Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 13: Kasteenliitto, lepopäivä ja sakramentti


Oppiaihe 13

Kasteenliitto, lepopäivä ja sakramentti

Johdanto

Kastetoimituksessa Jeesuksen Kristuksen seuraajat lupaavat ottaa päälleen Hänen nimensä. Tässä oppiaiheessa oppilaat oppivat, että Mormonin kirjassa opetetaan, että Kristuksen kirkon jäsenten tulee kokoontua lepopäivänä yhteen ja nauttia pyhästä etuoikeudesta osallistua sakramenttiin. Kun nautimme sakramentin, me uudistamme kasteenliittomme ja pyydämme Pyhää Henkeä olemaan kanssamme.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Moosia 18:8–10; 25:23–24

Kristuksen nimen ottaminen päällemme

Pyydä muutamia oppilaita kuvailemaan jotakin merkityksellistä, minkä he muistavat omasta kasteestaan – esimerkiksi kastetilaisuuden, itse toimituksen tai ajatuksia ja tuntemuksia, joita heillä oli. Anna oppilaille sitten hetki aikaa pohtia, kuinka hyvin he tuntevat pitäneensä kasteenliittonsa.

Muistuta oppilaille, että Alma opetti kasteenliitosta Mormonin vesien luona, ja pyydä sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 18:8–10. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä me lupaamme tehdä, kun meidät kastetaan.

Kirjoita taululle seuraavaa:

Kun meidät kastetaan, me lupaamme…

  • Mitä me lupaamme tehdä, kun meidät kastetaan? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita heidän vastauksensa taululle täydentämään opillinen lausuma: Kun meidät kastetaan, me lupaamme kantaa toistemme kuormia, olla Jumalan todistajina, palvella Häntä ja pitää Hänen käskynsä.)

Auta oppilaita ymmärtämään seuraavan pyhien kirjoitusten kohdan taustaa selittämällä, että kun Alma ja hänen kansansa olivat liittyneet uskovien joukkoon Sarahemlassa, Alma perusti monia uskovien seurakuntia. Kehota paria oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Moosia 25:23–24 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille lisää oivalluksia kasteenliitostamme. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä he ovat huomanneet, kysy:

  • Millä tavoin ihmisiä siunattiin sen tuloksena, että he olivat menneet kasteelle ja liittyneet Jumalan kirkkoon? (Auta oppilaita näkemään seuraava periaate: Kun me otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen ja elämme sen mukaisesti, Herra vuodattaa Henkensä meidän päällemme.)

  • Kun olette eläneet kasteenliittonne mukaisesti, kuinka se, että Herran Henki on vuodatettu teidän päällenne, on vaikuttanut elämäänne?

Kehota oppilaita pohdiskelemaan, kuinka heidän kasteenliittonsa voi vahvistaa heidän sitoumustaan olla päätöksissään ja teoissaan Jeesuksen Kristuksen seuraaja.

2. Mooses 31:13, 16–17; Moosia 18:17, 23–25; Moroni 6:4–6

Jumalan palveleminen lepopäivänä

Selitä, että Mormonin kirjassa havainnollistetaan tapoja, joilla Kristuksen kirkon jäsenten on määrä pitää kasteenliitto.

Pyydä puolta oppilaista tutkimaan kohtaa Moosia 18:17, 23–25 ja toista puolta oppilaista tutkimaan kohtaa Moroni 6:4–6. Ehdota, että oppilaat merkitsevät sanoja tai ilmauksia, jotka kuvailevat Kristuksen seuraajien noudattamia jumalanpalveluskäytäntöjä. Kehota heitä sitten kertomaan muille, mitä he huomasivat.

  • Mistä syistä jäsenet kokoontuivat usein yhteen? (Oppilaiden tulisi huomata seuraavat totuudet: Kun meistä tulee Kristuksen kirkon jäseniä, meitä käsketään pyhittämään lepopäivä. Meidän kirkon jäsenten on määrä kokoontua usein yhteen, jotta meitä ravittaisiin Jumalan hyvällä sanalla, jotta paastoaisimme, rukoilisimme, vahvistaisimme toisiamme ja nauttisimme sakramentin.)

