2010-2019
Forberedt til at modtage alt, hvad der er nødvendigt
Aprilkonferencen 2019


Forberedt til at modtage alt, hvad der er nødvendigt

Velsignelser vil komme, når vi stræber efter at opfylde vores personlige ansvar for at lære om og elske Jesu Kristi gengivne evangelium.

Programmer og aktiviteter i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bliver mere end nogensinde centreret om hjemmet og støttet af Kirken, som det fremgår af den række af tilpasninger, der er blevet bekendtgjort ved de seneste generalkonferencer. Præsident Russell M. Nelson har sagt til os: »Der kommer meget mere … Spis jeres vitaminer. Få jeres søvn. Det bliver spændende.«1

Jeg beder om og indbyder Helligåndens hjælp, når vi sammen overvejer flere basale virkninger ved disse igangværende tilpasninger i Herrens genoprettede kirke.

Hjemmecentreret og kirkestøttet evangelisk læring

Ældste Craig C. Christensen og jeg var for nylig sammen til en konference for præstedømmeledere, og han brugte to enkle spørgsmål til at fremhæve princippet om at blive hjemmecentreret og kirkestøttet. Han foreslog, at i stedet for at komme hjem efter vores kirkemøder på en søndag og spørge: »Hvad lærte I om Frelseren og hans evangelium i kirken i dag?«, bør vi i vores kirkemøder spørge: »Hvad lærte I om Frelseren og hans evangelium derhjemme denne uge?« Den rette overholdelse af sabbatsdagen, den nye læseplan og den tilpassede mødeplan hjælper alle os til at lære om evangeliet både i vores hjem og i kirken.

Alle medlemmer i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har et individuelt ansvar for at lære om og efterleve Herrens lærdomme og ved den rette myndighed modtage frelsens og ophøjelsens ordinancer. Vi bør ikke forvente, at Kirken som organisation lærer eller fortæller os alt, vi skal vide og gøre for at blive hengivne disciple og tappert holde ud til enden.2 Det er snarere vores personlige ansvar at lære det, vi skal lære, at leve sådan, som vi ved, vi skal leve, og at blive den Mesteren ønsker, at vi bliver. Og vores hjem er det bedste sted til læring, efterlevelse og at blive.

Joseph Smith lærte som barn om Gud af sin familie. Josephs indsats for at finde ud af, hvad Guds vilje var for ham, fik ham til at søge efter sandheden blandt mange forskellige kristne trosretninger, grunde flittigt over skrifterne og bede oprigtigt til Gud. Da den unge Joseph Smith vendte tilbage til sit hjem fra den hellige lund umiddelbart efter Faderen og Sønnen havde vist sig, talte han først med sin mor. Da han »lænede [sig] op imod ildstedet, spurgte [hans] mor [ham], hvad der var galt. [Joseph] svarede: ›Du skal ikke være bekymret, alt er i orden, jeg har det helt godt.‹ Så sagde [han] til [sin] mor: ›Jeg har erfaret for mig selv.‹«3 Josephs oplevelse anviser et stærkt indlæringsmønster, som vi alle bør efterligne. Vi må selv erfare det.

Vor himmelske Faders altomfattende plan er, at hans børn bliver mere som ham. Følgelig giver han os afgørende muligheder for at vokse og udvikle os. Vores forpligtelse til at lære og leve i henhold til sandhed er af tiltagende vigtighed i en verden, der er »i oprør«4 og er stadigt mere forvirret og ugudelig. Vi kan ikke forvente blot at tage til kirkemøder og deltage i programmer og derved få al den åndelige opbyggelse og beskyttelse, der vil gøre os i stand til at »stå imod på den onde dag«.5

»Forældre har en hellig pligt til at opdrage deres børn i kærlighed og retskaffenhed.«6 Inspirerede kirkeledere, lærere og aktiviteter støtter den enkeltes og familiens indsats for at vokse åndeligt. Og selvom vi alle har brug for hjælp til at trænge os frem ad pagtsstien, påhviler det endelige ansvar for at udvikle åndelig styrke og udholdenhed os hver især.

Husk, hvordan Nefi, søn af profeten Lehi, for sig selv ønskede at se, høre og ved Helligåndens kraft vide det, som hans far havde lært af synet om livets træ. Nefi havde tydeligt brug for og blev i sin ungdom velsignet af sine »agtværdige forældre[s]« eksempel og lærdomme.7 Men ligesom Joseph Smith længtes han efter selv at lære og vide.

