Seminar og Institutt
Leksjon 24: Enslige voksne medlemmer av Kirken


Leksjon 24

Enslige voksne medlemmer av Kirken

Innledning

Jesu Kristi evangelium legger vekt på de evige velsignelser som oppnås ved hjelp av ekteskap og familieforhold. Likevel er det mange medlemmer av Kirken som befinner seg i en situasjon der de ikke har anledning til ekteskap og familie. Denne leksjonen understreker at medlemmer av Kirken som er enslige, yter betydelige bidrag til Herrens rike. Selv om velsignelsene ved ekteskap og familie noen ganger utsettes, kommer de aldri til å nektes dem som i rettferdighet holder sine pakter med Gud.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

1 Korinterbrev 12:12-20, 25-27

Enslige medlemmer i en familieorientert kirke

Be elevene snakke om noen av de utfordringer som enslige medlemmer av Kirken kan oppleve når de deltar i en menighet eller gren hvor mange medlemmer er gift og har barn. (Enslige medlemmer av Kirken kan føle seg motløse, isolert og utelatt fra møter og klasser der det undervises om temaer innen ekteskap og familieforhold.)

  • Hvordan tror du andre medlemmer av Kirken kan hjelpe enslige voksne å føle seg inkludert og verdsatt på Kirkens møter og aktiviteter?

Vis følgende uttalelse av president Howard W. Hunter (1907-95), og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Howard W. Hunter

“Kirken er for alle medlemmer… Alle, enten vi er enslig eller gift, har en egen identitet og særegne behov, blant disse ønsket om å bli sett på som et verdig individuelt Guds barn …

Dette er Jesu Kristi kirke, ikke de giftes eller de ensliges eller noen annen gruppes eller enkeltpersons kirke” (“Kirken er for alle mennesker,” Lys over Norge, aug. 1990, 44).

Forklar at apostelen Paulus sammenlignet Kirken med en menneskekropp, og individuelle medlemmer av Kirken med kroppsdeler. Be noen elever etter tur lese 1 Korinterbrev 12:12-20 høyt, mens resten av klassen ser etter hvordan Paulus sammenlignet kroppsdeler med medlemmer av Kirken.

  • Hvilke utfordringer ville vi oppleve dersom en eller flere kroppsdeler var borte?

  • Hvilket prinsipp lærer Paulus’ analogi oss om Kirken og dens medlemmer? (Elevene kan nevne flere viktige prinsipper. Sørg for at følgende prinsipp blir vektlagt: Ethvert medlem av Kirken er verdifullt, og kan gjøre et viktig bidrag til Kirken.)

  • Hvilke bidrag har du sett enslige medlemmer av menigheten eller grenen gjøre til Kirken?

Be en elev lese 1 Korinterbrev 12:25-27. Be klassen se etter hva Kirkens medlemmer kan gjøre for å stå samlet.

  • Hva kan alle medlemmer av Kirken, gifte eller enslige, gjøre for å hjelpe hverandre å føle at de står sammen med andre medlemmer av menigheten eller grenen?

Vis og les følgende uttalelse av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

“Vi tilhører et fellesskap av hellige. Alle trenger hverandre, og alle arbeider mot samme mål. Enhver av oss kan isolere seg fra [vår menighets- eller grens-]’.familie på grunnlag av våre forskjeller. Men vi må ikke stenge oss ute eller isolere oss fra muligheter på grunn av forskjellene vi ser mellom oss. La oss heller dele våre gaver og talenter med andre for å gi dem lys og håp, og derved oppløfte vår egen ånd” (“Belonging to a Ward Family,” Ensign, mars 1996, 16).

  • Hvordan har din innsats for å ta imot kall og delta i menigheten eller grenen hjulpet deg å føle sterkere samhold med andre medlemmer?

Hebreerne 11:1, 6, 8–13, 16

Å vente på lovede velsignelser

Vis følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“De som er enslige, skulle ønske et tempelekteskap og yte prioritert innsats for å oppnå det. Ungdom og unge enslige skulle motstå den politisk korrekte, men for evig falske oppfatning som nedvurderer betydningen av å gifte seg og få barn” (“Ønsker,” Ensign eller Liahona, mai 2011, 45).

  • Hvorfor tror du noen enslige medlemmer kan bli motløse når de tenker på læren om at “ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud, og at familien står sentralt i Skaperens plan for hans barns evige fremtid”? (“Familien – en erklæring til verden,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129).

Forklar at selv om ekteskap og familie er idealet, er mange enslige voksne medlemmer av Kirken usikre på om de noensinne vil gifte seg. De som er skilt eller etterlatt, kan lure på om de kommer til å gifte seg igjen.

Les høyt følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum, og be elevene se etter hva Frelseren har gjort for å gjøre evige velsignelser mulig for dem som ikke er velsignet med ekteskap og familie:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Å erklære grunnleggende sannheter med hensyn til ekteskap og familie, betyr ikke at vi overser eller bagatelliserer de ofre og den fremgang de gjør som ikke har dette idealet som en realitet i sitt liv i dag. Noen av dere mottar ikke ekteskapets velsignelse av grunner som manglende alternativer, tiltrekning til samme kjønn, fysiske eller psykiske funksjonshemminger eller ganske enkelt en frykt for å mislykkes, som i det minste for øyeblikket, overskygger ens tro. Eller kanskje dere har giftet dere, men ekteskapet tok slutt, og dere står alene igjen for å håndtere det som to sammen så vidt kan klare. Noen av dere som er gift, kan ikke få barn til tross for overveldende ønsker og inderlig bønn

… Med frimodighet vitner vi om at Jesu Kristi forsoning har tatt høyde for, og til slutt vil oppveie alle savn og tap for dem som vender seg til ham. Ingen er forutbestemt til å motta mindre enn alt som Faderen har til sine barn” (“Hvorfor ekteskap, hvorfor familie,” Ensign eller Liahona, mai 2015, 52).

