Presidenttien opetuksia
Luku 24: Jumalan valtakunta


LUKU 24

Jumalan valtakunta

Laskemme perustusta valtakunnalle, joka kestää ikuisesti – joka kukoistaa ajassa ja kukoistaa iankaikkisuudessa. Olemme mukana suuremmassa työssä kuin mikä koskaan on saanut osakseen kuolevaisten huomion.1

John Taylorin elämästä

John Taylor uskoi lujasti, että Jumalan valtakunta perustettaisiin maan päälle. Hän ymmärsi, ettei se hanke ollut riippuvainen profeetta Joseph Smithistä eikä kenestäkään muusta ihmisestä, vaan että sitä johti viime kädessä Herra. Ja hän oli valmis puolustamaan tätä hanketta hengellään.

Vuonna 1838, pian sen jälkeen kun John Taylor oli kutsuttu kahdentoista koorumiin, hän oli matkalla Far Westiin Missouriin liittyäkseen pyhien joukkoon. Matkan varrella hänen oli määrä puhua eräälle ryhmälle lähellä Columbusta Ohiossa. Vähän ennen sovittua aikaa muutamat veljet toivat uutisen, että joukko miehiä oli kerääntynyt kokoontumispaikalle ja suunnitteli vanhin Taylorin tervaamista ja höyhentämistä. Veljet neuvoivat häntä peruuttamaan kokouksen, koska heitä oli vähemmän eivätkä he pystyisi suojelemaan häntä. Vanhin Taylor oli kuitenkin itsepintaisesti sitä mieltä, että hän menisi saarnaamaan niin kuin oli suunniteltu ja tekisi sen, vaikka joutuisi menemään yksin.

Kun hän saapui paikalle, jonne suuri ihmisjoukko oli kokoontunut kuulemaan häntä, hän aloitti puheensa kertomalla ensin tulleensa äskettäin monarkistisesti hallituista maista. Hän kertoi heille, millaiselta kunnialta hänestä tuntui saada seistä vapaalla maaperällä. Viitaten siihen, kuinka tuo vapaus oli saavutettu, hän sanoi: ”Hyvät herrat, seison nyt miesten keskellä, joiden isät taistelivat saavuttaen yhden suurimmista siunauksista, mitä on milloinkaan annettu ihmissuvulle: oikeuden ajatella, puhua, kirjoittaa; oikeuden määritellä, kuka heitä hallitsee, ja oikeuden palvella Jumalaa omantuntonsa mukaisesti – jotka kaikki ovat pyhiä ihmisoikeuksia, jotka Amerikan perustuslaki nykyään takaa. Näen ympärilläni noiden kunnioitettavien isien poikia, isien, jotka tyrannin tahtoon taipumisen sijasta asettivat alttiiksi elämänsä, kohtalonsa ja pyhän kunniansa murtaakseen nuo kahleet, nauttiakseen itse vapaudesta, jättääkseen sen perinnöksi jälkeläisilleen tai kuollakseen yrittäessään sitä.”

Vanhin Taylor jatkoi sitten: ”Mutta minulle on äskettäin ilmoitettu, että teidän aikomuksenne on kieritellä minut tervassa ja höyhenissä uskonnollisten näkemysteni vuoksi. Sekö on siunaus, jonka olette perineet isiltänne? Sekö on siunaus, jonka he maksoivat sydänverellään – teidän vapautenne? Jos näin on, teillä on nyt edessänne uhri, ja me tulemme uhraamaan vapauden jumalattarelle.”

Sitten hän repäisi auki liivinsä auki ja sanoi: ”Hyvät herrat, tulkaa siis tervoinenne ja höyheninenne. Uhrinne on valmis. Ja te kunnioitettavien isänmaanystävien henget, katsokaa rappeutuneiden poikienne tekoja! Tulkaa, hyvät herrat! Sanon, tulkaa, minä olen valmis!” Vanhin Taylor vaikeni muutamaksi minuutiksi, mutta kukaan ei liikkunut eikä puhunut. Sitten hän jatkoi puhettaan ja saarnasi väkijoukolle pelottomasti ja voimallisesti kolmen tunnin ajan.2

Kuten vanhin Matthias F. Cowley kahdentoista koorumista sanoi monta vuotta presidentti Taylorin kuoleman jälkeen: ”Hän eli, teki työtä ja kuoli täydellisenä esimerkkinä suosimastaan tunnuslauseesta: ’Jumalan valtakunta tai ei mitään.’”3

