Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 6: Bønnens kraft


Kapittel 6

Bønnens kraft

“Å kunne påkalle Herren for å be om visdom utover vår egen, om styrke til å gjøre det vi burde gjøre, om lindring og trøst, og for å uttrykke takknemlighet, er betydningsfullt og fantastisk.”

Fra Gordon B. Hinckleys liv

“Ingen av oss kan egentlig klare det alene,” sa president Gordon B. Hinckley. “Vi trenger hjelp, den slags hjelp som kan komme som svar på bønn.”1 President Hinckley fulgte dette prinsippet i de beslutningene han sto overfor som Kirkens president. Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum sa dette om ham: “Han er en klok mann med ualminnelig god dømmekraft, men når han står overfor et uløselig problem, går han ned på kne.”2

President Hinckley og hans hustru Marjorie fulgte også dette prinsippet i sitt hjem. Deres sønn Richard sa: “Jeg kan ikke huske en dag da vi ikke holdt familiebønn. Når det var hans tur, ba pappa svært inderlig, men aldri med et teatralsk eller følelsesladet preg. Vi lærte mye om dybden av hans tro ved å høre ham be. Han henvendte seg til Gud med stor ærbødighet, kanskje slik han ville henvende seg til en klok og ærverdig lærer eller veileder, og han omtalte Frelseren med sterke følelser. Som barn visste jeg at de var virkelige personer for ham – at han elsket og aktet dem.”3 Marjorie sa: “Jeg tror familiebønn hadde mye å gjøre med hvilken respons vi fikk av barna. Selv om Gordon ikke preket for dem, hørte de alt vi ønsket at de skulle høre, i familiebønn.”4

Gjennom hele sin tjeneste som generalautoritet oppfordret president Hinckley Kirkens medlemmer til å “tro på bønn og bønnens kraft”.5 Han vitnet om at “bønn slipper løs himmelens krefter på våre vegne”.6 Han lovet: “Be ofte, og himmelens Gud vil smile til dere og velsigne dere og gi dere lykke i hjertet og en følelse av fred i livet.”7

Bilde
Kvinne som ber

“Be, så skal dere få, let, så skal dere finne, bank på, så skal det lukkes opp for dere” (Matteus 7:7).

Gordon B. Hinckleys læresetninger

1

Gud er vår Fader, og han oppfordrer oss til å be til ham hver for oss.

Av alle de store og herlige og inspirerende løfter jeg har lest, er det mest betryggende for meg Frelserens ord: “Be, så skal dere få, let, så skal dere finne, bank på, så skal det lukkes opp for dere.” (Matteus 7:7.)8

Glem aldri hvem du er… Du er i sannhet et Guds barn… Han er din evige Fader. Han er glad i deg… Du kan komme til ham i bønn. Han har oppfordret deg til å gjøre det… Hvor storartet dette er. Han er den største av alle. Han er universets Skaper og Herre. Og likevel vil han lytte til din bønn!9

Vi kan komme nærmere Herren i bønn. Disse kan bli takknemlighetens samtaler. Jeg kan aldri fullt ut forstå hvordan universets store Gud, Den allmektige, innbyr oss, som er hans barn, til å tale med ham individuelt. Hvilken dyrebar anledning dette er. Hvor stort det er at dette faktisk skjer! Jeg vitner om at våre bønner, som holdes i ydmykhet og oppriktighet, blir hørt og besvart. Det er mirakuløst, men virkelig.10

Brødre og søstre, jeg vet at dere ber. Det er en fantastisk ting i vår tid, når vanen med å be har kommet bort fra mange. Å kunne påkalle Herren for å be om visdom utover vår egen, om styrke til å gjøre det vi burde gjøre, om lindring og trøst, og for å uttrykke takknemlighet, er betydningsfullt og fantastisk.11

Det er min bønn at hver og en av oss søker å leve nærmere Herren, og samtaler med ham oftere og med større tro.

Fedre og mødre, be for deres barn. Be om at de kan være skjermet mot verdens ondskap. Be om at de må vokse i tro og kunnskap. Be om at de må bli ledet mot en livsførsel som vil være gagnlig og god. Ektemenn, be for deres hustruer. Gi uttrykk for takknemlighet til Herren for dem, og bønnfall Ham om å stå dem bi. Hustruer, be for deres ektemenn! Mange av dem har det meget tungt, med utallige problemer og vanskeligheter. Bønnfall Den allmektige om at de kan bli rettledet, velsignet, beskyttet og inspirert i sine rettferdige gjøremål.

