Seminaari
Apostolien teot 8


Apostolien teot 8

Filippos opettaa etiopialaista miestä

Kuva
Philip (New Testament figure) teaching the gospel to an Ethiopian as they ride in a chariot. Another man is pictured driving the horses and chariot. A lake or river can be seen beside of the road they are riding on. Scriptural Reference: Acts 8:26-39

Filippos oli innokas ja uskollinen lähetyssaarnaaja, ja hän lähti autiomaahan Herran käskystä. Henki ohjasi Filippoksen etiopialaisen miehen luo, joka luki pyhiä kirjoituksia vaunuissaan. Kun Filippos kysyi, ymmärsikö mies, mitä luki, tämä vastasi: ”Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo” (Ap. t. 8:31). Koska Filippos ymmärsi pyhiä kirjoituksia ja rakasti niitä, hän pystyi opettamaan etiopialaiselle Jeesuksesta Kristuksesta tavalla, joka sai tämän uskomaan ja ottamaan kasteen. Kun tutkit jakeita Ap. t. 8:26–40, pohdi, kuinka voit käyttää pyhiä kirjoituksia auttaaksesi muita uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja tulemaan Hänen luokseen.

Hyödynnä nykyajan profeettojen sanoja. Nykyajan profeetat hyödyntävät usein pyhien kirjoitusten kertomuksia opettaakseen periaatteita ja opinkohtia, joita näistä kertomuksista voi oppia. Kehota oppilaita tutkimaan nykyajan profeettojen sanoja pyrkien huomaamaan ja ymmärtämään pyhien kirjoitusten kohtien oppia ja periaatteita sekä oppimaan, miten he voivat noudattaa näitä totuuksia omassa elämässään.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita miettimään hengellisiä työkaluja tai taitoja, jotka ovat auttaneet heitä vahvistumaan evankeliumissa. He saavat oppitunnilla tilaisuuden kertoa ajatuksistaan.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Käytä oikeita työkaluja

Voisit tuoda luokkaan vasaran tai ruuvimeisselin tai laittaa esille oheiset kuvat. Pyydä yhtä oppilasta näyttämään, kuinka työkalua käytetään oikein. Kysy sitten oppilailta, mitä saattaisi tapahtua, jos he yrittäisivät hakata naulaa tai ruuvata ruuvia ilman työkaluja.

Oikeaa työkalua käyttämällä rakentaminen ja korjaaminen käy nopeammin ja helpommin. Kuvittele, kuinka vaikeaa rakentaminen tai korjaaminen olisi ilman oikeita työkaluja. Mieti, mihin seuraavia työkaluja käytetään.

Kuva
Hammer
Kuva
Saw
Kuva
Combination Wrench (english)
  • Missä tilanteissa nämä työkalut ovat hyödyllisiä?

  • Kuinka niitä voi käyttää tehokkaasti?

Samaan tapaan voimme käyttää tiettyjä työkaluja ja taitoja vahvistaaksemme ja korjataksemme haluamme seurata Vapahtajaa ja elää Hänen evankeliuminsa mukaan.

Kun oppilaat vastaavat seuraaviin kysymyksiin, kannusta heitä muistelemaan valmistautumistehtävässä saamiaan ajatuksia. Pidä huoli, ettei vastauksista kertomiseen mene liian paljon aikaa.

  • Mitkä hengelliset työkalut tai taidot ovat auttaneet sinua kasvamaan evankeliumissa?

  • Kuinka voisit näitä työkaluja hyödyntämällä kutsua jonkun muun tulemaan Vapahtajan luo?

Yksi näistä työkaluista on kykymme ymmärtää ja käyttää pyhien kirjoitusten kohtia, erityisesti kun ne opettavat ja todistavat Jeesuksesta Kristuksesta. Pohdi hetken aikaa, kuinka hyvin mielestäsi osaat käyttää pyhiä kirjoituksia kutsuaksesi muita tulemaan Jeesuksen Kristuksen luo. Kun tutkit tätä oppiaihetta, tavoittele Pyhän Hengen johdatusta tietääksesi, kuinka voit käyttää pyhiä kirjoituksia paremmin tuodaksesi muita Vapahtajan luo.