John Taylorin opetuksia

Maa on Herran, ja Hän on sen oikeutettu hallitsija, tuomari ja kuningas

Kuka on tehnyt tämän maan? Herra. Kuka pitää sen pyörimässä? Herra. Kuka ruokkii ja vaatettaa ne miljoonat ihmiskunnan edustajat, jotka elävät sen pinnalla, sekä pyhät että syntiset? Herra. Kuka pitää voimassa kaiken maailmankaikkeudessa? Herra. – – Kuka on antanut ihmiselle ymmärryksen? Herra. Kuka on antanut kirkkoon kuulumattomalle filosofille, koneenrakentajalle jne. jokaisen ymmärryksenhivenen, joka heillä on sähkötyksestä, höyryvoimasta ja sen hyödyntämisestä ihmiskunnan tarpeisiin ja kaikista erilaisista keksinnöistä, joita on tullut päivänvaloon viime vuosisadan aikana? Herra. – – Kenellä on oikeus hallita kansakuntia, valvoa valtakuntia ja vallita kaikkia maan asukkaita?4

Tämä maa on oikeastaan pyhien asuinpaikka ja oikeutettu perintöosa. Koska se kuuluu Jeesukselle Kristukselle, se kuuluu myös Hänen palvelijoilleen ja seuraajilleen, sillä meille sanotaan: ”Herran on maa ja kaikki mitä siinä on” [Ps. 24:1], ja että kun kaikki on oikealla tolallaan, ”Korkeimman pyhät saavat vallan ja ottavat haltuunsa kuninkuuden – – ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle” [Dan. 7:18, 27.] Se on sen vuoksi heidän oikeutettu perintöosansa.5

Pyhät kirjoitukset – – esittävät Kristuksen tämän maailman oikeutettuna perijänä ja perillisenä, ne esittävät Hänen saapuneen tänne kerran sovittamaan maailman synnit, mutta että Hän tulee myöhemmin sen hallitsijana, tuomarina ja kuninkaana.6

Kirkko edustaa Jumalan valtakunnan alkua maan päällä

Jumalan valtakunta merkitsee Jumalan hallitusta. Se merkitsee voimaa, valtuutta, hallitsemista, vallitsemista ja hallittavaa kansaa. Mutta se periaate ei toteudu, ei voi toteutua täysin, ennen kuin, kuten meille kerrotaan pyhissä kirjoituksissa, koko maailman kuninkuus on tullut Herrallemme ja Hänen Voidellulleen, ja Hän hallitsee sitä [ks. Ilm. 11:15], ja jokainen polvi notkistuu ja jokainen kieli tunnustaa, että Hän on Kristus [ks. LK 88:104], Jumalan, Isän kunniaksi. Se aika ei ole vielä tullut, mutta tiettyjä siihen liittyviä periaatteita on toteutunut, nimittäin tuon valtakunnan alku, ja sen valtakunnan pystyi panemaan alulle vain Olento, joka on Kuningas ja Hallitsija ja tuon hallituksen Pää, ilmoittamalla aluksi ajatuksensa, periaatteensa, lakinsa ja hallintonsa ihmisille. Muuten emme tietäisi, mitkä hänen lakinsa ovat.7

Mikä on ensimmäinen asia, joka on välttämätön Hänen valtakuntansa perustamiselle? Se on profeetan herättäminen julistamaan Jumalan tahtoa. Seuraava on se, että ihmiset suostuvat olemaan kuuliaisia Herralle tuon profeetan kautta. Ellei näitä kahta voida saavuttaa, ei Jumalan valtakuntaa voi koskaan perustaa maan päälle.8

Jumala oli halukas tuomaan valtakuntansa maan päälle, ja Hänen oli ensi kädessä perustettava kirkkonsa, järjestettävä kansakuntien keskuuteen hajottamansa kansa ja tuotava se yhteen, jotta voisi olla yksi lauma ja yksi paimen [ks. Joh. 10:16] ja yksi Herra, yksi usko, yksi kaste ja yksi Jumala, joka vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa [ks. Ef. 4:5–6] ja joka hallitsee kaikkea. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi Hän järjesti pyhän pappeutensa sellaiseksi kuin se oli taivaassa.9

