Seminaari
Johannes 1:35–51


Johannes 1:35–51

”Tulkaa, niin näette”

Kuva
Christ walking on seashore beckoning to Peter and Andrew to become his apostles--fishers of men. Figures are crude; nice glow about Christ.

Jeesus kutsui varhaiset opetuslapsensa näkemään itse, kuka Hän on, ja seuraamaan Häntä. Näiden Johanneksen evankeliumin kertomusten tutkiminen auttaa sinua ymmärtämään, kuinka voit itse vastata Vapahtajan kutsuun ”tulkaa, niin näette”.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita pohtimaan jotakin kokemusta, joka on auttanut heitä ymmärtämään entistä selvemmin, kuka Jeesus Kristus on. Kuinka se tapahtui?

Mahdollisia oppimistoimintoja

”Tulkaa, niin näette”

Jos mahdollista, laita näkyville kuva kahdentoista apostolin koorumista.

Kuvittele, että olet kävelemässä ystävän kanssa koulusta kotiin ja mainitset kuulleesi, että apostoli on tulossa pian puhumaan lähistöllä pidettävään kokoukseen.

  • Miksi saattaisit kutsua ystävän tulemaan sinun ja perheesi kanssa katsomaan ja kuulemaan tätä apostolia sen sijaan, että vain kertoisit kokouksesta jälkeenpäin?

Apostoli Johannes kirjoitti, kuinka Johannes Kastaja esitteli seuraajiaan Jeesukselle Kristukselle. Tutki kohtaa Joh. 1:35–51 ja pane merkille, mitä voi tapahtua, kun pyrimme oppimaan Jeesuksesta Kristuksesta ja seuraamaan Häntä (ks. myös JSR Joh. 1:42 [pyhien kirjoitusten liitteissä]).

  • Mitä näissä jakeissa esitettyjä kutsuja Vapahtajan opetuslapset ottivat vastaan voidakseen seurata Häntä?

  • Mitä opit näissä jakeissa kuvatuista Andreaksen ja Filippuksen kokemuksista ja teoista?

Kannusta oppilaita kertomaan, mitä periaatteita he oppivat tästä kertomuksesta. Voi olla hyvä antaa oppilaiden kertoa jollekulle luokkatoverilleen, mitä he löysivät. Vaihtoehtoisesti voit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan havainnoistaan koko luokalle. Oppilaat voivat huomata esimerkiksi seuraavanlaisia periaatteita:

Kun otamme vastaan kutsun oppia Jeesuksesta Kristuksesta ja seurata Häntä, me saamme oman todistuksen Hänestä.

Kun saamme todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta, me haluamme auttaa muitakin saamaan todistuksen.

Esitä jatkokysymyksiä syventääksesi oppilaiden ymmärrystä heidän havainnoistaan. Muiden tätä oppiaihetta koskevien ehdotusten tarkoituksena on auttaa oppilaita soveltamaan Herran kutsua ”tulkaa, niin näette” itseensä, ottamaan sen vastaan ja pohtimaan, millä tavoin he voivat toteuttaa sitä käytännössä vahvistaakseen todistustaan Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Mitä tämä kertomus opettaa sinulle Vapahtajasta?

Mitä voit tehdä vastataksesi Vapahtajan kutsuun ”tulkaa, niin näette”?

Kirjoita puolen minuutin aikana ajatukset, joita tulee ensimmäisenä mieleesi siitä, miten joku voi nykyaikana vastata Jeesuksen Kristuksen kutsuun ”tulkaa, niin näette”.

Voisit pyytää oppilaita tekemään tehtävän, jossa he tutkivat erilaisia tapoja ottaa omakohtaisesti vastaan Vapahtajan kutsu ”tulkaa, niin näette”. Voit esimerkiksi antaa muutamalle oppilaalle taulutusseja tai liituja ja pyytää heitä kirjoittamaan taululle yhden tavan, jolla voimme vastata Vapahtajan kutsuun ”tulkaa, niin näette”. Pyydä sitten näitä oppilaita antamaan tussinsa tai liitunsa sellaisille oppilaille, jotka eivät ole vielä kirjoittaneet taululle, jotta hekin voivat kirjoittaa vastauksen. Voit toistaa tämän useita kertoja.

Vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt seuraavat ajatukset siitä, kuinka voimme vastata Vapahtajan kutsuun ”tulkaa, niin näette”. Katso video ”Kuinka ymmärtäisin?” (aikakoodi 6.24–7.04) tai lue alla oleva lausunto. Video on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Kuva
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Kun me otamme vastaan Vapahtajan kutsun ”tulla ja nähdä”, meidän tulee jäädä Hänen seuraansa uppoutuen pyhiin kirjoituksiin, riemuiten niistä, oppien Hänen oppiaan ja pyrkien elämään, kuten Hän eli. Vasta silloin me opimme tuntemaan Hänet, Jeesuksen Kristuksen, ja tunnistamaan Hänen äänensä, tietämään, että kun tulemme Hänen luokseen ja uskomme Häneen, me emme enää koskaan ole nälissämme tai janoissamme. Pystymme erottamaan totuuden kaikkina aikoina, kuten tapahtui niille kahdelle opetuslapselle, jotka jäivät Hänen seuraansa sinä päivänä.

