardevol maakt, is het feit dat de belangrijkste waarschuwingen gevaren betreffen die de mensen nog niet inzien.

(Henry B. Eyring, ‘A Voice of Warning’, Ensign, november 1998, 32.)

Handelingen 27:9. Wat betekent het dat ‘de vastentijd ook al voorbij was’?

‘De vastentijd’ verwees waarschijnlijk naar de Joodse Verzoendag, een heilige dag die het begin aangaf van het seizoen waarin reizen op de Middellandse Zee vanwege de krachtige stormen als onveilig werd beschouwd. De Verzoendag was meestal eind september of begin oktober.

Handelingen 27:28. Hoeveel is een ‘vadem’?

Een vadem is de afstand tussen de langste vinger van de ene hand en de langste vinger van de andere hand als de armen uitgestrekt zijn. Een vadem was ongeveer vier el.

Aanvullende leeractiviteit

Handelingen 28. God kan beproevingen in zegeningen veranderen

U kunt de cursisten vragen om de verschillende ervaringen van Paulus in Handelingen 28:1–6, 28:7–14, 28:16–24 en 28:30–31 te bestuderen om ze duidelijk te maken dat als we getrouw zijn, God ons kan helpen om beproevingen om te zetten in zegeningen voor onszelf en anderen, zoals we in Handelingen 28 zien. De cursisten kunnen kijken naar enkele moeilijkheden waarmee Paulus te maken kreeg en hoe hij trouw bleef. Wat zijn enkele uitdagingen die het geloof van de jongeren in deze tijd op de proef stellen? Waaruit blijkt dat God nog steeds beproevingen in zegeningen verandert?