Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 5: Jeesuksen Kristuksen ääretön sovitus


Oppiaihe 5

Jeesuksen Kristuksen ääretön sovitus

Johdanto

Jeesuksen Kristuksen sovitus – kaikkien aikojen suurin tapahtuma – tekee kaikille ihmisille mahdolliseksi saada synnit anteeksi ja asua taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luona iankaikkisesti. Sovituksen ansiosta kaikki nousevat kuolleista ja palaavat Jumalan eteen tuomittaviksi. Koska sovitus edellytti sitä, että Jeesus Kristus kärsi äärettömän monin tavoin, Hän tuntee täydellistä myötätuntoa meitä jokaista kohtaan.

Taustalukemista

  • Boyd K. Packer, ”Sovitus”, Liahona, marraskuu 2012, s. 75–78.

  • D. Todd Christofferson, ”Lunastus”, Liahona, toukokuu 2013, s. 109–112.

Opetusehdotuksia

Moosia 3:5–11; Alma 34:8–12

Vain Jeesus Kristus pystyi toteuttamaan äärettömän sovituksen

Laita näkyville ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin (1920–2007) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
President James E. Faust

”Haluan puhua koko historian suurimmasta tapahtumasta. Tuo omaa luokkaansa oleva tapahtuma oli Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen verraton sovitus. Se oli tärkein teko, mitä koskaan on tapahtunut, ja kuitenkin se on vaikein ymmärtää.” (”Sovitus – suurin toivomme”, Liahona, tammikuu 2002, s. 19.)

Kehota kahta tai kolmea oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 34:8–12 samalla kun luokan jäsenet merkitsevät avainsanoja ja -ilmauksia, jotka havainnollistavat sitä, miksi sovitus on historian suurin tapahtuma.

  • Miksi Jeesuksen Kristuksen sovitus on kaikkien aikojen suurin tapahtuma? (Tähdennä tätä totuutta: Jeesuksen Kristuksen sovitus on ääretön ja iankaikkinen mahdollistaen pelastuksen koko ihmiskunnalle.)

Voisit lukea kahdentoista apostolin koorumin presidentin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat:

Kuva
President Russell M. Nelson

”Aadamin ja Eevan ja kaikkien heidän jälkeläistensä lunastamiseksi vaadittiin ääretön sovitus. – – Iankaikkisen lain mukaan tuo sovitus vaati henkilökohtaisen uhrin, jonka antaisi kuolematon Olento, joka ei olisi kuoleman vallan alainen. Mutta Hänen täytyisi kuolla ja ottaa oma ruumiinsa jälleen. Vapahtaja oli ainoa, joka voi tämän aikaansaada. Äidiltään Hän peri vallan kuolla. Isältään Hän sai vallan kuoleman yli.” (Ks. ”Pysyvyyttä muutoksen keskellä”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 33.)

  • Miksi Jeesus Kristus oli ainoa, joka kykeni lunastamaan kaikki ihmiset? (Hän oli kuolematon olento, joka ei ollut kuoleman vallan alainen.)

  • Millä tavoin Jeesuksen Kristuksen sovitusuhri on ääretön ja iankaikkinen?

Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen laittamalla näkyville kahdentoista apostolin koorumin presidentin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat ja pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
President Russell M. Nelson

”[Jeesuksen Kristuksen sovitus] on ääretön – ilman loppua. Se oli ääretön myös siinä mielessä, että koko ihmiskunta pelastuisi loputtomasta kuolemasta. Se oli ääretön, mitä tulee Hänen valtavaan kärsimykseensä. – – Se oli ääretön ulottuvuudeltaan – se tapahtui yhden kerran kaikkien puolesta. Ja tuo sovituksen armo ei ulotu ainoastaan lukemattomiin ihmisiin, vaan myös lukemattomiin maailmoihin, jotka Hän on luonut. Se on ääretön ihmisen mitenkään mitattavaksi tai kuolevaisen ymmärrettäväksi.” (Ks. ”Sovitus”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 33.)

Selitä, että hallituskautensa lopussa kuningas Benjamin opetti kansalleen, että enkeli oli julistanut hänelle sanomana ”suuren ilon ilosanomaa”, joka saisi ihmiset täyttymään ilosta (ks. Moosia 3:2–4). Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Moosia 3:5–11 samalla kun luokan jäsenet seuraavat mukana ja panevat merkille ilosanoman, jota kuningas Benjamin kuvaili.

