Presidenttien opetuksia
Luku 20: Temppeli, portti korotukseen


Luku 20

Temppeli, portti korotukseen

Olemme täällä tekemässä yhteistyötä Jumalan kanssa elävien pelastamiseksi [ja] kuolleiden lunastamiseksi.1

John Taylorin elämästä

Nauvoossa kasvavan vainon vuoksi profeetta Joseph Smith pelkäsi, ettei ehkä eläisi niin kauan, että ehtisi nähdä Nauvoon temppelin valmiina. Haluten varmistaa sen, että saisi tarvittavat avaimet ja tiedon siirretyksi toisille, hän järjesti Nauvoon kaupan yläkerrassa olevan huoneen, jossa hän voisi suoda temppelitoimitukset harvoille valituille.2 Noiden valittujen joukossa oli John Taylor, joka oli ollut erityisen kiinnostunut temppelitoimituksista siitä lähtien, kun nuo periaatteet ilmoitettiin kirkolle ensi kertaa. Tuon ja muiden kokemusten perusteella presidentti Taylorissa kehittyi ymmärrys ja arvostus temppeliä ja siellä suoritettavia toimituksia kohtaan.

Pyhittäessään Utahin Loganin temppelin tontin presidentti Taylor kertoi yleisölle niistä tunteista, joita hän koki käydessään Utahin St. Georgen temppelissä, ensimmäisessä Utahin territoriossa valmistuneessa temppelissä:

”Vieraillessani tuossa pyhässä temppelissä veljieni kanssa, jotka olivat seurassani, me koimme pyhän ilon sävähdyksen ja juhlallisen, kunnioitusta herättävän tunteen. Astuessamme sen pyhistä ovista tunsimme seisovamme pyhällä maalla ja koimme kuten eräs entisaikojen henkilö, että ‘tämä on varmaan Jumalan asuinsija ja itse taivaan portti’ [1. Moos. 28:17]. Tämä ei ole pelkästään vertauskuvallinen ilmaus, vaan todellisuutta, sillä siinä huoneessa ja sille maalle pystytettävässä rakennuksessa on määrä suorittaa Jumalan pyhimmät toimitukset, jotka liittyvät ihmiskunnan, elävien ja kuolleiden, etuihin ja onneen. Tunsin sydämessäni iloa siitä, että olimme siihen mennessä onnistuneet rakentamaan Isämme ja Jumalamme nimelle yhden temppelin.”3

Sen lisäksi että presidentti Taylor ymmärsi temppelin tärkeyden hän tiesi myös, että temppeleiden ja niissä palvelevien lukumäärä kasvaisi edelleen, kun Jumalan suunnitelmaa toteutettaisiin. Näyttäessään Suolajärven temppelin rakennustyömaata toisesta maasta tulleelle vieraalle presidentti Taylor profetoi temppelien lukumäärän suuresta lisääntymisestä maailmassa: ”Odotamme rakentavamme niitä vielä satoja ja palvelevamme niissä toteuttaen Jumalan työtä.”4

John Taylorin opetuksia

Jumala on kiinnostunut yhtä lailla kuolleiden kuin elävienkin korotuksesta

Kaikkivaltiaalla oli maailmanjärjestyksessään laatimansa suuri ja laaja suunnitelma, joka liittyi ihmiskunnan, Hänen lastensa, pelastukseen, sillä Hän on kaiken lihan henkien Jumala ja Isä. Se merkitsee sitä, että Hän on kiinnostunut heidän hyvinvoinnistaan, menestyksestään, onnestaan ja kaikesta, mikä liittyy heidän korotukseensa ajassa ja koko tulevissa iankaikkisuuksissa. Koska Hän haluaa tätä ja koska eri aikoina on ilmoitettu niin vähän evankeliumia ja koska ihmisten keskuudessa on vallinnut niin paljon pimeyden voimia ja jumalattomuutta, oli välttämätöntä, että jotakin tehtäisiin yhtä lailla kuolleiden kuin elävienkin hyväksi. Jumala on kiinnostunut kuolleista yhtä lailla kuin elävistäkin.5

