Seminarie
Lukas 22:47–71; Johannes 18:1–27


Lukas 22:47–71; Johannes 18:1–27

‘De drinkbeker die de Vader Mij gegeven heeft, zal Ik die niet drinken?’

Afbeelding
Judas is giving Jesus a kiss on the cheek, a band of men with torches are behind them. Outtakes include soldiers and men with torches leaving, Peter with a knife in his hand with the savior on the ground healing the wounded man, the people who want to arrest Jesus coming with torches, Peter about to cut the man’s ear, Jesus talking to Judas, Jesus looking at Judas, some of the mob, Jesus healed the man, the backs of James and John watching as Jesus is being taken away, Judas stepping forth from the crowd, Jesus allowing the soldier to bind his hands, and Jesus on the ground with the wounded man, looking up at his disciples.

Jezus Christus was vastbesloten om de wil van zijn hemelse Vader te doen. Dat komt vooral tot uiting in zijn lijden in de hof van Gethsémané, zijn daaropvolgende arrestatie en de gebeurtenissen voorafgaand aan en tijdens zijn kruisiging. In deze les leer je het voorbeeld van Jezus Christus te volgen door voor de wil van onze hemelse Vader te kiezen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten terugdenken aan een moment toen ze ervoor kozen om te doen wat onze hemelse Vader wilde, in plaats van wat ze zelf wilden. Laat de cursisten zich afvragen wat er moeilijk was en waarom ze toch die keuze maakten.

Mogelijke leeractiviteiten

De wil van onze hemelse Vader boven die van ons stellen

Om de cursisten te laten nadenken over wat het lastig maakt om de wil van onze hemelse Vader boven onze eigen wil te stellen, kunt u het volgende scenario gebruiken. Eventueel kunt u een cursist voor de klas laten vertellen hoe hij of zij tegen de keuzes in het scenario aankijkt.

Afbeelding
Drawing of two doors and siding.

Laat de bovenstaande afbeelding zien of teken twee eenvoudige deuren op het bord.

Stel je voor dat je voor twee deuren staat. Door de eerste deur binnen te gaan, volg je de wil van je hemelse Vader, maar krijg je met een zware beproeving te maken. Als je ervoor kiest om door de tweede deur te gaan, ontkom je aan de beproeving, maar doe je niet wat onze hemelse Vader voor je wilde.

  • Waarom zou iemand voor deur één kiezen? En voor deur twee?

  • Wat weet je over onze hemelse Vader waardoor je ervoor kunt kiezen om door de eerste deur te gaan?

Neem even de tijd om na te denken over het leven van Jezus Christus en hoe de keuze voor de eerste deur te vergelijken is met hoe Hij koos te leven. In de les van vandaag ga je lezen over de keuzes die de Heiland tegen het einde van zijn aardse leven maakte. Denk tijdens de les na over wat jou in de daden van Jezus Christus inspireert.

Jezus Christus wordt verraden en in Gethsémané gearresteerd

In de hof van Gethsémané vroeg Jezus Christus zijn Vader om ‘deze drinkbeker van Mij weg [te nemen]’, maar Hij maakte duidelijk dat Hij vastbesloten was de wil van de Vader te doen toen Hij zei: ‘Maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden’ ( Lukas 22:42). De beker waarover Jezus sprak, verwijst naar zijn lijden en dood.

Lees Johannes 18:1–4 en let erop hoe de Heiland steeds bleef tonen dat Hij toegewijd was aan de wil van zijn hemelse Vader.

Maak een lijstje van enkele moeilijke dingen waarvan Jezus wist dat ze in de komende uren ‘over Hem komen’ zouden, maar die Hij aanvaardde ( vers 4)).

Lees Johannes 18:5–11 en let op hoe de Heiland reageerde op de gewapende bende die was gekomen om Hem te grijpen.

Lees Mattheüs 26:52–54 en Lukas 22:50–51 voor meer informatie die niet door Johannes is opgetekend, waaruit de verbazingwekkende liefde en vastberadenheid van Jezus Christus blijkt. U kunt ook ‘Het lijden van de Heiland in Gethsémané’ op ChurchofJesusChrist.org bekijken vanaf tijdcode 5:55 tot 8:30.