  • Minkä näissä jakeissa olevien sanomien arvelette saaneen kuningas Benjaminin kansan täyttymään ilosta? (Kun oppilaat vastaavat, tähdennä, että Jeesus Kristus tekee pelastuksen mahdolliseksi.)

  • Mitkä sanat tai ilmaukset kuvailevat hintaa, jonka Jeesus Kristus maksoi meidän pelastuksestamme?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin James E. Talmagen (1862–1933) seuraavat sanat:

Kuva
Elder James E. Talmage

”Kristuksen puutarhassa kärsimä tuska on rajalliselle mielelle käsittämätön sekä ankaruutensa että syynsä puolesta. – – Hän kamppaili ja huokasi taakan alla, jonka kaltaista ei kukaan muu maan päällä elänyt saattaisi edes kuvitella mahdolliseksi. Ei ruumiillinen tuska eikä pelkästään henkinen ahdistus saanut Häntä kärsimään sellaista piinaa, että verikin tunkeutui jokaisesta huokosesta, vaan kysymyksessä oli hengellinen sielunhätä, jollaista vain Jumala kykeni tuntemaan. Ei kukaan ihminen, miten suuri hänen ruumiillinen tai henkinen kestokykynsä olisi ollutkin, olisi voinut kärsiä siten.” (Jeesus Kristus, 1986, s. 429.)

  • Mitä ajatuksia ja tuntemuksia teillä on, kun pohditte Jeesuksen Kristuksen meidän puolestamme kokeman kärsimyksen suuruutta?

2. Nefi 9:6–12, 20–22

Jeesus Kristus voitti sekä fyysisen että hengellisen kuoleman

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, mitä olisi tapahtunut, ellei olisi ollut sovitusta. Auta oppilaita muodostamaan mielikuva siitä, mikä ihmiskunnan osa olisi ollut, ellei olisi ollut sovitusta, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 9:6–9. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, mikä meidän kohtalomme olisi ilman sovitusta.

  • Mitä meidän ruumiillemme profeetta Jaakobin mukaan tapahtuisi, ellei olisi sovitusta? Mitä meidän hengellemme tapahtuisi?

Muistuta oppilaille, että evankeliumin keskeinen sanoma on se, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta meidän ei tarvitse kokea tätä kauheaa kohtaloa.

Pyydä kahta oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 2. Nefi 9:10–12, 20–22 samalla kun luokan jäsenet panevat merkille keinoja, joilla meidät vapautetaan hengellisestä ja fyysisestä kuolemasta.

  • Mitä keinoja meille annetaan vapautuaksemme hengellisestä ja fyysisestä kuolemasta? (Auta oppilaita tiivistämään tämä oppi: Sovituksensa kautta Jeesus Kristus voitti fyysisen ja hengellisen kuoleman.)

  • Mitä näissä jakeissa opetetaan ylösnousemuksen siunauksista? (Meidän fyysinen ruumiimme ja meidän henkemme yhdistyvät iankaikkisuudeksi. Meidät tuodaan takaisin Jumalan eteen tuomittaviksi.)

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Elder D. Todd Christofferson

”Sovituksellaan ja ylösnousemuksellaan Jeesus Kristus on voittanut kaikki lankeemuksen vaikutukset. Fyysinen kuolema on tilapäistä, ja jopa hengellisellä kuolemalla on loppu, sillä kaikki palaavat ainakin joksikin aikaa Jumalan eteen tuomittaviksi.” (”Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus”, Liahona, toukokuu 2014, s. 112.)

  • Milloin olette tunteneet kiitollisuutta siitä, että Jeesus Kristus on voittanut fyysisen ja hengellisen kuoleman?

Moosia 3:11, 16; 15:7–9; Alma 7:11–13; Moroni 8:8–12; Oppi ja liitot 137:7–9

Sovituksellaan Jeesus Kristus tarjoaa lunastuksen kaikille ihmisille

Muistuta oppilaille, että sen lisäksi, että Jeesus Kristus vapauttaa koko ihmiskunnan lankeemuksen tuomasta fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta, Hän voi vapauttaa meidät omien syntiemme aiheuttamasta hengellisestä kuolemasta. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 15:7–9 samalla kun luokan jäsenet katsovat, kuinka Kristus mahdollistaa sen, että meidät lunastetaan meidän synneistämme.

  • Mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, kuinka Kristus mahdollistaa sen, että meidät lunastetaan meidän synneistämme? (Tähdennä tätä oppia: Sovituksellaan Jeesus Kristus katkaisi kuoleman siteet ja otti päälleen meidän pahat tekomme tyydyttäen oikeudenmukaisuuden vaatimukset ja saaden vallan puhua meidän puolestamme.)