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraava lausunto:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Useimmat ihmiset eivät tule kirkkoon ainoastaan etsimään jotakin uutta tietoa evankeliumista tai tapaamaan vanhoja ystäviä, vaikka se on kaikki tärkeätä. He tulevat etsimään hengellistä kokemusta. He haluavat rauhaa. He haluavat vahvistusta uskolleen ja uutta toivoa. Lyhyesti sanottuna he haluavat Jumalan hyvän sanan ravintoa sekä vahvistusta taivaan voimilta.” (Ks. ”Jumalan lähettämä opettaja”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 28.)

  • Kuinka kokoontuminen yhteen muiden kirkon jäsenten kanssa lepopäivänä auttaa teitä tuntemaan saavanne ”vahvistusta taivaan voimilta”?

  • Mitä te teette kirkossa päästäksenne lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta sekä palvellaksenne Heitä asianmukaisella tavalla?

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, miksi kirkon jäseniä käsketään pyhittämään lepopäivä, kehottamalla heitä lukemaan jakeet 2. Moos. 31:13, 16–17 ja merkitsemään niiden rinnakkaisviitteeksi jakeen Moosia 18:23.

  • Mitä tarkoittaa se, että lepopäivä on ”merkki” meidän ja Herran välillä?

Lue seuraavat kahdentoista apostolin koorumin presidentin Russell M. Nelsonin sanat:

Kuva
President Russell M. Nelson

”Kuinka me pyhitämme lepopäivän? Ollessani paljon nuorempi tutkin muiden kirjoittamia luetteloja asioista, joita piti tehdä, ja asioista, joita ei saanut tehdä lepopäivänä. Vasta myöhemmin opin pyhistä kirjoituksista, että oma käytökseni ja oma asenteeni lepopäivänä oli merkkinä minun ja taivaallisen Isäni välillä. Sen ymmärryksen myötä en tarvinnut enää luetteloja siitä, mitä piti ja mitä ei saanut tehdä. Kun minun täytyi päättää, oliko jokin toiminta sopivaa lepopäivälle, kysyin itseltäni yksinkertaisesti: ’Minkä merkin haluan antaa Jumalalle?’ Tämä kysymys sai lepopäivää koskevat valintani päivänselviksi.” (Ks. ”Lepopäivä on ilon päivä”, Liahona, toukokuu 2015, s. 130.)

  • Kuinka kysymyksen ”Minkä merkin haluan antaa Jumalalle?” esittäminen itsellemme voi auttaa meitä tekemään parempia valintoja siinä, mitä teemme lepopäivänä?

  • Kuinka arvelette, että pyrkimyksenne pyhittää lepopäivä vaikuttavat muihin viikonpäiviin?

Kehota oppilaita arvioimaan omia pyrkimyksiään pyhittää lepopäivä. Pyydä heitä miettimään, osoittavatko heidän ajatuksensa ja tekonsa sinä päivänä vilpitöntä Isän palvelua. Kehota oppilaita asettamaan täsmällinen tavoite parantaa lepopäivän viettoaan.

3. Nefi 18:1–11; 20:3–9; Moroni 4:3; 5:2

Sakramentin nauttiminen

Kirjoita taululle kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin L. Tom Perryn (1922–2015) seuraavat sanat (puheesta ”Sakramentin nauttiminen”, Liahona, toukokuu 2006, s. 39):

”Sakramentin nauttiminen tarjoaa meille pyhän hetken pyhässä paikassa.” (Vanhin L. Tom Perry.)

  • Kuinka tämä ajatus ”pyhästä hetkestä” ja ”pyhästä paikasta” saattaisi vaikuttaa meidän ajatuksiimme ja tekoihimme, kun nautimme sakramentin?

