Seminaari
Johannes 17


Johannes 17

Vapahtajan suuri esirukous

Kuva
Jesus has his eyes closed in prayer, the back of the disciples heads are in the foreground. Outtakes include a view of just the disciples in prayer and just Jesus in a green field with his head bowed in prayer.

Jeesus Kristus piti suuren esirukouksensa (mikä tarkoittaa, että Hän vetosi taivaalliseen Isään apostoliensa ja kaikkien niiden puolesta, jotka uskovat Häneen) vähän ennen kuin Hän kärsi meidän syntiemme tähden. Esirukouksensa aikana Jeesus sanoi, että Isän ja Pojan tunteminen tarkoittaa ikuista elämää (ks. Joh. 17:3). Tämä oppiaihe kannustaa sinua oppimaan tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen elämässäsi omakohtaisesti.

Käytä taulua. Taulun tehokas käyttö oppitunnilla voi tukea oppimista. Se voi myös kannustaa mielekkääseen osallistumiseen erityisesti niitä, jotka oppivat visuaalisesti. Voit jäsennellä taululle oppiaiheen pääkohdat tai periaatteet, esittää opin tai tapahtuman graafisena kuvana, laittaa näkyviin karttoja, piirtää kuvia asioista, joita kuvataan pyhien kirjoitusten kohdissa, laatia kaavioita tai toteuttaa muita oppimista tehostavia toimintoja.

Oppilaan valmistautuminen: Pyydä oppilaita lukemaan 3. Nefi 19:16, 26–33 ja pohtimaan, miltä tuntuisi kuulla Vapahtajan rukoilevan taivaallista Isää heidän puolestaan.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Tunne taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus omakohtaisesti

Voisit lisätä ryhmän yhteenkuuluvuutta mukauttamalla seuraavaa toimintaa. Sen sijaan että esittäisit kaksi ensimmäistä kysymystä historiallisesta hahmosta, jaa oppilaat pareiksi niin, että parien osapuolet eivät tunne toisiaan kovin hyvin. Kehota heitä miettimään yksi tai kaksi asiaa, jotka he tietävät paristaan. Anna heille sitten kaksi minuuttia aikaa jutella parinsa kanssa tavoitteenaan ”oppia tuntemaan toisensa hieman paremmin”. Kahden minuutin kuluttua kehota oppilaita keskustelemaan siitä, mitä eroa on sillä, että tietää jotakin toisesta, ja sillä, että todella oppii tuntemaan toisen.

Ajattele jotakin tärkeää henkilöä kansakuntanne historiassa.

  • Mitä asioita tiedät tästä henkilöstä?

  • Kuinka kuvailisit, miten se, mitä tiedät tästä historiallisesta henkilöstä, eroaa siitä, kuinka hyvin tunnet jonkun läheisen perheenjäsenen?

Käytä nyt hieman aikaa siihen, että kirjoitat opiskelupäiväkirjaasi, miten hyvin arvelet tuntevasi taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen. Perustuuko tietosi vain Heitä koskeviin tosiasioihin vai onko tietosi kehittymässä omakohtaisemmaksi? Kuinka arvelet, että elämääsi siunattaisiin, jos tuntisit Heidät vieläkin omakohtaisemmin?

Jeesus rukoili opetuslastensa puolesta

Ennen Vapahtajan kärsimystä Getsemanessa, Hänen kavaltamistaan ja ristiinnaulitsemistaan Hän lausui edellisenä iltana ääneen pyhän rukouksen, joka tunnetaan suurena esirukouksena. Hän rukoili taivaallista Isää pyytääkseen apua opetuslapsilleen, mukaan lukien seuraajilleen, jotka elävät meidän aikanamme (ks. Joh. 17:20). Yritä kuvitella, miltä apostoleista mahtoi tuntua, kun he kuulivat Jeesuksen rukoilevan heidän puolestaan sinä pyhänä iltana.

Jos kehotit oppilaita tekemään valmistautumistehtävän, voisit pyytää heitä kertomaan ajatuksistaan.

  • Mitä voimme oppia Vapahtajasta sen esimerkin perusteella, jonka Hän antoi rukoillessaan opetuslastensa ja kaikkien seuraajiensa puolesta ennen kuin Hän kärsi Getsemanessa ja tuli vangituksi?

Lue Joh. 17:1–3 ja pane merkille, mitä siunauksia Jeesus Kristus rukoili opetuslapsilleen.

  • Mitä Jeesus Kristus toivoo opetuslapsilleen?

Ilmaukset ”ikuinen elämä” ( jakeet 2–3) ja ”iankaikkinen elämä” ymmärretään usein väärin tarkoittamaan yksinkertaisesti elämistä ikuisesti. Vapahtaja rukoili, että saisimme paljon enemmän. ”Iankaikkinen elämä” on ”[sellaista elämää], jota iankaikkinen Isämme elää. – – Iankaikkinen elämä eli korotus on sitä, että elää Jumalan luona ja yhdessä perheen kanssa (ks. OL 131:1–4).” (Gospel Topics, ”Eternal Life”, topics.churchofjesuschrist.org.) Voisit kirjoittaa tämän määritelmän pyhiin kirjoituksiisi jakeen 3 viereen.

