Seminar
Matthæus 4:1-11, del 1


Matthæus 4:1-11, del 1

Jesus Kristus modstod Satans fristelser

Billede
Christ standing on a rocky ledge as He rebukes Satan who appears below Him. The painting depicts the event wherein Satan tried to tempt Christ after Christ’s forty day fast in the wilderness. Christ is commanding Satan to depart from His presence.

Efter at Frelseren blev døbt, gik han ud i ørkenen for at være sammen med Gud (se JSO, Matt 4:1, [i JSO, tillæg]). Satan fristede ham, men han modstod fristelserne. I denne lektion kan du identificere principper, der kan hjælpe dig med at følge Frelserens eksempel på at modstå Satans fristelser.

Læsning af skriftsteder Der er forskellige måder at læse skriftsteder i klassen på, herunder læsning i klassen, højtlæsning i små grupper, eller hvor eleverne læser stille for sig selv. Overvej dine elevers behov og evner, og vælg den læsemetode, der bedst passer til klassens behov. Hvis nogle elever f.eks. kæmper med læsefærdigheder, kan det være nyttigt at bede elever, der læser godt, om at læse foran klassen. Alternativt kan læsning i små grupper eller parvis være med til at øge energien i en klasse.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på fristelser, de står over for, og hvordan Frelseren kan hjælpe dem med at modstå dem.

Mulige læringsaktiviteter

Vi møder alle fristelser

Brug ikke for meget tid på den første del af lektionen. Hjælp eleverne med at fokusere på vigtigheden af at modstå fristelse, mere end på fristelserne selv.En alternativ aktivitet i begyndelsen af lektionen findes i afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter« i denne lektion.

Tegn i din studiebog eller på et separat stykke papir en tændstikfigur, der repræsenterer en person i din alder. Skriv to eller tre fristelser ved siden af figuren, som denne person kan blive udsat for.

  • Hvorfor giver denne person måske efter for disse fristelser?

  • Hvordan vil deres liv være bedre, hvis de er i stand til at modstå disse fristelser?

  • Hvilke velsignelser har du oplevet, når du har modstået fristelse?

Mens du studerer i dag, så tænk på de fristelser, du står med. Søg inspiration fra Helligånden, når du undersøger, hvad du kan lære af Frelserens eksempel i forhold til, hvordan du kan modstå disse og fremtidige fristelser.

Jesus Kristus mødte og modstod fristelser

Skrifterne fortæller, at Frelseren oplevede fristelser af enhver art, »men han gav ikke efter for dem« ( L&P 20:22 ; se også Mosi 15:5 ; Alma 7:11).

En oplevelse indtraf efter hans dåb, da han gik ud i ørkenen for at være sammen med Gud (se JSO, Matt 4:1 [i JSO, tillæg ]). Efter Jesus havde samtalet med Gud i 40 dage, kom Satan for at friste ham (se JSO, Matt 4:2 [i JSO, tillæg ]). Ved at studere denne begivenhed i Frelserens liv kan vi af hans eksempel lære at modstå de fristelser, vi står over for.

Joseph Smiths oversættelse af denne beretning indeholder ændringer og præciseringer, der kan hjælpe os med at forstå skrifterne mere tydeligt. (Det kan være en god idé at gennemgå oplysningerne om Joseph Smiths Oversættelse i lektionen »Studium af skrifterne«.)

Når du bruger Joseph Smiths Oversættelse i følgende aktivitet, så bemærk, hvordan brugen af den øger din forståelse af skrifterne. Vær meget opmærksom på Helligåndens indtryk, og notér de tilskyndelser, du modtager.

Læs omhyggeligt Mattæus 4:1-11 , herunder ændringerne i Joseph Smiths oversættelse. Identificer måder at udfylde denne erklæring på: __________________ kan hjælpe os med at modstå fristelser.

Du kan bruge følgende oversigt som en hjælp.

Overvej at tegne følgende oversigt på tavlen og udfylde det med elevernes svar.

