Institutet
Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen: Känna hopp om att bygga en evig familj


”Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen: Känna hopp om att bygga en evig familj”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
en familj promenerar framför ett tempel

Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen

Känna hopp om att bygga en evig familj

Tänk på vad du har lärt dig och upplevt i dina studier av den eviga familjen under den här kursen. Hur har de här lärdomarna påverkat ditt vittnesbörd, dina önskningar och dina handlingar? När du studerar den här sista lektionen, fundera då över vad Herren kanske vill att du ska göra så att du kan leva med större hopp i din strävan att bygga och stärka din egen eviga familj.

Del 1

Varför kan jag ha hopp om att bygga en evig familj?

President Henry B. Eyring i första presidentskapet har lärt att vi kan ha hopp om att bygga en kärleksfull evig familj:

Bild
President Henry B. Eyring

Vi hoppas alla få uppleva glädjen att tillhöra en kärleksfull familj. För vissa av oss är det en känsla som vi inte har upplevt – en känsla som vi vet är möjlig men som ännu inte har förverkligats. Vi kanske har sett den i andras liv. För andra av oss har familjekärleken känts mer verklig och dyrbar när döden har skilt oss från ett barn, en mor, en far, en bror, en syster eller en kärleksfull och älskad mor- eller farförälder. …

Om vi välsignas med att finna det återställda evangeliet kan vi välja att ingå och hålla de förbund med Gud som gör oss värdiga evigt liv. När vi framhärdar i den trofastheten bekräftar den Helige Anden vårt hopp och vår tro på att vi befinner oss på vägen mot evigt liv, att vi får leva med vår familj för evigt i det celestiala riket. (”Hoppet om evig familjekärlek”, Liahona, aug. 2016, s. 4)

Vår tro på vår himmelske Faders plan och på hans Son Jesus Kristus kan ge oss hopp om att vi kan bygga en evig familj. Herren vill hjälpa oss, och genom hans kraft kan vi övervinna svårigheter. I Nya testamentet läser vi om hur Elisabet blev gravid långt efter sin barnafödande ålder, och Maria, som var jungfru, blev mor till Guds Son. Dessa båda kvinnor ställdes inför olika omständigheter, men de förstod båda att ”ingenting är omöjligt för Gud” (Lukas 1:37).

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Hitta ett exempel från skrifterna eller en egen familjeupplevelse som visar hur Herren hjälper dem som litar på honom och söker hans hjälp. Ta några minuter till att skriva ner dina svar på följande frågor i en anteckningsbok eller anteckningsapp:

  • Vilka sanningar om Herren kan personen (eller personerna) i den här berättelsen råda dig att komma ihåg?

  • Vad kan personen (eller personerna) råda dig att göra i dina ansträngningar att bygga en evig familj?

Del 2

Hur kan jag ha hopp om att bygga en evig familj om jag inte kommer från en familj som är stark i att följa Frälsaren?

En del unga vuxna har inte upplevt eller bevittnat rättfärdiga familjemönster i sina familjer. Några har sett sina föräldrars äktenskap sluta i skilsmässa. De som har upplevt dessa eller andra svåra omständigheter undrar kanske om de verkligen kan bygga en evig familj.

Bild
kvinna som tittar ut genom ett fönster

Äldste Yoon Hwan Choi i de sjuttios kvorum har undervisat om vilken skillnad våra val kan göra för vår eviga familj:

Bild
Äldste Yoon Hwan Choi

Vi befinner oss alla mitt i en evig släkt. Vår roll kan vara en vändpunkt där viktiga förändringar kan ske på positiva eller negativa sätt. …

Det finns generationer före och efter oss som är beroende av att vi följer Kristus så att vi kan bli en evig Guds familj. (”Titta inte omkring dig, titta uppåt!Liahona, maj 2017, s. 91, 92)

Profeten Abraham är ett mäktigt exempel på hur vi kan välja att vara en positiv ”vändpunkt” för vår egen familj. En del av Abrahams familj, däribland hans egen far, hade vänt sig bort från Herrens befallningar. De valde i stället att dyrka falska gudar. (Se Abraham 1:5–6.)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Abraham 1:2 och sök efter vad Abraham önskade och valde trots sina omständigheter.

När onda präster försökte offra Abraham till sina falska gudar räddade Herren Abraham på ett mirakulöst sätt. Senare ledde han Abraham och några av hans släktingar till ett annat land. När de var där lovade Herren Abraham viktiga välsignelser, bland annat välsignelsen av en evig familj. (Se Abraham 1:7–18; 2:3–4, 8–11.)