Be om fred på jord så Den allmektige som styrer universet, vil strekke ut sin hånd og la sin Ånd påvirke menneskene slik at nasjonene ikke vil rase mot hverandre… Be om visdom og forstand når du gjennomgår livets vanskeligheter.12

Det vidunderlige ved bønn er at den er personlig, den er individuell, den er noe som ingen andre får innsyn i, ved at du snakker med din Fader i himmelen i vår Herre Jesu Kristi navn. Be ofte. Be Herren om å tilgi dine synder. Be Herren om hjelp. Be Herren velsigne deg. Be Herren hjelpe deg å realisere dine rettferdige ambisjoner… Be til Herren om alle de viktige tingene som betyr så mye for deg. Han står parat til å hjelpe. Glem det aldri.13

2

Familiebønn fører til mirakler for enkeltpersoner, familier og samfunn.

Det er behov for en ny vektlegging av ærlighet, karakter og integritet i vår tid. Bare når vi igjen gjør de dyder som er kjernen i sann sivilisasjon, til en naturlig del av vårt liv, vil vår tids mønster forandre seg. Spørsmålet vi står overfor, er: Hvor skal vi begynne?

Jeg er overbevist om at det må begynne med anerkjennelse av Gud som vår evige Fader, av vårt forhold til ham som hans barn, ved å kommunisere med ham som anerkjennelse av hans suverene stilling, og med daglig bønn om hans veiledning i vårt liv.

Jeg vil hevde at å vende tilbake til det gamle mønsteret for bønn, familiebønn i vårt hjem, er en av de grunnleggende medisinene som ville ha stanset den fryktede sykdom som undergraver vårt samfunns karakter. Vi kunne ikke forvente et mirakel på en dag, men i løpet av en generasjon ville vi hatt et mirakel …

Det er noe i selve holdningen når man kneler, som motvirker de holdninger som beskrives av Paulus: “Stolte… oppfarende, oppblåste.”

Det er noe ved selve vanen med at far og mor og barn kneler sammen, som utsletter de andre egenskapene han beskrev: “Ulydige mot foreldre… uten naturlig kjærlighet.”

Det er noe ved handlingen det er å henvende seg til Guddommen som utligner en tendens til blasfemi og til å elske sine lyster høyere enn Gud. [Se 2 Timoteus 3:1–4.]

Tilbøyelighet til å være vanhellig, slik Paulus beskrev det, til å være utakknemlig, viskes bort når familiemedlemmene sammen takker Herren for liv og fred og alt de har. Og når de takker Herren for hverandre, utvikler det seg i familien en ny forståelse, en ny respekt, en ny kjærlighet til hverandre …

Ved at de kommer frem for Herren og sammen minnes de fattige, de trengende og de undertrykte, utvikles det, ubevisst, men realistisk, kjærlighet til andre fremfor seg selv, respekt for andre og et ønske om å dekke andres behov. Man kan ikke be Gud om å hjelpe et medmenneske i nød uten å bli motivert til å gjøre noe selv for å hjelpe vedkommende. Hvilke mirakler ville skje i livet til verdens barn hvis de ville legge til side sin egen egoisme og glemme seg selv i tjeneste for andre. Frøet som dette beskyttende og fruktbare treet kan vokse frem av, kan best plantes og gis næring i familiens daglige bønner …

Jeg vet ikke om noe som i like stor grad vil bidra til å lette gnisninger i familien, som på ubestemmelig vis vil føre til respekt for foreldre, som dernest fører til lydighet, som vil fremkalle omvendelsens ånd, som i stor grad vil utslette skadevirkningene av oppbrutte hjem, enn villighet til å be sammen, bekjenne svakheter sammen for Herrens åsyn, og nedkalle Herrens velsignelser over hjemmet og dem som bor der …

Familien er samfunnets grunnleggende enhet. Familier som ber sammen, gir håp om et bedre samfunn. “Søk Herren mens han er å finne.” (Jesaja 55:6.)14

Jeg ble rørt… av den hjerteskjærende uttalelsen av en ung [misjonær]. Han sa: “Jeg har vært her i flere måneder. Jeg klarer ikke å lære språket. Jeg liker ikke menneskene. Jeg er deprimert om dagen og gråter om natten. Jeg ønsket å dø. Jeg skrev til mor og tryglet henne om et påskudd for å dra hjem. Her har jeg svaret. Hun sier: ‘Vi ber for deg. Det går ikke en dag uten at vi alle kneler sammen om morgenen før vi spiser, og om kvelden før vi legger oss, og bønnfaller Herren om å velsigne deg. Vi har lagt faste til vår bønn, og når dine yngre brødre og søstre ber, sier de: “Himmelske Fader, velsign Johnny… og hjelp ham å lære språket og gjøre det arbeidet han ble kalt til å gjøre.”’”

Denne unge mannen fortsatte med å si med tårer i øynene: “Jeg skal prøve igjen. Jeg skal legge mine bønner til deres bønner og min faste til deres faste.”