  • Mikä jakeen 3 mukaan on yksi niistä asioista, joita meiltä vaaditaan, jotta saamme iankaikkisen elämän?

Yksi totuus, jonka opimme Vapahtajan rukouksesta, on se, että saadaksemme iankaikkisen elämän meidän täytyy tuntea taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus.

  • Mistähän syystä meidän pitää todella tuntea taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus saadaksemme iankaikkisen elämän?

Vanhin Michael John U. Teh seitsemänkymmenen koorumista on selittänyt, miten tärkeää on tuntea Vapahtaja:

Kuva
Official Portrait of Elder Michael John U. Teh. Photographed in 2015. Background replaced in March 2017.

Meidän pitää ymmärtää, että Vapahtajan tunteminen on tärkein tavoite elämässämme. Sen tulee olla etusijalla kaikkeen muuhun nähden.

(Michael John U. Teh, ”Henkilökohtainen Vapahtajamme”, Liahona, toukokuu 2021, s. 99)

  • Mistähän syystä Vapahtajan tunteminen on elämämme tärkein tavoite?

  • Miksi voi olla vaikeaa asettaa Vapahtajan tunteminen elämässä etusijalle muiden pyrkimysten sijaan?

Mieti hetki, millä tavoin läheinen suhde, joka sinulla on johonkuhun perheenjäseneen tai ystävään, on kehittynyt. Mitä olet tehnyt tunteaksesi tämän henkilön paremmin? Ovatko jotkin tärkeät kokemukset auttaneet sinua todella tuntemaan hänet? Kuinka kauan suhteen kehittyminen on kestänyt?

  • Kuinka voit soveltaa niitä tekoja, jotka auttoivat sinua luomaan läheisen suhteen perheenjäseneen tai ystävään, oppiaksesi tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen?

Voitte saada lisää ideoita taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen tuntemiseen, kun luet lausuntoja osiosta ”Selityksiä ja taustatietoja”.

Voisit kehottaa oppilaita vastaamaan seuraaviin kysymyksiin pienryhmissä, jotta useammat oppilaat voivat kertoa kokemuksistaan.

  • Mitä sellaisia kokemuksia sinulla on ollut, jotka ovat auttaneet sinua tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen? Mitä olet oppinut näiden kokemusten kautta?

Opimme tuntemaan Vapahtajan Hänen rukouksensa avulla

Voisit antaa oppilaiden tutkia koko lukua (eikä vain seuraavassa kappaleessa ehdotettuja jakeita) siten, että annat eri oppilaille luettavaksi luvun eri osia ja pyydät heitä sitten kertomaan luokalle, mitä he ovat oppineet.

Yksi tapa oppia tuntemaan Vapahtaja on tutkia Hänen rukouksiaan. Käytä muutama minuutti siihen, että opit tuntemaan Vapahtajan paremmin tutkimalla, mitä Hän rukoili luvussa Joh. 17 . Voisit keskittyä esimerkiksi jakeisiin Joh. 17:4–11, 20–26 .

  • Mitä opit tämän rukouksen perusteella Jeesuksen Kristuksen suhteesta Isäänsä?

  • Mitä siunauksia Jeesus Kristus toivoo meille?

  • Mistähän syystä Hän rukoili, että sinä saisit nämä erityiset siunaukset?

  • Mitä sellaista opit Jeesuksesta Kristuksesta ja taivaallisesta Isästä, minkä vuoksi haluat tuntea Heidät vieläkin paremmin?

Kuvittele, millaista mahtaisi olla niin lähellä taivaallista Isää ja Vapahtajaa, että sinun voisi sanoa olevan yhtä Heidän kanssaan. Miltä se mahtaisi tuntua? Millä tavalla elämäsi olisi parempaa? Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus rakastavat sinua hyvin paljon ja haluavat olla yhtä kanssasi. Jeesus Kristus rukoili taivaallista Isää, jotta sinulla voisi olla läheinen suhde Heihin. Pidä mielessä, että sellaisen suhteen luominen vaatii aikaa ja ponnisteluja koko elämän ajan ja vielä seuraavassakin elämässä.

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi, mitä olet valmis tekemään oppiaksesi tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen paremmin. Kerro myös, mistä arvelet tietäväsi, että suhteesi Heihin on vahvistumassa, ja kuinka uskot tuon suhteen siunaavan elämääsi.

Selityksiä ja taustatietoja

Mitä voimme tehdä oppiaksemme tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen paremmin?

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut:

Kuva
Official Portrait of President Henry B. Eyring taken March 2018.

