Seminarie
Johannes 4, deel 2


Johannes 4, deel 2

Levend water

Afbeelding
“He Comes Again to Rule and Reign” by Mary R. Sauer.

Jezus vertelde de Samaritaanse vrouw bij de bron over het levende water dat Hij aanbiedt. Deze les is bedoeld om je meer kennis over het levende water te geven dat de Heiland biedt: wat het is, waarom je het nodig hebt en hoe je het kunt ontvangen.

Activiteiten aanpassen om in behoeften te voorzien. U hoeft deze lesschema’s niet exact te volgen. Put er ideeën en inspiratie uit. Als u over de behoeften van uw cursisten nadenkt en om leiding van uw Vader in de hemel bidt, zult u geleid worden om ideeën of suggesties in dit materiaal aan die behoeften aan te passen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten momenten vergelijken waarop ze zich geestelijk leeg voelden met momenten waarop ze zich geestelijk vervuld voelden. Wat zorgde voor het verschil?

Mogelijke leeractiviteiten

De weg naar geluk en voldoening

Begin de les met het volgende citaat van ouderling Corbridge en de vraag die erop volgt. Zet de antwoorden van de cursisten op de eerste vraag desgewenst op het bord.

Ouderling Lawrence E. Corbridge van de Zeventig heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Lawrence E. Corbridge. Photographed March 2017.

Er is maar één weg die naar geluk en voldoening leidt. [Jezus Christus] is de weg. Elke andere weg, elke willekeurige andere weg, wat voor andere weg dan ook, is dwaasheid.

Hij biedt een bron van levend water aan. Of we drinken en hebben nooit meer dorst, of we doen dat niet en blijven dorstig.

(Lawrence E. Corbridge, ‘De weg’, Liahona, november 2008, 34.)

  • Waar zoeken mensen soms geluk en voldoening in, waarna ze geestelijk dorstig of onverzadigd blijven?

  • Waarom denk je dat mensen soms hun geluk zoeken in dingen die geen blijvende voldoening opleveren?

  • Wat biedt Jezus Christus aan dat blijvend geluk en blijvende voldoening oplevert?

Laat de cursisten hun eigen leven aan de hand van de volgende vragen onder de loep nemen.

Ga na hoe deze vragen op je eigen leven betrekking hebben. Zoek je soms naar geluk en voldoening in dingen die daar feitelijk niet in voorzien? Wanneer heb je echte gemoedsrust en echt geluk ervaren die alleen van Jezus Christus kunnen komen?

Levend water

Afbeelding
Jesus Christ depicted teaching a Samaritan woman at a well. Christ is portrayed sitting on the edge of the well. The woman is seated on the ground before Him.

Je weet door je studie van Johannes 4 in de vorige les nog wel dat Jezus een Samaritaanse vrouw over levend water vertelde, wat ‘een symbool van de Heer Jezus Christus en van zijn leer’ is. (Gids bij de Schriften, ‘ Levend water ’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

Stel dat jou gevraagd is om voor de avondmaalsdienst een toespraak voor te bereiden over het levende water dat Jezus Christus aanbiedt. Als onderdeel van je toespraak moet je aangeven (1) wat levend water is, (2) waarom we het nodig hebben en (3) hoe we het van de Heiland kunnen ontvangen. Zet je gedachten voor de toespraak op een rij met behulp van de volgende Schriftteksten, citaten, vragen en andere hulpmiddelen die je zelf kunt vinden.

Toon of overhandig het volgende uitreikblad aan de cursisten om bij de voorbereiding van hun toespraak te gebruiken.

Levend water

Lees de volgende Schriftteksten en citaten, en let op inzichten over het levende water dat Jezus Christus aanbiedt.

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Het levende water dat in Johannes 4:10 genoemd wordt, stelt de Heer Jezus Christus en zijn evangelie voor. En net zoals water nodig is om stoffelijk leven in stand te houden, zijn de Heiland, en zijn leringen, beginselen en verordeningen essentieel voor het eeuwige leven. Jullie en ik hebben dagelijks zijn levende water nodig, véél levend water nodig, om onze voortdurende geestelijke groei en ontwikkeling in stand te houden.In de Schriften staan de woorden van Christus, en ze zijn een reservoir met levend water waartoe wij makkelijk toegang hebben en waaruit wij met volle, lange teugen kunnen nemen. Jullie en ik moeten naar Christus opzien en tot Hem komen, want Hij is ‘de bron van levende wateren’ ( 1 Nephi 11:25 ; vergelijk Ether 8:26 ; 12:28), door de woorden van Christus die in de heilige Schriften staan te lezen (zie Mosiah 1:5), ze te bestuderen [zie Leer en Verbonden 26:1] , ze te onderzoeken (zie Johannes 5:39 ; Alma 17:2) en ons eraan te vergasten (zie 2 Nephi 32:3). Als we dat doen, kunnen we op onze levensreis zowel geestelijke leiding als bescherming ontvangen.

(Zie David A. Bednar, ‘Een reservoir met levend water’ [devotional voor jongvolwassenen, kerkelijke onderwijsinstellingen, 4 februari 2007], 1, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Ouderling Joseph B. Wirthlin (1917–2008) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Last official portrait of Elder Joseph B. Wirthlin of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004. Died December 1, 2008.