Puhumme joskus Jumalan kirkosta, ja miksi? Puhumme Jumalan valtakunnasta, ja miksi? Koska ennen kuin voi olla Jumalan valtakuntaa, täytyy olla Jumalan kirkko, ja siksi evankeliumin ensimmäisiä periaatteita oli saarnattava kaikille kansoille niin kuin niitä saarnattiin entisinä aikoina, kun Herra Jeesus Kristus ja muut olivat maan päällä. Ja miksi niin on? Koska on mahdotonta esitellä Jumalan lakia sellaisen kansan keskuudessa, joka ei ole ilmoituksen hengen vallassa ja jota se ei ohjaa.10

Jumala ei voisi rakentaa maan päälle valtakuntaa, ellei Hänellä olisi kirkkoa ja kansaa, joka olisi alistunut Hänen lakiinsa ja olisi halukas alistumaan siihen, ja järjestön, joka koostuu sellaisista maan kansojen keskuudesta kootuista ihmisistä, joita johtaa Jumalan innoittama ihminen, Jehovan puhetorvi kansalleen, sanon, että sellaisen järjestön avulla Herran Jumalan on mahdollista tulla ilmoitetuksi, elämän laeilla on tilaisuus tulla julistetuiksi, Jumalalla on mahdollisuus antaa taivaan periaatteet maan päälle ja Jumalan tahdon on mahdollista tapahtua myös maan päällä niin kuin taivaassa.11

Jeesus Kristus on vielä perustava täysin valtakuntansa ja hallituksensa maan päälle

”Tulkoon sinun valtakuntasi” [Matt. 6:10]. – – Jeesus opetti tämän opetuslapsilleen, kun he tulivat Hänen luokseen pyytäen, että Hän opettaisi heitä rukoilemaan. – – Tulkoon Sinun valtakuntasi. Mikä valtakunta? Mitä tarkoittaa ”tulkoon sinun valtakuntasi”? Se tarkoittaa Jumalan hallintoa. Se tarkoittaa Jumalan lakia. Se tarkoittaa Jumalan hallitusta. Se tarkoittaa kansaa, joka on kuunnellut ja joka on halukas kuuntelemaan ja noudattamaan Jehovan käskyjä. Ja se tarkoittaa, että on olemassa Jumala, joka on halukas opastamaan ja ohjaamaan ja tukemaan kansaansa. Tulkoon sinun valtakuntasi, jotta hallintosi voitaisiin perustaa ja että iankaikkisen totuuden periaatteet sellaisina kuin ne ovat taivaassa voitaisiin antaa ihmisille, ja että kun ne on annettu ihmisille, nuo ihmiset olisivat noiden lakien ja tuon hallinnon alaisia ja eläisivät Jumalan pelossa, pitäen Hänen käskynsä ja ollen Hänen ohjauksessaan. Tulkoon sinun valtakuntasi, jotta sekaannuksesta, pahuudesta ja jumalattomuudesta, murhista ja verenvuodatuksesta, joita nykyään esiintyy ihmiskunnan keskuudessa, voitaisiin päästä eroon, ja jotta totuuden ja oikeuden periaatteet, ystävällisyyden ja rakkauden periaatteet voisivat vallita keskuudessamme niin kuin ne vallitsevat jumalien sydämessä.12

Olen osoittanut – – että Jumalan valtakunta perustetaan kirjaimellisesti maan päälle. Siitä ei tule ilmassa leijuvaa haavekuvaa, jollaisena jotkut sen näkevät, vaan aineellista todellisuutta. Se perustetaan, kuten edellä on sanottu, kirjaimellisesti maan päälle, ja se koostuu kirjaimellisesti miehistä, naisista ja lapsista, elävistä pyhistä, jotka pitävät Jumalan käskyt, ja ylösnousseista ruumiista, jotka tulevat todella ulos haudoistaan ja elävät maan päällä. Herra on oleva koko maan kuningas, ja koko ihmiskunta kirjaimellisesti Hänen hallinnassaan, ja jokaisen kansakunnan taivaan alla on tunnustettava Hänen valtansa ja alistuttava Hänen valtikkansa alle. Ne, jotka palvelevat Häntä vanhurskaudessa, ovat kanssakäymisissä Jumalan ja Jeesuksen kanssa, saavat osakseen enkelien palvelusta ja tulevat tuntemaan menneen, nykyisen ja tulevan, ja muiden ihmisten, jotka eivät ehkä elä täysin kuuliaisina Hänen laeilleen tai eivät ole saaneet täyttä opetusta Hänen liitoistaan, on kuitenkin oltava täysin kuuliaisia Hänen hallinnolleen. Sillä se on oleva Jumalan hallitus maan päällä, ja Hän säätää lakinsa ja vaatii maan kansoja tottelemaan niitä, mikä on Hänen laillinen oikeutensa. Saatanan ei sallita silloin määrätä sen asukkaita, sillä Herra Jumala on oleva koko maan kuningas, ja valtakunta ja valtakunnan suuruus koko taivaan alla annetaan pyhille.13