Hvis alt det, I eller jeg ved om Jesus Kristus og hans gengivne evangelium, er det, som andre lærer eller fortæller os, så er fundamentet for vores vidnesbyrd om ham og hans herlige sidste dages værk bygget på sand.8 Vi kan ikke udelukkende bero på eller låne evangelisk lys og kundskab fra andre – selv om vi elsker og stoler på dem.

Det er betydningsfuldt, at profeten Joseph Smith belærte om, at hver sidste dages hellige selv må forstå »Guds formål og hensigter med vores indtræden i verden«.9

»Kunne vi læse og forstå alt, hvad der er blevet skrevet siden Adams dage om menneskets forhold til Gud og engle i fremtiden, ville vi stadig vide meget lidt derom. At læse om andres oplevelser eller åbenbaringer givet til dem kan aldrig give os et omfattende indblik af vores stilling og vores sande forhold til Gud. Kundskab om disse ting kan kun opnås ved erfaring gennem Guds ordinancer, der er fremsat i den hensigt.«10

At muliggøre fuldførelsen af dette store åndelige mål for enkeltpersoner og familier er en af de grundlæggende årsager til, at programmer og aktiviteter i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bliver mere centreret om hjemmet og støttet af Kirken på netop dette tidspunkt i tidernes fyldes uddeling.

Betydningen af hjemmecentreret og kirkestøttet læring

Lad mig sammenfatte nogle få grundlæggende virkninger ved at blive mere hjemmecentreret og kirkestøttet.

Den bedste missionærskole er vores hjem, sekundære missionærskoler findes i Provo, Manila, Mexico City og andre steder. Vores mest lærerige søndagsskoleklasser bør være vores personlige studie og familiestudium i vores hjem, gavnlige, men sekundære søndagsskoleklasser afholdes i vores kirkebygninger.

Slægtshistoriske centre er nu i vores hjem. Supplerende støtte til vores slægtsforskning er også tilgængelig i vores kirkebygninger.

Afgørende tempelforberedelsesklasser foregår i vores hjem, vigtige, men sekundære tempelforberedelsesklasser kan også lejlighedsvis afholdes i vores kirkebygninger.

Det er afgørende at gøre vores hjem til tilflugtssteder, hvor vi kan »stå på hellige steder«11 i disse sidste dage. Og lige så vigtigt som hjemmecentreret og kirkestøttet læring er for vores åndelige styrke og beskyttelse i dag, vil det være endnu mere afgørende i fremtiden.

Hjemmecentreret og kirkestøttet læring og tempelforberedelse

Overvej, hvordan princippet »hjemmecentreret og kirkestøttet« gælder vores personlige forberedelse og værdighed til at modtage hellige ordinancer og pagter i Herrens hus.

Tempelforberedelse er bestemt mest effektivt i vores hjem. Men mange kirkemedlemmer er usikre på, hvad der passende kan siges og ikke må siges om det, de oplever i templet, uden for templet.

Præsident Ezra Taft Benson beskrev, hvorfor denne usikkerhed findes.

»Templet er et helligt sted, og tempelordinancerne er hellige. Vi er somme tider bange for at fortælle vores børn og børnebørn noget om templet, fordi ordinancerne er hellige.

Som følge deraf er der måske mange, som ikke får et oprigtigt ønske om at komme i templet, eller kommer der uden at have haft mulighed for at forberede sig til at påtage sig de forpligtelser og pagter, de indgår.

Jeg tror, at den rette forståelse eller baggrund vil være en umådelig hjælp til at forberede vores unge til at komme i templet … [og] vil vokse til et ønske om at forsøge at opnå deres præstedømmevelsignelser, ligesom Abraham gjorde.«12

To grundlæggende retningslinjer kan hjælpe os til at få den rette forståelse, som præsident Benson fremhævede.

Retningslinje #1. Da vi elsker Herren, skal vi altid tale om hans hellige hus med ærbødighed. Vi bør ikke afsløre eller beskrive de særlige symboler, der er forbundet med de pagter, vi modtager i hellige tempelceremonier. Vi skal heller ikke tale om hellige oplysninger, som vi specifikt lover i templet ikke at afsløre.