  • Wat viel je op aan de ontmoeting van Jezus met de gewapende bende?

  • Wat begrijp je door het voorbeeld van Jezus Christus over omgaan met tegenstand?

  • Waarom denk je dat de Heiland in staat was om op die manier met die situaties om te gaan? Wat zegt dit over Hem?

Het citaat van ouderling Bednar in het gedeelte ‘Toelichting en achtergrondinformatie’ kan hier nuttig zijn als onderdeel van de bespreking over de eigenschappen van de Heiland en wat de cursisten hebben geleerd van wat Hij deed. (Zie David A. Bednar, ‘Zachtmoedig en nederig van hart’, Liahona, mei 2018, 33.)

Jezus Christus wordt voor het gerecht gebracht

Na zijn arrestatie werd Jezus voorgeleid aan de hogepriester Kajafas en andere Joodse leiders. Lees in Lukas 22:63–65 welke onrechtvaardige behandeling Jezus van hen kreeg. Je kunt ook de video ‘Jezus wordt door Kajafas berecht, Petrus verloochent Hem’ op ChurchofJesusChrist.org bekijken vanaf tijdcode 0:00 tot 1:39.

  • Waarom denk je dat de Heiland bereid was om zo’n harde en onrechtvaardige behandeling te ondergaan?

In het Boek van Mormon vertelden Nephi en Abinadi waarom de Heiland zich gewillig aan een dergelijke behandeling onderwierp. Lees in 1 Nephi 19:8–9 en Mosiah 15:5–7 welke redenen ze noemden.

Noteer in je studiedagboek welke lessen je uit deze verzen over of van Jezus Christus kunt leren.

Schrijf eventueel enkele redenen op waarom deze lessen voor jou waardevol of van persoonlijke betekenis zijn.

Als de cursisten hulp nodig hebben bij het bedenken van lessen die ze uit deze verzen kunnen leren, kunt u een voorbeeld geven. Naast het vetgedrukte beginsel hieronder kunt u bijvoorbeeld aangeven dat Jezus Christus bereid was om voor ons te lijden omdat Hij liefdevol en vriendelijk is. Als de cursisten ervoor kozen om over deze waarheid in hun studiedagboek te schrijven, kunt u enkele vrijwilligers vragen waarom ze dat een belangrijke les vinden.

Vraag wie dat wil om te vertellen welke andere lessen ze hebben opgeschreven en waarom.

Eén belangrijke les die we uit deze verzen kunnen leren, is dat Jezus Christus Zich in alle dingen aan de wil van zijn Vader onderwierp.

  • Wat denk je dat Jezus over zijn hemelse Vader begreep waardoor Hij zich volmaakt aan zijn wil wilde onderwerpen?

Als u de cursisten had gevraagd hun voorbereidingsactiviteit te doen, kunt u enkele vrijwilligers vragen daar in de klas iets over te vertellen.

Om de cursisten duidelijk te maken waarom het moeilijk is om onze wil ondergeschikt te maken aan Gods wil, kunt u het citaat van ouderling Maxwell in het gedeelte ‘Toelichting en achtergrondinformatie’ gebruiken.

  • Welke zegeningen heb je ontvangen door ervoor te kiezen om de wil van onze hemelse Vader te doen, ook als dat moeilijk was?

President Russell M. Nelson stelde een reeks vragen over onze bereidheid om ons aan Gods wil te onderwerpen. Neem even de tijd om te bedenken hoe je die vragen eerlijk kunt beantwoorden. Bedenk wat er nodig is om op elke vraag ‘ja’ te kunnen zeggen.

Om de cursisten de tijd te laten nemen om over de vragen van president Nelson na te denken, kunt u het volgende citaat laten zien.

Afbeelding
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Bent u bereid om God in uw leven te laten zegevieren? Bent u bereid om God de grootste invloed op uw leven te laten hebben? Laat u zijn woorden, zijn geboden en zijn verbonden beïnvloeden wat u vandaag doet? Geeft u zijn stem voorrang boven alle andere? Bent u bereid om alles wat u voor Hem moet doen voorrang te geven boven elke andere ambitie? Bent u bereid om uw wil in de zijne op te laten gaan?

