Seminarie
Mattheüs 26:36–46; Lukas 22:39–46, deel 1


Mattheüs 26:36–46; Lukas 22:39–46, deel 1

Jezus Christus lijdt in de hof van Gethsémané

Afbeelding
Christ praying in the Garden of Gethsemane Christus im Getsemani-Garten betend

In de hof van Gethsémané onderging Jezus Christus onvoorstelbaar lijden als onderdeel van zijn verzoening. Dit is het eerste deel van een dubbele les over het lijden van de Heiland in Gethsémané en de betekenis daarvan. In dit gedeelte krijg je inzicht in wat er in de hof van Gethsémané is gebeurd en waarom dat een daad van liefde voor jou was. In de volgende les bestudeer je de leer van de verzoening van Jezus Christus en leer je hoe je kracht en hulp van de Heiland kunt ontvangen.

Eerbied voor heilige onderwerpen. Probeer bij elke les voor een sfeer van eerbied, respect en motivatie te zorgen. Als er een bijzonder heilig onderwerp aan de orde komt, probeer dan een eerbiedige houding onder te cursisten te bevorderen. Speel eventueel muziek af en laat afbeeldingen zien die voor een eerbiedige sfeer zorgen. Het kan ook goed zijn om de cursisten bij binnenkomst te herinneren aan de heiligheid van het onderwerp dat wordt besproken.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten iets doen wat hen helpt om over Jezus Christus en zijn verzoening na te denken. Bijvoorbeeld een lofzang doornemen, over een afbeelding van Jezus Christus nadenken, een Schrifttekst lezen of iets anders.

Mogelijke leeractiviteiten

Dit is het eerste deel van een dubbele les over het lijden van Jezus Christus in de hof van Gethsémané. Als er door tijdgebrek maar één les aan dit onderwerp kan worden besteed, raadpleegt u de volgende les (‘Mattheüs 26:36–46; Lukas 22:39–46, deel 2’) voor elementen die wellicht in deze les moeten worden opgenomen.

Wat heeft Jezus Christus voor ons gedaan?

President Dallin H. Oaks vertelde over een gesprek dat hij met een lid van de kerk had. Bekijk de video ‘Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?’ vanaf tijdcode 0:00 tot 0:34. Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Jaren geleden sprak ik […] met een vrouw. Haar vrienden hadden haar gevraagd om na jaren inactiviteit weer naar de kerk te komen. Maar ze kon geen enkele reden bedenken waarom ze dat zou doen. Ik wilde haar aanmoedigen en zei: ‘Als u bedenkt wat de Heiland voor u heeft gedaan, hebt u veel redenen om Hem weer te aanbidden en te dienen.’ Haar antwoord verraste me: ‘Wat heeft Hij dan voor mij gedaan?’

(Dallin H. Oaks, ‘Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?’, Liahona, mei 2021, 75.)

  • Hoe zou jij op de vraag van deze vrouw antwoorden?

Jezus Christus lijdt in de hof van Gethsémané

Afbeelding
A twisted olive tree in the Garden of Gethsamane in Israel. the eastern wall of the old city of Jerusalem is in the background. Biblical/Historical info: The present site identified as the Garden of Gethsamane is maintained by Franciscans. Ancient Olive tress grow in the garden. Gethsamane was across the Kidron valley from Jerusalem. (See John 18:1) Jesus atoned in the Garden of Gethsamane. (See Matthew 26:36-56 ; Mark 14:32-39 ; Luke 22:39-53 ; D&C 19:15-19 ; 3 Nephi 11:11) Jesus was betrayed and arrested at the Garden just after the Atonement. (See Matthew 26:47-56 ; John 18:1-13)

Nadat de Heiland de paasmaaltijd had beëindigd, het avondmaal had ingesteld en naar de Olijfberg was gegaan om zijn laatste onderwijs aan zijn apostelen te geven, ging Hij met Petrus, Jakobus en Johannes naar de nabijgelegen hof van Gethsémané. Het woord Gethsémané betekent ‘oliepers’. Enkele uiterst belangrijke elementen van de verzoening van Jezus Christus vonden in Gethsémané plaats. Vraag je bij het bestuderen van deze gebeurtenissen af waarom je Gods liefde voor jou veel beter kunt zien en voelen als je de verzoening van Jezus Christus werkelijk begrijpt.