Nå, fire måneder senere, har jeg et brev fra ham hvor han sier: “Et mirakel har skjedd. Språket har kommet til meg som en gave fra Herren. Jeg har lært å elske innbyggerne i dette vakre landet. Gud være lovet for min families bønner.”15

Kan vi gjøre vårt hjem vakrere? Ja, ved at vi som familie henvender oss til kilden til all sann skjønnhet. Kan vi styrke samfunnet og gjøre det til et bedre sted å leve i? Ja, ved å styrke vårt familieliv ved å knele sammen og be til Den allmektige i hans elskede Sønns navn.

Bilde
familie som ber

Vi kan styrke vår familie ved å knele sammen i bønn.

Om vi gjorde dette, om vi vendte tilbake til gudsdyrkelse i familien, og det spredte seg over hele landet og over hele verden, ville det i løpet av en generasjon i stor grad fjerne den pest som ødelegger oss. Det ville gjenopprette integritet, gjensidig respekt og en takknemlig holdning blant menneskene.16

Er bønn noe vanskelig? Ville det være så vanskelig å oppmuntre fedre og mødre til å gå ned på sine knær sammen med sine små barn og henvende seg til Guddommens trone for å uttrykke takknemlighet for velsignelser, for å be for dem som er i nød, så vel som for seg selv, og så be om det i hans navn som er vår Frelser og verdens Forløser? Bønn har stor kraft. Det kan både jeg og dere vitne om. Hvilket tragisk tap for enhver familie som ikke klarer å dra nytte av denne dyrebare og enkle vanen.17

Hvis det finnes noen blant dere som ikke holder familiebønn, kan dere begynne nå å gå ned på kne sammen, hvis det lar seg gjøre, hver morgen og hver kveld, og snakke med Herren og uttrykke takknemlighet, nedkalle hans velsignelser over verdens trengende, og snakke med ham om deres eget velbefinnende.18

Jeg gir dere mitt vitnesbyrd om at hvis dere oppriktig anvender familiebønn, vil belønningen komme. Forandringene vil kanskje ikke være lette å se. De kan være svært ubestemmelige. Men de vil være reelle, for Gud “lønner dem som søker ham”. (Hebreerne 11:6.)

Måtte vi være trofaste forbilder for verden med hensyn til denne vanen, og oppmuntre andre til å gjøre det samme.19

3

Vi må være ydmyke og lytte, for våre bønner vil bli besvart.

Tro aldri at dere kan klare dere på egen hånd. Dere trenger Herrens hjelp. Nøl aldri med å gå ned på kne på et usjenert sted for å snakke med ham. Bønn er noe bemerkelsesverdig og fantastisk. Tenk på det. Vi kan faktisk snakke med vår Fader i himmelen. Han vil lytte og svare, men vi må også lytte til svaret. Ingenting er for alvorlig og ingenting for uvesentlig å snakke med ham om.20

Be til Herren med forventning om svar… Problemet med de fleste av våre bønner er at vi ber som om vi tok telefonen og bestilte dagligvarer – vi ringer inn bestillingen og legger på. Vi trenger å meditere, grunne og tenke over hva vi ber om og for, og deretter tale til Herren som en person taler til en annen. “Kom og la oss gå i rette med hverandre, sier Herren” (Jesaja 1:18.)21

Ingenting hjelper så mye som å legge en sak i Herrens hender… Jeg nøler ikke med å si at jeg har fått bønner besvart. Jeg vet det. Jeg kan ikke benekte det. Vi trenger å be om veiledning i denne vanskelig tid… Det fantastiske er at du ikke trenger å være et geni for å be. Han vil lytte til den mest ydmyke… Kall på Herren. Han har gitt oppfordringen, og han vil svare.22

Tro på bønnens kraft og storhet. Herren besvarer våre bønner. Jeg vet det. Jeg har sett det skje om igjen og igjen. Bønn bringer oss inn i partnerskap med Gud. Det gir oss en mulighet til å snakke med ham, til å takke ham for hans storartede velsignelser, og til å be ham om veiledning og beskyttelse når vi går på livets veier. Dette store verk, som sprer seg over hele jorden, har sitt utspring i en gutts bønn. Han hadde lest i familiens bibel: “Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal han få den. Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet, som drives og kastes av vinden” (Jakobs brev 1:5–6). Det er løftet. Finnes det noe større løfte noe sted i verden enn dette løftet?23

Be ofte, mine venner, og lytt. Dere vil kanskje aldri høre en stemme. Sannsynligvis vil dere ikke det. Men på en måte som dere ikke kan forklare, vil dere bli tilskyndet og velsignet. For Herren har lovet: “Jeg vil fortelle deg i ditt… hjerte ved Den Hellige Ånd som skal komme over deg …” (L&p 8:2.)

