2016
Waarom we doop voor de doden doen
Maart 2016


Waarom we VOOR DE DODEN DOPEN

Er gebeurt veel meer dan we kunnen zien tijdens doop voor de doden.

Afbeelding
temple baptistry

Foto van de doopruimte IN DE OGDENTEMPEL (Utah, VS)

Als je al eerder doop voor de doden hebt gedaan, heb je waarschijnlijk al enkele van de zegeningen van tempelwerk gevoeld: je bent minder gestrest, beter geconcentreerd en met een grotere gemoedsrust en vertrouwen vervuld. De zegeningen van tempelbezoek zijn ongelooflijk, maar dienstdoen in de tempel omvat meer dan de zegeningen die jij ontvangt. Soms is het moeilijk je de andere persoon voor wie je tempelwerk doet voor te stellen, maar hij of zij is meer dan een naam op een blauw of roze papiertje. Als je plaatsvervangend gedoopt of bevestigd wordt, help je een persoon die echt bestaat.

Dus wat weet je over deze overledenen? En waarom is het zo belangrijk dat jij voor hen gedoopt en bevestigd wordt? De Schriften geven ons veel informatie over het leven na de dood.

Lichamelijke dood

Omdat Adam is gevallen, ondergaat iedereen de lichamelijke dood (zie Mozes 6:48). Bij het overlijden, wordt de geest van het lichaam gescheiden en gaat de geest, in afwachting van de opstanding, naar de geestenwereld.

De geestenwereld: het paradijs en de gevangenis in de geestenwereld

De geestenwereld is verdeeld in het paradijs en de gevangenis in de geestenwereld. De mensen die gedoopt zijn en heel hun sterfelijk leven getrouw bleven, gaan naar het paradijs. Dat is een plek van rust, vrede en vreugde. Jezus Christus bezocht en onderwees de geesten in het paradijs tussen zijn dood en opstanding (zie LV 138:18-27).

Goede mensen die sterven zonder kennis van het evangelie gaan naar de gevangenis in de geestenwereld. Dat is ook de bestemming van hen die tijdens hun leven ongehoorzaam of goddeloos waren. De rechtschapen geesten prediken het evangelie aan deze mensen. Zo krijgen zij de kans om het evangelie te aanvaarden en zich te bekeren (zie LV 138:28-37). Zonder een lichaam kunnen zij zich echter niet laten dopen of deelhebben aan de andere verordeningen die noodzakelijk zijn voor het eeuwige leven. (Zie Alma 40:14.)

Plaatsvervangende verordeningen

Gelukkig is onze hemelse Vader barmhartig, liefdevol en rechtvaardig. Daarom zorgt Hij ervoor dat al zijn kinderen gered kunnen worden. En daar kun jij bij helpen. Als je plaatsvervangende verordeningen ontvangt voor anderen, krijgen zij de kans om die verordeningen te aanvaarden. Jij kunt hen verder helpen op hun pad naar het eeuwige leven door voor ze te doen waartoe zij zelf niet meer in staat zijn. Deze bekeerde zielen kunnen ‘worden verlost door gehoorzaamheid aan de verordeningen van het huis van God’ (LV 138:58; zie ook vers 59). Jij kunt blijdschap ervaren door iemand in de gevangenis te helpen deze essentiële verordeningen te ontvangen.

Opstanding

Dankzij de opstanding van Jezus Christus, zal iedereen die op aarde geboren is, de lichamelijke dood overwinnen en herrijzen (Zie 1 Korinthe 15:22). Jezus zei: ‘Want Ik leef en u zult leven’ (Johannes 14:19). In de opstanding zal iedere geest verenigd worden met zijn lichaam. Dit betekent iedereen, zij die goddeloos geleefd hebben, zij die rechtschapen geleefd hebben en zij die zich bekeerd hebben en plaatsvervangende verordeningen na hun dood hebben ontvangen.

Oordeel

Wanneer iedereen is herrezen, zal iedereen God ontmoeten en geoordeeld worden ‘naar [zijn] werken’ (3 Nephi 27:15), ook voor zijn aanvaarding van de verordeningen (3 Nephi 27:16–20). Alleen zij die de evangelieverordeningen (in levende lijve of door tempelwerk) hebben ontvangen en de geboden zijn nagekomen die samengaan met deze verordeningen zullen het eeuwige leven hebben.

Omdat jij een levende sterveling bent die een tempelaanbeveling waardig is, heb je de ongelooflijke kans en verantwoordelijkheid om je medekinderen van God op hun pad naar het eeuwige leven te helpen. Jij maakt een essentieel onderdeel uit van Gods plan.