Millaisia vaikutuksia Kristuksen valtakunnan eli Jumalan hallinnon perustamisesta maan päälle on? – – Se, että sota, verenvuodatus, kurjuus, sairaus ja synti loppuu ja rauhan, vanhurskauden, oikeudenmukaisuuden, onnen ja vaurauden valtakunta alkaa. Se, että maa ja ihminen palautetaan alkuperäiseen kirkkauteensa ja turmeltumattomaan oivallisuuteensa, niin, kaiken kohdalleen panemiseen, josta on puhuttu kaikkien profeettojen suulla ikiajoista asti [Ap. t. 3:21].14

Herra on kutsunut pyhänsä auttamaan valtakuntansa perustamisessa

Eräs herra tuli puheilleni Ranskassa ja halusi tietää, luulimmeko me saavamme aikaan maailmassa jotakin suurta. Sanoin hänelle, että olimme tulleet saarnaamaan evankeliumia koko maailmalle ja että se oli ulottunut jo maan ääriin. Se ei ole työtä, jota tehdään jossakin pienessä nurkkauksessa, vaan se ulottuu halki ajan iankaikkisuuteen. Se menee taaksepäin iankaikkisuuteen ja ottaa kiinni niistä, jotka ovat kuolleet tuhansia vuosia sitten, ja tuo heidät Jumalan valtakuntaan. Se vuodattaa siunauksia tuleville sukupolville ja liittää lopulta taivaan ja maan yhteen, ja sen me saamme aikaan Israelin Jumalan nimessä. Taivaan voimat antavat meille apuaan, ja isämme iankaikkisessa maailmassa liittyvät meihin, sillä meillä on lupaus elämästä, joka on nyt, ja myös siitä, joka on tuleva.

Olemme vasta päässeet alkuun suurenmoisessa hankkeessamme. Vähitellen suoritamme kaiken sen, mistä isät ovat puhuneet. – – Me menemme eteenpäin, veljet, emmekä tutki sitä, mikä meitä huvittaa, vaan sitä, kuinka Jumalan suurenmoiset tarkoitukset saadaan toteutetuiksi. – – Totuuden voiman on edettävä, pimeyden kahleet on katkaistava ja Jumalan valtakunta on rakennettava, eikä mikään mahti voi sitä estää.15

Olemme puhuneet vuosikausia Jumalan valtakunnan hallinnosta ja hallituksesta ja siitä, että se lopulta perustetaan maan päälle rauhassa ja vanhurskaudessa, ja myös siitä ajasta, jolloin jokaisen luodun, joka on taivaassa ja maan päällä ja maan alla, ja niiden, jotka ovat meressä, ja kaiken, mitä niissä ovat, kuullaan sanovan: ”Hänen, joka istuu valtaistuimella, hänen ja Karitsan on ylistys, kunnia, kirkkaus ja mahti aina ja ikuisesti” [Ilm. 5:13]. Olemme puhuneet näistä asioista, mutta on paljon tehtävää nykyhetken ja tuon suuressa tulevaisuudessa olevan yli ymmärryksen käyvän ajan välisenä aikana. Se ei ole pelkästään uskon asia, vaan tarvitaan myös toimintaa, se on asia, johon meidän täytyy paneutua yksilöinä ja yhdessä, eikä se ole mikään vähäpätöinen asia.16

Meillä on suuri tehtävä suoritettavanamme – meidän on yritettävä hallita itseämme Jumalan valtakunnan lakien mukaisesti, ja havaitsemme sen yhdeksi vaikeimmista tehtävistä, mihin olemme koskaan ryhtyneet, oppia hallitsemaan itseämme, mielitekojamme, taipumuksiamme, tapojamme, tunteitamme, elämäämme, henkeämme, harkintaamme, ja alistaa kaikki halumme Jumalan valtakunnan lain ja totuuden hengen alaisiksi. On sangen tärkeä asia olla mukana Jumalan valtakunnan rakentamisessa – jonka alku meillä on täällä.17