Olemme täällä tekemässä yhteistyötä Jumalan kanssa elävien pelastamiseksi [ja] kuolleiden lunastamiseksi, esivanhempiemme siunaamiseksi ja siunausten vuodattamiseksi lapsillemme, olemme täällä lunastamassa ja uudistamassa maata, jonka päällä elämme, ja Jumala on asettanut valtuutensa ja neuvonsa tänne maan päälle sitä tarkoitusta varten, että ihmiset oppisivat tekemään Jumalan tahdon maan päällä niin kuin se tehdään taivaassa. Tämä on olemassaolomme tavoite, ja meidän tehtävämme on ymmärtää asioiden tila.6

Elämme, kuten olen sanonut, tärkeätä hetkeä ja aikaa maailmassa. – – [Jumala] on varannut meidät myöhempiä aikoja varten, jotta voisimme suorittaa sen työn, jonka Hän on säätänyt jo ennen maailman perustamista. Jos ihmiset ovat nauttineet joistakin siunauksista maailman aikaisemmissa armotalouksissa, ne annetaan myös teille, te myöhempien aikojen pyhät, jos elätte uskontonne mukaan ja olette kuuliaiset Jumalan laeille. Ei ole mitään salaista, mikä ei tulisi ilmi, sanoo Herra. Hän on valmistautunut paljastamaan kaiken, kaiken taivaita ja maata koskevan, kaiken, mikä koskee ihmisiä, jotka ovat olleet olemassa, jotka ovat olemassa nyt tai jotka tulevat olemaan olemassa, jotta meitä voitaisiin ohjata ja opettaa jokaisessa älyn periaatteessa, joka liittyy maailmaan, jossa elämme, tai jumaliin iankaikkisissa maailmoissa.7

Me rakennamme temppeleitä koko ihmiskunnan korotukseksi

Kun profeetta Elia ilmestyi Joseph Smithille, hän uskoi hänen haltuunsa tämän armotalouden avaimet, ja siksi me teemme työtä temppeleiden rakentamiseksi. – – Näiden asioiden takana on toimituksia, jotka ulottuvat taaksepäin iankaikkisuuteen ja eteenpäin iankaikkisuuteen – – jotka on tarkoitettu ihmiskunnan hyvinvoinniksi, onneksi ja korotukseksi, niille, jotka elävät, ja niille jotka ovat kuolleet, ja niille, jotka elävät tämän jälkeen, koskien sekä esivanhempiamme että jälkeläisiämme. Ja tämä on yksi niistä avaimista, joita on käännetty.8

Miksi me rakennamme temppeleitä? Koska Elia antoi tiettyjä hallussaan olevia avaimia Joseph Smithille. Ja kun hän pani kätensä vanhinten pään päälle antaen heille pyhän pappeuden, he välittivät Elian Josephille antamat periaatteet teille ja muille. – – Ja vähitellen, kun kirkko alkoi kokoontua yhteen, me aloimme puhua temppeleiden rakentamisesta, joissa saisimme ja suorittaisimme toimituksia, jotka oli ilmoitettu Joseph Smithille, jotka koskevat elävien ja kuolleiden parasta ja ovat välttämättömiä meidän pelastuksellemme ja korotuksellemme Jumalamme valtakunnassa, samoin kuin niiden, joiden puolesta palvelemme. Emmekä ole vain puhuneet siitä, vaan tehneet huomattavan paljon sen suuntaista.9

Olemme nyt saaneet valmiiksi tämän [Utahin Loganin] temppelin, ja jotkut kyselevät, mitä varten se on. Monia asioita varten: jotta sinetöimisemme ja toimituksemme voitaisiin suorittaa sellaisella tavalla, että ne ovat hyväksyttäviä Jumalan ja pyhien enkeleitten edessä, jotta se, mikä on sidottu maan päällä iankaikkisen pappeuden lakien mukaisesti, olisi sidottu taivaissa, jotta elävien ja kuolleiden välillä olisi yhdysside, niiden, jotka ovat eläneet, kaikkien niiden muinaisten isien, joista olen puhunut ja jotka ovat kiinnostuneet jälkeläistensä hyvinvoinnista, jotta maan päällä voisi olla kuninkaallinen papisto, pyhä kansa, puhdas kansa, hyveellinen kansa toimimassa ja työskentelemässä elävien ja kuolleiden hyväksi, ei huolehtimassa niinkään itsestään vaan Jumalasta, Jumalan työstä ja niiden asioiden suorittamisesta, jotka Jumala on suunnitellut toteutettaviksi aikojen täyttymisen armotaloudessa [ks. LK 128:18], jolloin kaikki yhdistetään yhdeksi, ja jotta he voisivat valmistautua toimimaan taivaassa olevan pappeuden kanssa tämän maailman asukkaiden lunastamiseksi Aadamin ajoista nykyiseen aikaan saakka.10

