2016
De verzoening van onze Heiland
Maart 2016


De verzoening van onze Heiland

Naar een toespraak gehouden tijdens de algemene aprilconferentie van 2004.

Als wij de verzoening van de Heer Jezus Christus echt begrepen, zouden wij beseffen hoe belangrijk één enkele zoon of dochter van God is.

Afbeelding
Christ in Gethsemane

Detail, Gethsémané, Simon Dewey

In januari 2004 kwam onze kleinzoon Nathan bij een tragisch vliegtuigongeluk om. Nathan was in het Russischtalige gedeelte van de Baltische staten op zending geweest. Hij hield van de mensen en wist dat het een voorrecht was om de Heer te dienen. Drie maanden nadat ik hem voor eeuwig aan zijn lieve vrouw Jennifer verzegeld had, vond dit ongeval plaats. Omdat Nathan zo plotseling uit onze aardse tegenwoordigheid weggenomen werd, hebben wij ons hart en verstand op de verzoening van de Heer Jezus Christus gericht. Hoewel het onmogelijk is om de volledige betekenis van de verzoening van Christus onder woorden te brengen, bid ik dat ik kan uitleggen wat zijn verzoening voor mij en onze familie betekent, en voor jullie en jullie familie kan betekenen.

De geboorte, het leven, de verzoening in de hof van Gethsémané, het lijden aan het kruis, de bijzetting in het graf en de glorierijke opstanding van de Heiland zijn een hernieuwde realiteit voor ons geworden. De opstanding van de Heiland is voor ons allemaal een verzekering dat ook wij Hem daarin zullen volgen en dat wij onze eigen opstanding zullen meemaken. Wij krijgen veel vrede en troost door deze grote gave, die wij door de liefdevolle genade van Jezus Christus, de Heiland en Verlosser van alle mensen, ontvangen. Door Hem weten we dat we ooit weer bij Nathan zullen zijn.

Er is geen grotere uitdrukking van liefde dan de heldhaftige verzoening van de Zoon van God. Ware het niet voor het plan van onze hemelse Vader, dat al vóór de grondlegging van de wereld gevestigd was, dan zouden alle mensen — uit het verleden, heden en de toekomst — letterlijk geen hoop op eeuwige vooruitgang hebben. Als gevolg van Adams overtreding werd de mens uit de tegenwoordigheid van God verbannen (zie Romeinen 6:23) en zou dat voor eeuwig blijven, tenzij er een manier werd gevonden om de banden van de dood te verbreken. Het zou geen gemakkelijke manier zijn, want er was een plaatsvervangend offer voor nodig van iemand die zondeloos was, en die de zonden van alle mensen op zich kon nemen.

Gelukkig volbracht Jezus Christus in het oude Jeruzalem moedig dit offer. Afgezonderd in de hof van Gethsémané knielde Hij tussen de knoestige olijfbomen neer, en op ongelofelijke wijze, die niemand volledig kan begrijpen, nam de Heiland de zonden van de wereld op Zich. Hoewel zijn leven rein en zondeloos was, betaalde Hij de ultieme prijs voor alle zonden — die van jou, van mij en van iedereen die ooit geleefd heeft. Zijn mentale, emotionele en geestelijke zielenleed was zo groot dat Hij uit al zijn poriën bloedde (zie Lukas 22:44; LV 19:18). En toch onderging Jezus dat leed gewillig, zodat wij allen de kans krijgen om vergeving te ontvangen — door ons geloof in Hem, door bekering van onze zonden, door ons door het juiste gezag te laten dopen, door tijdens de bevestiging de zuiverende gave van de Heilige Geest te ontvangen en door alle andere essentiële verordeningen te aanvaarden. Zonder de verzoening van de Heer zouden we geen van deze zegeningen kunnen ontvangen, en zouden we niet gelouterd en voorbereid kunnen worden om in de tegenwoordigheid van God terug te keren.

Als wij de verzoening van de Heer Jezus Christus echt begrepen, zouden wij gaan beseffen hoe belangrijk één enkele zoon of dochter van God is. Ik geloof dat het eeuwige doel van onze hemelse Vader voor zijn kinderen over het algemeen bereikt wordt door de kleine, eenvoudige dingen die we voor elkaar doen. Midden in het Engelse woord atonement [verzoening] staat het woord one [één]. Als alle mensen dat begrepen, zou er niemand meer zijn om wie we ons niet bekommerden, ongeacht leeftijd, ras, geslacht, godsdienst of sociale en economische positie. Dan zouden we ernaar streven om het voorbeeld van de Heiland te volgen en nooit meer onvriendelijk, onverschillig, onbeleefd of hardvochtig ten opzichte van anderen zijn.