Hvad Satan fristede Jesus til at gøre

Hvordan Jesus reagerede på fristelsen

Matthæus 4:1-4

Matthæus 4:5-7

Matthæus 4:8-11

Hvis eleverne ikke har adgang til Joseph Smiths Oversættelse, kan du overveje at skrive Joseph Smiths oversættelse af disse vers på tavlen eller på en plakat. (Versene findes i afsnittet »Kommentar og baggrundsinformation« i denne lektion).

Giv eleverne tid til at studere Matthæus 4:1-11 grundigt. Det kan være en god idé at arbejde med eleverne individuelt for at hjælpe dem med at lægge mærke til detaljer, der kan hjælpe dem med at identificere principper.

Eleverne kan identificere flere principper i disse vers, herunder følgende:

At styrke vores forhold til Gud kan hjælpe os med at modstå fristelser (se JSO, Matt 4:1, 5, 8 [i JSO, tillæg ]).

Ihærdig faste kan hjælpe os med at modstå fristelser (se JSO, Matt 4:2 [i JSO, tillæg]; Matt 4:3-4).

At fjerne dårlige påvirkninger i vores liv kan hjælpe os med at modstå fristelse (se Matt 4:10).

At forstå vores sande identitet kan hjælpe os med at modstå fristelser (se Matt 4:3-10).

At huske og anvende sandheder fra skrifterne kan hjælpe os med at modstå fristelse (se Matt 4:1-10). Bemærk, at denne sandhed vil være i fokus i den næste lektion.

  • Hvilke principper identificerede du i Frelserens eksempel?

  • Hvordan kan disse principper hjælpe dig med at trække på Frelserens kraft til at hjælpe dig og andre med at modstå fristelse?

  • Hvordan kan brugen af Joseph Smiths Oversættelse i dit skriftstudium forbedre dit studium og hjælpe dig med at lære Frelseren bedre at kende?

Gennemgå den tegning, du lavede i begyndelsen af lektionen, og de principper, du identificerede i Frelserens eksempel i Matthæus 4:1-11 .

  • Hvilket princip mener du vil være mest nyttigt for den person, du tegnede? Hvorfor?

  • Hvad lærte du om Jesus Kristus, som du kunne dele med denne person? Hvordan kunne dette hjælpe dem?

Frelseren kan støtte os i vores fristelser

Bed i denne del af lektionen eleverne om at huske deres tanker og følelser fra aktiviteten i elevforberedelsen.

Tænk på de fristelser, som du støder på. Nogle gange kan vi føle os skyldige eller syndige, simpelthen fordi vi føler os fristet. Det er dog vigtigt at erkende, at en fristelse i sig selv ikke er en synd – men at handle på den, er. Fordi Frelseren også selv blev fristet og alligevel forblev syndfri, ved vi, at han er i stand til at støtte og hjælpe os i vores fristelser (se Hebr 2:18 ; 4:15-16).Ældste Ulisses Soares fra De Tolv Apostles Kvorum har mindet os om:

Billede
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

De af jer, der af den ene eller anden årsag er faldet i fristelse og dvæler i uretfærdige handlinger, kan jeg forsikre om, at der er en vej tilbage, at der er håb i Kristus.

(Ulisses Soares, »Se hen til Kristus i hver en tanke«, Liahona, nov. 2020, s. 84)

  • Hvad var det mest nyttige, du lærte om Frelseren i denne lektion? Hvorfor er det nyttigt for dig?

  • Uden at beskrive dine specifikke fristelser, hvad føler du dig så inspireret til at gøre, for mere fuldt ud at stole på Frelserens hjælp til at modstå fristelse?

Kommentar og baggrundsinformation

Joseph Smiths Oversættelse, Matthæus 4:1-2, 5-6, 8-9, 11. Hvilke revisioner foretog Joseph Smith af Matthæus 4:1-11 i sin inspirerede oversættelse?

[Ordene i kursiv indikerer inspirerede revisioner foretaget af Joseph Smith.]

