Seminarie
Romeinen 2–3


Romeinen 2–3

Rechtvaardiging door geloof in Jezus Christus

Afbeelding
Screenshot from the 2019 ComeUntoChrist.org Video.

Paulus hield van de Romeinse heiligen en wilde hen helpen eensgezind te zijn door hun geloof in Jezus Christus. Zowel Joodse als niet-Joodse bekeerlingen hadden uitleg nodig over hun afhankelijkheid van Jezus Christus en hoe ze de zegeningen van zijn verzoening konden ontvangen. Deze les geeft je meer inzicht in de noodzaak voor ons allemaal om door Jezus Christus vergeving van onze zonden te ontvangen, oftewel, gerechtvaardigd te worden.

Aandacht voor afzonderlijke cursisten. Een van de uitdagingen van lesgeven is te voorzien in de behoeften van cursisten met verschillende achtergronden, interesses, verwachtingen en worstelingen. De Heilige Geest kan u helpen om de lessen af te stemmen op de behoeften van al uw cursisten. Zoek naar manieren om de cursisten naar de Heiland te leiden. Hij kan iedere cursist in zijn of haar unieke omstandigheden helpen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten de definities in de les over Romeinen 1–6 in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 lezen. Vraag ze zich voor te bereiden om in hun eigen woorden te vertellen wat woorden zoals rechtvaardiging en genade inhouden.

Mogelijke leeractiviteiten

Iedereen heeft Jezus Christus nodig

U kunt de cursisten vragen om het volgende tafereel in hun studiedagboek (of op het bord) te tekenen terwijl het wordt voorgelezen.

Stel je voor dat je op een pad loopt naar een bestemming waarnaar je heel erg verlangt. Maar terwijl je het pad volgt, zie je een barrière of muur die de weg verspert. Door de barrière kun je niet verder en het is onmogelijk om er zelf voorbij te komen.

Noem de bestemming Gods tegenwoordigheid.

  • Waarom is terugkeren in Gods tegenwoordigheid iets wat je verlangt?

De kerkleden in de tijd van Paulus kwamen uit verschillende culturen en achtergronden. Eén ding hadden ze echter allemaal gemeen: ze hadden gezondigd en waren daarom niet waardig om in Gods tegenwoordigheid te komen. Probeer bij je studie van Romeinen 2–3 te begrijpen wat onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon hebben gedaan zodat alle mensen de barrière kunnen overwinnen die hen ervan weerhoudt in Gods tegenwoordigheid terug te keren.

Door bepaalde woorden in Schriftteksten te definiëren, kunnen cursisten de context en inhoud beter begrijpen. Eventueel kunt u deze definities weergeven, zodat de cursisten ze bij het lezen van de verzen in Romeinen kunnen raadplegen. Het kan nuttig zijn om samen een vers te lezen en in het vers het desbetreffende woord door de definitie te vervangen. U kunt de cursisten ook vragen wat ze bij hun voorbereiding hebben geleerd.

De volgende definities kunnen nuttig zijn om het onderwijs van Paulus aan de Romeinen beter te begrijpen:

Rechtvaardigen, rechtvaardiging: ‘Kwijtschelding ontvangen van de straf voor zonden en zonder zonde worden verklaard. Iemand wordt gerechtvaardigd door de genade van de Heiland wanneer hij in Hem gelooft. Dat geloof blijkt uit bekering en gehoorzaamheid aan de wetten en verordeningen van het evangelie. De verzoening van Jezus Christus stelt de mensen in staat om zich te bekeren en te worden gerechtvaardigd, oftewel kwijtschelding te krijgen van de straf die anders zou worden opgelegd.’ (Gids bij de Schriften, ‘ Rechtvaardigen, rechtvaardiging ’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

Geloof, geloven: ‘Vertrouwen in en op Jezus Christus, hetgeen iemand ertoe voert zich te bekeren en Hem te gehoorzamen.’ (Gids bij de Schriften, ‘ Geloof, geloven ’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

De wet: Deze term verwijst naar de wet van Mozes en de daarmee gepaard gaande uiterlijke handelingen, oftewel ‘werken’. (Zie ‘7–13 augustus. Romeinen 1–6: “Een kracht van God tot zaligheid”’, in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023; zie ook Gids bij de Schriften, ‘ Wet van Mozes ’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

Genade: De zegeningen, barmhartigheid, hulp en kracht die dankzij de verzoening van Jezus Christus voor ons beschikbaar zijn. (Zie Gids bij de Schriften, ‘ Genade ’.)

