Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 7: Mormonin kirja ja Raamattu


Oppiaihe 7

Mormonin kirja ja Raamattu

Johdanto

Raamatun rinnakkaisteoksena Mormonin kirja todistaa Jeesuksen Kristuksen jumalallisuudesta ja Hänen tehtävästään maailman Vapahtajana. Mormonin kirja palauttaa selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia, jotka ovat kadonneet Raamatusta. Kun tutkimme Mormonin kirjaa, meidän ymmärryksemme Raamatun opeista selkeytyy.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Hesekiel 37:15–19; 2. Nefi 3:11–12; 29:3–10

Raamattu ja Mormonin kirja todistavat yhdessä Jeesuksesta Kristuksesta

Kysy oppilailta, mitä he saattaisivat sanoa jollekulle, joka ilmaisee epäilyksiä Mormonin kirjaa kohtaan, koska Jumala on jo antanut meille Raamatun.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 29:3–10 ja merkitsemään ilmauksia, jotka osoittavat Herran syitä siihen, miksi Hän on antanut enemmän kuin yhden pyhän kirjan.

  • Mitä Herra on sanonut niistä, jotka suhtautuvat epäillen Raamatun lisäksi annettaviin pyhiin kirjoituksiin?

  • Minkä Herra jakeen 8 mukaan sanoi olevan Hänen tarkoituksensa sille, että Raamatun lisäksi ilmoitetaan muita pyhiä kirjoja? (Oppilaat saattavat esittää useita eri vastauksia, mutta heidän tulisi huomata seuraava totuus: Raamattu ja Mormonin kirja todistavat yhdessä Jeesuksesta Kristuksesta.)

  • Mitä sellaista te opitte tästä kohdasta, mikä auttaa teitä ymmärtämään, kuinka tärkeää on saada lisää pyhien kirjoitusten todistuksia?

Syvennä oppilaiden ymmärrystä siitä, kuinka Raamattu ja Mormonin kirja todistavat yhdessä Jeesuksesta Kristuksesta, laittamalla näkyville kahdentoista apostolin koorumin presidentin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat ja pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
President Russell M. Nelson

”Pyhien kirjoitusten todistukset vahvistavat toistensa aitouden. Tämä käsite selitettiin kauan sitten, kun eräs profeetta kirjoitti, että Mormonin kirja ’on kirjoitettu sitä tarkoitusta varten, että te uskoisitte [Raamattuun]; ja jos te uskotte [Raamattuun], te uskotte [Mormonin kirjaankin]’ [Morm. 7:9]. Kummassakin kirjassa viitataan toiseen. Kumpikin kirja on todisteena siitä, että Jumala elää ja puhuu lapsilleen antamalla ilmoitusta profeetoilleen.

Rakkaus Mormonin kirjaan saa ihmisen rakastamaan Raamattua enemmän ja päinvastoin. Palautuksen pyhät kirjoitukset eivät kilpaile Raamatun kanssa; ne täydentävät Raamattua.” (”Pyhien kirjoitusten todistuksia”, Liahona, marraskuu 2007, s. 43.)

  • Mikä presidentti Nelsonin kuvauksessa näiden kahden pyhän kirjan välisestä suhteesta kiinnittää huomionne ja miksi?

Muistuta oppilaille, että Vanhan testamentin profeetta Hesekiel profetoi, että Juudan sauva ja Joosefin sauva liitettäisiin yhteen. Selitä, että ”sauva” voi viitata joko puulevyyn tai kääröön, joka kiedottiin puusauvojen ympärille (ks. Boyd K. Packer, ”Pyhät kirjoitukset”, Valkeus, huhtikuu 1983, s. 103). Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hes. 37:15–19.

  • Mitä nämä sauvat kuvaavat? (Selitä tarvittaessa, että ”Juudan sauva” tarkoittaa Raamattua ja ”Efraimin sauva” Mormonin kirjaa.)

  • Mitähän tarkoittaa se, että nämä kaksi sauvaa eli pyhää kirjaa ”kädessäsi yhdistyvät kuin yhdeksi ja samaksi sauvaksi”? (Jakeet 17, 19.)

Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen lukemalla kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin (1924–2015) seuraava lausunto. Selitä, että hieman ennen kuin presidentti Packer esitti tämän lausunnon, kirkko oli julkaissut Mormonin kirjan ja Raamatun uudet laitokset. Kummassakin kirjassa on alaviitteitä ja muita pyhien kirjoitusten tutkimisen apuvälineitä, joissa on viittauksia puolin ja toisin, siten yhdistäen nämä kaksi uudella tavalla. Kehota oppilaita kuuntelemaan, mitä siunauksia on tarjolla niille, jotka tutkivat Raamattua ja Mormonin kirjaa yhdessä.

Kuva
President Boyd K. Packer

”Juudan sauva eli aikakirja – – ja Efraimin sauva eli aikakirja – – on nyt liitetty yhteen niin kiinteästi, että kun tutkii toista, kiinnostuu toisesta, ja kun tulee tuntemaan toista, saa lisää tietoa toisesta. Ne ovat todellakin tulleet yhdeksi meidän kädessämme. Hesekielin profetia on nyt toteutunut.

Vuosien varrella nämä pyhät kirjoitukset saavat aikaan sen, että uskolliset kristityt oppivat sukupolvi toisensa jälkeen tuntemaan Herran Jeesuksen Kristuksen ja saavat halun noudattaa Hänen tahtoaan. – –

Ilmoitukset aukenevat [uusille sukupolville] selkeämmin kuin millekään muulle sukupolvelle maailman historiassa. Joosefin ja Juudan sauva on nyt annettu sen käteen. Se tulee tuntemaan evankeliumin esi-isiään paremmin. Sillä on oleva todistus siitä, että Jeesus on Kristus, ja se on kykenevä julistamaan Häntä ja puolustamaan Häntä.” (Ks. ”Pyhät kirjoitukset”, Valkeus, huhtikuu 1983, s. 106–107.)

  • Mitä siunauksia on tarjolla, kun tutkimme Mormonin kirjaa ja Raamattua yhdessä? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava periaate: Kun tutkimme Raamattua ja Mormonin kirjaa yhdessä, me saamme voimallisemman todistuksen siitä, että Jeesus on Kristus.)

  • Kuinka Mormonin kirjan ja Raamatun tutkiminen yhdessä on syventänyt ymmärrystänne ja todistustanne Jeesuksesta Kristuksesta?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan jakeet 2. Nefi 3:11–12. (Voi olla hyödyllistä selventää, että nämä jakeet ovat osa Egyptin Joosefin profetiaa. Näissä jakeissa Joosef mainitsee kaksi kirjaa – Joosefin jälkeläisten kirjoittama kirja on Mormonin kirja, ja Juudan jälkeläisten kirjoittama kirja on Raamattu.)

  • Millainen vaikutus Mormonin kirjalla ja Raamatulla on maailmaan, kun nämä kaksi kirjaa ”kasvavat yhteen”? (Oppilaiden tulisi mainita nämä asiat: Kirjat kumoavat vääriä oppeja, lopettavat kiistoja ja luovat rauhan.)

Pyydä oppilaita pohtimaan, kuinka he voisivat käyttää Mormonin kirjaa ja Raamattua yhdessä vahvistaakseen todistustaan ja uskoaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Pyydä oppilaita kertomaan ajatuksistaan ja vaikutelmistaan. Kannusta heitä myös toimimaan saamiensa kehotusten pohjalta.

1. Nefi 13:23–29, 35–36, 38–41

Selkeät ja kallisarvoiset totuudet on palautettu

Muistuta oppilaille, että Herra käski profeetta Joseph Smithiä tekemään [englanninkieliseen] kuningas Jaakon raamatunkäännökseen innoitettuja korjauksia. Nämä korjaukset tunnetaan Joseph Smithin raamatunkäännöksenä. Laita näkyville profeetta Joseph Smithin (1805–1844) seuraavat sanat ja lue ne:

Kuva
Prophet Joseph Smith

”Uskon Raamattuun sellaisena kuin se lähti alkuperäisten kirjoittajien kynästä. Tietämättömät kääntäjät, huolimattomat jäljentäjät tahi vehkeilevät ja turmeltuneet papit ovat aikaansaaneet monia erheitä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 215.)

  • Miksi Raamatun innoitettuja korjauksia tarvittiin?

Muistuta oppilaille, että Nefi sai näyn Raamatun esiin tulemisesta. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 13:23–25. Pyydä luokkaa panemaan merkille, millaiseksi Nefi kuvailee Raamattua silloin kun se alun perin kirjoitettiin.

