Seminarie
Test je kennis 6


Test je kennis 6

Mattheüs 26–28; Markus 14–16; Lukas 22–24; Johannes 13–21

Afbeelding
Young men and young women attend an early morning seminary class in Argentina.

In deze les evalueer je de doelen die je hebt gesteld en de persoonlijke groei die je bij het bestuderen van het Nieuwe Testament hebt doorgemaakt.

Variatie aanbrengen in de onderwijsmethoden. Cursisten zijn vaak meer betrokken bij de les als leerkrachten verschillende onderwijsmethoden gebruiken. Wees bereid om nieuwe dingen te proberen en om tijdens de les aanpassingen te doen als de aandacht van de cursisten verslapt of als een activiteit niet het gewenste resultaat lijkt te hebben.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten nadenken over hun studie van de eerste helft van het Nieuwe Testament en de bediening van Jezus Christus. Moedig de cursisten aan om voorafgaand aan de les af te wegen welke waardevolle inzichten of gevoelens ze door de vier evangeliën (Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes) hebben gehad.

Mogelijke leeractiviteiten

Het doel van deze les is dat de cursisten het volgende kunnen beoordelen: hun gestelde doelen, hun vermogen om leringen in het Nieuwe Testament uit te leggen, of de veranderingen in hun houding, verlangens en vermogen om het evangelie na te leven. De klas heeft Mattheüs 26–28; Markus 14–16; Lukas 22–24; en Johannes 13–21 bestudeerd en daarbij wellicht andere leringen aangestipt dan die in de volgende activiteiten. In dat geval kunt u die leringen in de activiteiten meenemen.

Heb God lief met heel je hart

Als de cursisten bij hun studie van Mattheüs 22 en Johannes 14:15 gelegenheid hebben gehad om over hun liefde voor God na te denken, kan deze oefening de cursisten helpen om te beoordelen hoe hun liefde voor God is gegroeid.

Teken een hart op het bord. Laat een cursist die dat wil, vertellen door welke inzichten of gevoelens over Jezus Christus zijn of haar liefde voor Hem is toegenomen. Laat de eerste cursist een tweede cursist uitkiezen om te vertellen wat diegene nog meer waardeert in de Heiland. Ga door tot alle cursisten de kans hebben gehad om iets te vertellen. Zet de antwoorden van de cursisten over hun liefde voor Jezus Christus in of rond het hart op het bord.

De cursisten hebben misschien wat tijd nodig om over hun antwoorden op de volgende vragen na te denken. Laat de cursisten hun antwoorden opschrijven en vraag vrijwilligers om er iets over te vertellen.

  • Hoe heeft meer kennis van de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus voor jou je gemotiveerd om Hen meer lief te hebben?

  • Hoe heeft jouw inzicht in hun liefde voor jou je liefde voor andere mensen vergroot?

De Heiland heeft gezegd dat we laten zien dat we Hem liefhebben door de geboden te onderhouden (zie Johannes 14:15). Jezus Christus gaf ons het volmaakte voorbeeld van onze hemelse Vader liefhebben door alle geboden te gehoorzamen (zie Johannes 14:31).

Bij je studie van Johannes 14:15 heb je misschien in je dagboek geschreven over je verlangen om de geboden te onderhouden en je motieven of redenen daarvoor. Als dat zo is, bekijk dan nog eens wat je hebt opgeschreven.

Geef de cursisten even de tijd om over de volgende vragen na te denken. Het is misschien niet gepast om de cursisten naar specifieke antwoorden te vragen. U kunt de cursisten echter wel vragen om in het algemeen over de vragen te praten.

  • Wat vind je van je huidige verlangen en motieven om de geboden te onderhouden omdat je je liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus wilt tonen? Vergelijk je verlangens en motieven van dit moment met eerder in het jaar.

  • Welke veranderingen heb je bij je studie van het Nieuwe Testament in je liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus opgemerkt? Als je veranderingen hebt opgemerkt, wat heeft dan volgens jou tot die veranderingen geleid?

  • Moet je nog meer veranderingen aanbrengen om je liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus te tonen of te vergroten?

Hoe zou je leven er zonder de verzoening van Jezus Christus uitzien?

Het doel van deze activiteit is dat de cursisten de kans krijgen om hun begrip van de verzoening van Jezus Christus en de noodzaak daarvan te evalueren.

U kunt een afbeelding zoals de volgende laten zien terwijl de cursisten over hun antwoorden nadenken. Het gebruik van afbeeldingen in de klas kan de cursisten helpen hun gedachten op het onderwerp te richten.

Wat heb je uit het Nieuwe Testament over het zoenoffer van Jezus Christus geleerd? Denk even na over wat Jezus Christus en zijn zoenoffer voor jou betekenen. Overdenk hoe je leven er zonder zijn zoenoffer zou uitzien.