Lees Romeinen 3:10–12, 20–23 en ga na hoe Paulus de barrière tussen ons en God beschrijft.

  • Door welke woorden uit het onderwijs van Paulus kunnen we beter begrijpen wat de barrière is?

Schrijf deze zinsneden op de barrière in je tekening.Lees de volgende uitspraak voor van president Dieter F. Uchtdorf, destijds lid van het Eerste Presidium, en zoek naar extra inzichten over wat die barrière voorstelt:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

‘Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God’ [Romeinen 3:23], en omdat ‘niets wat onrein is, het koninkrijk Gods [kan] binnengaan’ [1 Nephi 15:34], is niemand onder ons het waardig om naar God terug te keren.

Al zouden we God met hart en ziel dienen, dan zou dat toch niet genoeg zijn; we zouden alsnog ‘onnutte dienstknechten’ zijn [Mosiah 2:21]. We kunnen onze toegang tot de hemel niet verdienen; de vereisten van de gerechtigheid zijn een hindernis, en we zijn zelf niet bij machte om die te overwinnen.

(Dieter F. Uchtdorf, ‘De gave van genade’, Liahona, mei 2015, 108.)

De cursisten kunnen ook De vereisten van de gerechtigheid aan de barrière in hun tekening toevoegen.

Denk na over gebieden waarop je tekortschiet of zonden die je probeert te overwinnen.

Het kan nuttig zijn om het citaat van ouderling Uchtdorf in het gedeelte ‘Toelichting en achtergrondinformatie’ te bespreken.

Lees Romeinen 3:24–28 en let op wat Paulus heeft gezegd over de enige manier waarop we kunnen worden gerechtvaardigd of vergeving van onze zonden ontvangen.

Vraag de cursisten naar inzichten of vragen over dit onderwerp of deze verzen. Misschien begrijpen ze bijvoorbeeld een bepaalde uitdrukking niet. Maak de cursisten de volgende vetgedrukte waarheid uit deze verzen duidelijk.

Een waarheid die je uit deze verzen kunt leren, is dat door Jezus Christus in geloof te aanvaarden alle mensen door zijn genade gerechtvaardigd kunnen worden.

Het kan nuttig zijn om de video ‘Waarom we een Heiland nodig hebben’ (2:15) uit het gedeelte ‘Toelichting en achtergrondinformatie’ te vertonen. Deze laat zien dat Jezus Christus ons helpt onze zonden en moeilijkheden te overwinnen.

  • Wat voor gedachten of gevoelens krijg je als je over deze waarheid nadenkt?

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd hoe we door de verzoening van Jezus Christus onze perceptie van onze zonden en onvolmaaktheden kunnen veranderen:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

De oneindige verzoening van de Heiland verandert onze blik op onze overtredingen en gebreken volkomen. In plaats van erin te blijven hangen en ons reddeloos of hopeloos te voelen, kunnen we ervan leren en ons hoopvol voelen. Dankzij de reinigende gave van bekering laten we onze zonden achter ons en verrijst er een nieuwe schepping.

Dankzij Jezus Christus hoeven onze fouten ons niet te typeren. Ze kunnen ons wél perfectioneren.

(Dieter F. Uchtdorf, ‘God onder ons’, Liahona, mei 2021, 8–9.)

De volgende vragen kunnen de cursisten het beste voor zichzelf in hun studiedagboek beantwoorden.

  • In welk opzicht lijkt de manier waarop je je eigen fouten en onvolmaaktheden ziet op wat ouderling Uchtdorf beschreef?

Voeg aan je tekening toe hoe Jezus Christus ons helpt om de barrière te overwinnen.

  • Hoe kan de manier waarop we Jezus Christus zien, veranderen als we begrijpen dat we allemaal zondigen en op eigen kracht het heil niet kunnen bereiken?

  • Welke inzichten, gevoelens of ingevingen heb je door wat je in deze les hebt geleerd?

Toelichting en achtergrondinformatie

Hoe kan ik rechtvaardiging beter begrijpen?

