Seminarie
Romeinen 1


Romeinen 1

‘Ik schaam mij niet voor het evangelie van Christus’

Afbeelding
Young man wearing eyeglasses, sitting outside reading scriptures. (horiz)

Op een bepaald moment zullen we allemaal pal moeten staan voor wat we geloven. Paulus verklaarde aan de heiligen in Rome dat hij zich niet schaamde voor het evangelie van Christus (zie Romeinen 1:16). Zijn verlangen om de boodschap van het evangelie te verkondigen, was daarvan het bewijs. Deze les kan ertoe bijdragen dat je je er niet voor schaamt om als discipel van Jezus Christus bekend te staan.

Waargebeurde verhalen vertellen. Om cursisten geïnteresseerd en bij de les te houden, kunt u verhalen uit het leven van de profeten, de kerkgeschiedenis, conferentietoespraken of kerktijdschriften vertellen.

Voorbereiding van de cursist: Vraag de cursisten zich voor te bereiden om te bespreken waarom mensen misschien niet graag als discipel van Christus willen bekendstaan of anderen niet snel over het evangelie durven te vertellen.

Mogelijke leeractiviteiten

U kunt de volgende quiz over de brieven in het Nieuwe Testament afnemen. De antwoorden zijn: (1) c; (2) b; (3) c; (4) a.

Meer informatie over deze brieven staat in het lemma ‘ Brieven van Paulus ’ in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org) of in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.

Wat weet je al?

Stel je voor dat je een vriendin van een andere christelijke geloofsgemeenschap vertelt dat je in het seminarie het Nieuwe Testament bestudeert. Ze zegt dat ze het Nieuwe Testament heel mooi vindt, maar dat ze het soms moeilijk vindt om de brieven te begrijpen. Ze vraagt je wat je daarover weet. Doe de volgende quiz om te zien hoe goed je haar kunt antwoorden.

  1. Wat zijn de brieven?

    1. Officiële kerkelijke bekendmakingen van de profeet

    2. Toespraken van kerkleiders die in de loop der jaren zijn verzameld

    3. Diverse brieven van kerkleiders aan de heiligen

  2. Aan wie worden 14 van de 21 brieven in het Nieuwe Testament toegeschreven?

    1. Petrus

    2. Paulus

    3. Lukas

  3. Hoe werden de eerste 13 brieven ingedeeld?

    1. Chronologisch (op volgorde van wanneer ze geschreven zijn)

    2. Op belangrijkheid

    3. Op lengte

  4. Wie zijn enkele andere schrijvers van de brieven?

    1. Jakobus, Petrus, Johannes en Judas

    2. Jakobus, Petrus, Johannes en Stefanus

    3. Jakobus, Petrus, Johannes en Timotheüs

De brief aan de Romeinen

Paulus heeft aan het einde van zijn zendingsreizen een brief aan de heiligen in Rome geschreven: het boek Romeinen. Rome – de hoofdstad van het Romeinse rijk – was vergeven van de wereldse filosofieën en was een moeilijke plaats om het evangelie van Jezus Christus te prediken. Paulus schreef aan de Romeinse heiligen om hun geloof te versterken, hen op zijn komst voor te bereiden, zijn leringen te verhelderen en verdedigen, en om eenheid te bevorderen tussen de Joodse en de niet-Joodse kerkleden.

Zoek bij je studie van Romeinen 1 naar waarheden die je kunnen aanmoedigen om een discipel van Jezus Christus te zijn.

Ik schaam mij niet

Bekijk ‘Preparation of Joseph F. Smith: True Blue, Through and Through’ (1:31) op ChurchofJesusChrist.org. Dit verhaal is ook te vinden in Leringen van kerkpresidenten: Joseph F. Smith [1998], 104.

Lees Romeinen 1:15–17 en ga na wat president Joseph F. Smith en Paulus gemeen hadden. Markeer eventueel de woorden of zinsneden in deze verzen die je belangrijk vindt.

