Seminarie
Mattheüs 6:19–34


Mattheüs 6:19–34

‘Zoek eerst het Koninkrijk van God’

Afbeelding
Christus leert ons dat alle dingen zullen worden toegevoegd aan hen die het koninkrijk van God zoeken.

In de Bergrede leerde Jezus Christus zijn discipelen: ‘Zoek eerst [de opbouw van] het Koninkrijk van God’ (Mattheüs 6:33). In deze les leer je waarom het belangrijk is God op de eerste plaats te zetten.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten zich afvragen hoe ze anderen kunnen uitleggen waarom het belangrijk is God op de eerste plaats te zetten, en welke zegeningen dat met zich meebrengt.

Mogelijke leeractiviteiten

De Heiland leert zijn discipelen dat zij ‘eerst het Koninkrijk van God [moeten zoeken]’.

Lees de volgende scenario’s:

  • Een jongeman in Californië is een getalenteerd surfer, maar heeft seminarie op een tijdstip waarop hij ook met het surfteam van zijn school moet oefenen.

  • Een jongevrouw in Brazilië is uitgenodigd voor een ereplaats op het feest voor de 15e verjaardag van haar vriendin, maar daarvoor moet ze wel een jurk dragen die tegen haar normen indruist.

  • Een jongeman in Nieuw-Zeeland is een getalenteerd rugbyspeler van wie wordt voorspeld dat hij een aanbod zal krijgen om professioneel te gaan spelen, maar hij heeft ook de leeftijd om op zending te gaan.

Dit zijn een paar voorbeelden van situaties waarin jongeren ervoor zouden kunnen kiezen om God op de eerste plaats in hun leven te zetten, hoewel dat niet makkelijk zou zijn.

  • Welke vragen zouden er bij de jongeren in deze situatie kunnen leven of waardoor zouden ze het lastig kunnen vinden om God op de eerste plaats te zetten?

  • Welke vragen zouden jij en je vriend(inn)en kunnen hebben of waardoor zouden jullie het misschien lastig vinden om God op de eerste plaats te zetten?

Vraag bij het bestuderen van deze les of de Heer je wil helpen met eventuele vragen en dingen die je lastig vindt, en om je te doordringen van het belang om Hem op de eerste plaats te zetten. Bestudeer een van de volgende groepen verzen. Vraag om de leiding van de Heilige Geest bij het zoeken en begrijpen van waarheden die de Heiland leerde die je kunnen helpen om God op de eerste plaats te zetten.

De cursisten kunnen kiezen welke groep verzen ze willen bestuderen, of u kunt ze optie A of optie B opgeven. Misschien is het nuttig om de opties op het bord te zetten.

Optie A: Mattheüs 6:19–24. In deze verzen gebruikt de Heiland het woord schatten als verwijzing naar iets wat we heel waardevol vinden, en oog als symbool van onze visie of focus in het leven. In de Bijbelvertaling van Joseph Smith wordt verduidelijkt wat de Heer in vers 22 onderwees: ‘Indien dan uw oog alleen op de eer van God gericht is, zal uw hele lichaam vol licht zijn’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 6:22; zie ook Leer en Verbonden 88:67). Het is misschien ook nuttig om te weten dat het woord mammon in Mattheüs 6:24 verwijst naar wereldsgezindheid of rijkdom.

Optie B: Mattheüs 6:25–34. In de Bijbelvertaling van Joseph Smith wordt over deze verzen uitgelegd dat de Heer met zijn apostelen sprak over hun taak: ‘Ga heen in de wereld [om] de mensen [te] onderrichten’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 6:25–26). Deze opdracht gaf de Heer destijds specifiek aan de twaalf apostelen, maar het beginsel dat Hij onderwees geldt ook voor ons. Let op de voorbeelden van manieren waarop God voor zijn schepselen zorgt, en dus ook voor ons. Let bij het studeren speciaal op vers 33. De Bijbelvertaling van Joseph Smith van dit vers begint met: ‘Daarom, zoek niet de dingen van deze wereld, maar streef er eerst naar het koninkrijk van God op te bouwen’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 6:38 [in Studiewijzers op schriften.ChurchofJesusChrist.org]).

  • Wat sprak je aan toen je de woorden van de Heiland las, waarbij je om de leiding van de Heilige Geest had gevraagd? Waarom sprak dat jou aan?