In de volgende Schriftteksten worden enkele belangrijke gebeurtenissen beschreven die als onderdeel van het lijden van de Heiland in de hof van Gethsémané plaatsvonden. Neem eventueel de volgende tabel in je studiedagboek over en vul deze in terwijl je de verzen bestudeert. Je kunt ook belangrijke woorden en zinsneden uit deze verzen in je Schriften onderstrepen.

Naast het lezen van de onderstaande verzen kun je ook ‘Het lijden van de Heiland in Gethsémané’ op ChurchofJesusChrist.org bekijken vanaf tijdcode 0:00 tot 5:52 en je proberen voor te stellen dat je bij deze heilige gebeurtenis aanwezig bent.

Zet eventueel het volgende schema op het bord en vraag de cursisten om het in hun studiedagboek over te nemen. Bepaal afhankelijk van de behoeften en capaciteiten van de cursisten of de cursisten de tabel het beste individueel, klassikaal of met een partner of groepje kunnen invullen.

Het kan ook nuttig zijn om eerbiedige muziek af te spelen en afbeeldingen van Jezus Christus te laten zien terwijl de cursisten bezig zijn.

Lees de volgende Schriftteksten.

Wat heb je in deze verzen over Jezus Christus geleerd of gevoeld?

Mattheüs 26:36–39

Mattheüs 26:40–46

Lukas 22:39–44

Mosiah 3:7

Leer en Verbonden 18:10–11

Als de cursisten voldoende tijd hebben gehad om de verzen te bestuderen en de tabel in te vullen, laat u ze vertellen wat ze hebben geleerd of gevoeld. Geef meerdere cursisten de kans om over hun gedachten, gevoelens en indrukken te vertellen. Stel eventueel de volgende vragen als onderdeel van de bespreking.

  • Wat voor gedachten, gevoelens of indrukken kwamen er bij je op toen je deze verzen bestudeerde?

  • Welke woorden of zinsneden in deze verzen vielen je het meest op? Waarom?

  • Wat voelde je door deze verzen over de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus voor jou?

De prijs van Gods oneindige liefde

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft verteld hoe het lijden van de Heiland in Gethsémané zijn oneindige liefde voor ons toont. Bekijk de video ‘Blijf “in Zijn liefde”’ vanaf tijdcode 11:33 tot 14:02. Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Laten we eens kijken naar de prijs van Gods oneindige liefde. Jezus heeft geopenbaard dat zijn lijden voor onze zonden en voor onze verlossing van de lichamelijke en de geestelijke dood, Hem ‘ja, God, de grootste van allen, van pijn deed sidderen en uit iedere porie bloeden, en naar lichaam en geest deed lijden – en [Hij] wilde dat [Hij] de bittere beker niet behoefde te drinken, en kon terugdeinzen’ [ Leer en Verbonden 19:18] . Zijn lijden in Gethsémané en aan het kruis was erger dan een sterveling kan verdragen. Maar uit liefde voor zijn Vader en voor ons doorstond Hij het, en als gevolg daarvan kan Hij ons zowel onsterfelijkheid als het eeuwige leven bieden.

Het is schrijnend symbolisch dat er ‘bloed uit iedere porie’ [ Mosiah 3:7 ] kwam bij Jezus’ lijden in Gethsémané, de plek van de olijfpers. In de tijd van de Heiland werden olijven voor de productie van olijfolie eerst geplet door er een grote steen overheen te rollen. De resulterende ‘brij’ werd in zachte, losjes geweven manden gedaan die boven op elkaar werden gezet. Door het gewicht werd er de eerste, fijnste olie uit geperst. Daarna werd er meer druk uitgeoefend door een grote balk of stam op de stapel manden te leggen, waardoor er meer olie uit kwam. Uiteindelijk werden er voor het uitpersen van de allerlaatste druppels aan één kant van de balk stenen gelegd om de maximale pletkracht te krijgen. En ja, de olie is bloedrood als die er voor het eerst uitkomt.

Ik moet denken aan wat Mattheüs schrijft over de Heiland die op die doorslaggevende avond Gethsémané betrad: Hij ‘begon bedroefd en zeer angstig te worden. […]

‘En nadat Hij iets verder gegaan was, wierp Hij Zich met het gezicht ter aarde en bad: Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan. Maar niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt’ [ Mattheüs 26:37, 39 ].

En toen, naar ik aanneem, de smart nog erger werd, smeekte Hij een tweede keer om verlichting en, uiteindelijk, misschien wel toen zijn lijden een climax had bereikt, nog een derde keer. Hij doorstond de kwelling totdat de gerechtigheid tot de allerlaatste druppel was bevredigd. Hij deed dat om u en mij te verlossen.