Misschien heb je de woorden ‘Ik schaam mij niet voor het evangelie van Christus’ in Romeinen 1:16 gemarkeerd.

  • Als je kijkt naar wat je in het boek Handelingen hebt gelezen, hoe had Paulus laten zien dat hij zich niet schaamde om als christen bekend te staan?

  • Welke situaties zijn er tegenwoordig waarin jongeren juist pal zouden moeten staan voor het evangelie van Christus en zich er niet voor schamen?

Paulus wist dat Rome een moeilijke plek was om het evangelie na te leven en te prediken. Hij kreeg ook te maken met tegenstand van mensen die zijn leringen verkeerd begrepen of verwierpen. Desondanks wilde Paulus heel graag naar Rome gaan en daar prediken om anderen tot Christus te brengen (zie Romeinen 1:15).

Denk na over ervaringen waarbij jij, net als Paulus, de kans hebt gehad om pal te staan voor je geloof in Jezus Christus of dat uit te dragen. Maak een korte lijst in je dagboek. Schrijf op hoe graag je in je hart in die situaties je geloof wilde uitdragen.

Herinner de cursisten eraan dat er veel kleine en eenvoudige manieren zijn waarop ze kunnen laten zien dat ze zich niet voor het evangelie van Christus schamen. U kunt een paar vrijwilligers hierover laten vertellen. De cursisten kunnen ook vertellen hoe ze zich op deze les hebben voorbereid door te bespreken waarom mensen aarzelen om het evangelie te verkondigen.

  • Waarom schaamt een jongere zich misschien om als christen bekend te staan? Wat zouden jongeren kunnen doen als ze die gedachten of gevoelens hebben?

Voorbeelden uit de Schriften en hedendaagse voorbeelden

Neem twee van de volgende voorbeelden door van mensen die zich niet schaamden om van hun geloof in de Heer te getuigen. Denk na over de situaties waarin ze zich bevonden en zoek naar overeenkomsten tussen hun leven en dat van jou.

Zie het gedeelte ‘Aanvullende leeractiviteiten’ voor meer voorbeelden en een idee over het gebruik van technologie voor deze activiteit.

  • Wanneer je het evangelie uitdraagt: Teren Bingham en Brandon McEuen (‘Hetzelfde wedstrijdshirt’ [5:01], ChurchofJesusChrist.org)

  • Wat sprak je aan in deze voorbeelden?

  • Hoe lieten deze mensen zien dat ze zich niet schaamden voor het evangelie van Christus?

  • Wie is in jouw leven een voorbeeld geweest van je niet schamen voor het evangelie van Jezus Christus? Hoe heeft diegene zijn of haar geloof laten zien?

In Romeinen 1:15–17 lezen we dat Paulus’ enthousiasme voor het evangelie van Christus deels voortkwam uit zijn inzicht dat ‘het evangelie van Christus […] een kracht van God tot zaligheid’ is voor al Gods kinderen. Met andere woorden, omdat Paulus wist dat niemand zonder het evangelie van Jezus Christus kan worden gered, wilde hij iedereen erover vertellen.

De antwoorden van de cursisten op de volgende vragen kunnen heel verschillend zijn. Maak de cursisten bij de bespreking van deze vragen duidelijk dat de toepassing van dit beginsel persoonlijk is en dat ze anderen niet mogen beoordelen op de manier waarop ze hun geloof uiten.

  • Hoe kan bedenken wat de Heiland voor jou heeft gedaan je helpen om je niet voor Hem en zijn evangelie te schamen?

  • Hoewel we soms geroepen worden om ons geloof op grote of dramatische wijze te verdedigen, wordt ons geloof meestal op kleine en eenvoudige manieren het beste getoond (zie Alma 37:6–7). Hoe zou je dagelijks leven verlopen, klinken of aanvoelen als je je niet schaamt voor het evangelie van Christus?

  • Maak de volgende zin af: Ik schaam me niet voor het evangelie van Jezus Christus, want

Getuig desgewenst van het geluk en de vrede die je kunt ontvangen als je trouw blijft aan je overtuigingen en verbonden.