Laat een aantal cursisten vertellen wat ze hebben gevonden. U kunt de beginselen die ze noemen eventueel op het bord schrijven. Als de cursisten niet uit zichzelf beginselen noemen, kunt u vragen: ‘Hoe zouden jullie een van de leringen van de Heiland samenvatten?’

De Heiland onderwees in deze verzen beginselen die waar zijn, waaronder: We kunnen niet tegelijk God en de mammon dienen (werelds leven) en als wij er eerst naar streven het koninkrijk van God op te bouwen, dan zal Hij ons zegenen met de dingen waarvan Hij weet dat wij ze nodig hebben.

  • Wat weet je over onze hemelse Vader en Jezus Christus dat je motiveert om Hen op de eerste plaats te zetten?

Jonge mensen die God op de eerste plaats zetten

Bekijk zo mogelijk een van de volgende video’s van jonge mensen die God op de eerste plaats zetten. De video’s horen bij de scenario’s aan het begin van de les. (Alle video’s staan op ChurchofJesusChrist.org.)

Geen spijt’ (5:38): de jongeman die surfte.

Virtuous Young Women’ (3:50): de jonge vrouw die gevraagd werd een onzedelijke jurk te dragen.

Jullie tijd om op zending te gaan’ (3:31): de jongeman die rugby speelde.

  • Wat vond je goed aan de video? Wat ben je te weten gekomen over God op de eerste plaats zetten?

  • Wanneer heb jij God op de eerste plaats gezet?

  • Welke zegeningen heb je ontvangen als gevolg van je beslissing?

Anderen aanmoedigen om God op de eerste plaats te zetten

Denk er eens over na wat het onderwijs van de Heiland om God op de eerste plaats te zetten voor jouw leven betekent. Blijf je ook de rest van de les openstellen voor inspiratie van de Heilige Geest.

Stel dat jouw ring- of districtspresidium jouw quorum of klas zou vragen een video te maken om de jongeren in jouw omgeving er enthousiast voor te maken God op de eerste plaats te zetten. Het presidium wil de video op een jongerenevenement vertonen.

De cursisten kunnen de video afzonderlijk of in kleine groepjes voorbereiden. Als het voorbereiden van een video niet relevant is voor uw cursisten, kunnen ze een toespraak of les voorbereiden over God op de eerste plaats zetten.

Maak een gedetailleerd draaiboek voor je video. (Het gaat er alleen om dat je een opzet maakt; je hoeft de video niet echt op te nemen.) Neem het volgende in je opzet op:

  • Ten minste één waarheid die de Heiland in Mattheüs 6 leerde. Leg uit wat jongeren daaraan hebben als ze God op de eerste plaats willen zetten.

  • Een hedendaags voorbeeld van iemand die God op de eerste plaats zet. Dit kan een persoonlijke ervaring zijn, of de ervaring van iemand die je kent. Schrijf een beknopte samenvatting van het voorbeeld.

Neem ook een of meer van de volgende elementen in je draaiboek op:

  • Een uitspraak van een kerkleider

  • Foto’s, afbeeldingen of clips die je erin wilt opnemen, en waar je dat wilt doen

  • Jouw getuigenis

Vraag de cursisten na verloop van tijd om te vertellen wat ze in hun video willen opnemen. Terwijl ze dat vertellen, kunt u vervolgvragen stellen, zoals: ‘Waarom heb je voor dat stuk tekst of die waarheid als uitgangspunt gekozen?’ ‘Waarom wil je dat verhaal of die ervaring gebruiken?’ ‘Hoe denk je dat dit jongeren vandaag de dag kan helpen?’

U zou op dit punt ook even kunnen teruggrijpen naar het begin van de les, toen de cursisten konden aangeven welke vragen er bij hen leven en welke dingen ze lastig vinden. Vraag de cursisten: ‘Hoe kan wat jullie hebben geleerd je helpen met deze vragen of dingen die je lastig vindt?’

Je zou je videodraaiboek met familieleden en vrienden kunnen delen. Een goed moment kan zijn wanneer je dit onderwerp met je familie bespreekt in je studie van Kom dan en volg Mij.

Als je daarvoor de mogelijkheden hebt, kun je je video eventueel ook daadwerkelijk maken en aan anderen laten zien.

Toelichting en achtergrondinformatie

Welke zegeningen ontvangen we als we God op de eerste plaats zetten?