Afbeelding
Illustration of Jesus praying in the Garden of Gethsemane as he performs the Atonement.

Noteer daarna enkele gedachten die in je opkwamen wanneer je de volgende vragen beantwoordt. Noteer zinvolle details en vermeld Schriftteksten over het offer van Jezus Christus die jou diep raakten.

  • In welke opzichten zou je leven anders zijn als de Heiland niet in Gethsémané voor jou had geleden en niet op Golgotha voor jou aan het kruis was gestorven?

  • In welke opzichten zou je leven anders zijn als Jezus Christus de dood niet door zijn glorierijke opstanding had overwonnen?

  • Wat zou er zonder het zoenoffer van Jezus Christus met het heilsplan van onze hemelse Vader gebeuren?

Als er voldoende tijd is verstreken, vraagt u wie er iets over zijn of haar antwoorden op de bovenstaande vragen wil vertellen. U kunt het volgende citaat voorlezen of de video ‘Dankzij Hem’ (2:33) laten zien, zodat de cursisten beter kunnen voelen en begrijpen waarom ze Jezus Christus nodig hebben. Deze video is mogelijk ook al getoond tijdens de les ‘Mattheüs 1:18–25; Lukas 1:26–35’. Na de video kunt u de zinsnede Dankzij Hem … op het bord schrijven, en kunnen de cursisten dit aanvullen met een antwoord dat voor hen van betekenis is. U kunt het volgende citaat van president Ballard voorlezen om de cursisten duidelijk te maken dat ze de verzoening van de Heiland nodig hebben.

President M. Russell Ballard, waarnemend president van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft hierover het volgende gezegd:

Afbeelding
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Gelukkig volbracht Jezus Christus in het oude Jeruzalem moedig dit offer. […] Jezus [onderging] dat leed gewillig, zodat wij allen de kans krijgen om vergeving te ontvangen – door ons geloof in Hem, door bekering van onze zonden, door ons door het juiste gezag te laten dopen, door tijdens de bevestiging de zuiverende gave van de Heilige Geest te ontvangen en door alle andere essentiële verordeningen te aanvaarden. Zonder de verzoening van de Heer zouden we geen van deze zegeningen kunnen ontvangen, en zouden we niet gelouterd en voorbereid kunnen worden om in de tegenwoordigheid van God terug te keren.

(M. Russell Ballard, ‘De verzoening en de waarde van een ziel’, Liahona, mei 2004, 85)

Het goede nieuws van Jezus Christus verkondigen

De volgende activiteit is bedoeld om de cursisten hun ervaring met het bestuderen van de vier evangeliën te laten doornemen en samenvatten.

Nu je over het belang van het zoenoffer van Jezus Christus hebt nagedacht, lees je het volgende citaat van president Russell M. Nelson.

Afbeelding
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Het woord evangelie betekent ‘goed nieuws’. Het goede nieuws is de Heer Jezus Christus en zijn boodschap van heil. Jezus stelde het evangelie gelijk aan zowel zijn zending als zijn bediening in het sterfelijk leven.

(Russell M. Nelson, ‘Oudere zendelingen en het evangelie’, Liahona, november 2004, 81)

Er zijn wellicht soortgelijke voorbeelden van berichten in de app Evangelieleven die u aan de cursisten kunt laten zien om ze te helpen zelf een bericht op te stellen.

Welk goed nieuws wil je aan anderen over Jezus Christus en zijn goddelijke zending vertellen? Stel je voor dat de kerk een campagne op sociale media start om het leven en de leringen van Jezus Christus die in de vier evangeliën zijn opgetekend onder de aandacht te brengen. De kerk vraagt om berichten op sociale media voor de campagne.

Schrijf een kort bericht over je goede nieuws over Jezus Christus. Denk aan iets wat je uit de evangeliën (Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes) geleerd hebt dat jou in het bijzonder raakte en je geholpen heeft om je dichter bij Jezus Christus te voelen. Je kunt bijvoorbeeld iets kiezen wat Jezus onderwees, een wonder dat Hij verrichtte, een gelijkenis, een verhaal over zijn omgang met anderen, een eigenschap waarvan Hij een voorbeeld was, of een onderdeel van zijn zoenoffer, dood en opstanding. Als je dat wilt, kun je je goede nieuws op sociale media plaatsen of het met iemand anders delen. Neem het volgende in je bericht op:

  • Maak een kop of titel voor je bericht.

  • Leg uit wat het goede nieuws van de Heiland voor jou betekent en hoe het je dichter bij Hem heeft gebracht.

  • Vermeld een Schrifttekst uit de evangeliën (Mattheüs, Markus, Lukas of Johannes).

  • Geef je getuigenis en leg uit waarom dit ook voor anderen goed nieuws is.

Vraag eventueel wie zijn bericht met de klas wil delen.