Institutet
Lektion 23 – Lärarmaterial: När välsignelserna av evigt äktenskap eller barn dröjer


”Lektion 23 – Lärarmaterial: När välsignelserna av evigt äktenskap eller barn dröjer”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 23 – Lärarmaterial”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Lektion 23 – Lärarmaterial

När välsignelserna av evigt äktenskap eller barn dröjer

Många medlemmar i kyrkan har en rättfärdig önskan om evigt äktenskap eller barn som fördröjs eller smulas sönder. I den här lektionen får eleverna prata om hur de kan agera i tro på Jesus Kristus om de ställs inför sådana utmaningar. Eleverna får också fastställa vad de kan göra för att inkludera andra i sina församlingar eller grenar, oavsett deras familjesituation.

Lektionsförslag

Vi kan välja att utöva tro på Jesus Kristus när önskade välsignelser fördröjs.

Visa och läs tillsammans uttalandet av äldste Neil L. Andersen i del 1 av förberedelsematerialet. Du kan betona eller göra en lista på tavlan över omständigheter som han nämnde som inte alltid rimmar med de ideal som lärs ut i tillkännagivandet om familjen.

  • Varför tror du att kyrkans ledare fortsätter att undervisa om familjelivets ideal om majoriteten av kyrkans medlemmar för närvarande inte upplever de här idealen? (Du kan använda dig av citatet av syster Sharon Eubank i del 1 av förberedelsematerialet.)

Visa bilden av Abraham och Sara i del 2 av förberedelsematerialet och be eleverna sammanfatta de välsignelser som antingen fördröjdes eller inte uppfylldes i Abrahams och Saras liv.

Be eleverna gå igenom Hebreerbrevet 11:8, 11–13 enskilt och titta efter fraser som belyser Abrahams och Saras tro. Be några elever berätta vad de hittade.

  • Hur kan Abrahams och Saras exempel hjälpa nutida medlemmar i kyrkan vars tro sätts på prov när utlovade välsignelser fördröjs eller inte uppfylls i det här livet? (När eleverna har delat med sig av sina tankar skriver du följande princip på tavlan: När vi är trofasta mot Herren och litar på hans tidsplan, får vi hans utlovade välsignelser under jordelivet eller i evigheten.)

Påminn gärna eleverna om att mottagandet av utlovade välsignelser ofta inte handlar om rättfärdighet utan om Herrens tidsplan. Visa följande citat av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Vissa välsignelser kommer snart, andra kommer sent, vissa kommer inte förrän i himlen, men för dem som tar emot Jesu Kristi evangelium kommer de. Detta betygar jag personligen. (”Överstepräst för det goda som skall komma”, Liahona, jan. 2000, s. 45)

Ställ gärna några av följande frågor för att hjälpa eleverna få en djupare förståelse av principen på tavlan:

  • Hur kan medlemmar i kyrkan som lever i en av de omständigheter som äldste Andersen nämnde (i citatet i del 1 av förberedelsematerialet som nämndes tidigare i det här kapitlet) fortsätta att utöva tro på Jesus Kristus och hans lärdomar om familjen?

  • Vilka upplevelser eller lärdomar har format din tillförsikt om att Herren uppfyller sina löften även om de önskade välsignelserna dröjer? (Be eleverna titta på vad de skrev som svar i aktiviteten ”Skriv ner dina tankar” i del 2 av förberedelsematerialet.)

  • När har ni, eller någon ni känner, gått framåt med tro på Herren när en välsignelse som handlar om äktenskap eller barn dröjde? Vad lärde du dig om Herren av den här upplevelsen?

Som en del av diskussionen kan du återge följande berättelse om en ung ensamstående vuxen som president Dallin H. Oaks i första presidentskapet har delat med sig av:

Bild
President Dallin H. Oaks

Jag fick ett brev från en kvinna som studerar på Harvard University. Jag blev imponerad av dess innehåll.

Hon sa: ”Jag är bara 26 år gammal och jag har känt mig överväldigad av prövningen att vara ensamstående.”

