Andra resurser
Släktforskning


Släktforskning

Den 3 april 1836 uppenbarade sig profeten Elia i templet i Kirtland för profeten Joseph Smith och Oliver Cowdery. Han förlänade dem prästadömets beseglande makt, så att familjer skulle kunna beseglas, generation till generation. Då han förlänade denna makt uppfyllde han profetian att Herren skulle sända honom ”för att vända fädernas hjärtan till barnen och barnen till fäderna”. (Se L&F 110:14–16; se även Malaki 4:5–6.)

Genom släktforskning kan du delta i den fortlöpande uppfyllelsen av denna profetia. Du kan lära dig mer om dina förfäder och få större kärlek till dem. Du kan bli inspirerad av deras berättelser om mod och tro. Du kan föra arvet från dem vidare till dina barn.

Det här är bestående förmåner som kommer av släktforskning, men de är inte huvudskälen till kyrkans stora arbete med att samla in genealogiska uppteckningar. Allt som kyrkan gör inom släktforskning beror på behovet av att skapa en ”sammanbindande kedja … som … förenar fäderna och barnen”. (L&F 128:18) Denna sammanbindande kedja bildas genom prästadömets kraft, genom heliga tempelförrättningar som vi tar emot å våra förfäders vägnar.

Återlösa de döda

Många av vår himmelske Faders barn har dött utan att ha fått möjlighet att ta emot evangeliets fullhet. I sin barmhärtighet och oändliga kärlek har Herren berett en väg för dem att få ett vittnesbörd om evangeliet och ta emot prästadömets frälsande förrättningar.

I andevärlden blir ”[evangeliet] predikat … för dem som dött i överträdelse utan kunskap om sanningen, eller i sina synder och förkastat profeterna. Dessa [blir] undervisade om tro på Gud, omvändelse från synd, ställföreträdande dop till syndernas förlåtelse, den Helige Andens gåva genom händers påläggning och om alla andra evangeliets principer som det [är] nödvändigt för dem att känna till för att kvalificera sig själva, så att de måtte bliva dömda såsom alla människor dömas i köttet, men likväl till anden få leva, såsom Gud lever.” (L&F 138:32–34)

Många i andevärlden tar till sig evangeliet. Men de kan inte själva ta emot prästadömets förrättningar, eftersom de inte har fysiska kroppar. I heliga tempel har vi förmånen att ta emot förrättningar å deras vägnar. Dessa förrättningar innefattar dop, konfirmation, ordination till melkisedekska prästadömet (för män), tempelbegåvning, besegling av äktenskap samt besegling av barn till föräldrar. Herren uppenbarade detta verk för profeten Joseph Smith och återställde därmed ett bruk som uppenbarats för de kristna kort efter Jesu Kristi uppståndelse. (Se 1 Korintierbrevet 15:29.)

När du tar emot prästadömets förrättningar till förmån för dem som dött, blir du en frälsare på Sions berg för dem. (Se Obadja 1:21.) Det du gör speglar andan i Frälsarens försoningsoffer — du utför ett frälsande arbete för dem som inte kan göra det för sig själva.

Ditt ansvar för släktforskningen

Inom släktforskningen har du tre grundläggande plikter:

  1. Ta emot tempelförrättningarna för egen del och hjälpa dina anhöriga att ta emot dem.

  2. Inneha en giltig tempelrekommendation och besöka templet så ofta som möjligt.

  3. Samla in släktinformation så att du kan hjälpa dina förfäder ta emot templets välsignelser.

Du kan delta i tempeltjänst och släktforskning, åtminstone i viss utsträckning, oavsett bostadsort eller omständigheter. Du kan troligen inte göra allting, men du kan göra någonting. Följande tankar kan hjälpa dig komma igång:

  • Skriv ner viktiga fakta om ditt eget liv. Anteckna födelsedatum och födelseplats samt datum för dop och konfirmation. För dagbok och skriv om viktiga händelser i livet, till exempel personliga upplevelser som kan stärka dina barns och framtida generationers tro.

  • Lär dig mer om dina förfäder. Börja med att anteckna fakta ur minnet och efter tillgängliga källor i hemmet. Skriv ner viktig information som du tydligt minns eller kan hitta om syskon, föräldrar, mor- och farbröder, mostrar och fastrar, far- och morföräldrar och så vidare. Du bör om möjligt skaffa kopior på dokument som innehåller denna information. När du samlar in mer information kan du söka på andra platser, till exempel offentliga uppteckningar. Din församling eller gren kan ha en släktforskningshandledare som kan hjälpa dig. Du kan också besöka kyrkans officiella webbplats för släktforskning, www.familysearch.org.

  • När du fått fram dina förfäder använder du antavleblad och familjeblad till att skriva ner den information du hittar. De här blanketterna finns tryckta, men finns också i kyrkans egna datorprogram, såsom Personal Ancestral File (PAF).

När du samlat in den information du behöver om de förfäder som dött utan att få del av evangeliet, ser du till att tempelarbete utförs för deras räkning. Om du inte bor så nära ett tempel att du och dina släktingar kan utföra förrättningsarbetet själva, kan du sända in dina förfäders namn till ett tempel så att andra kan utföra arbetet åt dem. Du kanske kan besöka ett släktforskningscenter i närheten eller fråga släktforskningshandledare i församlingen eller grenen för att få reda på hur det går till.

Profeten Joseph Smith förkunnade att det finns ”grundsatser med avseende på de döda och de levande, vilka icke kunna förbigås med ringaktning, emedan de höra till vår frälsning, ty deras frälsning är nödvändig och väsentlig för vår frälsning … De kunna icke fullkomnas utan oss; ej heller kunna vi fullkomnas utan våra döda.” (L&F 128:15) Genom att du deltar i släktforskningsarbetet, går du och dina förfäder framåt mot frälsning.

Se även Tempel