  • Mitä enkeli opetti Nefille Raamatusta silloin kun se alun perin laadittiin? (Se ”sisältää Herran liitot”, se on suuriarvoinen ja se ”sisälsi Herran evankeliumin täyteyden”.)

Kehota oppilaita lukemaan 1. Nefi 13:26–28 ja huomaamaan, mitä Nefi sai tietää Raamatulle tapahtuvan ja mistä syistä.

  • Mitä suuri ja iljettävä kirkko teki Raamatulle? (Tähdennä, että suuri ja iljettävä kirkko ei ole mikään tietty kirkko tai organisaatio vaan pikemminkin yleinen nimitys, joka tarkoittaa kaikkia niitä, jotka taistelevat Kristusta vastaan [ks. 1. Nefi 13:4–9; 14:10].)

  • Miksi nämä selkeät ja kallisarvoiset osat jakeen 27 mukaan poistettiin?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 13:29 samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, mitä on seurannut siitä, että Raamatusta on poistettu selkeitä ja kallisarvoisia osia.

  • Mitä on tapahtunut sen seurauksena, että Herran selkeät ja kallisarvoiset opetukset on otettu pois Raamatusta?

  • Mitä todisteita huomaatte nykypäivän maailmassa siitä, että ”tavattoman monet kompastuvat” sen seurauksena, että heiltä puuttuu selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 1. Nefi 13:35–36, 38–41 samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, mikä on Herran ratkaisu tähän ongelmaan.

  • Mitä Herra tekisi niiden ongelmien voittamiseksi, jotka ovat aiheutuneet, kun Raamatusta on poistettu selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia?

  • Mitä ”toisia kirjoja” Mormonin kirjan lisäksi Herra on tuonut julki osana palautusta? (Kannusta oppilaita merkitsemään pyhiin kirjoituksiinsa, että ”toisiin kirjoihin” voisivat sisältyä Oppi ja liitot, Kallisarvoinen helmi ja Joseph Smithin raamatunkäännös.)

  • Kuinka Mormonin kirja ja ”toiset kirjat” jakeen 40 mukaan selvittävät Raamatusta poistettujen selkeiden ja kallisarvoisten osien aiheuttamat ongelmat? (Oppilaiden tulisi ymmärtää seuraava totuus: Mormonin kirja ja myöhempien aikojen pyhät kirjoitukset vahvistavat omalta osaltaan Raamatun totuuden ja palauttavat selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia, joita siitä on otettu pois.)

Jotta voit havainnollistaa, kuinka Mormonin kirja vahvistaa meidän ymmärrystämme Raamatussa olevista opeista ja periaatteista, lue seitsemänkymmenen johtokunnassa palvelleen vanhin Tad R. Callisterin seuraava lausuma:

Kuva
Elder Tad R. Callister

”Raamattu on yksi todistus Jeesuksesta Kristuksesta, Mormonin kirja on toinen. Miksi tämä toinen todistus on niin ratkaiseva? Seuraavasta esimerkistä voi olla apua: kuinka monta suoraa viivaa voi piirtää paperiarkilla olevan yhden yksittäisen pisteen kautta? Vastaus on: äärettömän määrän. Kuvitelkaa hetkisen, että tuo yksittäinen piste edustaa Raamattua ja että sadat sen kautta piirretyt suorat viivat edustavat Raamatun eri tulkintoja ja että kukin noista tulkinnoista edustaa eri kirkkoa.

Mitä kuitenkin tapahtuu, jos tuolla paperiarkilla on toinen piste, joka edustaa Mormonin kirjaa? Kuinka monta suoraa viivaa voi piirtää noiden kahden kiintopisteen kautta – Raamatun ja Mormonin kirjan? Vain yhden. Vain yksi tulkinta Kristuksen opeista jää jäljelle näiden kahden todistajan todistettua.

Yhä uudelleen Mormonin kirja toimii vahvistavana, selventävänä, yhdistävänä todistuksena Raamatussa opetetuista opeista.” (Ks. ”Mormonin kirja – kirja Jumalalta”, Liahona, marraskuu 2011, s. 75.)

  • Miksi on tärkeää, että meillä on sekä Mormonin kirja että Raamattu todistamassa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin opeista?

Pyydä oppilaita lausumaan todistus ja kertomaan esimerkkejä siitä, kuinka Mormonin kirja on auttanut heitä ymmärtämään paremmin Raamattua tai kasvamaan lähemmäksi Vapahtajaa.

Oppilaan lukutehtävät