Jos haluat olla lähellä jotakuta, joka on ollut sinulle rakas mutta josta olet joutunut eroon, tiedät, kuinka se käy päinsä. Järjestäisit tilaisuuden puhua hänen kanssaan, kuuntelisit häntä ja keksisitte jotakin, mitä voitte tehdä toistenne hyväksi. Mitä useammin näin kävisi ja mitä pitempään se jatkuisi, sitä lujemmaksi rakkauden side muodostuisi. Jos kuluisi pitkä aika, jolloin ette puhuisi, kuuntelisi tai tekisi mitään, tämä side heikkenisi.

Jumala on täydellinen ja kaikkivoipa, ja sinä ja minä olemme kuolevaisia. Mutta Hän on meidän Isämme. Hän rakastaa meitä, ja Hän tarjoaa meille saman mahdollisuuden tulla lähemmäksi Häntä kuin tarjoaisi joku meitä rakastava ystävä. Prosessi on sama: puhumalla, kuuntelemalla ja tekemällä.

(Ks. Henry B. Eyring, ”Lähemmäksi Jumalaa”, Valkeus, heinäkuu 1991, s. 63)

Vanhin C. Scott Grow seitsemänkymmenen koorumista on selittänyt:

Kuva
Official Portrait of Elder C. Scott Grow. Photographed March 2017.

Nuoret ystäväni, me voimme aloittaa Jumalan tuntemisen rukouksen avulla. – –

Kun tutkitte pyhiä kirjoituksia joka päivä, yksin ja perheenne kanssa, te opitte tunnistamaan Hengen äänen ja opitte tuntemaan Jumalan. – –

Kun me pyrimme tekemään Jumalan tahdon palvelemalla uskollisesti Häntä ja lähimmäisiämme, niin me tunnemme Hänen hyväksyntänsä ja todella opimme tuntemaan Hänet.

Vapahtaja sanoo meille, että kaikkein paras keino tuntea Jumala on tulla Hänen kaltaisekseen. Hän opetti: ”Millaisia miehiä teidän siis tulee olla? Totisesti minä sanon teille: Sellaisia kuin minä olen.” [ 3. Nefi 27:27 .]

Kelvollisuus on välttämätöntä, jotta voi tulla Hänen kaltaisekseen. – –

Jumala tuntee teidät, ja Hän kutsuu teitä tuntemaan Hänet. Rukoilkaa Isää, tutkikaa pyhiä kirjoituksia, pyrkikää tekemään Jumalan tahto, pyrkikää tulemaan Vapahtajan kaltaisiksi ja seuratkaa vanhurskaita opastajia. Kun teette niin, te tulette tuntemaan Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen, ja te peritte iankaikkisen elämän.

(C. Scott Grow, ”Ja ikuinen elämä on sitä”, Liahona, toukokuu 2017, s. 121–124)

Lisäoppimistoimintoja

Video – yhdeksi tuleminen

Voisit auttaa oppilaita ymmärtämään, kuinka Jeesuksen Kristuksen opetuslapsista voi eroista huolimatta tulla yhtä Hänen avullaan, näyttämällä videon ”One in Christ” [Yhtä Kristuksessa] (4.48), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Piirrostehtävä – yhdeksi tuleminen

Voisit pyytää yhtä oppilasta tekemään seuraavan toiminnan taululla samalla kun muut oppilaat tekevät sen opiskelupäiväkirjaansa.

Kehota oppilaita laatimaan tyhjälle sivulle kaavio kirjoittamalla sivun vasempaan alakulmaan oma nimensä, alhaalle keskelle ystävän nimi, oikeaan alakulmaan perheenjäsenen nimi ja ylös keskelle nimet taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus.

Pyydä oppilaita sitten piirtämään suora viiva omasta nimestään Jeesukseen Kristukseen ja sitten kahdesta muusta nimestä Jeesukseen Kristukseen.

Pyydä heitä kuvittelemaan, että jokainen sivulla oleva henkilö kulkee kohti Jeesusta Kristusta oppilaan piirtämää viivaa pitkin. Mitä tapahtuu näiden ihmisten väliselle välimatkalle, kun kukin heistä tulee lähemmäksi Vapahtajaa?

Pyydä oppilaita lukemaan Joh. 17:18–26 ja panemaan merkille, mitä Jeesuksen Kristuksen opetuslasten välisille suhteille tapahtuu luonnostaan, kun jokaisesta heistä tulee enemmän Vapahtajan kaltainen.

Syvennämme ymmärrystämme pyhistä kirjoituksista yleiskonferenssin avulla

Anna jokaiselle oppilaalle vanhin David A. Bednarin puhe ”Jos te tunnette minut” (Liahona, marraskuu 2016, s. 102–105). Anna oppilaille aikaa tutkia puhetta sekä etsiä siitä muita syitä, joiden vuoksi meidän pitää tuntea Vapahtaja, ja asioita, joita voimme tehdä tunteaksemme Hänet paremmin.