  • Mitä ilmaus puhua meidän puolestamme tarkoittaa? (Puhua jonkun puolesta tarkoittaa sitä, että ryhtyy välittäjäksi osapuolten välillä ja auttaa heitä sovittamaan erimielisyytensä. Tässä tapauksessa Jeesus ryhtyy välittäjäksi meidän ja Jumalan välillä sovittaakseen meidän syntiemme katkaiseman suhteen.)

Selitä, että Mormonin kirja auttaa meitä ymmärtämään, kuinka Jeesuksen Kristuksen sovitus pelastaa pienet lapset ja ihmiset, jotka ovat kuolleet saamatta kuulla evankeliumista tai saamatta kastetta.

Pyydä puolta luokasta lukemaan itsekseen Moosia 3:16 ja merkitsemään siihen rinnakkaisviitteeksi Moroni 8:8–12. Pyydä toista puolta luokasta lukemaan itsekseen Moosia 3:11 ja merkitsemään siihen rinnakkaisviitteeksi OL 137:7–9.

  • Mitä nämä jakeet opettavat niiden lasten pelastumisesta, jotka kuolevat ennen kuin heidät kastetaan?

  • Mitä nämä jakeet opettavat niiden lasten pelastumisesta, jotka ”ovat kuolleet tuntematta Jumalan tahtoa”? (Moosia 3:11.)

Kerro oppilaille, että sovituksen kautta Vapahtaja sai täydellisen myötätunnon ymmärtääkseen meitä ja auttaakseen meitä selviytymään kuolevaisuuden haasteista. Pyydä oppilaita tutkimaan kohtaa Alma 7:11–13 ja panemaan merkille sanoja, jotka kuvailevat niitä kuolevaisuuden haasteita, joita Jeesus Kristus koki sovituksessa. Kun oppilaat kertovat, mitä he ovat löytäneet, kirjoita taululle seuraavat sanat: kipuja, ahdinkoja, koetuksia, sairauksia, kuoleman, heikkouksia ja syntejä. Tähdennä sanaa ”kaikenlaisia” jakeessa Alma 7:11 ja pyydä oppilaita kertomaan esimerkkejä taululle kirjoitetuista erilaisista vaivoista.

Tuo esiin, että ilmaus ”ottaa päällensä” toistuu eri muodoissa useaan kertaan jakeissa 11–13. (Huom. Toistojen huomaaminen on pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyvä taito, jota voisit tähdentää tässä kohdassa. Se, että oppija huomaa pyhissä kirjoituksissa olevia toistoja, voi auttaa häntä huomaamaan tähdennettäviä pääkohtia.)

  • Miksi Jeesus Kristus jakeiden 11–12 mukaan ”otti päällensä” meidän kipumme, sairautemme, heikkoutemme ja muut taululle kirjoitetut vaivat? (Auta oppilaita huomaamaan tämä periaate: Vapahtaja otti päällensä meidän kipumme, sairautemme ja heikkoutemme, jotta Hän voisi auttaa meitä, kun kohtaamme kuolevaisuuden haasteita.)

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Todistan, että Vapahtajan sovitus kohottaa harteiltamme paitsi syntiemme kuorman, niin myös pettymystemme ja surujemme, murheidemme ja epätoivomme kuorman [ks. Alma 7:11–12]. Alusta asti siihen apuun turvautumisen oli määrä antaa meille sekä syy että keino kehittyä, kannustin laskea taakkamme ja ottaa vastaan pelastuksemme.” (”Korjattavaa”, Liahona, toukokuu 2006, s. 71.)

  • Kuinka luottaminen Vapahtajan sovitukseen voi vaikuttaa tekoihinne ja iankaikkiseen näkökulmaanne?

  • Kuinka jakeissa Alma 7:11–13 olevien totuuksien ymmärtäminen voi auttaa teitä, kun kohtaatte haasteita?

Kehota oppilaita kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat tunteneet Jeesuksen Kristuksen sovituksen voiman elämässään (varoita, etteivät he kerro mitään sellaista, mikä on liian pyhää tai henkilökohtaista).

Kehota oppilaita kirjoittamaan muistiin, mitä he voivat tehdä käyttääkseen omassa elämässään paremmin Vapahtajan sovituksen parantavaa ja vahvistavaa voimaa. Kehota heitä toimimaan saamiensa vaikutelmien mukaan.

Oppilaan lukutehtävät