Be ofte, og dere vil vite at Gud hører og svarer. Ikke alltid slik vi skulle ønske at han ville svare, men med årene vil det komme en erkjennelse like sikker som soloppgangen av at han har hørt og svart.24

Bevar den ydmykhet som vil få dere til å gå ned på kne i bønn, i anerkjennelse av hans makt og godhet. Han vil ikke svikte dere. Han vil høre deres bønner. Han vil besvare deres bønner. I nattens stillhet vil dere høre hans Ånds hvisken lede dere i stunder med vanskeligheter og nød. Slike stunder vil komme til dere slik de gjør til alle. Bevar troen på Gud, og han vil aldri svikte dere. Han vil aldri vende ryggen til dere.25

La alltid deres Fader i himmelen være deres venn som dere kan komme til i bønn.26

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Hvordan har bønn hjulpet deg å komme nærmere din himmelske Fader? Gjennomgå president Hinckleys råd om hva som skulle være med i en bønn (se del 1). Når har bønn hjulpet deg å finne “visdom utover [din] egen”? Når har bønn gitt deg “lindring og trøst”? Hvorfor bør noen bønner være “takknemlighetens samtaler”?

  • Tenk gjennom hver av de velsignelser president Hinckley sa kan komme ved hjelp av familiebønn (se del 2). Hvordan har din familie blitt velsignet ved å be sammen? Hva er noen hindringer for konsekvent familiebønn? Hvordan kan familiemedlemmer samarbeide for å overvinne disse hindringene?

  • Hvordan kan våre bønner bli mer meningsfylte hvis vi anvender president Hinckleys læresetninger i del 3? Hva har du lært om hvordan vår himmelske Fader besvarer bønner? Hvorfor kan bønn bringe oss “inn i partnerskap med Gud”?

Aktuelle skriftsteder

Matteus 6:5–15; Lukas 18:9–18; 2 Nephi 32:8–9; Alma 34:17–28; 37:36–37; 3 Nephi 18:15–25; L&p 19:28

Studiehjelpemidler

“Skaff deg oversikt, enten ved å lese boken, kapitlet eller skriftstedet raskt eller ved å lese om igjen kapitteloverskrifter. Søk å forstå innhold og bakgrunn” (Forkynn mitt evangelium [2004], 23). Vurder å lese et kapittel eller sitat mer enn én gang, slik at du kan forstå det enda dypere. Hvis du gjør det, kan du finne dyp innsikt.

Noter

  1. “Stå sanne og trofaste,” Lys over Norge, juli 1996, 97.

  2. Robert D. Hales, i Sheri L. Dew, Go Forward with Faith: The Biography of Gordon B. Hinckley (1996), 444.

  3. Richard G. Hinckley, i Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, 171.

  4. Marjorie Pay Hinckley, i Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, 171.

  5. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), 469.

  6. Teachings of Gordon B. Hinckley, 470.

  7. “Dedication of Gordon B. Hinckley Building” (Brigham Young University–Idaho, 22. okt. 2002), byui.edu/Presentations/transcripts/devotionals/2002_10_22_hinckley.htm; lest 21. sep. 2015.

  8. “Pillars of Truth,” Ensign, jan. 1994, 2.

  9. “Stå sanne og trofaste,” 97.

  10. “Et ydmykt og angerfullt hjerte,” Liahona, jan. 2001, 103.

  11. “Troens og vitnesbyrdets vevnad,” Lys over Norge, jan. 1996, 89.

  12. “Bønn,” Ensign eller Liahona, mai 2003, 99–100.

  13. Teachings of Gordon B. Hinckley, 468.

  14. “The Blessings of Family Prayer,” Ensign, feb. 1991, 2, 4–5.

  15. I Conference Report, april 1963, 128.

  16. “The Blessings of Family Prayer,” 5.

  17. “Four Simple Things to Help Our Families and Our Nations,” Ensign, sep. 1996, 8.

  18. Teachings of Gordon B. Hinckley, 217.

  19. “The Blessings of Family Prayer,” 5.

  20. “Hold deg på den rette vei,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 114.

  21. Teachings of Gordon B. Hinckley, 469.

  22. Teachings of Gordon B. Hinckley, 469.

  23. “Fear Not; Only Believe,” New Era, jan. 2000, 6; fet skrift og kursiv fjernet.

  24. “Watch the Switches in Your Life,” Ensign, jan. 1973, 93.

  25. Discourses of President Gordon B. Hinckley, bind 2: 2000-2004 (2005), 346.

  26. “Daughters of God,” Ensign, nov. 1991, 100.