Filippos kutsutaan autiomaahan

Luvussa Ap. t. 8 kerrotaan Filippoksen kokemuksista. Hän oli yksi niistä seitsemästä veljestä, jotka apostolit kutsuivat palvelutyöhön (ks. Ap. t. 6:3–6). Kun vaino lisääntyi Jerusalemissa, Filippos pakeni Samariaan jatkaakseen evankeliumista kertomista. Pappeuden kautta hän teki ihmeitä, paransi lukuisia ihmisiä ja julisti Samarian väelle sanomaa Kristuksesta (ks. Ap. t. 8:5–8). Kun tutkit seuraavaa kertomusta, pane merkille, mitä työkaluja Filippos käytti onnistuakseen siinä odottamattomassa tehtävässä, jonka hän sai Herralta.

Jos joidenkin oppilaiden on vaikea lukea pitkiä pyhien kirjoitusten lukualueita itsenäisesti, voisitte lukea seuraavat jakeet ääneen joko kaikki yhdessä tai pareittain.

Lue Ap. t. 8:26–39 ja kuvittele tämän kertomuksen tapahtumat mielessäsi. Voisit merkitä sinulle tärkeitä sanoja ja ilmauksia pyhiin kirjoituksiisi. (Huomaa, että eunukki on luotettava palvelija.)

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä sanoja ja ilmauksia he merkitsivät pyhiin kirjoituksiinsa ja kuinka ne auttavat heitä huomaamaan kertomukseen sisältyviä opetuksia. Voisit esittää seuraavia kysymyksiä auttaaksesi oppilaita syventämään ymmärrystään.

Voisit kirjoittaa (tai pyytää oppilaita kirjoittamaan) taululle heidän mainitsemiaan opetuksia.

  • Millä tavoilla Herra opasti Filipposta? Miksi on tärkeää noudattaa Herran kehotuksia, kun yritämme auttaa muita tulemaan Hänen luokseen?

  • Kuinka Filippos pystyi hyödyntämään pyhien kirjoitusten tuntemustaan opettaessaan etiopialaiselle Jeesuksesta Kristuksesta?

  • Mitkä opetukset jäivät päällimmäisinä mieleesi tästä kertomuksesta?

Tästä kertomuksesta voi löytää monia totuuksia. Huomasit ehkä seuraavanlaisen periaatteen: Kun ymmärrämme pyhiä kirjoituksia ja opetamme Vapahtajasta niiden pohjalta, me voimme auttaa muita tulemaan Hänen luokseen.

Voit oppilaiden tarpeiden mukaan käyttää seuraavan toiminnan sijaan lisäoppimistoimintaa, jossa tarkastellaan, miten Filippos suhtautui Hengen kehotuksiin.

Käytä pyhiä kirjoituksia opettaessasi Jeesuksesta Kristuksesta

Huomaa, että kun etiopialainen kysyi, kertoiko hänen lukemansa pyhien kirjoitusten kohta profeetta Jesajasta itsestään vai ”jostakusta toisesta”, niin koska Filippos tunsi pyhät kirjoitukset hyvin, hän pystyi heti aloittamaan ”tuosta kirjoitusten kohdasta ja [julistamaan] miehelle evankeliumia Jeesuksesta” ( Ap. t. 8:34–35).

Etiopialaisen lukema pyhien kirjoitusten kohta on luvussa Jes. 53 , joka on kaunis profetia Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta. Voisit merkitä jakeiden Ap. t. 8:32–33 rinnakkaisviitteeksi Jes. 53:7–8 tai linkittää ne.