Toelichting en achtergrondinformatie

Hoe kan ik op een normale en natuurlijke manier mijn getuigenis geven?

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Ik weet dat sommigen onder ons gemakkelijker praten dan anderen. Dat hindert niet. De Heer maakt het voor ieder van ons mogelijk, op onze eigen manier, om anderen uit te nodigen om te komen zien en te komen helpen. Dan zal God zijn heilswerk doen, en zullen ze blijven komen.

Ik wil graag vijf suggesties doen waarmee iedereen kan deelnemen aan de grote opdracht van de Heiland om Israël te helpen vergaderen.

1. Zoek toenadering tot God.

2. Vul je hart met liefde voor anderen.

3. Probeer het pad van discipelschap te bewandelen.

4. Vertel wat je in je hart voelt.

5. Vertrouw op de Heer en zijn wonderen.

(Dieter F. Uchtdorf, ‘Sharing the Gospel in Normal and Natural Ways’, ChurchofJesusChrist.org.)

Lees voor meer informatie over deze suggesties het korte artikel ‘Sharing the Gospel in Normal and Natural Ways’ van ouderling Uchtdorf op ChurchofJesusChrist.org.

Aanvullende leeractiviteiten

Technologie gebruiken om artikelen te lezen en video’s te bekijken

Het kan nuttig zijn om QR-codes of verkorte URL’s aan te maken voor artikelen en video’s die op ChurchofJesusChrist.org staan. Die kunnen dan in het lokaal worden getoond, zodat de cursisten de informatiebronnen op hun apparaat kunnen raadplegen.

Andere voorbeelden van geloof

Deze voorbeelden van mensen die zich niet schaamden om voor hun geloof in de Heer uit te komen, kunnen in de sectie ‘Voorbeelden uit de Schriften en hedendaagse voorbeelden’ van de les worden gebruikt.

  • Koningin Esther: Esther 3:8–13 ; 4:13–16 ; 7:1–6 (lees voor een vereenvoudigd, maar compleet verhaal de toespraak van president Thomas S. Monson, ‘Mogen jullie moed hebben’ [Liahona, mei 2009, 127])

  • Ricky McWhorter: ‘I Am Not Ashamed of the Gospel of Christ’, New Era, juni 1988, 34–35

  • Een vriend van ouderling Joni L. Koch van de Zeventig: ‘For I Am Not Ashamed of the Gospel of Christ’, Liahona, januari 2019, regionaal artikel gebied Afrika-Zuidoost, ChurchofJesusChrist.org

  • Ouderling Larry Echo Hawk van de Zeventig: ‘Kom tot Mij, o gij huis Israëls’, Liahona, november 2012, 32

Goddeloosheid en zonden in de tijd van Paulus en nu

In Romeinen 1:18–32 noemt Paulus veel zonden die zowel in zijn tijd als nu wijdverbreid zijn. Bespreek waarom deze dingen, die door veel mensen worden geaccepteerd, ons geluk dankzij het heilsplan van onze hemelse Vader in de weg staan.

Wijs erop dat in Romeinen 1:18–32 staat dat we van profeten en apostelen leren welke gedragingen en houdingen voor God niet aanvaardbaar zijn.

De taal waarmee deze gedragingen worden beschreven, kan moeilijk te begrijpen zijn voor de cursisten. Leg uit dat in vers 23 wordt verwezen naar afgoderij, oftewel het vereren van afbeeldingen die door mensen zijn gemaakt in plaats van God te aanbidden. In vers 28 t/m 32 staan andere zonden die onze band met elkaar en met God schaden, zoals jaloezie, geweld, oneerlijkheid en hoogmoed.

De cursisten hebben mogelijk vragen over de verwijzingen naar homoseksualiteit in vers 26 en 27 . Zie 38.6.15 in Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (ChurchofJesusChrist.org) voor meer informatie of om de cursisten het standpunt van de kerk met betrekking tot homoseksueel gedrag duidelijk te maken.