Meidän on oltava kelvollisia astuaksemme Jumalan pyhään temppeliin

Ihmisillä, jotka haluavat mennä osallistumaan toimituksiin näissä rakennuksissa, täytyy olla suositus piispaltaan. – – Sitten kun he ovat saaneet tämän suosituksen piispalta, vaarnanjohtajan on hyväksyttävä se. – – Se on monille ihmisille melkoinen koettelemus läpikäytäväksi. Miehille ja naisille, jotka ovat rehtejä, hyveellisiä ja kunniallisia, se on hyvin yksinkertainen asia, heidän tiellään ei ole koskaan mitään vaikeuksia. Mutta niille, jotka ovat olleet huolimattomia tehtävissään, jotka ovat poikenneet Jumalan laeista ja jotka ovat peukaloineet tai loukanneet evankeliumin toimituksia – sellaisille ihmisille se on vakava hetki.

Kuitenkin tulossa on vielä jotakin paljon vaikeampaa kuin se. Se on näissä asioissa vasta lähtökohta. Edessä olevista asioista on paljon vaikeampi suoriutua. Mitä ne ovat? Tulee aika, jolloin emme joudu kulkemaan vain niiden virkailijoiden ohi, joihin olen viitannut – siis saamaan piispamme [ja] vaarnanjohtajan vahvistuksen ja hyväksymisen – – vaan meille sanotaan tässä [Opin ja Liittojen] kirjassa, että meidän on kuljettava ohi enkeleiden ja jumalien. Olemme saattaneet päästä nipin napin toisesta läpi, olemme saattaneet selviytyä kohtalaisen hyvin, ja olemme päässeet läpi ja toimineet sen mukaisesti, ja joskus kovalla rutistuksella. Mutta kuinka sitten käy, kun pääsemme toiselle puolelle ja joudumme kulkemaan enkelien ja jumalien ohitse ennen kuin voimme astua korotukseemme? Jos emme pääse heidän ohitseen, niin mitä sitten? Sitten emme pääse, siinä kaikki. Ja ellemme pääse, niin voimmeko astua korotukseemme? En usko.11

Saatatte petkuttaa piispaa ja saatatte petkuttaa vaarnanjohtajaa ja saatatte petkuttaa kirkon johtavia auktoriteetteja, mutta ette voi petkuttaa Herraa Jeesusta Kristusta tai Pyhää Henkeä. Tunnette itsenne paremmin kuin kukaan muu, ja jos teissä on jotakin väärää, niin nyt on aika tehdä parannus ja tehdä tilit selviksi Herran kanssa, ja ellette tee parannusta, koittaa aika, jolloin teidät nöyryytetään, ja mitä korkeammalla olette, sitä suurempi on pudotuksenne.12

Meillä on velvollisuus olla pelastajia Siionin vuorella

Olemme täällä valmistautumassa elämään ja opettamassa lapsiamme elämään meidän jälkeemme ja opettamassa maailmalle saman jos he vain haluavat ottaa sen vastaan. Tiedämme henkemme olleen olemassa Isän luona ennen kuin tulimme tänne. Tiedämme olevamme kuolemattomia siinä missä kuolevaisiakin olentoja ja olleemme tekemisissä toisen maailman kanssa siinä missä tämänkin. Tiedämme, että maailma on tulvillaan turmelusta, mutta meidän asiamme on pitää itsemme erossa siitä ja edistyä hyveessä, totuudessa, nuhteettomuudessa ja pyhyydessä.

