Institutet
Lektion 10 – Lärarmaterial: Det nya och eviga äktenskapsförbundet


”Lektion 10 – Lärarmaterial: Det nya och eviga äktenskapsförbundet”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 10 – Lärarmaterial”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Lektion 10 – Lärarmaterial

Det nya och eviga äktenskapsförbundet

Att ingå och hedra ”det nya och eviga äktenskapsförbundet” (L&F 131:2) är nödvändigt för upphöjelse. Under den här lektionen får eleverna möjlighet att förklara äktenskapsförbundets eviga betydelse och varför de strävar efter ett evigt äktenskap. De kommer också att fundera över vad de kan göra för att förbereda sig för att ingå eller hedra sina äktenskapsförbund.

Lektionsförslag

Evigt äktenskap är ett partnerskap med Gud.

Du kan börja lektionen med att be några elever att berätta vad de lärde sig under sina samtal med någon som blivit beseglad i templet (se inbjudan i del 1 i förberedelsematerialet). (Obs: Det kan vara bra att kontakta en eller två elever några dagar före lektionen för att fråga om de är villiga att komma förberedda att berätta vad de lärt sig av sina samtal.)

Du kan fråga eleverna om de har några frågor om äktenskapsförbundet eller den beseglande vigselförrättningen. (Anpassa gärna lektionens innehåll utifrån de frågor som eleverna ställer. Se till att svaren på elevernas frågor visar respekt för templets helighet.)

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Besvara elevernas frågor på ett genomtänkt sätt. Var tacksam när eleverna är villiga att ställa frågor. Ta dig tid att verkligen lyssna på och förstå deras frågor och ställ följdfrågor vid behov. Ibland kan det vara lämpligt att svara direkt på frågor, medan det vid andra tillfällen kan vara bättre att hjälpa eleverna att själva hitta svaren på sina frågor. Du kan också be andra klassmedlemmar att svara på frågor.

Läs tillsammans följande citat av äldste Parley P. Pratt i de tolv apostlarnas kvorum, vilket beskriver hans känslor när han första gången fick veta att äktenskapet kan vara för evigt.

Bild
Parley P. Pratt

Det var av [profeten Joseph Smith] jag lärde mig att min egen kära hustru kan tillförsäkras mig för tid och all evighet. … Det var av honom jag lärde mig att vi kan förädla dessa känslor och utvecklas i desamma i all evighet, samtidigt som följden av vår eviga förening blir en avkomma lika talrik som stjärnorna på himlen eller sanden på havets strand. … Jag hade älskat förut, men jag visste inte varför. Men nu älskade jag med en renhet, en intensitet av upphöjd känsla. (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr [1938], s. 297–298)

  • Hur kan vetskapen om att äktenskapet kan vara evigt påverka våra val och känslor när det gäller äktenskap i detta liv?

Gå igenom Läran och förbunden 131:1–4 tillsammans och leta efter ytterligare sanningar som Joseph Smith lärde ut om det eviga äktenskapet. Du kan sedan fråga eleverna vad de tycker är mest utmärkande i dessa verser. De kan identifiera sanningar som de här: Evigt äktenskap krävs för att man ska uppnå den högsta graden i det celestiala riket. De som ingår det nya och eviga äktenskapsförbundet kan få evig avkomma.

  • Hur är det nya och eviga äktenskapsförbundet kopplat till Abraham och Sara enligt vad du lärde dig i del 1 i förberedelsematerialet? (Hjälp gärna eleverna att inse att Herren gav detta krönande löfte till Abraham och Sara, vilket innefattade löftet att de skulle få evig avkomma [oräkneliga efterkommande].)

  • Hur kan äktenskapsförbundet göra det möjligt för oss att bli som våra himmelska föräldrar?

Visa den medföljande bilden som föreställer äktenskapets förbundsrelation. Be eleverna förklara vad äldste David A. Bednar lärde ut om denna uppställning (se del 1 i förberedelsematerialet).

Bild
äktenskapsförbundet illustrerat som en triangel

Visa följande citat av president Russell M. Nelson: ”En tempelvigsel är inte endast mellan en man och en hustru utan inbegriper även Gud [se Matt. 19:6]” (”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 93).