Te veel mensen zitten aan aan het banket van het evangelie van Jezus Christus en nemen hier en daar een hapje van de overvloed. Ze doen mee voor de vorm – gaan misschien naar de bijeenkomsten, werpen een vluchtige blik in de Schriften, zeggen de gezinsgebeden op – maar verder zegt het hun niet veel. Als ze eerlijk waren, zouden ze toegeven dat ze meer geïnteresseerd zijn in de laatste nieuwtjes, de ontwikkelingen op de beurs en hun favoriete tv-serie dan in de hemelse wonderen en aangename aanrakingen van de Heilige Geest.Wilt u zich laven aan dit levende water en ervaren dat die goddelijke bron binnenin u ten eeuwigen leven [ont]springt?Wees dan niet bang. Geloof met uw hele hart. Ontwikkel onwrikbaar geloof in de Zoon van God. Laat uw hart uitgaan in vurig gebed. Vul uw gemoed met kennis van Hem. Verzaak uw zwaktes. Wandel in heiligheid en in harmonie met de geboden.

(Joseph B. Wirthlin, ‘Leven in overvloed’, Liahona, mei 2006, 100.)

Begin met de opzet van je toespraak op grond van wat je in deze of andere bronnen te weten komt. Zorg dat je in de opzet van je toespraak de volgende vragen beantwoordt. Bedenk ook hoe je je gevoelens over Jezus Christus in je toespraak gaat overbrengen. Vertel eventueel uit ervaring wat het levende water van de Heiland voor jou persoonlijk heeft betekend.

  • Wat is het levende water dat Jezus Christus aanbiedt?

  • Waarom hebben we het levende water van de Heiland nodig?

  • Hoe kunnen we het levende water van de Heiland ontvangen?

  • Welke uitwerking heeft je besef dat de Heiland iedereen van zijn levende water wil laten nemen op jouw gevoelens jegens Hem?

Afbeelding
Living Water Handout

Laat enkele cursisten die dat willen hun voorbereide toespraak voordragen.

Geef daarna de rest van de klas de gelegenheid om inzichten en indrukken te bespreken die ze bij hun studie door de Heilige Geest hebben gekregen. Stuur de bespreking eventueel met vragen zoals: ‘Wat viel je bij je studie vooral op?’ en ‘Wat zou de Heiland van je kunnen vragen om meer van het levende water te drinken dat Hij je aanbiedt?’

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat heeft het levende water dat Jezus Christus biedt met het avondmaal te maken?

Als tweede raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium heeft zuster Cheryl A. Esplin het volgende gezegd:

Afbeelding
Final official portrait of Cheryl A. Esplin, second counselor in the Primary general presidency, 2011. Released as second counselor and sustained as first counselor at the April 2015 general conference. Released at the April 2016 general conference.

Onze gewonde ziel kan genezen en vernieuwd worden, niet alleen omdat het brood en het water ons herinneren aan het zoenoffer van het vlees en bloed van de Heiland, maar omdat die zinnebeelden ons er ook aan herinneren dat Hij altijd ons ‘brood des levens’ [ Johannes 6:48 ] en ons ‘levend water’ [ Johannes 4:10 ] zal zijn.

Nadat Jezus het avondmaal aan de Nephieten had bediend, zei Hij:

‘Hij die dit brood eet, eet van mijn lichaam voor zijn ziel; en hij die van deze wijn drinkt, drinkt van mijn bloed voor zijn ziel; en zijn ziel zal nimmermeer hongeren of dorsten, maar verzadigd zijn.

‘Welnu, toen alle mensen hadden gegeten en gedronken, zie, toen werden zij vervuld met de Geest’ [ 3 Nephi 20:8–9 ].

Met die woorden maakt Christus ons duidelijk dat de Geest onze ziel geneest en vernieuwt. De zegening die ons bij het avondmaal beloofd wordt, is dat we ‘zijn Geest altijd bij [ons] mogen hebben’ [ Leer en Verbonden 20:77 ].

(Cheryl A. Esplin, ‘Het avondmaal – een vernieuwing van de ziel’, Liahona, november 2014, 13.)

Hoe kan het levende water van de Heiland me de kwade invloeden van de wereld helpen overwinnen?

President James E. Faust (1920–2007) van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
Last official portrait of President James E. Faust, Second Counselor in the First Presidency, 2001. Died 10 August 2007.

Veel geestelijke vervuiling krijgen we binnen via internet, computerspelletjes, televisieprogramma’s en films die uiterst suggestief zijn of een levendige voorstelling geven van de slechtere eigenschappen van de mens. Omdat wij in deze omstandigheden leven, moeten we onze geestkracht vergroten.

Enos vertelt dat zijn ziel de hele dag hongerde en dat hij zelfs tot in de nacht de Heer aanriep voor het welzijn van zijn ziel [zie Enos 1:4 ]. Hij verlangde naar de geestelijke voedingsmiddelen die zijn dorst naar geestelijke waarheid zouden lessen. Zoals de Heiland van de wereld [tegen] de vrouw bij de bron in Samaria zei: ‘Wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat [ont]springt ten eeuwigen leven’ [ Johannes 4:14 ].

(James E. Faust, ‘Geestelijke voedingsmiddelen’, Liahona, november 2006, 55.)

Aanvullende leeractiviteit

Een alternatieve manier om de les te beginnen

In plaats van het citaat van ouderling Corbridge aan het begin van de les te gebruiken, kunt u de cursisten ook het volgende scenario voorhouden, dat de leegte illustreert die mensen vaak voelen als ze hun geluk en voldoening in andere dingen dan Jezus Christus zoeken.

Denk over het volgende scenario na:Scott probeert vaak voldoening en vervulling in amusement, wereldse bezittingen en soms zelfs zondig gedrag te vinden. Hoewel Scott daar soms wel tijdelijk voldoening in vindt, voelt hij zich daarna altijd leeg en verlangt hij naar iets anders.

  • Welk advies zou je aan Scott geven om hem van zijn gevoelens van leegte en ontevredenheid af te helpen?

  • Wat heb je opgestoken van het verhaal waarin Jezus de Samaritaanse vrouw bij de bron onderwijst waar Scott wellicht ook iets aan heeft?