Retningslinje #2. Templet er Herrens hus. Alt i templet peger mod vor Frelser, Jesus Kristus. Vi kan tale om de grundlæggende formål og læren og principperne, der er forbundet med tempelordinancer og -pagter.

Præsident Howard W. Hunter rådede os: »Lad os fortælle vores børn om de åndelige følelser, som vi har i templet. Og lad os oprigtigt og naturligt belære om de ting, som det er passende at fortælle om vedrørende formålet med Herrens hus.«13

På tværs af generationer fra profeten Joseph Smith til præsident Russell M. Nelson har kirkeledere i stort omfang undervist i de doktrinære formål for tempelordinancer og tempelpagter.14 Der findes en rig kilde af ressourcer på tryk, lyd, video og andre formater til at lære os om forberedende ordinancer, begavelsen, ægteskab og andre beseglingsordinancer.15 Der findes også information om at følge Frelseren ved at modtage og ære pagter om at holde lydighedsloven, offerloven, evangeliets lov, kyskhedsloven og indvielsesloven.16 Alle kirkemedlemmer bør blive bekendt med de fremragende materialer, der er tilgængelige på temples.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
temples.churchofjesuschrist.org

Præsident Russell M. Nelson fremhævede den vigtige balance mellem tempelceremoniernes hellige natur og de værdifulde informationer om templer, der udgives af Kirken, som er korrekte, passende og offentligt tilgængelige. Han forklarede: »Jeg vil anbefale, at medlemmer … læser de artikler i Guide til skrifterne, som omhandler templet, såsom »Salve«, »Pagt«, »Ofre« og »Templet«. Det kunne også være klogt at læse 2 Mosebog, kapitlerne 26-29, og 3 Mosebog, kapitel 8. Det Gamle Testamente, såvel som Moses’ og Abrahams bøger i Den Kostelige Perle, understreger oldtidens tempeltjeneste og dens ordinancers evige natur.«17

Billede
Video om helligt tempeltøj

Forestil jer så, at jeres søn eller datter siger: »En i skolen sagde til mig, at man har mærkeligt tøj på i templet. Er det rigtigt?« En kort video er tilgængelig på temples.ChurchofJesusChrist.org kaldet »Sacred Temple Clothing« (Helligt tempeltøj). Denne fremragende ressource forklarer, hvordan mænd og kvinder siden fordums tid har anvendt hellig musik, forskellige former for bøn, religiøse dragter fulde af symbolik, bevægelser og ritualer til at udtrykke deres inderste følelser og hengivenhed over for Gud. Kirken støtter derved hjemmecentreret forberedelse til templets herlige velsignelser gennem grundlæggende instruktion og storslåede ressourcer såsom denne video. Det findes meget nyttig information til jer.18

Når vi stræber efter at vandre i Herrens Ånds sagtmodighed,19 vil vi blive velsignet til at forstå og opnå den nødvendige balance i vores hjem mellem det, der er, og det, der ikke er passende at tale om angående hellige tempelordinancer og -pagter.

Løfte og vidnesbyrd

Jeg har en formodning om, at nogle af jer kan undre sig over om evangelisk læring faktisk kan blive hjemmecentreret og støttet af Kirken. Måske er I det eneste medlem af Kirken i jeres hjem, eller I har en ægtefælle, der ikke er støttende, eller I er enlige forældre eller bor alene som en enlig eller fraskilt sidste dages hellig, og I kan have spørgsmål om, hvordan disse principper gælder for jer. I kan være et ægtepar, der ser på hinanden og spørger: »Kan vi gøre det her?«

Ja, I kan gøre det her! Jeg lover jer, at velsignelserne, der gør det muligt, vil tilflyde og være tydelige i jeres liv. Døre vil åbnes. Lyset vil skinne. Jeres evne til at være udholdende flittig og tålmodig vil forøges.

Jeg vidner med glæde om, at kompenserende velsignelser vil komme, når vi stræber efter at opfylde vores personlige ansvar for at lære om og elske Jesu Kristi gengivne evangelium. Vi kan i sandhed »blive forberedt til at modtage alt, hvad der er nødvendigt«.20 Det lover jeg og vidner om i Herren Jesu Kristi hellige navn. Amen.