President Ezra Taft Benson (1899–1994) heeft gezegd:

Afbeelding
Foto van president Ezra Taft Benson. Hij zit in een leren stoel voor de open haard. Hij heeft zijn handen gevouwen en draagt een grote turquoise ring aan zijn vinger. Officieel portret. 1986

We moeten God boven al het andere in ons leven plaatsen. […]

Wanneer wij God op de eerste plaats stellen, krijgt al het andere automatisch zijn juiste plaats, of het verdwijnt uit ons leven. De aanspraken die er gemaakt worden op onze liefde, de eisen die er gesteld worden aan onze tijd, de belangen die wij nastreven en de volgorde van onze prioriteiten – onze liefde voor de Heer zal ze bepalen.

(Ezra Taft Benson, ‘The Great Commandment – Love the Lord’, Ensign, mei 1988, 4.)

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

Afbeelding
Officieel portret van president Russell M. Nelson, in januari 2018 genomen

Bent u bereid om God de grootste invloed op uw leven te laten hebben? […]

Denk u eens in wat u aan een dergelijke bereidheid kunt hebben. […]

Als u oprechte vragen over het evangelie of de kerk hebt, als u ervoor kiest om God te laten zegevieren, dan zult u tot kennis en begrip van de absolute, eeuwige waarheden worden gebracht, die u zullen leiden en u vaste voet op het verbondspad zullen geven.

Als u met verleiding wordt geconfronteerd – zelfs als die komt wanneer u moe bent, of u zich eenzaam of verkeerd begrepen voelt – denk u dan eens in hoeveel moed u kunt opdoen als u ervoor kiest om God in uw leven te laten zegevieren, en u Hem vraagt om u te sterken. […]

Kiest u ervoor om God in uw leven te laten zegevieren, dan zult u ondervinden dat God een ‘god van wonderen’ is [Mormon 9:11].

(Russell M. Nelson, ‘Laat God zegevieren’, Liahona, november 2020, 94, 95.)

Wat bedoelde de Heiland toen Hij zei: ‘Wees niet bezorgd over uw leven’ en ‘Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen’? (Mattheüs 6:25, 34.)

‘De Griekse zinsnede die is vertaald met “wees niet bezorgd” in Mattheüs 6:25, 34 betekent dat je je niet al te druk moet maken over aardse dingen.’ (New Testament Student Manual [lesboek kerkelijke onderwijsinstellingen, 2014], 29.)

Wat bedoelde de Heiland toen Hij zei: ‘Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad’? (Mattheüs 6:34.)

Deze zinsnede betekent: ‘Maak je geen zorgen over iets wat zou kunnen gebeuren; je hebt op dit moment al genoeg om je om te bekommeren.’ (New Testament Student Manual, 29.)

Wat is een el? (Mattheüs 6:27.)

Een el was ‘de normale lengtemaat bij de Hebreeën, oorspronkelijk de lengte van de onderarm vanaf de elleboog tot de vingertoppen’ (Gids bij de Schriften, ‘El’).

Aanvullende leeractiviteit

Wees op uw hoede voor valse profeten

U kunt de cursisten voorbeelden laten geven van ideeën die algemeen aanvaard zijn in de wereld maar tegen het plan van onze hemelse Vader ingaan. Leg uit dat valse profeten mensen of groepen zijn die ideeën promoten die tegen het plan van onze hemelse Vader ingaan en proberen geloof in en getuigenissen van Jezus Christus onderuit te halen. Lees Mattheüs 7:15–20 en bespreek wat de Heiland zegt met betrekking tot het onderscheiden van valse profeten en waarom deze leringen in onze tijd belangrijk zijn. Het volgende citaat van president Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium kan van pas komen:

Afbeelding
Officieel portret van president Dallin H. Oaks, genomen in maart 2018.

‘Satan […] wil onze gedachten verwarren of ons op een dwaalspoor brengen over belangrijke kwesties. […] De Heiland […] heeft ons deze toetssteen gegeven waarmee we de waarheid uit verschillende verwarrende leringen kunnen filteren: ‘U zult hen kennen aan hun vruchten’ (3 Nephi 14:16). […] Daarom moeten we naar de resultaten kijken – ‘de vruchten’ – van beginselen waarin wordt onderricht en de personen die ze onderwijzen. Dat is het beste antwoord op veel bezwaren die men tegen de kerk en haar leer, beleid en leiders uit. Pas de toetssteen van de Heiland toe. Kijk naar de vruchten – de resultaten.

(Dallin H. Oaks, ‘Het Melchizedeks priesterschap en de sleutels’, Liahona, mei 2020, 71.)