Wat is goddelijke liefde een waardevol geschenk!

(Zie D. Todd Christofferson, ‘Blijf “in Zijn liefde”’, Liahona, november 2016, 51.)

  • Welke woorden of zinsneden in dit citaat vielen je op?

  • Hoe toont het lijden van de Heiland in Gethsémané zijn grote liefde voor jou persoonlijk?

President Ezra Taft Benson (1899–1994) getuigde dat het lijden van de Heiland in de hof van Gethsémané, en later op Golgotha, ‘de grootste liefdedaad in de opgetekende geschiedenis was’. (Zie Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson [2014], 94.)

Vraag de cursisten naar hun antwoorden op de volgende vraag en andere gedachten of gevoelens over Jezus Christus waarover ze willen vertellen. Vertel de cursisten dat ze de komende weken de kans zullen krijgen om hun antwoorden aan te vullen wanneer ze de andere gebeurtenissen rond de verzoening van Jezus Christus bestuderen. Getuig van de waarheden die in deze les besproken zijn.

  • Wat heeft Jezus Christus voor mij gedaan?

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat is de betekenis van Gethsémané?

Afbeelding
lever type olive press close up_0184

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Het woord Gethsémané is afgeleid van twee Hebreeuwse woorden: gath, wat ‘pers’ betekent, en shemen, wat ‘olie’, met name olijfolie, betekent.

Op die plek waren olijven met het gewicht van grote stenen schijven uitgeperst. En zo werd ook Christus in de hof van Gethsémané letterlijk onder het gewicht van de zonden van de wereld uitgeperst. Hij zweette grote druppels bloed – de ‘olie’ van zijn leven – uit elke porie. […]

Denk eraan, net zoals het lichaam van de olijf, die werd geperst voor de olie die licht gaf, zo werd ook de Heiland geperst. Uit ieder porie sijpelde het levensbloed van onze Verlosser. Denk tijdens de vreugdevolle dagen van je zending, als je beker van blijdschap overloopt, aan zijn beker van bitterheid, die het mogelijk heeft gemaakt. En wanneer je met grote beproevingen te maken krijgt, denk dan aan Gethsémané.

(Russell M. Nelson, ‘Why This Holy Land?’, Ensign, december 1989, 17–18.)

Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
lever type olive press close up_0184
Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Volgens het plan van onze hemelse Vader heeft [Jezus Christus] ‘de hemelen en de aarde […] geschapen’ ( Leer en Verbonden 14:9), zodat ieder van ons het sterfelijke leven krijgt dat nodig is om onze goddelijke bestemming te bereiken. Als onderdeel van het plan van de Vader heeft de opstanding van Jezus Christus de dood overwonnen om de onsterfelijkheid van alle mensen te garanderen. Het zoenoffer van Jezus Christus biedt ieder van ons de kans om ons van onze zonden te bekeren en rein naar ons hemelse thuis terug te keren. Zijn geboden en verbonden wijzen ons de weg. En dankzij zijn priesterschap hebben we het gezag om de verordeningen te verrichten die nodig zijn om die bestemming te bereiken. En onze Heiland heeft al onze pijnen en zwakheden op Zich genomen, zodat Hij zou weten hoe Hij ons in onze moeilijkheden kan sterken.

Jezus Christus heeft dit alles gedaan omdat Hij al Gods kinderen liefheeft. Liefde is de motivatie voor dit alles, en is dat sinds het begin geweest.

(Dallin H. Oaks, ‘Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?’, Liahona, mei 2021, 77.)

Aanvullende leeractiviteit

Video’s over de verzoening van de Heiland

De volgende video’s kunnen variatie aanbrengen in deze les over de verzoening van Jezus Christus. Al deze video’s staan op ChurchofJesusChrist.org.

‘Gethsémané’ (0:45). Een van zestien clips die inzicht geven in de nieuwtestamentische gebruiken.

Afbeelding
lever type olive press close up_0184

‘Gethsémané’ (3:22). Een muzikale montage en meezingvideo van Melanie Hoffman.

Afbeelding
lever type olive press close up_0184

‘Hoofdstuk 51: Jezus lijdt in de hof van Gethsémané’ (1:46). Een eenvoudige samenvatting van de gebeurtenissen in Gethsémané.

Afbeelding
lever type olive press close up_0184