Pelätkää Jumalaa, tehkää vanhurskauden tekoja, eläkää uskontonne mukaan, pitäkää käskyt ja nöyrtykää Hänen edessään, olkaa yhtä ja yhdistyneitä pyhässä pappeudessa ja toistenne kanssa, niin sanon teille Jumalan nimessä, että Siion nousee ja on kirkas, ja Jumalan voima lepää sen päällä, ja sen kunnia ilmenee, ja me saamme riemuita rauhan evankeliumin täysistä siunauksista, ja Jumalan työ etenee ja kasvaa, kunnes tämän maailman kuninkuus on tullut meidän Jumalallemme ja hänen Voidellulleen [ks. Ilm. 11:15] ja jokaisen luodun taivaassa ja maan päällä ja maan alla kuulee sanovan: ”Hänen, joka istuu valtaistuimella, hänen ja Karitsan on ylistys ja kirkkaus ja kunnia, kiitos ja mahti, voima ja majesteettisuus ja herraus aina ja ikuisesti” [ks. Ilm. 5:13].18

Opiskelu- ja keskusteluehdotuksia

  • Miksi Jeesus Kristus on maan oikeutettu perijä ja hallitsija? Kuinka tämän tiedon pitäisi vaikuttaa suhteeseenne Häneen?

  • Miksi kirkon palauttaminen oli välttämätön Herran valtakunnan perustamiselle maan päälle? Mitä te olette kirkon jäseninä oppineet valmistautumisesta elämään Herran kanssa? Millä tavoin teidän palvelunne kirkossa voi osaltaan auttaa Herran valtakunnan perustamisessa?

  • Kuinka olette huomanneet kirkon kasvavan ja kehittyvän perustaakseen Jumalan valtakunnan täydellisemmin maan päälle? Mitä te yksilöinä ja perheinä voitte tehdä auttaaksenne Jumalan valtakunnan perustamisessa maan päälle?

  • Presidentti Taylor puhui niistä suurista siunauksista, joista me saamme nauttia, kun Vapahtaja palaa hallitsemaan valtakuntaansa tuhatvuotisen valtakunnan aikana. Millaista elämä on maan päällä tuhatvuotisen valtakunnan aikana? (Ks. myös LK 29:11; 43:29–32; 101:22–35; 10. uskonkappale.)

  • Presidentti Taylorin henkilökohtainen tunnuslause oli ”Jumalan valtakunta tai ei mitään!” Millaisia esimerkkejä te olette nähneet ihmisistä, joilla on tämä sama vakaumus? Mitä tämä tunnuslause merkitsee teille? Millaisia tuloksia arvelisitte koituvan siitä, jos me kirkon jäsenet ottaisimme tuon tunnuslauseen omaksemme?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Dan. 2:26–45; Matt. 6:33; LK 45:1; 65; 104:58–59.

Viitteet

  1. Times and Seasons, 15. heinäkuuta 1844, s. 578.

  2. Ks. B. H. Roberts, The Life of John Taylor (1963), s. 47, 53–55; ks. myös Valkeus, maaliskuu 1993, s. 31 tai Kirkon presidentit, opettajan opas, 1998, s. 58.

  3. Teoksessa Kate B. Carter, toim., Our Pioneer Heritage, 20 osaa (1958–1977), osa 7, s. 218.

  4. Deseret News (kerran viikossa ilmestyvä), 11. marraskuuta 1857, s. 283, kappalejakoa muutettu.

  5. The Government of God (1852), s. 72–73.

  6. The Government of God, s. 74.

  7. The Gospel Kingdom, toim. G. Homer Durham (1943), s. 205.

  8. The Gospel Kingdom, s. 214.

  9. The Gospel Kingdom, s. 208–209.

  10. The Gospel Kingdom, s. 210.

  11. The Gospel Kingdom, s. 210.

  12. The Gospel Kingdom, s. 205–206.

  13. The Gospel Kingdom, s. 207–208.

  14. The Gospel Kingdom, s. 216, kappalejakoa muutettu.

  15. Millennial Star, 1. joulukuuta 1850, s. 361–362, kappalejakoa muutettu.

  16. The Gospel Kingdom, s. 211.

  17. The Gospel Kingdom, s. 214.

  18. Deseret News: Semi-Weekly, 27. tammikuuta 1880, s. 1.

Kuva
John Taylor and men

Vastarintaa kohdatessaankin John Taylor todisti pelottomasti totuudesta ja työskenteli uupumatta Jumalan valtakunnan perustamiseksi.

Kuva
Jesus Christ

Kun Kristus palaa perustamaan valtakuntaansa maan päälle, Hän panee alulle ”rauhan, vanhurskauden, oikeudenmukaisuuden, onnen ja vaurauden valtakunnan”.