Huomioi, että jotkut oppilaat eivät ehkä koe pystyvänsä ymmärtämään pyhien kirjoitusten kohtia tai selittämään niitä jollekulle toiselle. Vakuuta oppilaille, että heidän ymmärryksensä kasvaa ajan ja ponnistelun myötä. Muistuta heille, että toisinaan tehokkain tapa opettaa on yksinkertaisesti kertoa, mitä he itse ajattelevat jostakin pyhien kirjoitusten kohdasta, koska Pyhä Henki todistaa heidän sanojensa totuudellisuudesta.

Kuvittele, että olet Filippoksen asemassa ja sinulla on tilaisuus lausua todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta jollekulle ystävälle. Lue Jes. 53:3–9 kiinnittäen huomiota siihen, mitä lukiessasi ajattelet Vapahtajasta ja tunnet Häntä kohtaan.

Anna oppilaille riittävästi aikaa pohtia perusteellisesti seuraavia kysymyksiä ja vastata niihin. Voisit kehottaa oppilaita esittämään roolileikkinä, kuinka he puhuisivat ystävälleen, tai voisit pyytää vapaaehtoisia kertomaan luokalle, mitä he kirjoittivat.

  • Mitä haluaisit ystäväsi tietävän, tuntevan tai ymmärtävän Jeesuksesta Kristuksesta tämän kohdan perusteella? Miksi?

  • Kuinka voisit hyödyntää sitä, mitä tiedät Jeesuksesta Kristuksesta ja mitä tunnet Häntä kohtaan, kannustaaksesi ystävääsi seuraamaan Häntä paremmin?

Valmistautumalla vahvemmaksi

Filippoksen opetusten ansiosta etiopialainen koki kääntymyksen ja otti kasteen (ks. Ap. t. 8:36–38). Filippoksen tavoin mekin voimme innoittaa ja kannustaa muita seuraamaan Jeesusta Kristusta ja tulemaan Hänen kaltaisikseen. Vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että henkilökohtainen valmistautumisemme voi osaltaan innoittaa muita pyrkimään lähemmäksi Jumalaa:

Kuva
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Kun me vakain aikein ja Hengen vaikutuksella pyrimme oppimaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia toden teolla, täydestä sydämestä, lujasti ja vilpittömästi sekä opettamaan sitä toisillemme, niin nämä opetukset voivat muuttaa monien sydämen ja innoittaa tuntemaan halua elää Jumalan antamien totuuksien mukaisesti.

(Ulisses Soares, ”Kuinka ymmärtäisin?”, Liahona, toukokuu 2019, s. 8)

Voisit pyytää oppilaita kirjoittamaan opiskelupäiväkirjaansa vastaukset seuraaviin kysymyksiin. Jos aika riittää, pyydä vapaaehtoisia kertomaan oivalluksiaan luokalle.

  • Mitä sellaisia muutoksia voisit tehdä omaan pyhien kirjoitusten tutkimiseesi, jotka valmistaisivat sinua auttamaan muita tulemaan Kristuksen luo? Millä tavoin tämä muutos voisi vahvistaa luottamustasi käyttää pyhiä kirjoituksia?

  • Mikä osa tämän päivän pyhien kirjoitusten tutkimisesta auttoi sinua tuntemaan, että olet lähempänä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta? Mistähän syystä se osa vaikutti sinuun syvemmin kuin muut?

Selityksiä ja taustatietoja

Ap. t. 8:27 . Mikä on eunukki?

Eunukit olivat kastroituja miehiä, jotka palvelivat monissa muinaisissa Lähi-idän yhteiskunnissa. He palvelivat sotilaina, vartioivat kuninkaallista haaremia ja toimivat usein korkeissa tehtävissä hovissa. Jakeissa Ap. t. 8:26–39 mainittu etiopialainen eunukki oli vastuussa Etiopian hovin omaisuudesta. (Ks. Bible Dictionary, ” Eunuch ”.)

Uskollisesta oppijasta voi tulla innoitettu opettaja

Vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Mitä tulee evankeliumin oppimiseen ja opettamiseen, niin toisinaan olemme kuin se etiopialainen – tarvitsemme uskollisen ja innoitetun opettajan apua. Ja toisinaan olemme kuin Filippos – meidän tulee opettaa ja vahvistaa muita heidän kääntymyksessään.