Tulimme tänne pelastajiksi. ”Mitä, pelastajiksiko?” ”Kyllä.” ”Mutta me luulimme, että on olemassa vain yksi Pelastaja.” ”Voi, niitä on monia. Mitä pyhät kirjoitukset siitä sanovat?” Yksi vanhoista profeetoista sanoi näistä asioista puhuessaan, että ”pelastajat nousevat Siionin vuorelle” [ks. Ob. 1:21, vuoden 1933 raamatunkäännös]. Pelastajat? Niin. Keitä he pelastavat? Ensi sijassa itsensä, sitten perheensä, sitten naapurinsa, ystävänsä ja tuttavansa, sitten esi-isänsä, sitten vuodattavat siunauksia jälkeläisilleen. Onko niin? Kyllä. – –

Haluamme siunata jälkeläisiämme. Luemme kuinka Abraham, Iisak ja Jaakob ennen lähtöään maailmasta kutsuivat perheensä yhteen ja panivat profetian ja ilmoituksen hengen vallassa kätensä heidän päänsä päälle ja lausuivat heille tiettyjä siunauksia, jotka olisivat heidän jälkeläistensä päällä kaikki seuraavat aikakaudet. Meillä on sama evankeliumi ja pappeus ja sama valo ja äly, ja me tavoittelemme, niin kuin hekin, pelastusta ja korotusta perheillemme, jotka tulevat meidän jälkeemme, niin sanoakseni, ja pyrimme siihen, että Jumalan siunauksia vuodatettaisiin heidän päänsä päälle. Ja jos isämme ovat kuolleet tietämättöminä evankeliumista, saamatta tilaisuutta kuunnella sitä, me huolehdimme heistä ja menemme kasteelle heidän puolestaan, jotta he voisivat tulla pelastetuiksi ja korotetuiksi kanssamme Jumalan valtakunnassa.13

Kun Jeesus tuli, Hän tuli tekemään työtä, joka on monilta osin samanlaista kuin se, missä me olemme mukana, ja kun Hän sai tehdyksi työnsä täällä, Hän oli maailman ja ihmissuvun Vapahtaja. Hän tuli ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran riemuvuotta jne. Tämä työ liittyi niihin ihmisiin, jotka elivät vedenpaisumuksen aikaan ja jotka tuhottiin ja pidettiin vankeudessa, kunnes Herra näkisi soveliaaksi ulottaa armonsa osoitukset heihin. Siksi, kuten luemme: ”Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti.” [1. Piet. 3:18–20.] Suoritettuaan loppuun työnsä maan päällä elävien puolesta Hän meni suorittamaan työn kuolleiden puolesta, kuten meille kerrotaan: ”Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa – – Nooan päivinä.”

Meille on varattu työ tehtäväksi niiden kuolleiden puolesta, jotka eivät ole olleet kuuliaisia evankeliumille tai joilla ei ole ollut evankeliumia elinaikanaan. Olemme täällä tekemässä työtä, joka liittyy kuolleiden lunastamiseen. Kun Nauvooseen käskettiin rakentamaan temppeli sen jälkeen kun Kirtlandiin oli rakennettu temppeli ja kun niin monia avaimia oli kierretty ja niin monia ilmestyksiä, näkyjä ja palveluksia saatu, niin kuitenkin silloin sanottiin, ettei maan päällä ollut olemassa paikkaa, jossa voitaisiin suorittaa kastetoimitus kuolleiden puolesta, ja Josephia käskettiin rakentamaan huone siihen tarkoitukseen.14

Monet verhon toiselle puolelle menneet odottavat meidän suorittavan velvollisuutemme

Työ, johon olemme ryhtyneet, on suurempi kuin mitä yleensä voimme ymmärtää. Tämänhetkiset tekomme ja toimemme liittyvät menneeseen, nykyiseen ja tulevaan. Napoleon sanoi erään kerran Egyptissä ollessaan armeijalleen, että neljäkymmentä sukupolvea katselee heitä. Mutta meitä katselevat taivaalliset sotajoukot. Pappeus, joka on palvellut eri sukupolvien aikana ja eri armotalouksissa maailman alusta alkaen, pitää meitä silmällä, veljemme, joiden kanssa olemme olleet tekemisissä maan päällä ja jotka ovat nyt verhon toisella puolella, pitävät meitä silmällä. Myriadit kuolleet, jotka ovat nukkuneet hiljaisessa haudassa vailla tietoa evankeliumista, pitävät meitä silmällä, ja he odottavat meidän täyttävän ne velvollisuudet ja tehtävät, jotka ovat langenneet hoidettaviksemme ja joissa he ovat asianosaisina.