  • Hvilken læresetning underviser eldste Christofferson om hvem som vil motta Guds største velsignelser? (Skriv følgende læresetning på tavlen: Jesu Kristi forsoning gjør det mulig for hver enkelt av oss å til slutt motta alle vår himmelske Faders lovede velsignelser.)

  • Hva må man gjøre for å få det håp som er beskrevet i denne læresetningen?

Vis følgende forsikring gitt av president Spencer W. Kimball (1895-1985), og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Spencer W. Kimball

“Vi lover deg at hva evigheten angår, vil ingen sjel bli fratatt rike og høye og evige velsignelser for noe som vedkommende ikke kunne noe for, at Herren aldri unnlater å holde sine løfter, og at enhver rettferdig person til slutt vil motta alt som vedkommende er berettiget til, og som han eller hun ikke selvforskyldt har forspilt” (“The Importance of Celestial Marriage,” Ensign, okt. 1979, 5).

Bær vitnesbyrd om at Guds velsignelser noen ganger utsettes, selv om de aldri i evigheten nektes dem som prøver å leve rettferdig.

Be elevene tenke på Abraham og Sara, som fikk løfter fra Gud om sin familie, som ble forsinket eller ikke ble oppfylt mens de levde på jorden (se 1 Mosebok 13:14–17; 15:4–7; 17:1–8, 15–16). Minn elevene på at vår tro, i likhet med Abrahams og Saras, noen ganger vil bli satt på prøve av løfter som blir forsinket eller ikke blir oppfylt i jordelivet.

Be en elev lese Hebreerne 11:1, 6 høyt, mens klassen ser etter en definisjon av tro.

  • Hva lærer disse versene oss om betydningen av tro? (Minn elevene på å se på vers 1, fotnote b, som sier at visshet også kan bety trygghet, basis eller grunnlag. Husk å hjelpe elevene å utvikle ferdigheter i personlig skriftstudium ved å henvise til studiehjelpemidler i løpet av leksjonen.)

  • Hva menes med uttrykket “overbevisning om ting en ikke ser”? (Tro er en visshet eller et vitnesbyrd om usette realiteter. Denne vissheten om ting vi håper på og ting vi ikke ser, oppnås bare når vi handler i henhold til og adlyder evangeliets prinsipper – spesielt når det er vanskelig å gjøre dette. Tro er lydig handling som fører til den åndelige gaven vitnesbyrd. Det er å tro og stole på Herren i tilstrekkelig grad til å adlyde ham uten først å se sluttresultatet.)

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Hebreerne 11:8-13, 16, mens resten av klassen ser etter hvordan Abraham og Sara viste tro under vanskelige omstendigheter. Foreslå for klassen at de kan understreke ord og uttrykk som viser hvordan Abraham og Sara utøvde tro.

  • I vers 13 står det at selv om Abraham, Sara og mange andre døde uten å ha “oppnådd det som var lovt” så de løftene “langt borte”, og hadde tro på Guds evne til å oppfylle disse løftene. Hvordan kan disse gamle helliges eksempel hjelpe vår tids hellige hvis tro blir utfordret fordi de ikke får lovede velsignelser i jordelivet? (Vi må lære å utøve tro og adlyde Herrens bud, også når de velsignelser vi håper på, ikke synes å komme når vi ønsker dem.)

  • Hva tror du det betyr at disse gamle hellige levde som “fremmede og utlendinger på jorden”? (De visste at jordelivet var midlertidig, og at denne verden ikke var deres permanente hjem.)

Vis følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Noen velsignelser kommer snart, noen kommer sent, noen kommer ikke før i himmelen – men de kommer.” Dette bevitner jeg personlig” (“En yppersteprest for de goder som skulle komme,” Liahona, jan. 2000, 45).

  • Hvordan kan kunnskap om at ingen velsignelse vil bli nektet de trofaste, hjelpe medlemmer av Kirken som føler sorg eller fortvilelse fordi de ikke er gift eller ikke har barn?

  • Kan du huske en gang da du følte deg motløs, men valgte å handle i tro og gå videre med livet likevel?

Hvis tiden tillater det, kan du dele følgende råd fra eldste Dallin H. Oaks:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Hvis dere bare teller timer og venter på en mulig ekteskapspartner, vent ikke lenger. Dere får kanskje aldri muligheten til et passende ekteskap i dette livet, så slutt å vente og begynn å gjøre noe. Forbered dere for livet – selv om det er som enslig – gjennom utdannelse, erfaring og planlegging. Ikke vent på at lykken skal bli kastet på dere. Søk den gjennom å yte tjeneste og lære. Skap et liv for dere selv. Og stol på Herren” (“Dating versus Hanging Out,” Ensign, juni 2006, 14).

Be elevene overveie hva de kan gjøre for å øke sin tro på Jesus Kristus, og stole på hans evne til å oppfylle lovede velsignelser.

Elevenes leseoppdrag