Efter att ha berättat mer i sitt brev, avslutade hon: ”Jag var på väg hem från jobbet en eftermiddag för ett år sedan och utgöt mitt hjärta till Gud och sa att min djupaste önskan var att få vara hustru och mor. Jag avbröts plötsligt av en mäktig tanke och känsla som kom till mitt hjärta och sinne. Tanken var att jag hade fel. Mitt hjärtas djupaste önskan bör vara att vara en Jesu Kristi lärjunge och sedan kan den andra vara att vara hustru och mor. Min syn på livet har förändrats sedan dess. Jag hade bytt plats på dem. Jag vet att jag kommer att få alla utlovade välsignelser, men det kommer att ske enligt Herrens tidsplan och inte min.” Vilken mäktig tanke! (Facebook, 11 juli 2016, facebook.com/dallin.h.oaks)

Be eleverna skriva ner vad de kan göra för att fortsätta utöva tro på Jesus Kristus medan de väntar på att få de välsignelser vad gäller familjen som de längtar efter.

Du kan uppmuntra eleverna att söka Herrens vägledning och stöd i att få veta hur de kan uppnå glädje, tillfredsställelse och utveckling nu, oavsett sin familjesituation.

Varje medlem i kyrkan är en viktig del av Kristi kropp.

Be eleverna gå igenom 1 Korintierbrevet 12:12–27 och se vad aposteln Paulus jämförelse lär oss om kyrkan och dess medlemmar.

  • Vilka sanningar kan vi lära oss av den här jämförelsen? (Bland de sanningar som eleverna kan lyfta fram bör du se till att betona följande sanning: Varje medlem i kyrkan behövs och kan ge ett viktigt bidrag till kyrkan.)

För att visa att alla medlemmar i kyrkan har ett värde att bidra med kan du visa videon ”Sjungna och osjungna sånger” [Songs Sung and Unsung] (2:56), som finns i delen ”Mer?” i förberedelsematerialet.

För att hjälpa eleverna fundera över hur de kan inkludera andra och välja att själva känna sig delaktiga i kyrkliga sammanhang kan du framlägga följande scenario (eller anpassa scenariot så att det blir mer relevant för dina elever):

Victoria gick nyligen igenom en skilsmässa. Hon berättar för dig att hon inte längre känner att hon passar in i kyrkan. Hon sitter ensam på kyrkans möten och känner sig utanför under Hjälpföreningens diskussioner om äktenskap och familj. Hon ifrågasätter om hon har något att bidra med till sin församling i sin nuvarande situation.

Dela gärna upp eleverna i par och visa följande frågor. Be en elev i varje par att fundera över hur han eller hon skulle besvara Victorias frågor utifrån Victorias perspektiv. Be den andra eleven att begrunda den andra uppsättningen frågor utifrån det perspektiv som någon i Victorias församling kan ha. Efter några minuter låter du eleverna diskutera sina svar med varandra.

Victoria

Församlingsmedlem

Jag känner inte att jag hör hemma här. Vad kan jag göra för att känna mer tillhörighet?

Hur kan jag stötta Victoria i hennes nuvarande situation?

Vad har jag för unika perspektiv och bidrag som jag kan ge min församling?

Vad kan jag göra för att bättre förstå Victoria och hjälpa henne känna uppskattning och tillhörighet i vår församling?

Vad kan jag göra för att låta Frälsaren hjälpa mig förstå och känna mitt värde och min plats i hans kyrka?

Hur kan jag få församlingsmedlemmar som upplever omständigheter som att vara ensamstående vuxen, vara ensamstående förälder eller vara gift och inte få barn att känna sig mer inkluderade?

Efter en stund ber du några elever berätta för klassen vad de lärde sig av den här aktiviteten.

Ge eleverna tid att skriva ner och planera hur de ska handla enligt sina intryck för att stötta andra medlemmar i kyrkan, oavsett deras familjesituation. Du kan be eleverna tänka på specifika medlemmar i sin församling eller gren som de kan stötta.

Avsluta gärna lektionen med att vittna om vår himmelske Faders osvikliga kärlek och stöd till dem vars familjesituationer är svåra. Vittna också om att varje medlem i Herrens kyrka behövs och kan bidra på ett meningsfullt sätt.

Till nästa gång

Be eleverna tänka på personer de känner som upplever psykiska eller känslomässiga svårigheter. Uppmuntra eleverna att läsa förberedelsematerialet till nästa lektion med de här personerna i åtanke. Du kan också uppmuntra eleverna att ta sig tid att i enskildhet utvärdera sin egen psykiska hälsa.