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft de volgende uitleg over het woord rechtvaardiging gegeven:

Afbeelding
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Vanwege ‘de oneindige kracht van zijn grote zoenoffer’ kan Jezus Christus voor ons voldoen of ‘[beantwoorden] aan de doeleinden van de wet’. Vergeving vloeit voort uit de genade van Hem wie aan de voorwaarden van de gerechtigheid heeft voldaan door zijn lijden. […] Hij neemt onze veroordeling weg zonder de wet te verwijderen. We ontvangen vergiffenis en worden met Hem in een toestand van rechtschapenheid geplaatst. We worden zoals Hij, zonder zonde. We worden ondersteund en beschermd door de wet, door gerechtigheid. We zijn, kort gezegd, gerechtvaardigd.

Dus kunnen we over een gerechtvaardigd iemand spreken als iemand die vergeven is, zonder zonde, of schuldeloos.

(D. Todd Christofferson, ‘Justification and Sanctification’, Ensign, juni 2001, 20.)

Waarom heeft de wereld Jezus Christus nodig?

Bekijk de video ‘Waarom we een Heiland nodig hebben’ (2:15) op ChurchofJesusChrist.org.

Heeft zonde het plan van onze hemelse Vader belemmerd?

President Dieter F. Uchtdorf, destijds lid van het Eerste Presidium, heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Onze hemelse Vader wist voordat wij naar deze sterfelijkheid kwamen dat negatieve krachten zouden proberen ons van onze koers te laten afwijken, ‘want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God’ [ Romeinen 3:23 ]. Daarom heeft Hij ons een manier geboden om ons leven te beteren. Door het barmhartige proces van oprechte bekering en de verzoening van Jezus Christus kunnen onze zonden worden vergeven en zullen wij ‘niet verloren [gaan], maar eeuwig leven [hebben]’ [ Johannes 3:16 ].

(Zie Dieter F. Uchtdorf, ‘Een paar graden verschil’, Liahona, mei 2008, 60.)

Wat bedoelde Paulus toen hij zei: ‘Heidenen, die […] van nature doen wat de wet zegt’? (Romeinen 2:14.)

‘Paulus besefte dat sommige heidenen intuïtief een moreel goed leven leidden. […] Deze heidenen volgden het licht van Christus, dat “een invloed ten goede in het leven van alle mensen” is (Johannes 1:9; LV 84:46–47). [Gids bij de Schriften, ‘ Licht, licht van Christus ’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.] Hoewel ze de wet van Mozes niet hadden, zei Paulus dat “het werk van de wet geschreven is in hun hart” (Romeinen 2:15).’ (‘Romeinen 1–3’, in New Testament Student Manual [2018], 337.)

Aanvullende leeractiviteiten

Vanuit het hart gehoorzamen

U kunt een cursist Romeinen 2:28–29 laten voorlezen en het woord Jood vervangen door Heilige der Laatste Dagen en het woord besnijdenis door het verbond. Hoe maakt deze aanpassing Paulus’ leringen nog duidelijker? Kun je voorbeelden noemen van dingen die we als kerkleden doen die zinvoller en krachtiger zijn als ze ‘van het hart, naar de geest’ zijn gedaan? (Romeinen 2:29.) (Ontleend aan ‘7–13 augustus. Romeinen 1–6: “Een kracht van God tot zaligheid”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023.)

De leer van de rechtvaardiging in Schriftuur van de herstelling

De leer van de rechtvaardiging wordt ook in het Boek van Mormon en de Leer en Verbonden uiteengezet. Laat de cursisten in groepjes van twee 2 Nephi 2:5–8 of Leer en Verbonden 20:29–31 lezen om inzichten over rechtvaardiging te vinden.

De overtuigingen van Joodse heiligen over de wet van Mozes

Het volgende scenario kan voorstellen hoe sommige Romeinse heiligen aan wie Paulus schreef dachten. U kunt het gebruiken om de cursisten de verkeerde ideeën waarover Paulus schreef uit te leggen.

Aser komt uit een gelovig Joods gezin dat al twee generaties in Rome woont. In zijn jeugd leerde hij de wet van Mozes ijverig na te leven. Zijn familie geloofde altijd dat ze gered zouden worden door volgens de rituelen, uiterlijke handelingen en verordeningen van de wet van Mozes te leven. Toen de familie van Aser over Jezus Christus hoorde, geloofden ze dat Hij de Messias was op wie ze hadden gewacht. Ze lieten zich dopen, maar bleven de wet van Mozes naleven, omdat ze geloofden dat ze door strikte gehoorzaamheid het heil zouden ontvangen.

  • Welke waarheden moeten Aser en zijn familie nog leren?