Muistuta oppilaille, että ylösnoussut Jeesus Kristus asetti sakramentin, kun Hän kävi nefiläisten luona Runsaudenmaassa. Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 3. Nefi 18:1–11 samalla kun luokan jäsenet katsovat, mitä Vapahtaja opetti sakramentin tarkoituksesta.

  • Minkä periaatteen Vapahtaja opetti sakramentin tarkoituksesta? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava periaate: Kun nautimme sakramentin ja muistamme Jeesuksen Kristuksen aina, niin Hänen Henkensä on meidän kanssamme.)

  • Mitä te teette muistaaksenne Vapahtajan sekä silloin, kun nautitte sakramentin, että koko viikon ajan?

Muistuta oppilaille, että Moroni kirjoitti muistiin sanat, joita Jeesuksen Kristuksen seuraajat käyttivät siunatessaan sakramentin. Voisit kehottaa oppilaita silmäilemään sakramenttirukouksia jakeissa Moroni 4:3 ja 5:2 ja alleviivaamaan ilmauksia, jotka liittyvät taululle kirjoitettuun periaatteeseen.

  • Mitä saattaisi seurata siitä, että me emme muista Häntä aina? (Ks. Moroni 4:3; 5:2.)

Muistuta oppilaille, että kun Jeesus sakramentin asettamisen jälkeisenä päivänä kävi nefiläisten luona, Hän suoritti tämän toimituksen heille jälleen. Kehota muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 3. Nefi 20:3–9. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä muita siunauksia sakramentin nauttimisesta koituu.

  • Mitä tarkoittaa ilmaus, ettei meidän sielullamme ”ole koskaan nälkä eikä jano, vaan se on kylläinen”?

  • Millä tavoin sakramentin nauttiminen on tyydyttänyt hengellisen nälkänne ja janonne?

  • Millä tavoin sakramentin nauttiminen nöyrästi ja kiitollisena voisi auttaa meitä paremmin muistamaan Vapahtajan koko viikon ajan?

Kehota oppilaita miettimään, kuinka he käyttäytyvät sakramenttipalvelun aikana, yhden oppilaan lukiessa ääneen vanhin Dallin H. Oaksin seuraavan lausuman:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Sakramenttikokouksen aikana – ja varsinkin sakramenttipalvelun aikana – meidän tulee keskittyä jumalanpalvelukseen ja pidättäytyä kaikista muista puuhista, varsinkin sellaisesta käytöksestä, joka voisi häiritä muiden jumalanpalvelusta. – – Sakramenttikokousta ei ole tarkoitettu kirjojen tai lehtien lukemiseen. Nuoret, sitä ei ole tarkoitettu matkapuhelimeen kuiskailuun eikä tekstiviestien lähettelyyn muualla oleville. Kun me nautimme sakramentin, me teemme pyhän liiton muistaa Vapahtaja aina. Kuinka surullista onkaan nähdä henkilöiden ilmiselvästi rikkovan tätä liittoa samassa kokouksessa, jossa he tekevät sen.” (”Sakramenttikokous ja sakramentti”, Liahona, marraskuu 2008, s. 18–19.)

Oppilaidesi tarpeiden ja Hengen kehotuksen mukaan voisit lukea heidän kanssaan Mark. 14:37 ja tuoda esiin, että yksi tapa soveltaa tätä jaetta on se, että siirrämme syrjään kaikki häiriötekijät ja annamme Herralle täyden huomiomme joka viikko, kun osallistumme sakramenttikokoukseen.

Kehota oppilaita miettimään, mitä he voivat tehdä saadakseen pyhemmän kokemuksen nauttiessaan sakramentin. Kysy, haluaisiko joku heistä lausua todistuksen lepopäivän ja sakramentin tärkeydestä. Lausu oma todistuksesi siitä, että Herra siunaa meitä Hengellään, kun me pidämme kunniassa kasteenliittomme ja pyrimme aina muistamaan Hänet.

Oppilaan lukutehtävät