(Ks. Ulisses Soares, ”Kuinka ymmärtäisin?”, Liahona, toukokuu 2019, s. 7)

  • Mitä tämä lausunto opetti sinulle siitä, kuinka voimme ottaa vastaan Vapahtajan kutsun ”tulkaa, niin näette”?

Voisit pyytää muutamaa vapaaehtoista kertomaan, mikä on auttanut heitä ymmärtämään paremmin, kuka Vapahtaja on ja millainen Hän on.

Anna oppilaille aikaa valita yksi seuraavista tehtävistä ja alkaa laatia suunnitelmaansa. Laita vaihtoehdot oppilaiden nähtäville ja anna heille aineistoa, joka heidän on kenties tarpeen viedä kotiin, jotta he voivat työstää suunnitelmaansa.

Valitse vanhin Soaresin puheessaan mainitsemista seuraavista vaihtoehdoista yksi, joka voi auttaa sinua seuraamaan Vapahtajan kutsua ”tulkaa, niin näette”. Jos olet jo hiljattain tehnyt jonkin näistä tehtävistä, valitse jokin, joka on sinulle uusi.

  • Uppoudu pyhiin kirjoituksiin. Tee uusi tai entistä parempi suunnitelma tutkia pyhiä kirjoituksia. Suunnitelmassasi voit esimerkiksi määritellä, mihin aikaan päivästä tutkit pyhiä kirjoituksia ja kuinka paljon aikaa käytät siihen, voit päättää, että aloitat tutkimisen aina rukouksella, ja voit varata aikaa pohdiskelulle ja rinnakkaisviitteiden tekemiselle ja niin edelleen. Mitä opit Jeesuksesta Kristuksesta, kun tutkit säännöllisesti pyhiä kirjoituksia?

  • Riemuitse pyhistä kirjoituksista. Riemuitse pyhistä kirjoituksista kertomalla oppimastasi muille. Päätä, miten voisit kertoa oppimastasi, kuinka usein ja keille. Kun kerrot, kiinnitä tarkoin huomiota siihen, miltä sinusta tuntuu. Mitä huomaat?

  • Opi Hänen oppiaan. Syvennä ymmärrystäsi Herran opista valitsemalla yksi opillinen aihe, josta haluaisit saada lisää tietoa. Kirjoita opillinen aihe tyhjän paperiarkin yläreunaan tai aloita uusi ”Muistiinpanoja”-osio Evankeliumiaiheisessa kirjastossa. Ala sitten tutkia aihetta käyttäen lähteinä esimerkiksi seuraavia:Evankeliumin aiheita ja Pyhien kirjoitusten opas . Pane merkille, kuinka tämä tutkiminen vaikuttaa todistukseesi Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Pyri elämään, kuten Jeesus eli. Seuraa edistymistäsi käyttämällä julkaisua Henkilökohtainen edistyminen: Nuorten opas. Keskittyminen neljään osa-alueeseen (hengellinen, sosiaalinen, fyysinen ja älyllinen) auttaa sinua pitämään elämäsi tasapainossa ja pääsemään lähemmäksi Kristusta. Jos et ole vielä asettanut näitä tavoitteita, voisit tehdä sen nyt.

  • Keksi oma tapasi. Tunnetko innoitusta vastata Vapahtajan kutsuun ”tulkaa, niin näette” jollakin toisella tavalla? Voisit pitää itseksesi rukouksen ja pyytää taivaalliselta Isältä ohjausta. Kirjoita sitten muistiin ajatuksiasi siitä, kuinka voisit seurata näitä vaikutelmia.

  • Kuinka aiot ottaa vastaan Vapahtajan kutsun ”tulkaa, niin näette”?

  • Kuinka olet suunnitellut toteuttaa tätä omassa elämässäsi?

Voisit todistaa siitä, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus auttavat oppilaita tuntemaan Vapahtajan ja luottamaan Häneen, kun he vastaavat Hänen kutsuunsa ”tulkaa, niin näette”.

Selityksiä ja taustatietoja

Joh. 1:38 . Kuinka Vapahtajan kysymys ”Mitä te haluatte?” soveltuu sinuun?