(Russell M. Nelson, ‘Laat God zegevieren’, Liahona, november 2020, 94.)

Schrijf op basis van wat je over de onderwerping van de Heiland aan de wil van zijn Vader hebt geleerd in enkele zinnen wat je wilt onthouden, doen of worden. Eventueel kunnen de volgende aanzetten je helpen bij het opschrijven van je gedachten en verlangens.

  • Ik wil onthouden dat de Heiland …

  • Net als Jezus Christus kan ik de wil van mijn hemelse Vader doen door …

  • Een eigenschap die ik wil ontwikkelen om meer op Jezus Christus te lijken, is …

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat kunnen we over de Heiland leren uit zijn bereidheid om zich aan zijn hemelse Vader te onderwerpen?

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd dat de Heiland juist door zijn zachtmoedigheid zijn eigen wil aan de wil van zijn hemelse Vader kon onderwerpen.

Afbeelding
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Het is ontzagwekkend en leerzaam om te zien dat de Heer onder alle omstandigheden gewillig onderworpen bleef en grote zelfbeheersing toonde. Toen een bewapende groep tempelbewakers en Romeinse soldaten Jezus in Gethsémané kwam arresteren, trok Petrus zijn zwaard. Hij sloeg er het rechteroor van de slaaf van de hogepriester mee af [zie Johannes 18:10 ]. De Heiland raakte vervolgens het oor van de dienaar aan en genas hem [zie Lukas 22:51 ]. Bedenk dat Hij zijn hand uitstrekte en de persoon die Hem wilde arresteren, zegende met dezelfde hemelse macht waarmee Hij zijn gevangenneming en kruisiging had kunnen voorkomen.

[…] De zachtmoedigheid van de Heiland blijkt uit zijn beheerste reactie, grote ingetogenheid en onwil om zijn oneindige macht ten eigen bate aan te wenden.

(David A. Bednar, ‘Zachtmoedig en nederig van hart’, Liahona, mei 2018, 33.)

Waarom zou ik mijn eigen wil aan God willen onderwerpen?

Ouderling Neal A. Maxwell (1926–2004) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Last official portrait of Elder Neal A. Maxwell, 1992.

Velen van ons […] denken [ten onrechte] dat we onze individualiteit verliezen als we onze eigen wil in die van God laten opgaan (zie Mosiah 15:7). Maar waar we werkelijk bang voor zijn, is niet onszelf te verliezen, maar wel zelfzuchtige zaken, zoals onze positie, tijd, status en bezit. Geen wonder dat de Heiland zegt dat we onszelf moeten verliezen (zie Lukas 9:24). Hij vraagt ons alleen maar ons oude ik prijs te geven om ons nieuwe ik te vinden. Dat is geen verlies van identiteit, maar het vinden van onze ware identiteit! […]

De onderwerping van onze wil is in feite het enige persoonlijke wat we op Gods altaar kunnen leggen. Broeders en zusters, alle andere dingen die we ‘geven’, zijn in feite dingen die Hij al aan ons heeft gegeven of geleend. Maar als u en ik ons uiteindelijk onderwerpen door onze eigen wil op te laten gaan in die van God, dan pas geven we Hem écht iets! Dat is ons enige bezit wat we Hem te bieden hebben!

(Neil A. Maxwell, ‘Swallowed Up in the Will of the Father’, Ensign, november 1995, 23, 24.)

Aanvullende leeractiviteit

Het zinnebeeld van de beker waaruit Jezus Christus dronk

Om de cursisten te helpen de bereidheid van de Heiland om de wil van zijn hemelse Vader te vervullen op waarde te schatten, kunt u ingaan op de symbolische beker waaruit Jezus Christus dronk. Maak de cursisten duidelijk dat de beker waaruit onze hemelse Vader Jezus Christus vroeg te drinken, een zinnebeeld was van zijn lijden en dood, die zijn opstanding teweegbrachten. U kunt de cursisten vragen om op te schrijven wat ze over de Heiland leren als ze de volgende Schriftteksten lezen die naar die beker verwijzen. U kunt ze ook vragen hoe zij gezegend zijn doordat Jezus Christus de bittere beker leegdronk.