Seminar og Institutt
Leksjon 17: Befalingen om å bli mange og oppfylle jorden


Leksjon 17

Befalingen om å bli mange og oppfylle jorden

Innledning

Befalingen om å bli mange og oppfylle jorden er en viktig del av vår himmelske Faders evige plan som fortsatt gjelder. Denne leksjonen vil hjelpe elevene å forstå at de kan bli veiledet i sine beslutninger om å bringe barn til verden når de studerer levende profeters ord og søker vår himmelske Faders veiledning i bønn.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

1 Mosebok 1:27–28; 9:1; 35:11

Befalingen om å få barn står fortsatt ved makt

Skriv følgende linjer fra “Familien – en erklæring til verden” på tavlen før leksjonen:

“Den første befaling Gud ga til Adam og Eva, gjaldt deres mulighet som mann og hustru til å bli foreldre. Vi erklærer at Guds befaling til sine barn om å bli mange og fylle jorden fortsatt står ved makt.”

Innled leksjonen med å spørre:

  • Hva tenker dere når dere overveier disse to setningene?

Be elevene granske 1 Mosebok 1:27–28, 1 Mosebok 9:1 og 1 Mosebok 35:11, og se etter navn på personer som Gud befalte å mangfoldiggjøre seg og fylle jorden. Du kan oppfordre elevene til å koble sammen disse henvisningene i Skriftene for å lage en skriftstedkjede. Sørg for at elevene forstår at denne befalingen er gitt i alle evangelieutdelinger.

Vis følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Det er det største privilegium for en mann og hustru som er i stand til å få barn, å sørge for jordiske legemer til disse Guds åndebarn. Vi tror på familier, og vi tror på barn.

Når et barn blir født til en mann og en hustru, oppfyller de en del av vår himmelske Faders plan for å bringe barn til jorden” (“Barn,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 28).

Legg vekt på den siste setningen i denne uttalelsen ved å presentere følgende prinsipp: Når en mann og en hustru bringer et barn til verden, oppfyller de en del av vår himmelske Faders plan for lykke. Henvis til setningene på tavlen og spør:

  • Hvorfor tror dere Herren, gjennom sine profeter i nyere tid, har gjentatt befalingen om å “bli mange og oppfylle jorden” i vår tid? (Du kan for eksempel fortelle elevene at siden 1960 har fødselstallene blant gifte mødre i USA gått ned med 45 prosent.)

  • Hva er mulige årsaker til den trend at ektepar får færre barn? (Svarene kan omfatte slike ting som dårlig økonomi, at de tar utdannelse og at de venter til de har startet en karriere.)

  • Hvordan kan en forståelse av Guds plan for sine barn hjelpe en mann og en hustru som skal avgjøre når de skal få barn og hvor mange de skal få?

Forklar at en mann og en hustru vil motta velsignelser fra Gud som gjør dem i stand til å holde budet om å få barn, selv under vanskelige omstendigheter. Del følgende erfaring fra livet til eldste James O. Mason i De sytti, som fortalt av eldste Neil L. Andersen:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Eldste Mason hadde en… opplevelse bare noen uker etter at han giftet seg, og denne hjalp ham å prioritere sitt familieansvar. Han sa:

‘Marie og jeg hadde resonnert oss frem til at hvis jeg skulle fullføre legestudiene, ville hun måtte fortsette å jobbe. Selv om dette ikke var det vi ønsket å gjøre, ville barn måtte komme senere. Mens jeg bladde i et av Kirkens tidsskrifter hjemme hos mine foreldre, så jeg en artikkel av eldste Spencer W. Kimball, den gang i De tolvs quorum, som handlet om ansvaret forbundet med ekteskap. Ifølge eldste Kimball var ett hellig ansvar å bli mange og oppfylle jorden. Mine foreldres hjem lå i nærheten av Kirkens administrasjonsbygning. Jeg gikk straks til kontoret, og 30 minutter etter at jeg leste artikkelen, satt jeg foran skrivebordet til eldste Spencer W. Kimball.’ (Dette ville ikke vært fullt så enkelt i dag.)

‘Jeg forklarte at jeg ville bli lege. Det var ingen annen mulighet enn å utsette å få barn. Eldste Kimball lyttet tålmodig og svarte så med dempet stemme: “Bror Mason, tror du Herren vil at du skal bryte et av hans viktige bud for at du skal bli lege? Med Herrens hjelp kan du få barn og likevel bli lege. Hvor er din tro?”’

Eldste Mason fortsatte: ‘Vårt første barn ble født mindre enn et år senere. Marie og jeg arbeidet hardt, og Herren åpnet himmelens sluser.’ Bror og søster Mason ble velsignet med enda to barn før han fullførte legestudiene fire år senere” (“Barn,” 29).

  • Hva gjør inntrykk på deg ved denne opplevelsen?

Understrek at det å være gift er en viktig del av å holde budet om å få barn. Les følgende utsagn fra familieerklæringen:

“Barn har rett til å bli født innenfor ekteskapets bånd og til å bli oppdratt av en far og en mor som hedrer ekteskapsløftene med fullstendig troskap.”

  • Hvilke fordeler har barn når de blir født “innenfor ekteskapets bånd”?

  • Hvilke tanker og følelser har du med hensyn til å hjelpe vår himmelske Fader oppfylle sin plan ved å bringe barn til verden?

1 Nephi 15:11; Lære og pakter 29:6

Søk Herrens veiledning

Vis følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Tiden for å få barn og hvor mange barn man skal få, er personlige avgjørelser som tas av en mann og hustru i samråd med Herren. Dette er hellige avgjørelser – avgjørelser som skulle tas etter oppriktig bønn og iverksettes med stor tro” (“Barn,” 28; uthevelse tilføyd).