Liksom Abraham kan vi söka efter välsignelserna av en evig familj och få Herrens hjälp med att bygga en sådan, oavsett vilka omständigheter vår familj har haft tidigare.

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum vittnade:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Till barn vilkas familjesituation är bekymmersam vill vi säga att det inte gör er mindre värda. Utmaningar är ibland en fingervisning om att Herren litar på er. Han kan hjälpa er, direkt och genom andra, att ta itu med det som är svårt. Ni kan bli den generation, kanske den första i er släkt, där det gudomliga mönster som Gud har avsett för familjen verkligen tar form och berikar alla generationer efter er. (”Fäder”, Liahona, maj 2016, s. 96)

Bild
familj som ber tillsammans

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum berättade om sin egen upplevelse av att välja att bygga en evig familj. Läs uttalandet nedan eller lyssna på det med början vid tidskod 25:47 och med slut vid 28:15.

Bild
Äldste David A. Bednar

Med Herrens hjälp kan ni skapa en evig familj, även om ni inte kommer från ett sådant sista dagars heligt hem som ibland visas på omslaget till [kyrkans tidskrifter]. Kom alltid ihåg: Det börjar med er!

Faktumet att jag inte upplevde rättfärdiga mönster i familjen i mitt barndomshem skapade inom mig en stark önskan att flitigt arbeta med Susan för att se till att sådana mönster alltid var en del av det hem som vi skapade tillsammans. När vi rådgjorde med varandra och bad om hjälp i våra böner blev vi inspirerade och välsignade till att hjälpa våra barn lära sig principerna i Frälsarens återställda evangelium. Vi var absolut inte perfekta föräldrar, men vi fick de andliga gåvor vi behövde och gavs kraft utöver vår egen.

Ni och jag är inte fast i våra förflutna upplevelser. Vi är inte helt och hållet offer för våra nuvarande omständigheter eller fångna i våra levnadsförhållanden. Den Helige Anden lär oss allt som vi bör göra, även när det gäller rättfärdiga familjemönster som vi tidigare inte deltagit i. Det börjar med er! Och med Herrens hjälp kan ni klara det.

Några av er har fått era hjärtan krossade av familjemedlemmar eller respekterade ledare som inte har ärat sina äktenskapsförbund. Ni kanske undrar: ”Om mina föräldrar eller andra par som jag vet har beseglats i templet misslyckas med sina äktenskap, vad har jag då för hopp om att mitt äktenskap ska bestå för evigt?”

Till er som har upplevt smärtan av en skilsmässa i er familj eller känt våndan av ett brutet förtroende, så kom ihåg att det börjar med er! En länk i er generationskedja kan ha brutits, men de andra rättfärdiga länkarna och det som finns kvar av kedjan har ändå evig betydelse. Ni kan ge styrka åt er kedja och kanske till och med reparera de brutna länkarna. Det arbetet utförs en och en. (”En sammansvetsande länk” [världsomfattande andakt för unga vuxna, 10 sep. 2017], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk på dina framtida (eller nuvarande) barn. Vilka rättfärdiga familjemönster kan de vilja att du ska skapa eller fortsätta med? Finns det några mönster för orättfärdigt beteende som de vill att du ska sluta följa? Hur kan Herren hjälpa dig när du gör det?

Del 3

Vad har du lärt dig och upplevt i dina studier av den eviga familjen?

När du närmar dig slutet av den här kursen, fundera då över vad du har lärt dig om familjens betydelse i vår himmelske Faders frälsningsplan och i ditt eget liv.

Om vikten av familjer har president M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum sagt:

Bild
President M. Russell Ballard

Bröder och systrar, vår tids viktigaste sak är våra familjer. Om vi hänger oss åt denna sak förbättrar vi varje annan aspekt av vårt liv och blir, som person och som kyrka, ett exempel och en ledstjärna för alla jordens människor. (”Så att de som gått vilse må hitta hem”, Liahona, maj 2012, s. 98)

Bild
föräldrar med sitt barn
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Se tillbaka på titlarna på lektionerna i den här kursen. När du gör det, fundera då över följande frågor:

  • Hur har den här kursen påverkat din kunskap och ditt vittnesbörd om Herrens lärdomar om äktenskapet och familjen?

  • Vad har varit en av dina viktigaste hörnstenar i den här kursen?

  • Vad har du lärt dig om vår himmelske Fader och Jesus Kristus under den här kursen? Hur har din relation till dem stärkts?