1 blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at være sammen med Gud.

2 Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter og havde samtalet med Gud, led han til sidst sult, og blev efterladt for at fristes af djævelen.

5 blev Jesus taget med op til den hellige by, og Ånden stiller ham på templets tinde.

6 Så kom Djævelen til ham og sagde: »Hvis du er Guds Søn, så styrt dig ned. For det står skrevet: Han vil give sine engle befaling angående dig, og de skal bære dig på hænder, så du ikke på noget tidspunkt støder din fod på en sten.«

8 Og igen var Jesus i Ånden, og den tager ham med op på et meget højt bjerg og viser ham alle verdens riger og deres herlighed.

9 Og Djævelen kom til ham igen og sagde: »Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.«

11 Og nu vidste Jesus, at Johannes var blevet kastet i fængsel, og han sendte engle, og se, de kom og betjente ham.

Hvorfor er det vigtigt at udvise forsigtighed i mine tanker for at modstå fristelse?

Ældste Ulisses Soares fra De Tolv Apostles Kvorum beskrev en måde, hvorpå vi kan følge Frelserens eksempel for at modstå fristelse. Se »Se hen til Kristus i hver en tanke« fra tidskode 10:56 til 12:37 (tilgængelig på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2020/10/43soares?lang=dan), eller læs følgende udsagn.

Billede
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Mens Frelseren Jesus Kristus udførte sin guddommelige mission på jorden, var han et eksempel på vigtigheden af konstant at modstå alt, der kan tale os fra at indse det evige formål med os. Efter flere mislykkede angreb fra fjenden, som forsøgte at lede Frelseren fra sin mission, afviste han djævelen ubetinget og sagde: »Vig bort, Satan! … Da forlod Djævelen ham, og se, der kom engle og sørgede for ham.«

Mine brødre og søstre, kan I forestille jer, hvad der ville ske, hvis vi kunne finde styrke og mod fra Frelseren og sige »Nej« og »Vig bort« til umoralske tanker, den allerførste gang de kommer ind i vores sind? Hvad ville virkningen blive på vores hjertes ønsker? Hvordan ville vores deraf følgende handlinger føre os tættere på Frelseren og give mulighed for Helligåndens vedvarende indflydelse i vores liv? Jeg ved, at ved at følge Jesu eksempel, vil vi undgå mange tragedier og uønsket adfærd, der kan forårsage familieproblemer og uenigheder, negative følelser og tilbøjeligheder, gennemborende uretfærdigheder og misbrug, slavebundethed til onde afhængigheder og alt andet, der ville være mod Herrens befalinger.

(Ulisses Soares, »Se hen til Kristus i hver en tanke«, Liahona, nov. 2020, s. 84-85)

Hvorfor skal jeg modstå fristelse?

Hvordan kan skrifterne hjælpe mig med at modstå fristelse?

Ældste Kelly R. Johnson fra De Halvfjerds har forklaret:

Gennem forberedelse voksede Frelseren i kraft og var i stand til at modstå alle Satans fristelser. Når vi følger Frelserens eksempel, forbereder os gennem studium af Guds ord og øger vores tro, så kan vi også trække på Guds kraft og modstå fristelser.

(Kelly R. Johnson, »Varig kraft«, Liahona, nov. 2020, s. 113)

Supplerende læringsaktiviteter

Mulighed i begyndelsen af lektionen

Et »escape room« er en attraktion, der bruges til at udfordre folk til at finde måder at undslippe en bestemt situation på. Det kan måske hjælpe eleverne at se på Matthæus 4:1-11 som en plan til at hjælpe dem med at »undslippe fristelse« (se 1 Kor 10:13). Giv fingerpeg med fysiske genstande, der vedrører Matthæus 4:1-11 , og bed eleverne om at følge Frelserens eksempel for at undgå fristelse. For eksempel kan eleverne få en kuvert til fasteoffer, som repræsenterer faste, eller et par skriftsteder, som repræsenterer studium af Guds ord i skrifterne.