Andra resurser
Nåd


Nåd

Ordet nåd som det används i de heliga skrifterna syftar främst på den gudomliga hjälp och styrka som vi får genom Herrens Jesu Kristi försoning. Aposteln Petrus sade till oss: ”Väx … till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus.” (2 Petrusbrevet 3:18)

Frälsning genom nåden

På grund av fallet kommer alla att uppleva den timliga döden. Genom nåden, som ges oss genom Frälsarens försoningsoffer, kommer alla människor att uppstå och få odödlighet. (Se 2 Nephi 9:6–13.) Men enbart uppståndelsen garanterar inte evigt liv i Guds närhet. Våra synder gör oss orena och oförmögna att vistas i Guds närhet, och vi behöver hans nåd för att rena och fullkomna oss ”trots allt vad vi förmå göra”. (2 Nephi 25:23)

Orden ”trots allt vad vi förmå göra” lär oss att arbete behövs från vår sida för att vi ska kunna få fullheten av Herrens nåd och göras värdiga att vistas med honom. Herren har befallt oss att lyda hans evangelium, vilket betyder att vi måste ha tro på honom, omvända oss från våra synder, döpa oss, erhålla den Helige Andens gåva och hålla ut intill änden. (Se Johannes 3:3–5; 3 Nephi 27:16–20; trosartikel 3–4.) Profeten Moroni skrev om nåden vi får när vi kommer till Frälsaren och åtlyder hans lära:

”Kommen till Kristus och varden fullkomnade i honom och förneken eder all ogudaktighet, och om I förneken eder all ogudaktighet och älsken Gud av all eder makt, själ och styrka, då är hans nåd eder nog, så att I genom hans nåd kunnen bliva fullkomliga i Kristus, och om I genom Guds nåd ären fullkomliga i Kristus, kunnen I på intet sätt förneka Guds kraft.

Och åter, om I genom Guds nåd ären fullkomliga i Kristus och icke förneken hans kraft, då ären I helgade i Kristus genom Guds nåd förmedelst Kristi blods utgjutelse, vilken i Faderns förbund skedde till edra synders förlåtelse, så att I kunnen bliva heliga och obefläckade.” (Moroni 10:32–33)

Att erhålla nåden genom hela livet

Förutom att du behöver nåden för din slutliga frälsnings skull, behöver du denna stärkande kraft varje dag i livet. Då du kommer närmare din himmelske Fader i flit, ödmjukhet och saktmod, lyfter och stärker han dig genom sin nåd. (Se Ordspråksboken 3:34; 1 Petrusbrevet 5:5; L&F 88:78; 106:7–8.) Förtröstan på hans nåd gör det möjligt för dig att gå framåt och tillväxa i rättfärdighet. Jesus själv ”mottog icke fullheten först utan gick från nåd till nåd, till dess han fått fullheten”. (L&F 93:13) Nåden gör att du kan hjälpa till att bygga Guds rike, ett tjänande som du inte kan utföra enbart av egen kraft eller förmåga. (Se Johannes 15:5; Filipperbrevet 4:13; Hebreerbrevet 12:28; MB Jakob 4:6–7.)

Om du någonsin blir modfälld eller känner dig för svag att fortsätta leva efter evangeliet, så kom ihåg den styrka du kan få genom nådens uppbyggande makt. Du kan finna tröst och trygghet i Herrens ord: ”Min nåd är tillräcklig för alla människor, om de ödmjuka sig för mig, ty om de ödmjuka sig för mig och hava tro på mig, vill jag göra det svaga starkt för dem.” (Ether 12:27)

Ytterligare hänvisningar: Apostlagärningarna 15:11; Romarbrevet 5:2; 2 Nephi 10:24; 11:5

Se även Försoning, Jesu Kristi; Frälsning; Uppståndelsen