Afbeelding
Christ with sheep

Detail, Gethsémané, Simon Dewey

Als wij de verzoening en de eeuwige waarde van iedere ziel goed begrepen, zouden we op zoek gaan naar de afgedwaalde jongen en het afgedwaalde meisje en naar alle andere afgedwaalde kinderen van God. Dan zouden we ervoor zorgen dat zij te weten kwamen hoeveel Christus van hen houdt. Dan zouden we ons uiterste best doen om ze op de verlossende verordeningen van het evangelie voor te bereiden.

Als ik aan mijn kleinzoon Nathan denk en hoe belangrijk hij voor ons is, kan ik duidelijker zien en voelen wat onze hemelse Vader voor al zijn kinderen moet voelen. We willen niet dat God weent omdat wij niet ons uiterste best hebben gedaan om de geopenbaarde waarheden van het evangelie aan zijn kinderen te verkondigen. Ik bid dat jullie je best zullen doen om de zegeningen van de verzoening te kennen en ernaar zullen streven de Heer in het zendingsveld te dienen. Jezus heeft gezegd: ‘Al ware het zo dat u al uw dagen arbeidde om dit volk bekering toe te roepen, en slechts één ziel tot Mij bracht, hoe groot zal dan uw vreugde met hem zijn in het koninkrijk van mijn Vader!’ (LV 18:15; cursivering toegevoegd.) En niet alleen dat, maar groot zal de vreugde van de Heer zijn over de ziel die zich bekeert! Want die ene ziel is kostbaar voor Hem.

Onze hemelse Vader heeft zijn helpende hand door middel van de verzoening van onze Heiland naar ons uitgestoken. Hij zegt uitnodigend: ‘Ik [zou] willen dat gij tot Christus komt, die de Heilige Israëls is, en deelhebt aan zijn heil en de kracht van zijn verlossing’ (Omni 1:26). Hij heeft ons geleerd dat wij in zijn heilige tegenwoordigheid kunnen terugkeren als wij gehoorzaam zijn aan de beginselen van het evangelie, als wij de verlossende verordeningen ontvangen die zijn hersteld, als wij voortdurend dienstbetoon verrichten en tot het einde toe volharden. Wat kan er in de hele wereld zelfs bij benadering zo belangrijk zijn als die kennis?

Helaas wordt de belangrijkheid van mensen in de hedendaagse wereld vaak beoordeeld aan de hand van de grootte van het publiek voor wie ze optreden. Op die manier worden in meerdere of mindere mate de media en sportprogramma’s beoordeeld, zakelijke belangen vastgesteld en overheidsambten verkregen. Misschien dat daarom de rollen van vader, moeder en zendeling zo weinig staande ovaties krijgen. Vaders, moeders en zendelingen ‘treden op’ voor een klein publiek. Maar in de ogen van de Heer is er maar één soort publiek dat blijvend belangrijk is — en dat is die ene ziel, iedere ziel, u en ik, elk kind van God. De ironie van de verzoening is dat we over oneindig en eeuwig spreken, maar dat we met een persoonlijke toepassing te maken hebben, één persoon tegelijk.

Onderschat nooit hoe kostbaar die ene ziel is. Vergeet nooit de eenvoudige aansporing van de Heer: ‘Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht’ (Johannes 14:15). Streef er altijd naar om de volledige zegeningen van de verzoening van de Heer Jezus Christus waardig te zijn. Na het verdriet over het afscheid van onze lieve Nathan hebben we de gemoedsrust gevonden die alleen de Heiland en Verlosser kan geven. Onze familie heeft zich tot Hem gewend; en nu zingen we met meer waardering en begrip:

O, het is wonderbaar dat Hij zo hield van mij

dat Hij ’s ontzield voor mij!

O, het is wonderbaar, wonderbaar voor mij!

(‘’k Sta spraak’loos’, Lofzangen, nr. 129.)

Ik hoop dat jullie zelf iedere zegen van de verzoening van de Heer Jezus Christus zullen ontvangen en die ook aan anderen zullen geven.