  • Hva betyr det at disse beslutningene bør “iverksettes med stor tro”?

Be elevene studere 1 Nephi 15:11 og Lære og pakter 29:6 for å lære noen prinsipper som en mann og en hustru kan bruke når de søker svar på når de skal få barn, og hvor mange barn de skal få.

  • Hvilke prinsipper fant du i disse avsnittene som kan hjelpe en mann og en hustru å avgjøre når de skal få barn og hvor mange barn de skal få? (Understrek følgende prinsipp: Når en mann og en hustru utøver tro og søker Herren i bønn, vil han veilede dem i deres beslutninger med hensyn til å få barn.)

  • Hvorfor tror du det er viktig for en mann og en hustru å søke råd hos Herren i disse sakene?

Vis følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Hvor mange barn bør et ektepar få? Så mange de kan ta seg av! Å ta seg av barn betyr naturligvis mer enn bare å sette dem til verden. Barn må elskes, vises omsorg, undervises, mates, få klær og husly og gis en god start til selv å bli skikket som gode foreldre” (“Den store plan for lykke,” Lys over Norge, jan. 1994, 70).

  • Hvordan kan eldste Oaks undervisning hjelpe et par å avgjøre hvor mange barn de skal få?

I løpet av denne leksjonen bør du være oppmerksom på elever som kanskje ikke har muligheten til å bli foreldre i dette livet. Følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen kan være nyttig:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Å føde barn kan… være et hjerteskjærende emne for rettferdige ektepar som gifter seg og finner ut at de ikke er i stand til å få de barna de hadde sett frem til, eller for en mann og en hustru som ønsker å ha en stor familie, men som blir velsignet med en mindre familie.

Vi kan ikke alltid forklare jordelivets vanskeligheter. Iblant kan livet virke svært urettferdig – særlig når vårt største ønske er å gjøre nøyaktig som Herren har befalt. Som Herrens tjener forsikrer jeg dere om at dette løftet er sikkert: ‘Trofaste medlemmer hvis omstendigheter ikke lar dem motta velsignelsene av evig ekteskap og å få barn i dette liv, vil motta alle lovede velsignelser i evigheten, så sant de holder de pakter de har inngått med Gud’ [Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), 1.3.3]” (“Barn,” 30).

Salmene 127:3; Lære og pakter 59:6

Livets hellighet

Be en elev lese Salmene 127:3 høyt.

  • Hva betyr det at “barn er en gave fra Herren”? (Barn er en gave fra Gud.)

Les følgende fra familieerklæringen: “Vi stadfester livets hellighet og dets betydning i Guds evige plan.” Bær vitnesbyrd om dette prinsippet: Når vi forstår at barn er en gave fra Gud, forstår vi bedre hvor hellig livet deres er. I mange deler av verden regnes abort som akseptabelt, og mange millioner aborter utføres hvert år. For å hjelpe elevene å forstå Kirkens retningslinjer om abort, kan du presentere følgende uttalelse og be elevene lytte etter omstendigheter når abort kan rettferdiggjøres:

“Menneskelivet er en hellig gave fra Gud. Selvvalgt abort av personlige eller sosiale bekvemmelighetshensyn er i strid med Guds vilje og Guds bud… Profeter i de siste dager har fordømt abort med henvisning til Herrens erklæring: ‘Du skal ikke… slå i hjel eller gjøre noe lignende’ (L&p 59:6). Deres råd om saken er klar: Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige må ikke underkaste seg, utføre, oppmuntre til, betale for eller legge til rette for en abort. Medlemmer av Kirken som oppmuntrer til abort på noen måte, kan bli gjenstand for disiplinering i Kirken.

Kirkens ledere har sagt at visse unntaksforhold kan rettferdiggjøre abort, som i tilfeller hvor graviditet skyldes incest eller voldtekt, når morens liv eller helse står på spill ifølge medisinsk ekspertise, eller når kompetente leger har fastslått at fosteret har alvorlige defekter som gjør at barnet ikke vil overleve fødselen. Men selv disse omstendighetene rettferdiggjør ikke automatisk abort. De som befinner seg i slike omstendigheter, skulle bare vurdere abort etter å ha rådført seg med Kirkens lokale ledere og etter å ha fått en bekreftelse gjennom oppriktig bønn” (Gospel Topics, “Abortion,” lds.org/topics).

  • I hvilke unntakstilfeller kan abort rettferdiggjøres?

  • Hvilke råd skulle søkes av dem som vurderer abort, selv om disse omstendighetene er tilstede?

Presenter følgende uttalelse for å hjelpe elevene å forstå at adopsjon er et uselvisk alternativ til å ta abort:

“Vi… vil uttrykke vår støtte til ugifte foreldre som velger å adoptere bort sitt barn til stabile hjem med en mor og en far. Vi vil også uttrykke vår støtte til de gifte mødrene og fedrene som adopterer disse barna…

Det er avgjørende for et barns ve og vel å ha et sikkert, omsorgsfylt og stabilt forhold til både en far og en mor. Ved å velge adopsjon gir ugifte foreldre sitt barn denne ytterst viktige velsignelsen. Adopsjon er en uselvisk, kjærlig beslutning som velsigner både barnet, de biologiske foreldrene og adoptivforeldrene i dette liv og i evigheten” (Uttalelse fra Det første presidentskap, 4. okt. 2006, sitert i Ensign, okt. 2008, 37).

Når du runder av leksjonen, kan du bære vitnesbyrd om hvilken glede barn har gitt deg. Oppfordre elevene til verdig å forberede seg til den hellige anledning det er å bringe barn til denne verden.

Elevenes leseoppdrag