(Ulisses Soares, ”Kuinka ymmärtäisin?”, Liahona, toukokuu 2019, s. 6)

Lisäoppimistoimintoja

Video – ”Halleluja”

Mikäli jää aikaa, kun oppilaat ovat lukeneet Jes. 53:3–9 , voisit näyttää videon ”#Halleluja – pääsiäissanoma Jeesuksesta Kristuksesta” (1.59), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org. Tällä videolla ihmiset lausuvat katkelmia näistä Jesajan jakeista ja todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.

Filippos vastaa Hengen kehotuksiin

Tarkastelkaa uudelleen jakeita Ap. t. 8:26–35 , ja pyydä oppilaita mainitsemaan ilmauksia, jotka kertovat, mistä Filippos tiesi, mitä Herra halusi hänen tekevän, ja kuinka Filippos suhtautui näihin kehotuksiin. Lue seuraava lausunto ja kehota oppilaita miettimään, miksi hengellisiin kehotuksiin vastaaminen voi olla niin ratkaisevan tärkeää.

Vanhin Ronald A. Rasband kahdentoista apostolin koorumista on kertonut kokemuksen hengellisen kehotuksen noudattamisesta palvellessaan lähetystyössä:

Kuva
Official Portrait (as of June 2016) of Elder Ronald A. Rasband of the Quorum of the Twelve Apostles.

Eräänä helteisenä heinäkuun aamuna toverini ja minä tunsimme innoitusta ottaa yhteyttä erääseen temppeliaukiolta saadun nimiviitteen henkilöön. Koputimme Elwood Schafferin asunnon oveen. Rouva Schaffer käännytti meidät pois kohteliaasti.

Kun hän alkoi sulkea ovea, sain innoitusta tehdä jotakin, mitä en ollut tehnyt koskaan aikaisemmin enkä ole tehnyt koskaan sen koommin! Työnsin jalkani ovenrakoon ja kysyin: ”Onko sisällä ketään toista, joka saattaisi olla kiinnostunut sanomastamme?” Hänen 16-vuotias tyttärensä Marti oli kiinnostunut ja oli hartaasti rukoillut johdatusta vain päivää aikaisemmin. Tapasimme Martin, ja aikanaan hänen äitinsäkin osallistui keskusteluihin. He kumpikin liittyivät kirkkoon.

Martin kasteen seurauksena 136 ihmistä, myös monia hänen omia sukulaisiaan, on kastettu ja he ovat tehneet evankeliumin liittoja. Kuinka kiitollinen olenkaan, että kuuntelin Henkeä ja työnsin jalkani ovenrakoon sinä helteisenä heinäkuun päivänä.

(Ronald A. Rasband, ”Saakoon Henki ohjata”, Liahona, toukokuu 2017, s. 94)

  • Kuinka vanhin Rasband vastasi Hengen kehotukseen? Mitä sen seurauksena tapahtui?

  • Milloin sinä olet vastannut Hengen kehotuksiin? Mitä tapahtui?

  • Kuinka voit kiinnittää enemmän huomiota Hengen kehotuksiin?

  • Kuinka tuon muutoksen tekeminen voisi auttaa sinua tuntemaan suurempaa varmuutta kertoessasi evankeliumista muille?

Pohdi, kenet Herra ehkä haluaa sinun tapaavan, kenen kanssa Hän haluaa sinun ystävystyvän tai kenelle Hän haluaa sinun kertovan evankeliumista.

Vaihtoehtoinen oppiaiheidea

Jos oppilaille olisi hyödyllistä kuulla siitä, miten Simon halusi ostaa pappeuden jakeissa Ap. t. 8:5–24 , voisit kertoa ajatuksia, joita on julkaisun Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023 osiossa ”10.–16. heinäkuuta. Apostolien teot 6–9: Mitä sinä tahdot minun tekevän?” kohdassa ”Sydämemme pitää olla ’vilpitön Jumalan edessä’”.