  • Hur kan en makes och en makas val påverkas av att de förstår den här sanningen?

Om en eller flera personer i din klass har beseglats i templet kan du fråga dem om de är villiga att berätta för klassen hur de känner för att vara beseglade i templet och vad det förbundet betyder för dem. (Det kan vara bra att be dessa elever göra det före lektionen så att de har tid att förbereda sina svar.)

Visa och läs tillsammans följande citat av president Thomas S. Monson:

Bild
President Thomas S. Monson

Jag vill uppmana dig att behålla ett evigt perspektiv. Se till att ditt framtida äktenskap är ett tempeläktenskap. Det finns ingen plats så ljuv, ingen tid så helig som just denna särskilda dag när du gifter dig. Då, på denna plats, får du en glimt av celestial lycka. Var på din vakt, tillåt inte frestelsen att beröva dig denna välsignelse. (”Whom Shall I Marry?”, New Era, okt. 2004, s. 6)

  • Varför kan läran om det eviga äktenskapet väcka djupa känslor av lycka och kärlek?

Fråga gärna eleverna om några av dem vill berätta varför och hur de strävar efter ett evigt äktenskap.

Äktenskapet kan vara evigt för dem som är trogna sina förbund.

Dela upp klassen i mindre grupper. Ge varje grupp ett exemplar av följande utdelningsblad. Be grupperna att läsa scenariot och samtala om frågorna tillsammans.

Evigt äktenskap

Den eviga familjen – Lärarmaterial – Lektion 10

Du är vän med ett par i din församling som inte brukar komma till kyrkans möten. Under ett samtal med dem säger maken: ”Oroa dig inte för att vi inte går till kyrkan just nu. Vi har blivit beseglade i templet, så allt är okej med oss. Vi kommer att vara tillsammans för alltid.”

  • Med tanke på vad du lärt dig i del 2 i förberedelsematerialet, vad är det som detta par inte förstår om vad som krävs för att deras äktenskap ska vara evigt? (Det kan vara bra att gå igenom del 2 kortfattat.)

  • Vilka egenskaper eller val gör det möjligt för en person att ”förbli i förbundet”? (Se L&F 132:19.)

  • Hur kan vi bli mer som Frälsaren i att hålla de heliga förbund och löften som vi har ingått med Gud?

Evigt äktenskap

Bild
lärarens utdelningsblad

Efter en stund ber du några elever att berätta vad de har lärt sig under sina gruppsamtal. Medan eleverna berättar kan du skriva upp några av de sanningar som de nämner på tavlan. De här sanningarna kan innehålla följande eller liknande tankar: Våra äktenskap kan endast vara eviga om de utförs med Guds myndighet och om vi förblir i äktenskapsförbundet. Den Helige Anden (Löftets Helige Ande) kommer att vittna för Fadern om vår trohet mot våra äktenskapsförbund. Frälsaren är det fullkomliga exemplet på att hålla löften och förbund.

Vittna om att det finns hopp för alla om ett evigt äktenskap. Frälsaren gjorde det möjligt för oss alla att omvända oss, få förlåtelse och ingå och hålla heliga förbund med honom. Påminn eleverna om att även de som inte har möjlighet att gifta sig i detta liv kan bli beseglade till en make eller maka för evigt om de är trofasta.

Du kan visa följande frågor och be eleverna att välja en och skriva ner sina intryck om den:

  • Hur fast besluten är jag att gifta mig i templet? Vilka val kan jag göra nu för att handla i enlighet med det beslutet?

  • Hur kan jag bättre följa Frälsarens exempel när det gäller att hålla mina förbund? Hur kan jag få tillgång till hans kraft för att hjälpa mig att ingå och hålla mina förbund?

Avsluta med ditt vittnesbörd om de sanningar som tagits upp under den här lektionen och uppmuntra eleverna att tillämpa det de känt eller lärt sig.

Till nästa gång

Uppmuntra eleverna att studera förberedelsematerialet för nästa lektion. Du kan ge eleverna följande frågor att fundera över när de gör det:

  • Hur hjälper Herren mig i min strävan att hitta en evig livskamrat (eller, för dem som är gifta, att bygga en evig relation)?

  • Vilka kristuslika egenskaper betyder mest för mig i en äkta hälft och hos mig själv?