Koko pyhä pappeus – muinaiset patriarkat, apostolit ja profeetat sekä Jumalan miehet, jotka ovat eläneet eri sukupolvien aikana, katselevat meitä ja odottavat meidän täyttävän Jehovan suuret ja tärkeät vaatimukset, jotka koskevat maailman hyvinvointia ja lunastusta: elävien ja kuolleiden pelastamisen. Jumala, taivaallinen Isämme, ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus, Lunastajamme, katselevat myös meitä ja odottavat meidän olevan uskollisia liitoillemme.15

Opiskelu- ja keskusteluehdotuksia

  • Mitä teille merkitsee se, että voitte olla ”tekemässä yhteistyötä Jumalan kanssa elävien pelastamiseksi [ja] kuolleiden lunastamiseksi”? Miltä teistä tuntuu, kun käytätte hyväksenne tilaisuutta siunata omia esivanhempianne temppelityön kautta?

  • Mikä oli Elian tarkoitus, kun hän ilmestyi profeetta Joseph Smithille Kirtlandin temppelissä? (Ks. myös LK 110:13–16.) Mitä siunauksia nyt on ulottuvillamme Elian palauttamien avainten ansiosta?

  • Miksi on tärkeää olla rehellinen temppelisuosituspuhutteluissa? Mitä siunauksia meille luvataan, kun menemme temppeliin kelvollisina? (Ks. myös LK 97:15–17.) Kuinka te olette kokeneet nämä siunaukset? Mitä voimme tehdä valmistaaksemme lapsia ja nuoria olemaan kelvollisia astumaan temppeliin?

  • Millä tavoin me voimme olla ”pelastajia Siionin vuorella”? Miksi palveluksemme on ehdottoman tärkeää niille, jotka ovat kuolleet?

  • Miltä teistä tuntuu ajatellessanne, että ”meitä katselevat taivaalliset sotajoukot – – ja he odottavat meidän täyttävän – – velvollisuu[temme] ja tehtävä[mme]”? Mitkä ovat meidän temppeli- ja sukututkimustyötä koskevat velvollisuutemme ja tehtävämme? Kuinka voitte edistyä temppeli- ja sukututkimustyössänne?

  • Lukekaa kohta LK 135:3. Kuinka profeetta Josephin rooli temppelityön palauttamisessa lisää tämän jakeen ymmärtämistänne?

  • Miksi meidän on tarpeen käydä temppelissä usein? Mitä temppeli merkitsee teille henkilökohtaisesti? Kuinka voimme lisätä temppelin vaikutusta omassa elämässämme ja perheemme elämässä?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: LK 109; 124:39–41; 128:15–25; 138.

Viitteet

  1. The Gospel Kingdom, toim. G. Homer Durham (1943), s. 286.

  2. Ks. The Gospel Kingdom, s. 286–287

  3. Deseret News: Semi-Weekly, 19. kesäkuuta 1877, s. 1.

  4. The Gospel Kingdom, s. 294.

  5. The Gospel Kingdom, s. 286.

  6. The Gospel Kingdom, s. 286.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 10. kesäkuuta 1884, s. 1.

  8. The Gospel Kingdom, s. 292.

  9. The Gospel Kingdom, s. 288.

  10. The Gospel Kingdom, s. 290.

  11. The Gospel Kingdom, s. 290–291.

  12. Lainattu artikkelissa Matthias F. Cowley, ”The Spirit of Discernment Manifested” julkaisussa N. B. Lund wall, toim., Temples of the Most High (1941), s. 104.

  13. Deseret News: Semi-Weekly, 11. helmikuuta 1873, s. 2, kappalejakoa muutettu.

  14. Deseret News: Semi-Weekly, 10. kesäkuuta 1884, s. 1.

  15. Deseret News (kerran viikossa ilmestyvä), 7. toukokuuta 1879, s. 211, kappalejakoa muutettu.

Kuva
Logan Temple

Utahin Loganin temppeli, jonka presidentti Taylor vihki vuonna 1884. Temppeleissä ”on määrä suorittaa Jumalan pyhimmät toimitukset, jotka liittyvät ihmiskunnan, elävien ja kuolleiden, etuihin ja onneen”.