Ennen kuin Jeesus esitti kahdelle opetuslapselle kutsun ”tulla ja nähdä”, Hän kysyi heiltä: ”Mitä te haluatte?” ( Joh. 1:38 .)Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että on tärkeää pohtia, mitä me todella haluamme elämältä, kun tarkastelemme Vapahtajan kutsua seurata Häntä.

He Hath Filled the Hungry with Good Things

Kuva
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Muistatte, että kun Andreas ja eräs toinen opetuslapsi, luultavasti Johannes, kuulivat ensimmäisen kerran Kristuksen puhuvan, he liikuttuivat ja kiintyivät Jeesukseen niin voimakkaasti, että he seurasivat Häntä, kun Hän lähti väkijoukon keskuudesta. Kun Kristus huomasi, että Häntä seurattiin, Hän kääntyi ja kysyi näiltä kahdelta mieheltä: ”Mitä te haluatte?” [ Joh. 1:38 .] He vastasivat: ”Missä sinä asut?” Kristus sanoi yksinkertaisesti: ”Tulkaa, niin näette” [ Joh. 1:39 ]. Vain vähän sen jälkeen tässä samassa hengessä Hän kutsui virallisesti Pietarin ja muita uusia apostoleja. Heille Hän sanoi: ”Lähtekää minun mukaani” [ Matt. 4:19 ].

Näyttää siltä, että kuolevaisen matkamme ydin ja vastaukset elämän tärkeimpiin kysymyksiin pelkistyvät näihin kahteen asiaan Vapahtajan maallisen palvelutyön alussa. Ensimmäinen on meille jokaiselle täällä maan päällä elävälle esitetty kysymys: ”Mitä te haluatte?” Toinen on Hänen kehotuksensa meidän vastaukseemme, olipa se mikä hyvänsä. Olimmepa keitä tahansa ja vastasimmepa mitä tahansa, Hänen kehotuksensa on aina sama: ”Tule”, Hän sanoo rakkaudella. ”Lähtekää minun mukaani.”

(Ks. Jeffrey R. Holland, ”Nälkäiset hän on ruokkinut runsain määrin”, Valkeus, tammikuu 1998, s. 67)

Joh. 1:43–46 . Kuinka voin kutsua muita ”tulemaan ja näkemään” luontevalla tavalla?

Toisten kutsuminen mukaan evankeliumin toimintoihin voi tuntua vaikealta tai kiusalliselta. Videossa ”Kutsu muita tulemaan ja näkemään’” (1.17), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org, näytetään esimerkkejä tavoista, joilla voit esittää tällaisia kutsuja ystävällisesti ja luontevasti.

Mitä jos ne, jotka kutsun ”katsomaan ja näkemään”, torjuvat kutsuni?

Toisinaan meitä saattaa huolettaa, että joku ei ota vastaan kutsuamme oppia lisää evankeliumista tai kirkosta. Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt seuraavia näkemyksiä:

Kuva
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Jotkut, jotka tulevat ja näkevät, eivät kenties koskaan liity kirkkoon. Jotkut liittyvät myöhemmin. Se on heidän valintansa. Mutta se ei muuta meidän rakkauttamme heitä kohtaan. Eikä se muuta innokkaita pyrkimyksiämme jatkaa yksilöiden ja perheiden kutsumista tulemaan ja näkemään, tulemaan ja auttamaan sekä tulemaan ja jäämään.

– – Ymmärtäkää, ettei teidän työnänne ole ihmisten käännyttäminen. Se on Pyhän Hengen tehtävä. Teidän tehtävänänne on kertoa siitä, mitä on sydämessänne, ja elää uskonkäsitystenne mukaisesti.

Älkää siis lannistuko, vaikka joku ei heti otakaan vastaan evankeliumin sanomaa. Se ei ole henkilökohtainen epäonnistuminen.

Se on tuon henkilön ja taivaallisen Isän välinen asia.

Teidän tehtävänne on rakastaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäisiänne, Hänen lapsiaan.

(Dieter F. Uchtdorf, ”Lähetystyö: kertokaa siitä, mitä on sydämessänne”, Liahona, toukokuu 2019, s. 17)

Lisäoppimistoiminta

Muiden kutsuminen ”tulemaan ja näkemään”

Todistuksemme Jeesuksesta Kristuksesta voi kannustaa meitä auttamaan muita seuraamaan Vapahtajan kutsua ”tulla ja nähdä”.Voisit pyytää oppilaita pohtimaan Andreaksen ja Filippuksen esimerkkiä jakeissa Joh. 1:41, 43–46 ja etsimään todisteita tästä totuudesta.Saattaa olla hyödyllistä näyttää oppilaille seuraava video, jolla vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista esittää kertomuksen siitä, kuinka hänen vanhempi poikansa auttoi nuorempaa veljeään tämän loukkaantuessa. Kuinka voimme soveltaa tätä esimerkkiä evankeliumista kertomiseen muille?